TRX som av och till går på en cylinder?

Nu börjar goda råd bli dyra...
eller så att det blir dyrt det här...
Har kommit in efter att bytt spolar och tändhattar och stift (skiftat sida alltså), kort provtur in till stan och tillbaka, och efter ett tag när hojen blir varm händer samma sak. Har precis fått bort stiften, och fortfarande samma cylinder som spökar!
Ventiljustering gjordes för 3-400 mil sedan, bänkning balansering och justering av förgasare likaså.
Fenomenet uppstod efter byta av avgassystemet, men jag börjar tro att det inte har ett jota med det hela att göra, bara slumpen.
Hade faktiskt något liknande tidigt i våras (man är bra på att förtränga;)), kollade då komp och bytte stift, och sen dess har det inte varit några problem.
Hojen går inte dåligt direkt efter kallstart (skjuter in choke ganska direkt för att inte sota ner den).
Finns inget klockrent mönster när den går dåligt.
Tomgång har alltid funkat OK.
Verkar som den går bättre igen efter att gått en längre tid.

CDI-box?
Ventiler?
Förgasare? (Slitna emulsiontuber? Nålarna såg justa ut, såg inte slitage med blotta ögat på tuber eller nålar...)

Har svårt att hitta någon logisk lösning, eftersom det verkar vara en cylinder enbart, och bara då och då...
 
HansJ skrev:
Nu börjar goda råd bli dyra...
eller så att det blir dyrt det här...

Har svårt att hitta någon logisk lösning, eftersom det verkar vara en cylinder enbart, och bara då och då...

Skulle, som skrivet, börja med att slänga på det rör/dom ljuddämpare du hade tidigare, alternativt originalburkar, för att utesluta ev. bestyckningsproblem som kan ha med burkarna att göra.

Problem jag sett med TRX, som antagligen, efter att ha läst tråden, troligen kan uteslutas, eller?..: Emulsionsrör, tycks mest drabba dynojetbestyckade originalförgasare. Nedgågna ventilsäten, drabbar främst årsmod -96, och kan utselutas om det är kollat, och ger främst startsvårigheter om det är för litet ventilspel. Bensinkran och vakuumdriven bensinpump, hade problem med det en period, hojen dog helt, men fungerade när jag körde med kranen i "pri"-läge, och blev OK efter att ha plockat isär allt, och ihop igen.

Men.. utifrån ett VTR-problem jag läste om på VTR-forumet, där dilemmat var just att hojen dog på en burk, var lösningen någon soppalslang eller evakueringsslang som kommit i kläm under tanken. Långskott, men kanske värt kolla igenom allt sådant också, sitter ju en uppsjö med slangar, där under, bensin, vakuum, avluftningar osv.

/B
 
benkar skrev:
Skulle, som skrivet, börja med att slänga på det rör/dom ljuddämpare du hade tidigare, alternativt originalburkar, för att utesluta ev. bestyckningsproblem som kan ha med burkarna att göra.

Problem jag sett med TRX, som antagligen, efter att ha läst tråden, troligen kan uteslutas, eller?..: Emulsionsrör, tycks mest drabba dynojetbestyckade originalförgasare. Nedgågna ventilsäten, drabbar främst årsmod -96, och kan utselutas om det är kollat, och ger främst startsvårigheter om det är för litet ventilspel. Bensinkran och vakuumdriven bensinpump, hade problem med det en period, hojen dog helt, men fungerade när jag körde med kranen i "pri"-läge, och blev OK efter att ha plockat isär allt, och ihop igen.

Men.. utifrån ett VTR-problem jag läste om på VTR-forumet, där dilemmat var just att hojen dog på en burk, var lösningen någon soppalslang eller evakueringsslang som kommit i kläm under tanken. Långskott, men kanske värt kolla igenom allt sådant också, sitter ju en uppsjö med slangar, där under, bensin, vakuum, avluftningar osv.

/B
Jo, får försöka det i morgon, kvällarna har blivit så förbenat korta nu. Men det faktum att det är ett stift som sotar gör att jag är lite skeptisk...
PRI-läge kollat (har oxå klämt vacuumslangen tidigare...)
Ventil, ja kanske, men så plötsligt? Och att den går bra när den är kall, sen sämre och sen bättre igen efter ett tag?
Emulsionsrör, ja kanske, men lite samma invändningar som för ventil.
Även det med slanganslutningar, det borde ju vara konstant problem?
Skulle inte förvåna mig om det är flera samtidiga fel, typ att avgassystemsbytet påverkar blandningen (bl.a. den lilla läckan jag har) och att nåt annat hänt också, och i samverkan så får det stora följder...
Byter m.a.o. avgassystem i morgon, tänkte försöka täta läckan ändå så då kan jag lika gärna testa det gamla.
/Hasse
 
HansJ skrev:
Jo, får försöka det i morgon, kvällarna har blivit så förbenat korta nu. Men det faktum att det är ett stift som sotar gör att jag är lite skeptisk...

Skulle inte förvåna mig om det är flera samtidiga fel

Förstår förtvivlan, tog 1 månad innan jag (med hjälp av en polare som läste Motorad) kom fram till problem med emulsionsrör, stort kliande i huvudet varför TRXn helt plötsligt var SÅ svårstartad (dåligt ventilspel) och så det där med bensinkran/bensinpump. Men annars var jag nöjd med TRXn :)

Tror på din teori om flera samverkande problem, tex bestyckning i kombination med grenrörsläcka osv.

Hoppas det löser sig!

/B
 
Jag provar att slänga in en rackare här...

Jag har skumläst hela tråden men kan ha missat. Jag såg aldrig att du stoppat in nya stift. Bara skiftat. Rätt? Ibland går stiften halv-sönder. Jag hade en 1-cyl 490 2-takt som gick väldigt fett. Resultatet blev trasiga stift. Den gick men dåligt. Oregelbundet/misständer etc. Verkar vara någon typ av kortis. Ibland kunde man få dem att funka ett tag, sedan kom symtomen med misständning igen. Mitt fall var extremt och 5-6 stift per eftermiddag var inte ovanligt, så det var väldigt tydligt vad som hände liksom.

Men som sagt, du kanske har pluggat i nya redan?


edit: "...Köper nya stift, byter dessa..." sorry :D

OK, men inte helt åt helsike fel endå kanske. Ena går fett och gör kortis i stiftet. Prova ett varmare på den feta. Det blev stor skillnad för mig i mitt fall. Stiften höll klart längre.
 
Last edited:
#Olsson# skrev:
Jag provar att slänga in en rackare här...

Jag har skumläst hela tråden men kan ha missat. Jag såg aldrig att du stoppat in nya stift. Bara skiftat. Rätt? Ibland går stiften halv-sönder. Jag hade en 1-cyl 490 2-takt som gick väldigt fett. Resultatet blev trasiga stift. Den gick men dåligt. Oregelbundet/misständer etc. Verkar vara någon typ av kortis. Ibland kunde man få dem att funka ett tag, sedan kom symtomen med misständning igen. Mitt fall var extremt och 5-6 stift per eftermiddag var inte ovanligt, så det var väldigt tydligt vad som hände liksom.

Men som sagt, du kanske har pluggat i nya redan?


edit: "...Köper nya stift, byter dessa..." sorry :D

OK, men inte helt åt helsike fel endå kanske. Ena går fett och gör kortis i stiftet. Prova ett varmare på den feta. Det blev stor skillnad för mig i mitt fall. Stiften höll klart längre.

Tja!
Jo, två nya omgångar på mindre än 100 mil. Tror dock att du kan ha rätt pss att stiften i sig blir dåliga pga något annat, och risken är att man hittar det "andra" men att stiften är brända. Då Ändrar man tillbaka det man "hittade" och ändrade eftersom man inte märker förbättringen pga att stiftet är bränt. Hojen går också bättre med sprillans stift i...

Planer för dagen, noggrann batterikoll och gamla avgassystemet ska på. Hur checka batteriet bäst, det bör väl vara under last eller? Mackarna har ju nåt för bilbatterier, men det suger väl antagligen ur ett MC batteri?
 
Ny tanke; förgasarna är gummiupphängda och därmed okänsliga för motorns temperatur -men, om varmluftströmmen från motor och kylare träffar förgasaren påverkar det blandningsförhållandet. Jag har sett värmeskyddsplåtar på dragracingcyklar med flattisar och luftkylning. Longshot, men om du har nån luftstyrning som du plockat bort kanske det är läge att montera den igen.
 
Pilsner skrev:
Ny tanke; förgasarna är gummiupphängda och därmed okänsliga för motorns temperatur -men, om varmluftströmmen från motor och kylare träffar förgasaren påverkar det blandningsförhållandet. Jag har sett värmeskyddsplåtar på dragracingcyklar med flattisar och luftkylning. Longshot, men om du har nån luftstyrning som du plockat bort kanske det är läge att montera den igen.
Hmmm, good thinking. Undrar om den lilla läckan blåser upp varmluft över toppen och under tanken? Skulle t.o.m. kunna förklara att det inte är några problem när hojen är kall, förgasarna har inte hunnit värmas upp, under en övergångsperiod värms dock en förgasare upp och hojen går dåligt, stiftet sotar igen lite, läckan tätar efter ett tag men eftersom stiftet inte är renbränt märks det inte direkt. Efter ett tag så har avgasläckan tätat förgasarna har samma temp och hojen går normalt igen.

Långsökt, joo, men första förkalringen som hänger ihop lite. Det som ev. talar emot är att jag haft ett liknande problem tidigare innan nya systemet kom på, men det kan ju oxå ha varit ett helt annat fel...

Kepp tehm coming, jag är tacksam för alla teorier!
 
Fler förslag (utan att jag för den skull förkastar övriga idéer):
Skifta fuggarna? Går det att skifta eller är dom specifika?
Skifta allt innehåll i fuggarna (inte så roligt men vad fan ska man göra)?
Har du tagit ett färskt kompprov?

Batteriet kan du mäta me den noggrann voltmeter (obelastat och med motorn på tomgång resp lite högre varvtal). De spänningar du får avslöjar om allt fungerar inkluderande laddning etc.
Testutrustningen på macken är mer avsedd att testa om batteriet har ork nog att starta på och det är ju inte det som är problemet här.
 
Uppdatering, har testat med original systemet. Ingen förbättring, tvärs om, nu misstände den nästan från start. Det blev något bättre efter ett tag, men inte bra. Däremot noterade jag att om jag stannade och stängde av, ELLER om jag bara stod med motorn igång på tomgång, så var det inga problem att axa iväg, då går den rent ett tag, så fort jag lägger mig på rull, oavsett varvtal, så börjas eländet igen. Har också testat att ha bensinlocket öppet, men det verkar inte vara några problem med undertryck i tanken. Testade att köra med och utan ljus, märkte ingen skillnad heller. Choke eller inte choke påverkar inte heller direkt i någon riktning. Kikade in i toppen när jag bytte avgassystem, som väntat var högra cylindern sotig, vänstra lite sotig, ventilstyrningarna i vänstra var däremot lite vita. Förgasarna är inte helt lika, accpumpen sitter i ena förgasaren, och det är väl iofs möjligt att skifta då stommarna säkert är lika, men ett dj-kla bök blir det. Får väl börja överväga det också. Snart tryter idéerna... Komptest är väl närmast till hands, men frågan är om jag kommer att se något, eftersom problemet inte är konstant. (Undrar varför den går OK när den stått stilla ett tag och återhämtat sig? Känns som att det snrast skulle vara tomt med soppa någonstans, dvs att den måste fylla flottörhuset igen? Stämmer dock inte med igensotande stift...)
 
HansJ skrev:
... Känns som att det snrast skulle vara tomt med soppa någonstans, dvs att den måste fylla flottörhuset igen? Stämmer dock inte med igensotande stift...)
För fett bestyckat i kombination med igensatt i ena fuggen?
Jaja, jag vet att dubbelfel är långsökt men vad ska man göra när man har konstiga fel?
Komptest (det är ju snabbt gjort) och skifta innehåll (munstycken, flottör, flottörventil med mer) i fuggarna. Skulle ju vara intressant att se om skillnaden "byter sida" om du får flytta över alla fuggedelar.
 
Robban_C skrev:
För fett bestyckat i kombination med igensatt i ena fuggen?
Jaja, jag vet att dubbelfel är långsökt men vad ska man göra när man har konstiga fel?
Komptest (det är ju snabbt gjort) och skifta innehåll (munstycken, flottör, flottörventil med mer) i fuggarna. Skulle ju vara intressant att se om skillnaden "byter sida" om du får flytta över alla fuggedelar.
Precis inkommen efter ytterligare en kvälls mekande.
-Mätte batteriet, ca 11,5 volt utan tändning på, ungefär samma med motorn igång, drar jag upp den lite i varv, 2-3000 fick jag mellan 12 och 13 volt. När startmotorn gick sjönk den under 10 volt.
-Rev förgasarna i beståndsdelar, inget ser slitet ut, hade bort i princip allt som gick att ta bort utom trottlarna, (ville inte sabba synkningen eftersom jag inte har nåt instrument för att fixa det). Inget såg igensatt ut, det var ju inte många mil sen jag rengjorde sist (och då var det inte heller något påtagligt som hittades). Möjligen, möjligen kan det ha funnits något lite fukt på ett ställe, mellan förgasarkroppen och luftburkssidan sitter en "tratt" på respektive förgasare. Den har ett hål som uppenbarligen ska förse luft till luftmunstyckena.
-Passade på att lyfta ventilkåpan och mätte komp och ventilspel. Kompet var OK, strax under 12 kg på båda cylindrarna (med kall motor då...). (Komptest är inte snabbt gjort, måste bort med kylaren för att koma åt, har ingen adapter som passar i tändstiftshålet utan måste köra med stången/gummitätningen, var kan man fixa en sån adapter?)

Ventilspelet var lite ur fas. Märkligt nog, eftersom den justerades för mindre än 400 mil sedan. Har bara vanligt standard bladmått, därav är mina mätningar inte så exakta
Innan 1:a just. Efter 1:a just Idag
Vä avgas 0,26 0,26 0,30
0,26 0,26 0,25
Vä insug 0,15 0,16 <0,10
0,09 0,16 <0,15
0,15 0,16 0,15
Hö avgas 0,26 0,26 0,20
0,25 0,26 0,20
Hö insug 0,16 0,16 <0,15
0,09 0,16 0,15
0,14 0,16 0,15

Börvärde avgas: 0,20-0,25
Börvärde insug: 0,15-0,20

Inget som ser alarmerande ut, värdena innan första justeringen var värre. Hur långt den gått innan tidigare justering vet jag inte, då jag köpte hojen i höstas.

Bytte även ett stift, det på höger cylinder som sotat igen mot ett som tidigare suttit på den vänstra.

Kort provkörning, och inget bludder alls! Var i och för sig för kort, men igår gick den orent nästan direkt, kan bero på stiftbytet. Får se i morgon om det kommer igen. Hoppas nästan det, eftersom jag inte sett något fel någon stans, inga felkopplade, klämda slangar, ingenting. Jag gillar inte att laga saker utan att veta om det :huvet.

TRX av tidiga årsmodeller är kända för mjuka ventilsäten, men är det inte lite extremt mycket förändring på så kort tid? Ska jag gå tillbaka till verkstaden och klaga?

Återkommer med resultat efter längre provkörning.
 
Last edited:
Jag tycker att det är lite låga spänningar du hade där. Tänkbara orsaker: Batteriet dåligt laddat, kasst mätinstrument eller nåt fel.

Ventilspelet har knappast ställt till de här symtomen. Dock kan man ju fundera på om verkstan verkligen justerat ventilerna?

Kör mer och se om felet kommer tillbaks. Håller med dig om att man vill hitta ett definitvt och rimligt som man åtgärdar men det är ju åtminstone bättre att det fungerar än att det fortsätter jävlas.

Finns det några "specialiserade" TRX-forum på nätet? Det kanske finns ett sällsynt och konstigt fel på just TRX som vi inte känner till här.

OT:
Det är inte forumet som klipper dina blanksteg. Det är html-specifikationen som säger att mutlipla whitespaces ska tolkas som ett enda whitespace.
Enda sättet (förutom att koda tabeller) är att använda  då detta tolkas som ett hårt blanksteg av browsern.

Edit2: Nähä,   tolkas tydligen om som nåt annat av servern. Men det fungerar i alla fall så normalt sett. Nu håller vi oss till fuggarna, dom är roligare!

Edit3: Det omtolkas till &nbsp;. Suck.
 
Last edited:
Robban_C skrev:
1. Jag tycker att det är lite låga spänningar du hade där. Tänkbara orsaker: Batteriet dåligt laddat, kasst mätinstrument eller nåt fel.

2. Ventilspelet har knappast ställt till de här symtomen. Dock kan man ju fundera på om verkstan verkligen justerat ventilerna?

3. Kör mer och se om felet kommer tillbaks. Håller med dig om att man vill hitta ett definitvt och rimligt som man åtgärdar men det är ju åtminstone bättre att det fungerar än att det fortsätter jävlas.

4. Finns det några "specialiserade" TRX-forum på nätet? Det kanske finns ett sällsynt och konstigt fel på just TRX som vi inte känner till här.
QUOTE]
1. Jo, kan tyckas, och batteriet har laddatas ur under två veckors semester. Men återigen, varför drabbas bara en cylinder? Mätinstrumentet iofs är inte något högkvalitativt...
2. Tror inte jag heller, och jag funderar på att åka till verkstan och beklaga mig. OK om sätena är så slitna, men hur 17 har då ett spel ökat??? Ventiltallrikarna (det man kan se av dem) såg helt OK ut, den högra cylinderns utblås såg mer sotigt ut, den vänstra sidans ventilstyrning var lite vitaktig. Utblåsventilspelet var dock inom intervallet
3. Inkommen från lite längre tur. Och Jippie, felet kom tillbaka... Jag har alltså inte fixat något utan att veta om det. Samma visa, när hojen blir varm så börjas det. Efter ett tags körning och en fikapaus, så märktes ingenting på hemvägen :va
4. Har tre ställen till, men har fått bäst svar här än så länge :tummenupp Har inte läst om något annat än mjuka ventilsäten och emulsionsrören/Dynojet nålar.

Nu tryter mina idéer, det enda jag inte gjort är att skifta innehållet i förgasarna, men jag tvivlar lite, allt såg helt OK ut. Det kan ju också vara något i förgasarhuset som sätts igen, men det går inte att skifta fuggarna eftersom accpumpen sitter på den ena. Ett dåligt sambvete har jag, och det är luftfiltret, men det borde ju inte heller kunna drabba en cylinder enbart. Det är inte superskitigt, men det är 400 mil sen det rengjordes.
 
Håller med om att varken luftfilter eller batteri borde ställa till det där.
Testa det där med skiftat innehåll i fuggarna. Låter visserligen lite långsökt men vafan ska man göra? Allt det givna är ju snart testat.
 
Robban_C skrev:
Testa det där med skiftat innehåll i fuggarna. Låter visserligen lite långsökt men vafan ska man göra? Allt det givna är ju snart testat.

Jag kan tänka mig att låna ut mina originalfuggar om du vill testa med dem.
Har visserligen bara skumläst tråden så jag kan ha missat nåt men ett byte till andra fuggar kan ju vara lättare än att skifta allt innehåll.

Fast du kanske har de gamla originalfuggarna kvar själv?

//Pelle
 
Kvicken skrev:
Jag kan tänka mig att låna ut mina originalfuggar om du vill testa med dem.
Har visserligen bara skumläst tråden så jag kan ha missat nåt men ett byte till andra fuggar kan ju vara lättare än att skifta allt innehåll.

Fast du kanske har de gamla originalfuggarna kvar själv?

//Pelle
Var inne på MChuset idag, och har beställt tid för en bänkkörning/koll. De var lika frågande som jag var, inte så många grejor kvar att kika på. De ska få köra en bänkkörning till, för att se om de hittar något märkligt, de har ju kvar de gamla mätvärdena och kan jämföra.

Det vore skitjuste om jag kunde låna originalfuggarna om det behövs, då kan man ju utesluta en parameter till. Jag tackar och bugar för erbjudandet, och hör av mig om det blir aktuellt (men jag hoppas jag slipper).

Funderar också på om det kan vara CDI-boxen som spökar eller eventuellt nåt med impulsgivarna (eller vad det kan heta, de grejorna som ska ge rätt timing på gnista som bör sitta på veven nånstans. Det bör ju gå nån kabel från dem till boxen/spolarna? Kanske nån som har en CDI-box över? Yamaha släpper tydligen inte ut någon info om boxarna, så det går inte att mäta/felsöka dem...

/Hasse
 
HansJ skrev:
Däremot noterade jag att om jag stannade och stängde av, ELLER om jag bara stod med motorn igång på tomgång, så var det inga problem att axa iväg, då går den rent ett tag, så fort jag lägger mig på rull, oavsett varvtal, så börjas eländet igen.


Åhum! Nu låter det som en bränslekran igen! Jag råkade ut för det felet på Bladen för nån vecka sedan när tankskummet löstes upp. Sporadiskt gick den orent och misstände på varierande antal cylindrar.

Jag rev allt och mätte allt. Jag kollade till och med flödet i kranen (måste funkat just då). Det var först på Anderstorp då hojen gick kanon första passet för att sedan gå som en giktbruten sköldpadda nästa pass som jag kom på det. När jag rev ner hojen i depån såg jag att bränslefiltret var fullt med goja.

Det visade sig att tankskummet löst upp sig och satte igen kranen. Vid vissa tillfällen flödade kranen för lite så att hojen under fullgas gick rent ett tag (tills flottörhusen var tomma) sedan gick den sämre och sämre. Jag slog av på gasen och skulle gå i depå -då började den gå bra igen. Kranen flödade lagom mycket för att lulla omkring men när man tarmade den vart det för lite flöde.

Simpelt fel, men det är ett sådant fel som kommer och går och kan driva en till vansinne. Har du inte gjort det innan, så riv kranen och lys in i tanken och leta gråsparvar..

pilsner
 
Pilsner skrev:
... giktbruten sköldpadda ...
Man får tacka för garvet! :tummenupp :rofl

Har soppakranen en eller två anslutningar? Frågan ställd eftersom det ena stiftet blir svart. Om kranen har två anslutningar så skulle det ju kunna vara kranen men om det bara är en anslutning så blir man ju lite mer tveksam till kranen. Dock kan man ju tänka sig ett fel i nån förgrening eller nåt sånt.
 
Pilsner skrev:
Åhum! Nu låter det som en bränslekran igen! Jag råkade ut för det felet på Bladen för nån vecka sedan när tankskummet löstes upp. Sporadiskt gick den orent och misstände på varierande antal cylindrar.

Jag rev allt och mätte allt. Jag kollade till och med flödet i kranen (måste funkat just då). Det var först på Anderstorp då hojen gick kanon första passet för att sedan gå som en giktbruten sköldpadda nästa pass som jag kom på det. När jag rev ner hojen i depån såg jag att bränslefiltret var fullt med goja.

Det visade sig att tankskummet löst upp sig och satte igen kranen. Vid vissa tillfällen flödade kranen för lite så att hojen under fullgas gick rent ett tag (tills flottörhusen var tomma) sedan gick den sämre och sämre. Jag slog av på gasen och skulle gå i depå -då började den gå bra igen. Kranen flödade lagom mycket för att lulla omkring men när man tarmade den vart det för lite flöde.

Simpelt fel, men det är ett sådant fel som kommer och går och kan driva en till vansinne. Har du inte gjort det innan, så riv kranen och lys in i tanken och leta gråsparvar..

pilsner
Tackar för tipset, håller med, just återhämtningen är mysko om det var enbart el-fel, så det kan stämma. Håller iofs med Robban_c om att det är mysko att det bara drabbar ena cylindern, men det kan ju vara så att ena cylindern av någon outgrundlig anledning är mer känslig...

Har också fått tipset att kika på matningen till den felande spolen, en kille med TRX som haft just dålig anslutning på den och haft liknande problem. Det sitter ju innan spolen och kan förklara att inget händer vid skifte av spolar. Lite det jag var inne på, CDI-box eller ev. impulsgivarna?
/Hasse
PS Tack för alla svar, hoppas jag kan återgälda det på något vis!!!
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top