TRX som av och till går på en cylinder?

Hämtade hojen idag, och de har uppenbarligen inte hittat något. I förrgår gick den bra, men lite fett, igår hackade den när jag var där, och i dag har de plockat bort avgassystemet för att kunna mäta blandning från resp cylinder, men i dag gick den visst bra hela tiden Ingen cylinder gick heller fetare än den andra :huvet Meken hade gått hem när jag hämtade hojen, men jag får snacka lite med honom på måndag igen. Typiskt nog gick den bra för mig hela vägen hem också... Slängt ut pengar utan att få några nya ledtrådar... Back to basics och börja byta prylar.

Jaa du. Vad ska man säga?

Försök låna fuggar eller CDI så att du får halvera möjligheterna. Det känns som det enda raka i nuläget.

Och tryckluft är oslagbart vid förgasarjobb! :tummenupp

Hej!

Har du lånat några fuggar och testat än? Är ju lite nyfiken.... :)

Senaste uppdateringen, hojen gick bra på hemvägen (även om jag hade känslan att den var på väg att sota igen, så jag drog på lite extra...) Kollade stiften först i går, och det högra var mkt riktigt sotigt igen. Då hade den alltså gått i bänk i torsdgas och gått på en cylinder. Sen har den gått ytterligare någon timme i bänk, plus ca 10 km med lite blandad körning, vet inte om det räcker för att bränna bort sotet på ett stift. Gjorde rent stiftet i går, mätte "impulskabeln" och ryckte och slet, men den verkar hel. Och hojen gick dåligt idag igen, dock inte riktigt det gamla felet, mer att den hostar och spottar rent generellt, inte att den högra cylindern är "borta" under längre intervall som tidigare (men det skulle den säkert göra. förmodar att problemet vad det nu är är på väg att förvärras. Jagar CDI-box primärt, eftersom det är lättast att byta, vill föröska komma iväg till Kinekulle i helgen ;) SpinninWheels ville inte lämna öppet köp, jag skulle antingen få provköra utanför eller köpa den och få lämna tillbaka mot tillgodokvitto.

-"Spelar det någon roll om jag köper och lämnar tillbaka samt lämnar en liten slant för besväret om det inte förbättrar hojen min, hoppas nämligen inte att jag behöver köpa några grejor av er om det inte är CDI boxen?"
-"Nej"

Service... :huvet

Surt med kass service men man ska också betänka att elektronik är en sån sak som dom inte gärna tar returer på vart man än vänder sig. Detta beror på att man inte okulärt kan avgöra om varan är ok. Ex vis kan du oftast inte köpa en sån en enkel sak som en laddregulator till en skitbil på öppet köp. Har man köpt regulatorn så har man.

Men jag kom att tänka på en annan sak:
Lite tips om förgasarrengöring:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=41500&goto=lastpost
Koka fuggarna (demonterade) i tvättmedel 5-20 minuter. Det fungerar och är überbra på att ta bort beläggningar etc. Kanske kan hjälpa dig att få rent i kanalerna. Bara ett litet probel: Man bör blåsa fuggarna rena i alla kanaler efteråt med tryckluft. Jag brukar iofs inte göra det, jag bara lägger dom i diskstället på tork men jag rekommenderar varmt blåsning. Dvs gör som jag lär, inte som jag gör själv. :)
Och du får själv ta ställning till om det är lämpligt att koka husen med dina icke-demonterbara accpumpar. Jag har ju inte sett eländet IRL.

Ang. service, elektronikprylar som man köper nya har jag full förståelse för att det inte är öppet köp. Trist oxå, när man felsöker som jag, men som sagt förståeligt. Skillnaden mellan att provköra nån sväng utanför deras butik och att provköra under någon dag är minimal i fråga om slitage. Tillgodokvittot som erbjöds var väl i hans ögon ett sätt att tjäna pengar hur som. Inte en chans att jag slänger ut en relativt stor hög pengar utan att veta om jag får någon förbättring (det omvända gäller ju också, i en ny affär "vet" jag att elektronikprylen funkar eller att jag har garanit på den, en begagnad elektronikpryl kan ju ha andra fel...). Jag erbjöd mig t.o.m. att betala för lånet om det visade sig att det inte hjälpte mig... Visst, de får ha vilken policy de vill, men jag får välja att handla var jag vill, finns andra skrotar som.

Koka fuggarna låter också som en möjlig lösning, min tanke med ultraljudstvätt är att det kanske slår sönder den ev. skit som finns i kanalerna. Bra mycket lättare att testa att koka dem dock :tummenupp

F.ö. ser jag ev. ett ljus i tunneln. Åkte till en OKhall igår, med ordentligt ljus, värme och tryckluft! På ditvägen gick hojen återigen som en påse nötter. Rev den direkt, (har aldrig "hunnit/orkat" tidigare) Fuggarna var genomsura, blött i insuget etc! Alltså förgasarproblem! Har väl hunnit dunsta tidigare, innan jag hunnit mobilisera ork nog att gå ut i ruskvädret...

Rev fuggarna och blåste igenom allt, växlade sida på emulsionrören också, så nu har allt bytt sida. Passade på att ladda batteriet också, samt kikade sedan på gnistorna, denna gång jämförde jag båda stiften samtidigt. Högra cylindern hade svagare gnista än vänstra!!!

Verkar alltså som kombinationsproblem, fet blandning, ena sidan orkar hålla stiftet rent, andra sotar igen och börjar sen misstända. Vad skillnaden i gnista beror på är mer än jag vet, ska få testa en CDI av en tysk, den kommer i slutet av veckan. Det kan vara så att den friska cylinderns gnista varit lite klen pga det svaga batteriet, och att jag därför inte sett skillnaden förut (har ju inte heller jämfört stiften bredvid varandra...)

Fuggarna, jag har efter gårdagen intrycket att det är någon vajsing med backventilen, Efter rengöring med tryckluft "kände" jag hur kulan studsade fram och tillbaka, samt att den tätade med rätt högt tryck, vilket den inte gjorde tidigare. Hojen gick bra rätt länge på hemvägen. Får testa att koka, men tror att jag beställer flottörhus med nya ventiler i för att vara säker. Tjackar nytt batteri också, så undanröjer jag en ev. komplikation till

Finns alltså hopp!

Jag är nyfiken!

Det där med blött i insuget är intressant. Låter fuggefel lång väg.
Ett varningens ord dock, en cyl som inte tänder blir givetvis blöt inuti, en del av denna blöta skulle kunna leta sig ut i insuget i slutet av insugsfaserna, framförallt på låga varvtal. Jag tror iofs att din blöta kommer ur fuggen men ta det inte som 100% säkert.

Felet löst?!

Jo, man ska inte ropa hej, men efter lite funderande och pulande idag, så har jag faktiskt kört nästan 10 mil utan några problem. Har inte kollat stiften efter färden, men rev däremot bort luftburken för att se om fuggarna var blöta. Det var de inte.
Vad har jag gjort då? Jo, köpte en ny spole... Vet f-n inte om jag kan förklara det, har ju faktiskt skiftat spolarna en gång. (och nej, jag har inte missat nåt, kabeldragningen räcker precis för ena sidan, förut var det annorlunda...)

Enda teorin är att fuggarna hade problem, därav har högra sotat mest. Troligen har det problemet varit konstant, dvs oavsett spole. En dålig spole satt på höger sida, vilket blev etter värre, men när den kom över på vänster sida så funkade den hjälpligt. Har troligen haft gnista hela tiden även på den klena spolen. Efter tryckluftsblåsningen av fuggarna i veckan löstes övergödningen, kvarstod tändspolen som emellanåt inte gått... Ja, jag vet inte, klart är att fuggarna mår bättre nu i alla fall, spolen var en longshot som kanske gick hem. Kan ju återkomma i morgon igen med lite oflyt. Ska ut på längre runda med polarn, så vi får se...
Tack alla för intresse, bidrag och stöd! Håll tummarna för att det är funkis nu! (Och en extra eloge till Robban_C, hoppas folk inser vilken tillgång du är för forumet!!! :tummenupp)

Tja!

Man ska ju som sagt inte ta ut något i förskott, men det verkar ju faktiskt lovande det där! Hur länge / långt brukar du behöva åka i vanliga fall innan den börjar krångla?
Grattis i alla fall! (eller får man säga så än :va )

Jadu Robban är verkligen en tillgång! Robban = :tummenupp :yoparty :banana

Klurar vidare på mitt problem.

hade gott!

/mattemannen

Gubbfan rodnar. :)
Emellertid kommer jag inte att befinna mig så ofta på forumet framöver, dels därför att jag numer bara har modem, dels därför att jag börjat ledsna på alla skenförsäkrare och alla moppefu**on (dvs de som måste ha turbomatad R1:a som förstahoj). Antar att jag börjar bli gammal. :)
Och jag räknar inte in er bland de båda kategorierna ovan men det har ni säkert fattat i alla fall.

Kul i alla fall att det verkar lösa sig! :tummenupp
Kombinationsproblem kan vara bra luriga! :va

mattemannen:
Inga nya idéer? :confused:

Robban_C skrev:
Emellertid kommer jag inte att befinna mig så ofta på forumet framöver, dels därför att jag numer bara har modem, dels därför att jag börjat ledsna på alla skenförsäkrare och alla moppefu**on (dvs de som måste ha turbomatad R1:a som förstahoj). Antar att jag börjar bli gammal. :)
Och jag räknar inte in er bland de båda kategorierna ovan men det har ni säkert fattat i alla fall.

mattemannen:

Tjena Robban!

Tråkigt att du inte kommer befinna dig här så ofta i framtiden...
Du har lärt mig en hel del! Hoppas du kikar in lita då och då i alla fall.

Min hoj dör inte längre av sig själv efter att jag bytte tändstift. Däremot är den fortfarande lite svårstartad, men då måste den stå ganska länge.
Hojen fick gå alldeles nyss i över 20 min utan att dö. Då stängde jag av, man vill ju inte slösa bort en hel tank :hihi
Men nu har jag fått problem med att den går ojämt på tomgång när den är kall. Den här hojen är bortom all logik.
Gjorde en kompmätning igen föresten och det var skrattretande. 3 cylindrarna hade exakt 11 (bland annat den som jag tidigare mätt till bla 3 och 6-7 :rofl ). En hade 8,5. Har alltså uteslutit kompproblem. Det gäller ju bara att trycka som 17 på kompmätaren!

Tog ut stiften efter att jag tomgångskört den ett ganska bra tag. 3 st var ljusa och ett var kolsvart. :va . De som var kolsvart var även de som var mest inskruvat på "pilot screw" alltså det som gick magrast. Som sagt ingen logik. Blir så trött när man inte kan dra slutsateser av sina observationer...

jajaj jag funderar vidare.

hade gott!

/mattemannen

Robban_C skrev:

mattemannen:
Jo, nu har jag varit på min första njutarrunda, ca 20 mil Roslagsvägar :tummenupp. Hojen har gått som en klocka hela tiden, möjligen något fett, men inga misständningar alls. Lite besviken att det var så enkelt, och förvånad, fattar fortfarande inte hur det kunde vara spolen eftersom jag bytte sida, men men...
Gubbfan, jo du, du har inte en susning hur gammal jag är ;)
Håller med, visst är det lite trist med f**ko maffian. Polarn kör en -82 1100 E, och har skitkul när vi är ute, och vi bytlånar en hel del. Visst, det skiljer sig en del mot min som i sin tur är "outdated" jmf med dagens hojar, men om vi har mindre kul? Tror inte det...
Säger som Mattemannen, hoppas du hänger kvar, det behövs motvikt, (och blandning, annars blir det ett trist forum).
/Hasse

tja!

Antar att det känns ganska bra att hittat felet.:tummenupp
Tycker också det var skumt att det var spolen som krånglade. Hade du inte mätt dom föresten? Kanske inte heller ska utesluta den, trots att jag testat en annan (begagnad).
Jaja grattis i alla fall!

/mattemannen

matte_mannen skrev:
tja!

Antar att det känns ganska bra att hittat felet.:tummenupp
Tycker också det var skumt att det var spolen som krånglade. Hade du inte mätt dom föresten? Kanske inte heller ska utesluta den, trots att jag testat en annan (begagnad).
Jaja grattis i alla fall!

/mattemannen
Tja,
nej, inte mätt, jag bytte högra mot vänstra och vice versa, men eftersom högra cylindern fortfarande sotade så... Antar att förgaseriet låg bakom det. Felaktig slutsats, hade jag mätt hade jag märkt det...
/Hasse

Med spolar så är det så här illa:
Mäter man och får markant felaktiga värden så är spolen kass.
Mäter man och får korrekta värden så kan spolen likförbannat vara kass.
Läget är nämligen att mätningen sker med låspänning medan spolen under drift utsätts för flera tiotals (12 v + peakar) respektive flera tusen gånger högre spänning. Detta gör att ett internt överslag (som sker lättare vid högre spänningar) inte alltid märks vid mätning.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti