Ang. service, elektronikprylar som man köper nya har jag full förståelse för att det inte är öppet köp. Trist oxå, när man felsöker som jag, men som sagt förståeligt. Skillnaden mellan att provköra nån sväng utanför deras butik och att provköra under någon dag är minimal i fråga om slitage. Tillgodokvittot som erbjöds var väl i hans ögon ett sätt att tjäna pengar hur som. Inte en chans att jag slänger ut en relativt stor hög pengar utan att veta om jag får någon förbättring (det omvända gäller ju också, i en ny affär "vet" jag att elektronikprylen funkar eller att jag har garanit på den, en begagnad elektronikpryl kan ju ha andra fel...). Jag erbjöd mig t.o.m. att betala för lånet om det visade sig att det inte hjälpte mig... Visst, de får ha vilken policy de vill, men jag får välja att handla var jag vill, finns andra skrotar som.
Koka fuggarna låter också som en möjlig lösning, min tanke med ultraljudstvätt är att det kanske slår sönder den ev. skit som finns i kanalerna. Bra mycket lättare att testa att koka dem dock
F.ö. ser jag ev. ett ljus i tunneln. Åkte till en OKhall igår, med ordentligt ljus, värme och tryckluft! På ditvägen gick hojen återigen som en påse nötter. Rev den direkt, (har aldrig "hunnit/orkat" tidigare) Fuggarna var genomsura, blött i insuget etc! Alltså förgasarproblem! Har väl hunnit dunsta tidigare, innan jag hunnit mobilisera ork nog att gå ut i ruskvädret...
Rev fuggarna och blåste igenom allt, växlade sida på emulsionrören också, så nu har allt bytt sida. Passade på att ladda batteriet också, samt kikade sedan på gnistorna, denna gång jämförde jag båda stiften samtidigt. Högra cylindern hade svagare gnista än vänstra!!!
Verkar alltså som kombinationsproblem, fet blandning, ena sidan orkar hålla stiftet rent, andra sotar igen och börjar sen misstända. Vad skillnaden i gnista beror på är mer än jag vet, ska få testa en CDI av en tysk, den kommer i slutet av veckan. Det kan vara så att den friska cylinderns gnista varit lite klen pga det svaga batteriet, och att jag därför inte sett skillnaden förut (har ju inte heller jämfört stiften bredvid varandra...)
Fuggarna, jag har efter gårdagen intrycket att det är någon vajsing med backventilen, Efter rengöring med tryckluft "kände" jag hur kulan studsade fram och tillbaka, samt att den tätade med rätt högt tryck, vilket den inte gjorde tidigare. Hojen gick bra rätt länge på hemvägen. Får testa att koka, men tror att jag beställer flottörhus med nya ventiler i för att vara säker. Tjackar nytt batteri också, så undanröjer jag en ev. komplikation till
Finns alltså hopp!