TRX som av och till går på en cylinder?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hallå, behöver lite bollplank. Tänkte fulmeka lite på jobbet i kväll...

Har en TRX med flatslide förgasare (alltså inte original som är kända för sina lättförslitna emulsionstuber). Innan sommaren hade jag hojen inne på justering förgasare och ventiler/bänkning. Alla kurvor såg till sist bra ut, även om den var litelite åt det magra hållet.

Sen dess har den gått bra. Under semestern var jag borta tre veckor, och har med mig ett helsystem med grövre krökar och luftigare dämpare. Efter bytet åker jag ett par kortare provrundor, knappt så den blir varm, inga problem. På första längre rundan börjar hojen efter ett tag hacka, går uppenbarligen då och då på en cylinder. Hittar ingen systematik i det, möjligtvis att direkt efter hårdgasande så går den lite sämre ett tag. Tomgång är normal. Stannar jag och den får svalna lite, sen går den bra direkt, men börjar sedan på igen. Eftersom jag tvättade hojen med högtryck, tänker jag, vatten i soppan, och köper dundermedel och häller i hojen. Något bättre, men inte 100.

Köper nya stift, byter dessa (ett är vitt och ett svart) samt river förknasarna helt och gör rent. Kollar alla anslutningar och kablar och sätter ihop det hela igen. Kör sedan till Uppsala/Rörken på måndagen och hem igen, inga problem! OK, måndagsex på stift då...
Första gången när jag drar iväg till jobbet, lagom när hojen får lite arbetstemperatur, så börjas det igen...

Lite tankar jag har;
*Nya blåset gör att hojen går något mer tunt, men borde påverka båda cylindrarna lika?
*Blåset är X-kopplat under motorn, går inte att känna om en sida inte förbränner ordentligt.
*Ett vitt stift och ett mörkt, antar att det mörka är den cylinder som spökar?
*Stiftet blir mörkt antingen för att det inte ger gnista ordentligt, eller att det får åt h-e för mycket soppa?
*Har liten läcka vid toppen/kröken, ser inte läckan men hör att det inte är helt tätt, kan det påverka om det är otätt på ena sidan?
*Gissar på att det är något med tändningen/spole/kabel, men eftersom hojen gick problemfritt efter byte av stift i ca 20 mil + (försiktig) bankörning så verkar det inte heller helt rätt?
*Tänkte byta stift, dvs byta sida och se om samma cylinder bråkar...
*Allt uppkom efter byte av blås, men det verkar inte heller helt rätt orsak eftersom det är en cylinder som bråkar...
*Om den nu går bra direkt efter kallstart (å andra sidan drar jag aldrig på ordentligt förrän den blir varm) så indikerar väl det tändsystem?

Idéer, förslag?

/Hasse
 
HansJ skrev:
...
1. *Nya blåset gör att hojen går något mer tunt, men borde påverka båda cylindrarna lika?
2. *Ett vitt stift och ett mörkt, antar att det mörka är den cylinder som spökar?
3. *Stiftet blir mörkt antingen för att det inte ger gnista ordentligt, eller att det får åt h-e för mycket soppa?
4. *Har liten läcka vid toppen/kröken, ser inte läckan men hör att det inte är helt tätt, kan det påverka om det är otätt på ena sidan?
5. *Gissar på att det är något med tändningen/spole/kabel, men eftersom hojen gick problemfritt efter byte av stift i ca 20 mil + (försiktig) bankörning så verkar det inte heller helt rätt?
6. *Tänkte byta stift, dvs byta sida och se om samma cylinder bråkar...
7. *Allt uppkom efter byte av blås, men det verkar inte heller helt rätt orsak eftersom det är en cylinder som bråkar...
8. *Om den nu går bra direkt efter kallstart (å andra sidan drar jag aldrig på ordentligt förrän den blir varm) så indikerar väl det tändsystem? ...
I stort sett håller jag med dig i ditt resonemnag så jag skriver mer för att ge moraliskt stöd än för att tala om vad som är fel. :) :)

1. Ja, man tycker ju att båda cyl borde påverkas lika.
2. Låter rimligt.
3. Kan vara båda orsakerna. Mycket sås ger ju mörka stift men misständningar ger ju beläggning och igenslaggning av stiften. Kanske du har för varma stift? Borde ju iofs bli lika på båda cyl.
4. Nja, det påverkar knappast om inte läckan är avsevärd.
5. Nä just det. Men kan ett stift ha (dlevis) slaggat igen nån gång efter de där 20 milen?
6. Japp. Bra metod. Och "skiftametoden" är ju användbar även i andra sammanhang (tips till andra läsare).
7. Nej, byte av blås borde ju påverka båda såvida det inte är så att den ena låg precis på gränsen.
8. Det man rent spontant kan tänka sig är ju spolen eller kabeln, dessa kan ju ibland vara sådana att de fungerar kalla men trasslar varma. Kan du skifta även dessa? (ibland når ju inte tändkabeln till den andra cyl = kan vara svårt att skifta)
 
Kolla bränsletillförseln till båda förgasare. Nålventil, bränslefilter, slangar (även efter knyckar, kolla vakuumslang till kranen), flödet i bränslekranen, luftningen till tanken, plocka ut gråsparven ur ena förgasartratten..

Tänk på att en bra mekaniker ofta missar de enkla grejorna. Känns rätt taskigt när ens Bossebildoktortittande granne frågar om det är bensin i tanken..

pilsner
 
Robban_C skrev:
I stort sett håller jag med dig i ditt resonemnag så jag skriver mer för att ge moraliskt stöd än för att tala om vad som är fel. :) :)

1. Ja, man tycker ju att båda cyl borde påverkas lika.
2. Låter rimligt.
3. Kan vara båda orsakerna. Mycket sås ger ju mörka stift men misständningar ger ju beläggning och igenslaggning av stiften. Kanske du har för varma stift? Borde ju iofs bli lika på båda cyl.
4. Nja, det påverkar knappast om inte läckan är avsevärd.
5. Nä just det. Men kan ett stift ha (dlevis) slaggat igen nån gång efter de där 20 milen?
6. Japp. Bra metod. Och "skiftametoden" är ju användbar även i andra sammanhang (tips till andra läsare).
7. Nej, byte av blås borde ju påverka båda såvida det inte är så att den ena låg precis på gränsen.
8. Det man rent spontant kan tänka sig är ju spolen eller kabeln, dessa kan ju ibland vara sådana att de fungerar kalla men trasslar varma. Kan du skifta även dessa? (ibland når ju inte tändkabeln till den andra cyl = kan vara svårt att skifta)
Tack, skönt med moraliskt stöd!!!
1, Mmm
2, Har inte kikat på stiften efter justeringen i våras, så jag vet inte vad som är normalt...
3, Stiften enl. rek. Har hört om TRX som fått problem pga sidostödlutning, dvs att en förgasare blir full och därför tar det ett tag innan de går igång, inte samma sak här, och jag tror inte jag har någon läckande besninkran
4, Nej, och den verkar täta lite efter att det blir varmt däruppe...
5, Nja, körde mest motorväg i "bra" fart tillbaka, sen lite stadskörning innan jag parkerade. Märkte inget under den resan. Har sen inte kört på en vecka.
6, Jupp, tror dock mest på att det igensotade stiftet kommer att vara det som hör till den trilskande cylindern
7, Tror inte det heller, de borde ha fått till balansen, kurvorna såg riktigt bra ut enl. MCVaruhuset.

Skifta spolar, räcker det att skifta tändhattar och lågnivåkablarna till spolarna?
Kan en defekt spole i sin tur bränna stiften? Skulle i så fall kunna förklara att den går bra med nya stift, men att spolen pajar stiften efter ett tag?
 
Pilsner skrev:
Kolla bränsletillförseln till båda förgasare. Nålventil, bränslefilter, slangar (även efter knyckar, kolla vakuumslang till kranen), flödet i bränslekranen, luftningen till tanken, plocka ut gråsparven ur ena förgasartratten..

Tänk på att en bra mekaniker ofta missar de enkla grejorna. Känns rätt taskigt när ens Bossebildoktortittande granne frågar om det är bensin i tanken..

pilsner
Kollade de grejorna förr agången, och trodde det var något sånt som låg bakom eftersom hojen gick bra sen, men sen börjar den gå dåligt efter en veckas stillastående, utan att jag pillat nåt alls... (Om inte gråsparven flyttat in igen...)
 
Last edited:
HansJ skrev:
... A) Skifta spolar, räcker det att skifta tändhattar och lågnivåkablarna till spolarna?
B) Kan en defekt spole i sin tur bränna stiften? Skulle i så fall kunna förklara att den går bra med nya stift, men att spolen pajar stiften efter ett tag?
A) Japp. Iomed att du skiftar "på båda sidor" så är ju skiftet så att säga klart. Skifta inte på ena sidan, då blir det pannkaka alldeles (med gråsparv som garnering :hihi )
B) Japp. Eller rättare sagt så kan knappast en spole "bränna" ett stift men det skulle kunna gå till så här:
Du kör (kallstart) frid och fröjd, allt går ju bra eftersom du har nytt stift. Du stannar, allt kallnar, du startar igen, motorn (och spolen) börjar bli varma, eftersom spolen är keff (mitt antagande) så börjar hojen misstända (men det borde du ha märkt) och slagga igen stiftet. Nu är stiftet på gärsgårn men knarren går i alla fall. Nästa gång du kallstartar så slaggar stiftet igen slutgiltigt. När du river loss stiftet är det svartare än ett sotararschel.
Så skulle det kunnat ha gått till men ta det inte för givet. Det finns massor av andra varianter.
Testa att skifta stift och se om felet följer med. Gör det inte det så skiftar du spolar och ser om felet följer med. Gör det inte det då heller så återstår ju mekaniska fel (dålig kompression på ena cyl :tummenner ) eller bränslefel.
 
Har skiftat stift, men inte kollat på dem efter skiftet (kom hem nyss och har inget garage, fattar inte att en 2-cylindrig kan vara så bökig att plocka ur stiften på...). Felet kvarstår, men efter en provtur, så är jag om möjligt mer förvirrad. Efter skiftet körde jag problemfritt från Kungsholmen till Bromma, efter att ha kommit ut mot Ekerö så börjas det igen. Jag kör vidare och försöker hitta något mönster, jämngas, fullgas, avslag/fullgas etc. Går inte, även om intrycket är att jämngas 3-4000 varv är värst, oftast funkar det att dra på, men efter ett pådrag så blir det värre på jämngas. Stannar på en mack i Ekerö, tankar, och åker vidare. Inga problem förrän efter 2-3 km, då börjas det igen, men den bättrar sig efter ett tag... Kommer sen ut till färjan vid Adelsö, står och snckar med kompisen ett bra tag innan vi vänder in mot stan igen. Nu kör vi lugnt pga vilt etc, men efter 5-6 km börjas det lite. Den piggnar dock till igen och jag märkte inga tendenser på väg hem...

Kan det vara så att det är för dålig spänning i batteriet? Eftersom problemet verkar uppstå då hojen stått ett tag, och försvinna när man kört ett tag (och därmed laddat batteriet)... Har ett larm på, och det drar uppenbarligen en del ström, efter två veckors semester fick jag ladda batteriet. Konstigt dock att bara en cylinder ska drabbas, men kan det ha med 270 gradersförskjutningen att göra, att en spole hinner laddas, men inte den andra? Knasig teori, men jag vet inga råd...

Får fortsätta och testa med att skifta kabel/tändhatt och sedan spole också. Gnistorna från båda stiften såg för övrigt väldigt veka ut (nu har jag nog aldrig ägt ett fordon som har uppvisat skolboksblå gnista...)

Att ett stift är vitt är naturligtvis inte bra, ska fixa lite bättre andning på insugssidan och sedan lämna den för ny bänkning. (För det ska man väl inte "åtgärda" med ett kallare stift?)

Återigen, mange takk!!!
 
Last edited:
HansJ skrev:
... 1. Kan det vara så att det är för dålig spänning i batteriet? ...

2. Konstigt dock att bara en cylinder ska drabbas, men kan det ha med 270 gradersförskjutningen att göra, att en spole hinner laddas, men inte den andra? Knasig teori, men jag vet inga råd...

3. ...(För det ska man väl inte "åtgärda" med ett kallare stift?) ...
1. SKulle kunna vara så. Kanske. Mät spänning obelastat (nyladdat 12,5-13v och efter en natt utan laddning 12-13v) respektive med motorn igång 13-14v. (alla spänningar +- nån halv volt)

2. Nja, kanske inte så knasigt ändå. Givetvis ska spolen hinna laddas normalt sett men nåt kanske hindrar detta. Dock borde det visa sig mest på högre varv där tiden för laddning blir kortare.
Eller, förresten. Det var nog lite knasigt ändå. Det lär ju vara separata spolar och de laddas ju individuellt. Tror alltså att vi får bortse från de där 270 graderna i alla fall.
Men det kan ju likväl vara fel på en spole (ofta fel som varierar med temp på spole etc eller med varvtal/belastning) eller nåt annat tändrelaterat.

3. Just det. Inte åtgärda symtom på annat ställe än vid dess rot. :tummenupp
 
Robban_C skrev:
1. SKulle kunna vara så. Kanske. Mät spänning obelastat (nyladdat 12,5-13v och efter en natt utan laddning 12-13v) respektive med motorn igång 13-14v. (alla spänningar +- nån halv volt)

2. Nja, kanske inte så knasigt ändå. Givetvis ska spolen hinna laddas normalt sett men nåt kanske hindrar detta. Dock borde det visa sig mest på högre varv där tiden för laddning blir kortare.
Eller, förresten. Det var nog lite knasigt ändå. Det lär ju vara separata spolar och de laddas ju individuellt. Tror alltså att vi får bortse från de där 270 graderna i alla fall.
Men det kan ju likväl vara fel på en spole (ofta fel som varierar med temp på spole etc eller med varvtal/belastning) eller nåt annat tändrelaterat.

3. Just det. Inte åtgärda symtom på annat ställe än vid dess rot. :tummenupp
1, Tror på det om man också kan förklara att det bara verkar vara en cylinder som drabbas, se 2...
2, Men oavsett om man har två spolar ska det ju till en viss mängd energi för att ladda spolen, har då spole ett laddats och laddats ur, så kommer spole två att få mindre tid/kräm för att ladda? Enda förklaringen som funkar med en cylinder som går dåligt, och att hojen går bättre efter ett tag. Ytterligare stöd skulle kunna vara att larmet ibland går igång av sig självt ca 20-30 min efter avstängning. Har alltid trott det varit grannens katt som inte lärt sig att man inte ska sitta på andras motorcykler, men larmet är byggt för att känna av spänningsfall. Kan ju vara så att batteriet är klent, och sjunker kraftigt i spänning direkt efter att man stänger av det.
3, Om jag ska åtgärda blandning utan att bänka den (som tempfix), finns det någon tumregel för ökning på huvudmunstycke/flytt av nål? Nya systemet är 2 mm grövre i krökarna, betydligt fetare från X.et och dämparna är så gott som tomma ;)
 
HansJ skrev:
Jag kör vidare och försöker hitta något mönster, jämngas, fullgas, avslag/fullgas etc. Går inte, även om intrycket är att jämngas 3-4000 varv är värst, oftast funkar det att dra på, men efter ett pådrag så blir det värre på jämngas.

Kan ditt nya system helt enkelt ställt till det, dvs dags för en rejäl ombestyckning, "borde" ju egentligen behövas eftersom det är grövre rör och öppnare ljuddämpare? Låter ju som om det är "snett" eftersom stiften är så olika i färg? Om en cylinder går väldigt för fett i tex mellanregistret så lär motorn bli väldigt bluddrig där.

Prövat slänga på rör/ljuddämpare du hade innan, för att utesluta en del felkällor? (dvs genom att göra så, och motorn kanske går bra då, så kan du åtminstone utesluta andra eventuella felkällor som stift, tändspolar osv)

/B
 
Jag med, prova att byta kablar. Det kan vara högtryckstvätten som tryckt in vatten och ger överslag i kablar och hattar.

Mattias.

jolio skrev:
var nyligen med om det, kunde ju vara så enkelt ?
 
HansJ skrev:
... 2, Men oavsett om man har två spolar ska det ju till en viss mängd energi för att ladda spolen, har då spole ett laddats och laddats ur, så kommer spole två att få mindre tid/kräm för att ladda? Enda förklaringen som funkar med en cylinder som går dåligt, och att hojen går bättre efter ett tag. Ytterligare stöd skulle kunna vara att larmet ibland går igång av sig självt ca 20-30 min efter avstängning. Har alltid trott det varit grannens katt som inte lärt sig att man inte ska sitta på andras motorcykler, men larmet är byggt för att känna av spänningsfall. Kan ju vara så att batteriet är klent, och sjunker kraftigt i spänning direkt efter att man stänger av det.
3, Om jag ska åtgärda blandning utan att bänka den (som tempfix), finns det någon tumregel för ökning på huvudmunstycke/flytt av nål? Nya systemet är 2 mm grövre i krökarna, betydligt fetare från X.et och dämparna är så gott som tomma ;)
Aha, du menar att batteriet suckar efter att ha laddat första spolen och sen inte orkar med nästa spole eftersom den ligger närmre i tiden. Nja. Låter långsökt, då skulle antagligen "3:e" spolen också drabbas så småningom.
Nä, satsa på skifte av spolar alternativt som benkar föreslog att du lägger dit originalrören tillfälligt. Iofs borde ju inte cyl påverkas så olika men ändå.
Seså, se nu till att skifta spolarna!
 
Tackar och bugar för alla vänliga som svarar. Eg. dumt att diskutera på förhand vad som kan vara fel, bättre att ge sig ut och testa och elimnera möjliga orsaker! Och det ska göras i kväll, troligast är de enkla lösningarna, typ kabel/hatt/spole. Det är bara det att det är en del grejor som pekar mot det rent logiskt, men sen när var elsystem helt logiska?

Tänk om det fanns lagar för fel typ:
Huvudlag: Fel ska vara konsekventa och uppträda enligt något mönster
Komplementlag: De ska också inträffa ett och ett och aldrig tillsammans.

Fast då skulle man aldrig få roa sig med spekulationer och diskussioner, eller hur?
 
HansJ skrev:
... Huvudlag: Fel ska vara konsekventa och uppträda enligt något mönster
Komplementlag: De ska också inträffa ett och ett och aldrig tillsammans. ...
You wish! :)
 
HansJ skrev:
*Har liten läcka vid toppen/kröken, ser inte läckan men hör att det inte är helt tätt, kan det påverka om det är otätt på ena sidan?

Missade... Hade en liknande mindre läcka i anslutningen mellan topp och avgasrör, (på en gammal rad-4) inte supermycket, men stiftet i den cylindern visade att den cylindern gick betydligt magrare än dom andra. Åtgärdat med ny packning, så såg alla stift likadana ut efter det.

/B
 
En tanke som slog mig när jag läste om att byta plats på komponenter (vilket är en lysande idé) är en sån grej som flottörhöjder. Man kan (även om det är långsökt) få "punka" på en av flottörerna i en förgasare med följden att den inte flödar över men ändå får felaktig bränslenivå. Kolla med en genomskinlig slang till den lilla anslutningen i botten på flottörhuset och jämför hö och vä.

Huruvida stiften är vita eller svarta är inte så viktigt än. Det viktiga är att få dem att se någotsånär lika ut. Sedan kan man mickla med att få dem att få rätt färg.

Låna en kompressionsprovare och kolla kompet, TRX:er brukar "sätta" sig i ventilsätet så ventilspelet blir mindre och ventilen "pyser" lite med kompressionsbrist som följd. Det är dock inte detta som är problemet utan att den ventilen överhettar och kan ge konstiga symptom som spikning och avgasknallar. Eftersom aluminiumtoppen utvidgar sig mer än stålventilen (även om den blir varmare) så har du mest pys när motorn är kall.

Tändspolar visar gärna sitt avbrott vid olika temperaturer. Går den taskigt när den är varm så prova att värma upp tändspolen med en varmluftspistol och se om det gör nån skilllnad. Prova även att duscha motorn med blomstersprutan (vatten) på kritiska ställen (insugsgummi, tändhattar) -det kanske är så att motorn andas ut onormalt mycket vattenånga från kylsystemet (dåligt kylarlock) och att ångan hamnar på fel ställe.

Det börjar bli långsökta idéer, men vad fan, det är bättre att gripa efter halmstrån än att famla i luften.
 
Jag skulle vilja säga att det är tändsystemet,det kan krabba när det blir varmt,har du inte någon som kan mäta tändsystemet till dig!!Jag kan nästan sätta hur mycket som helst på att det är det!!lycka till med hojen :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top