Trollstigen

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Dust Buster och Starstriker:
Ju mer jag kört i Norge ju mer har jag kommit till insikten att det är fjäll och fjordar med tillhörande slingriga vägar som är det unika och sevärda i Norge. Allt annat som jag är intresserad av kan jag se och göra i Sverige minst lika bra och till halva priset.
Jag stannar ofta när jag kör i Norge, men jag gör korta stopp, tar en bensträckare, äter/dricker, fotograferar ett vattenfall, fjord, fjäll eller stavkyrka. Men jag vill hålla mig i rörelse, resan är målet och jag tycker att naturupplevelsen ofta är bättre och starkare när jag kör.
Är 80 mil mycket på en dag?
För mig är det inte det, det är precis lagom om man som jag vill och tycker om att köra på krokiga vägar. Jag kör aktivt/raskt men utan någon tid att passa och hinner utan vidare trevliga 80 mil på en dag utan att stressa. Kan bli 70 mil eller 90 mil men 50 mil är för kort för mig, jag vill köra och se mer!
Att detta fungerar för mig beror på att jag kommer iväg i tid och att jag kört i Norge ett antal gånger och efteråt gått igenom rutten, vad som var bra och vad som var mindre bra.
Fel som jag gjorde i början var att jag körde för långa pass (20-25 mil) utan stopp, blev trött och då gjorde alldeles för långa stopp. Det bästa är att göra flera korta stopp. En eller två minuter kan räcka, Lagar mat gör jag bara på kvällen när jag stannat för natten om ens då. Jag tar med mat och/eller köper på mackarna. Eftersom jag inte är i Norge så länge hinner det inte bli enformigt. Och jag slipper regn för jag åker bara när det är ett högtryck som varar några dagar. Första gången jag körde till Norge övernattade jag i Geilo efter 45-50 mil. Numera när jag kör den rutten stannar jag i Geilo för en halvtimmes kombinerad lunch och tankstopp nr2. Sedan har jag 7-8 timmars körning (30-50 mil) kvar av dagen jämfört med första gången. 7-8 timmars mer körning tack vare att jag står upp i tid och är effektiv vid stoppen! Har provat att äta medans jag kör men det var inte värt besväret ;-)
Jag hävdar att en genomsnittlig motorcyklist kan köra 80 mil om dagen i Norge utan att förta sig. Men det kräver lite grovplanering och att man kommer iväg i tid på morgonen. På vintern brukar jag grovplanera olika rutter och läsa reseberättelser. Jag gör upp olika alternativa rutter på kartan, jag vet vad hojen drar så jag vet ungefär när jag kommer att behöva tanka och så jag kollar jag efter några alternativa mackar i de områden där jag troligen kommer att behöva tanka. Jag vill inte att resan ska vara för detaljplanerad, det måste finnas utrymme för spontana stopp och att upptäcka nytt. Men jag vill ha en grov plan och mål att köra mot om inget annat råkar dyka upp. Jag vill också veta en del om området jag ska köra genom så jag inte missar någon trevlig sevärdhet/fototillfälle.
Man behöver inte stå upp kl.04 men visst är det smart att stå upp så tidigt som möjligt när det ändå är ljust ute och trafiken är som glesast. När börjar en HEL dag för dig Starstriker?
Och vad har husvagnar och hastighetskameror med mc-körning i Norge att göra?
Jag har aldrig haft något problem att köra om någon husvagn. Jag har mörkt visir och ingen skylt fram så hastighetskameror är heller inget bekymmer. För det mesta brukar jag också släppa på gasen precis innan kameran och rulla förbi lagligt och sedan öka igen. Finns ingen anledning att i onödan provocera/upplysa myndigheterna om att vissa mc:ar ibland kör något över hastighetsgränsen. :)
Blir avundsjuk på din räckvidd 60 mil/tank. Hade varit skönt att bara behöva tanka två gånger per dag. :) Jag har nu svårt att klara mig mer än 30 mil på en tank. Tankar oftast efter 25 mil.
The early bird gets the worm!
Ha´t pent! :tummenupp
Ang.. Hastighets kameror i Norge!! Dom Tar inte Kort på Hojar,, P.g.a Meningslöst eftersom det ändå inte går att se plåten,, Denna info fick jag av polis/men civil Norrman som jag stötte ihop med. körde för fort förbi ett par märkte inget då men kanske kommer på posten? :arsele Håller med vederbörande onödigt att ge Staten ännu mer hat mot oss bikers.. jag kör annars aldrig för fort förbi Fartkameror, :squid
 
Last edited:

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
trollstigen110811_007_640.jpg
Gissa vem som passade på att ta sig en 200-mils Norgetur i kalasväder till bl.a. Rjukan, Kjeåsen och Trollstigen 10-12/8? :tummenupp

En mer utförlig reserapport kommer om nån vecka eller två, eller så snart jag fått tid att skriva och rensa i över 1000+ bilder.

// 1R

trollstigen110811_141_640.jpg
kjeasen110812_087_640.jpg
rjukan110812_03_640.jpg
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Hmmm, håller du inte med om att du argumenterar mot dig själv?:va

Först:
"pump finns det i varenda byhåla i Norge, ingen mackdöd existerar där"

Sedan:
"visst kan det vara bra med reservdunk."

Antingen finns det mackar överallt och då behövs ju ingen reservdunk eller så finns det inte mackar överallt och då behövs reservdunk eller planering.

Jag vill tipsa läsare av tråden om att det inte "finns pump i varenda byhåla i Norge" och att mc resenärer till Norge gör klokt att kolla upp mackar i förväg.

Som jag skrev tidigare så är 80-90 mil om dagen en lagom dagsetapp för mig i Norge. 120 mil är alltså inte lagom men heller inget märkvärdigt om jag av någon anledning behöver köra det.
Jag åker tidigt och gör många korta stopp, för mig är resan längs fjordar och över fjäll målet.
Men det förutsätter att stå upp i tid, ligga och dra sig kan man ju göra hemma, finns absolut ingen anledning att göra det när man åker mc i Norge.

Har du tänkt på att du på 80 mil ser och upplever dubbelt så mycket som på 40?

16-17 timmar kör jag gärna under en dag om det inkluderar ett antal stopp på fina platser, torra kurviga vägar och vackra vyer.
Men lagom för mig är 80-90 mil om dagen, 40 mil på morgon/förmiddag och 40 mil på eftermiddag/kväll hinner man lätt utan någon stress. Tar cirka 11-14 timmar beroende på sevärdheterna längs vägen.

Ironbutt är något helt annat än det jag är intresserad av.

Läs gärna VS reseberättelser, där är fördelen med att åka tidigt uppenbar. :)

Mvh
1R

Måste säga att det låter helt sjukt,har kört i Norge i 10år och visst kan jag gasa,men har man semester så har man ju inte bråttom:rolleyes: brukar köra runt 20-30mil per dag,är lagomt tycker jag.Kliva upp 5 på morgonen för att man måste köra 80-90mil på en dag i laglig fart,snacka om att det ligger på.Man vill ju inte köra långt in på kvällen heller,finns ju ingen andledning.Ska man hålla på så en vecka så kanske man kan se hela Norge:)Men tur är väl att alla är olika.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
1R har maximerat det bästa av Norge (vägarna och vyerna) och minimerat det dåliga (levnadskostnader).
 

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
1R har maximerat det bästa av Norge (vägarna och vyerna) och minimerat det dåliga (levnadskostnader).

efftersom jag kört med peter67 och även 1R (annan person fast samma åkstil) så har min åkning hamnat emellan dessa stilar alltså blandad beroende på väder,vind,geografiskt område.

Dock gillar mest 100 mila stuket på daytimen.
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
efftersom jag kört med peter67 och även 1R (annan person fast samma åkstil) så har min åkning hamnat emellan dessa stilar alltså blandad beroende på väder,vind,geografiskt område.

Dock gillar mest 100 mila stuket på daytimen.

Jovisst det går ju bra,men då får man ju ligga på lite:va.och vädret spelar väl ingen roll om man har rätt prylar:D
 

Braggerman

Medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Borlänge
Hoj
BMW K1300R BelgianBlack
Jovisst det går ju bra,men då får man ju ligga på lite:va.och vädret spelar väl ingen roll om man har rätt prylar:D


Hehehehe helt rätt tyckte faktiskt att vi fick en jävla bra tur med ett sjuhelsikes kanonväder till övrigas tröstlösa försök under denna regniga sommar. tar lite tid att vänja sig med andras åkstil som sagt men man kan dra nytta av vissa saker trots allt.:tummenupp
 

peter67

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2011
Ort
borlänge
Hoj
yamaha xtz1200-11
Hehehehe helt rätt tyckte faktiskt att vi fick en jävla bra tur med ett sjuhelsikes kanonväder till övrigas tröstlösa försök under denna regniga sommar. tar lite tid att vänja sig med andras åkstil som sagt men man kan dra nytta av vissa saker trots allt.:tummenupp

Ja det kan man väl säga.Augusti är nog säkraste månaden att åka tror jag.
Tänkte dra en repa på 3-4 dar nu,men verkar kunna bli snö,tyvärr.Hittat en trevlig väg(grus 10mil) Aurjövägen,men får väl vänta till nästa år tyvärr,lär väl knappast bli varmare:confused:
 
Last edited:

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Nu väcker jag lite liv i denna tråden igen, nu äntligen är det bestämt att det blir av.
I början av juni är vi tre stycken glada som kommer bege oss till grannlandet. Jag har även startat en blogg där jag kommer skriva löpande info om planeringen för resan ifall någon är intresserad av att följa.

För övrigt tackar jag för alla tips här i tråden och kommer naturligtvis att lägga upp en reseberättelse med text och bilder efter att resan är klar. Ha det gott allesammans!
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Kan ju även dela med mig av vad bloggen har för adress, det blir lättare då att följa den för den som vill;)

johlon-johlon.blogspot.com
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Hej alla glada! Nu är resrutten klar. Skulle vara tacksam om någon har konkreta tips på boende kring ställena där vi tänkt övernatta. Vi tänker oss att bo i hytte eller på gård. Det behöver inte vara jättefint men vi tänker inte tälta. Gärna tillgång till dusch och toalett.

Planen ser ut enligt följande:
Onsdag 6 juni: Avfärd från Karlstad vid middagstid. Beräknar hinna till området kring Gjövik. Där är första övernattningen. Tips?
Torsdagen: Vi åker till Åndalsnes, här finns kanske mycket boende men alltid bra med tips innan.
Fredag: Trollstigen och sen vidare Geiranger och Frisvoll (Lom) - Vinstra. Någon som vet något bra boende kring Vinstra?
 

lill-danne

Strip the flesh, salt the wound
Gick med
4 Apr 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Letar banhoj
Hej alla glada! Nu är resrutten klar. Skulle vara tacksam om någon har konkreta tips på boende kring ställena där vi tänkt övernatta. Vi tänker oss att bo i hytte eller på gård. Det behöver inte vara jättefint men vi tänker inte tälta. Gärna tillgång till dusch och toalett.

Planen ser ut enligt följande:
Onsdag 6 juni: Avfärd från Karlstad vid middagstid. Beräknar hinna till området kring Gjövik. Där är första övernattningen. Tips?
Torsdagen: Vi åker till Åndalsnes, här finns kanske mycket boende men alltid bra med tips innan.
Fredag: Trollstigen och sen vidare Geiranger och Frisvoll (Lom) - Vinstra. Någon som vet något bra boende kring Vinstra?

Ett tips för Åndalsnes-övernattningen från min sida är Mjelva Camping, strax utanför "stan". Vi har hyrt hytte där två ggr och varit väldigt nöjda, rekommenderas!

http://www.mjelvacamping.no/
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Vad bra! Då finns det två alternativ kring Åndalsnes iaf. Idag har allt lagts fram som ska packas med. Provpackning utförd och allt fick plats bakpå hojen också. Nu är det bara att invänta onsdagen:)

DSC00127.jpg
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
dock så pissregnade det när jag var där. Nackdelen med att bo i en dal där ALLA moln trycks ihop och tvingas av sitt vatten för att ta sej över Trollstigen..:gnissla
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top