Trollstigen

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Efter ett besök i souvenirbutiken i Geiranger och när maten hade fått sjunka ner lite så hoppade vi upp på sadlarna för att åka vidare igen. Nästa mål var Dalsnibba, det var en riktigt brant stigning från Geiranger och vi fick någon bild från byn från andra sidan också. Vet inte om det syns på bilden men för den som kan notera personerna till höger i bild som gått ut på klipporna och bara står några meter från ett fritt fall... vågade typer.PICT0619.jpg
Härlig vy!

PICT0622.jpg
Får ta med en reklambild för Suzuki också:)
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Det blev sedan snabbt mycket kallare och snön var djup utmed vägkanten. På vissa ställen syntes inte vägskyltarna så mycket snö var det! Vi körde och körde och missade att köra upp till Dalsnibba. Vi var högt upp men aldrig på toppen, det får helt enkelt bli en annan gång för det här lär inte ha vart sista Norge resan:) Nu var det transportsträcka till Otta och vi körde motorvägen hela vägen dit. Sedan fortsatte vi till Ringebu där vi dagen innan svängt av för att köra runt Rondale nationalpark. Vi försökte köra så långt vi orkade och valde att stanna vid en camping strax efter Ringebu som hette Elstad Camping. Här hyrde vi en hytte och det var inga problem för det fanns flera lediga.
Dag 3 körde vi 32 mil och det hade varit många stopp för fotografering så vi var ändå nöjda med det miltalet. Det jag lärde mig var att man ska tanka ofta i Norge, jag missade detta någon gång och fick köra på reservtanken men det blev aldrig helt soppatorsk.
Väl på Campingen avslutade vi dagen med att grilla och sitta och njuta av kvällssolen. Nu var den roligaste biten av resan över och vi hade en riktig transportsträcka hem. Men det hade så långt vart en helt perfekt resa.PICT0624.jpgPICT0631.jpg
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Dag 4. Elstad Camping - Lillehammer - Hamar - Vormsund - Kongsvinger - Karlstad
Vi lämnade ett soligt Elstad Camping vid halv nio. I Lillehammer stannade vi igen för hungern kröp sig på igen ganska snabbt efter frukost. Vi stannade på Björns Kro och åt lite. Vädret var mulet och det hängde regn i luften:(
PICT0642.jpg

Vi körde vidare mot Hamar vilket blir andra sidan om sjön Mjösa jämfört med vad vi körde upp. Det regnade nu lite lätt. Regnkläder på och vi körde vidare. Vi tog paus var 5 mil för att sträcka lite på benen och ni ville man mer eller mindre bara hem. Dock inte mycket regn så det var helt ok att köra. Efter Vormsund bestämde vi oss för att dagens lunchstopp skulle bli i Charlottenberg efter att vi passerat gränsen. Så blev det och väl att vi hade kört över gränsen så började det regna ordentligt. Hela färden till Karlstad sen så regnade det. Det ironiska i det hela är att man blivit varnad för regn i Norge men under vår tur så regnade det kanske totalt i 10 min och sen regnade det desto mer i Sverige. Hursomhelst så kom regnställen till användning och vi kom till karlstad torra.
Denna dagens körning finns inga bilder från då det inte kändes som det hade tillfört någon i förhållande till de bilder som togs i grannlandet! Det blev en sträcka på 38 mil och det var skönt att sätta sig i en skön soffa på kvällen där på lördagen.

Då endast en i resesällskapet bor i Karlstad åkte vi andra två vidare hemåt Ulricehamn på söndagen. Återigen regn men nu skulle man ju hem så då fick det bara gå:)
 
Last edited:

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
För att sammanfatta detta Norgeäventyr så kan man säga att det är riktigt fina mc vägar i Norge. Naturen är fantastisk då den ändrar sig hela tiden. På 30 minuter kan omgivningen ha ändrat sig totalt och värme och kyla ändras lika mycket. Hastighetsbegränsningarna är över lag mycket lägre än i Sverige. Inte många vägar som hade högre fart än 90 och i de flesta fall låg den mellan 60-80. Vi tyckte att vägskyltningen var sämre än i Sverige. Om vi i Sverige skyltar nästa större ort åt en riktning så fick vi uppfattningen att i Norge kunde det var ett litet samhälle in på vägen som skyltades istället för den större ort som vägen gick mot, detta gjorde det lite svårare för oss utan GPS;)

Campingar fanns det gott om och ett säkert kort var att hitta vatten för där fanns det nästan alltid någon camping utmed, nu var vi ute tidigt på säsongen vilket innebar att vi inte behövde boka och det var skönt att kunna vara lite flexibel.

Vi sammanfattar med att vi hade underbart väder i Norge, fantastiska mc vägar och underbara vyer. Detta var garanterat inte den sista resan till Norge. Nästa gång ska det sättas av mer tid.

Hoppas det varit intressant läsning och om det är någon som undrar något inför en resa till Norge eller något ställe som vi passerat så hör bara av er så ska jag svara så gott jag kan.

IMG_0633.jpg

Efter att denna redogörelse är klar kan jag nu börja fila inför semesterns kommande resor....:)
 
Last edited:

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Ett lite tips ang geiranger är att ta färjan till hellesylt, passar förstås dåligt med dalsnibban etc, men om du skall vidare västerut är det kanon att få se fjorden från färjan, den är rätt maffig och dom kör även ett band som berättar lite om platserna du åker förbi.
 

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Finspång
Hoj
Gasgas 450 quad
Trevligt reportage! Svårt det där när det är så fint, man vill ju stanna och fota hela tiden. :)
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
det får jag lägga till nästa gång;), har faktiskt funderat på att köra utmed kusten söderut som ett framtida projekt.
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Trevligt reportage! Svårt det där när det är så fint, man vill ju stanna och fota hela tiden. :)

Ja precis, när vi var mitt på väg 63 så kom vi inte särskilt långt mellan stoppen. Såg några som hade kamera fäst på hjälmarna, det kanske hade vart nåt för att inte behöva stanna...
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Precis hemkommen från norgeresan jag med. trollstigen o Geiranger såklart.
Resan utgick från Varberg och uppigenom åt Strängnäs o tittade på Stridsvagnar o sånt på Museet där.
Vi valde att åka Kopparleden mellan Falun och Rörose i norge. Var helt ok hela vägen men var klart bäst på norska sidan.
En bit in i Norge fick vi stanna på vägen för att inte krocka med en hel flock (kallar man det verkligen flock?)vilt springande Renar. Inte varje dag man ser sånna.
vidare till Åndalsnes och Trollstigen ,Geiranger, Lillehammer, Oslo o tillbaka till Varberg. Resan tog en vecka men då hade vi en Gravid äldre syster, en Sjuk o hemlängtande lillasyster, en Orolig mage brorflickvän o jag, far o bror..
Resan var helt suverän ialla fall.

Lite bilder läggs med..IMG_0301.jpgIMG_0361.jpgIMG_0366.jpgIMG_0384.jpgIMG_0410.jpgIMG_0433.jpg
 

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Glöm inte att åka väg 666 när ni är i Norge :) Vi drog nog 40-45 mil om dagen i 6 dagar, det var lite extremt, 25-30 mil är nog mer lagom för man vill ju så klart se och UPPLEVA den fina naturen :)
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Jag drar iväg själv på fredag. Tänkte leta mig upp till Tromsö, och sedan köra väg 17 söderut till Trondheim, därefter ner mot trollstigen osv, innan jag svänger av mot stockholm igen. Resfebern börjar komma nu! :crash
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Vi började men 53 mil till Strängnäs på lite mindre vägar, sen blev det lite mindre åka o mer fota för var dag. Etappen från Åndalsnes över trollstigen tills vi stannade (tror det var Otta eller Lom eller nått) hann vi bara 16 mil på en dag men sen dagen efter tog vi 75 mil hela vägen hem varav ca 50-55 mil motorväg på en Twin :3freak...
 

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Riktigt intressant! Snabb fråga, jag och några kompisar ska åka nästa helg mot Norge. (troligen ej trollstigen dock). Vad kostar en sån där hytta per natt? Är det värt att ta med sig tält som vi tänkte? Vi är ett par stycken
 

mencken

Laddtrycksberoende!
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Brok Prestorp
Hoj
Yamaha R1 Turbo -01 / KTM 690 SMC -09/ Fantic 303 Trial -87
Vi körde på tält första året, aldrig igen! Det finns hytter överallt och det är riktigt skönt med en vettig säng om man ska köra långa etapper... Dom kostar mellan 300-1000 nok/natt enligt mina erfarenheter, hänger mycket på läge och utrustningsnivå! Jag och kompisen körde från Lom över Trollstigen/Geiranger och ner över Lillahammer till Linköping på en dag, det var lite drygt... :)
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Jag drar iväg själv på fredag. Tänkte leta mig upp till Tromsö, och sedan köra väg 17 söderut till Trondheim, därefter ner mot trollstigen osv, innan jag svänger av mot stockholm igen. Resfebern börjar komma nu! :crash
Dubbdäcken på?
Jag var där uppe och snurrade förra veckan(i bil), natt till fredag kom det ca.10 cm nysnö uppe i fjällen(800m), lite läskigt att köra där uppe när det är halt ;)
kallt.jpg
(någon dag innan snön, ca. 4 grader)
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Vi körde på tält första året, aldrig igen! Det finns hytter överallt och det är riktigt skönt med en vettig säng om man ska köra långa etapper... Dom kostar mellan 300-1000 nok/natt enligt mina erfarenheter, hänger mycket på läge och utrustningsnivå!
Vi hade också med tält allihop. dom förblev oanvända. Stuga kostade knappt mer än tältplatser för alla om man skulle tälta på camping o dusch o dass vill man ju ha o då var valet inte så svårt att välja stuga istället.
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Vi hade också med tält allihop. dom förblev oanvända. Stuga kostade knappt mer än tältplatser för alla om man skulle tälta på camping o dusch o dass vill man ju ha o då var valet inte så svårt att välja stuga istället.

Vi körde helt på hytter, visserligen åkte vi tidigt i juni så det var inte mängder med turister men vi betalade aldrig mer är 500 NOK per natt för alla tre. Stugorna hade oftast en kokplatta och ett kylskåp. Nästa gång vi åker till Norge kommer vi garanterat att boka hytter igen:)
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Vi körde helt på hytter, visserligen åkte vi tidigt i juni så det var inte mängder med turister men vi betalade aldrig mer är 500 NOK per natt för alla tre. Stugorna hade oftast en kokplatta och ett kylskåp. Nästa gång vi åker till Norge kommer vi garanterat att boka hytter igen:)

Hytter är kanon. Det vi märkte när vi drog runt Nordkalotten för några år sedan är att man inte får börja leta boende för sent på dagen. Då kan det bli problem. Om man kör mellan 9 och 15 ca och börjar leta boende därefter så brukar det funka kanon även under högsäsong. Om man kör för länge och börjar leta boende efter 17 - 18 ca så brukar det blir fullbokat......

MVH//Jan
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Om man kör för länge och börjar leta boende efter 17 - 18 ca så brukar det blir fullbokat......

MVH//Jan
Vi tog stugor efter klockan fem var dag utom en och vi var inte på ett enda ställe där det var fullbokat.
Nu var vi 7 pers så vi tog ganska stora stugor, kanske dom små går först.
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top