Hallå, behöver lite bollplank. Tänkte fulmeka lite på jobbet i kväll...
Har en TRX med flatslide förgasare (alltså inte original som är kända för sina lättförslitna emulsionstuber). Innan sommaren hade jag hojen inne på justering förgasare och ventiler/bänkning. Alla kurvor såg till sist bra ut, även om den var litelite åt det magra hållet.
Sen dess har den gått bra. Under semestern var jag borta tre veckor, och har med mig ett helsystem med grövre krökar och luftigare dämpare. Efter bytet åker jag ett par kortare provrundor, knappt så den blir varm, inga problem. På första längre rundan börjar hojen efter ett tag hacka, går uppenbarligen då och då på en cylinder. Hittar ingen systematik i det, möjligtvis att direkt efter hårdgasande så går den lite sämre ett tag. Tomgång är normal. Stannar jag och den får svalna lite, sen går den bra direkt, men börjar sedan på igen. Eftersom jag tvättade hojen med högtryck, tänker jag, vatten i soppan, och köper dundermedel och häller i hojen. Något bättre, men inte 100.
Köper nya stift, byter dessa (ett är vitt och ett svart) samt river förknasarna helt och gör rent. Kollar alla anslutningar och kablar och sätter ihop det hela igen. Kör sedan till Uppsala/Rörken på måndagen och hem igen, inga problem! OK, måndagsex på stift då...
Första gången när jag drar iväg till jobbet, lagom när hojen får lite arbetstemperatur, så börjas det igen...
Lite tankar jag har;
*Nya blåset gör att hojen går något mer tunt, men borde påverka båda cylindrarna lika?
*Blåset är X-kopplat under motorn, går inte att känna om en sida inte förbränner ordentligt.
*Ett vitt stift och ett mörkt, antar att det mörka är den cylinder som spökar?
*Stiftet blir mörkt antingen för att det inte ger gnista ordentligt, eller att det får åt h-e för mycket soppa?
*Har liten läcka vid toppen/kröken, ser inte läckan men hör att det inte är helt tätt, kan det påverka om det är otätt på ena sidan?
*Gissar på att det är något med tändningen/spole/kabel, men eftersom hojen gick problemfritt efter byte av stift i ca 20 mil + (försiktig) bankörning så verkar det inte heller helt rätt?
*Tänkte byta stift, dvs byta sida och se om samma cylinder bråkar...
*Allt uppkom efter byte av blås, men det verkar inte heller helt rätt orsak eftersom det är en cylinder som bråkar...
*Om den nu går bra direkt efter kallstart (å andra sidan drar jag aldrig på ordentligt förrän den blir varm) så indikerar väl det tändsystem?
Idéer, förslag?
/Hasse
Har en TRX med flatslide förgasare (alltså inte original som är kända för sina lättförslitna emulsionstuber). Innan sommaren hade jag hojen inne på justering förgasare och ventiler/bänkning. Alla kurvor såg till sist bra ut, även om den var litelite åt det magra hållet.
Sen dess har den gått bra. Under semestern var jag borta tre veckor, och har med mig ett helsystem med grövre krökar och luftigare dämpare. Efter bytet åker jag ett par kortare provrundor, knappt så den blir varm, inga problem. På första längre rundan börjar hojen efter ett tag hacka, går uppenbarligen då och då på en cylinder. Hittar ingen systematik i det, möjligtvis att direkt efter hårdgasande så går den lite sämre ett tag. Tomgång är normal. Stannar jag och den får svalna lite, sen går den bra direkt, men börjar sedan på igen. Eftersom jag tvättade hojen med högtryck, tänker jag, vatten i soppan, och köper dundermedel och häller i hojen. Något bättre, men inte 100.
Köper nya stift, byter dessa (ett är vitt och ett svart) samt river förknasarna helt och gör rent. Kollar alla anslutningar och kablar och sätter ihop det hela igen. Kör sedan till Uppsala/Rörken på måndagen och hem igen, inga problem! OK, måndagsex på stift då...
Första gången när jag drar iväg till jobbet, lagom när hojen får lite arbetstemperatur, så börjas det igen...
Lite tankar jag har;
*Nya blåset gör att hojen går något mer tunt, men borde påverka båda cylindrarna lika?
*Blåset är X-kopplat under motorn, går inte att känna om en sida inte förbränner ordentligt.
*Ett vitt stift och ett mörkt, antar att det mörka är den cylinder som spökar?
*Stiftet blir mörkt antingen för att det inte ger gnista ordentligt, eller att det får åt h-e för mycket soppa?
*Har liten läcka vid toppen/kröken, ser inte läckan men hör att det inte är helt tätt, kan det påverka om det är otätt på ena sidan?
*Gissar på att det är något med tändningen/spole/kabel, men eftersom hojen gick problemfritt efter byte av stift i ca 20 mil + (försiktig) bankörning så verkar det inte heller helt rätt?
*Tänkte byta stift, dvs byta sida och se om samma cylinder bråkar...
*Allt uppkom efter byte av blås, men det verkar inte heller helt rätt orsak eftersom det är en cylinder som bråkar...
*Om den nu går bra direkt efter kallstart (å andra sidan drar jag aldrig på ordentligt förrän den blir varm) så indikerar väl det tändsystem?
Idéer, förslag?
/Hasse