Trollstigen

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Nu är resan avklarad! Blev en resa från i onsdags till idag söndag. Karlstad - Åndalsnes - Trollstigen - Geiranger - Dalsnibba - Karlstad i korta drag. Ca 130 mil på 5 dagar och det har varit kanonväder i Norge. Har upplevt allt från 25-30 grader varmt med helt blå himmel till (som det kändes) nästan minusgrader och flera meter snö. Har vart en otroligt häftig upplevelse att se grannlandet och vad det hade att erbjuda! Naturupplevelser som är svåra att förklara utan bilder (tur vi tog några). Regn blev det totalt i kanske 5 minuter i Norge, det regnade desto mer i Sverige. Nu förstår jag verkligen vad alla menat som skrivit här om vägarna i Norge, dem är verkligen hojvänliga;)

Återkommer med en redogörelse för hela resan med bilder, har lite material att utgå ifrån. Nu känns det mest att jag behöver lite vila och låta intrycken sjunka in. Återkommer som sagt inom kort med en utförlig redogörelse.
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
130 mil på 5 dagar! Vad gjorde du under de 4 dagarna du inte körde då? Träffade snygga norskor? :D
Ser fram emot utförlig redogörelse :tummenupp
Nu är resan avklarad! Blev en resa från i onsdags till idag söndag. Karlstad - Åndalsnes - Trollstigen - Geiranger - Dalsnibba - Karlstad i korta drag. Ca 130 mil på 5 dagar och det har varit kanonväder i Norge. Har upplevt allt från 25-30 grader varmt med helt blå himmel till (som det kändes) nästan minusgrader och flera meter snö. Har vart en otroligt häftig upplevelse att se grannlandet och vad det hade att erbjuda! Naturupplevelser som är svåra att förklara utan bilder (tur vi tog några). Regn blev det totalt i kanske 5 minuter i Norge, det regnade desto mer i Sverige. Nu förstår jag verkligen vad alla menat som skrivit här om vägarna i Norge, dem är verkligen hojvänliga;)

Återkommer med en redogörelse för hela resan med bilder, har lite material att utgå ifrån. Nu känns det mest att jag behöver lite vila och låta intrycken sjunka in. Återkommer som sagt inom kort med en utförlig redogörelse.
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Vissa saker går snabbare än andra;)

Har inte gjort färdigt redogörelsen ännu men här är några bilder som jag kan börja med att visa. DSC00138.jpgPICT0446.jpgPICT0494.jpgPICT0513.jpg
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
En bild säger mer än 1000 ord, ser trevligt ut, :tummenupp får nog försöka ta mig en liten Norgetur imorgon :)
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Då var det dags för att börja redogörelsen för resan. Avfärd onsdagen den 6 juni och hemkomst söndagen den 11:e juni. Tre hojar, en Suzuki M800 intruder -09, Honda VFR 750-95 och en Suzuki GSX 600F tillsammans med deras tre stolta ägare:)

Dag 1.
Vi samlades tre stycken glada åkare i Karlstad. Lite regn mötte oss strax innan avfärd kl 14. Men sen när vi väl kom ut ur Karlstad så gick regnet över. Vi åkte över Arvika och Charlottenberg och gjorde det första stoppet i Eda strax innan den norska gränsen. Kändes som vi var de enda svenskarna som handlade där. Därefter körde vi mot kongsvinger och svängde sedan mot Eidsvoll. Sen gick färden vidare och vi hade tänkt köra på öster sida om sjön mjösa men valde att ta den västra sidan utmed bergen för att få lite mindre vägar. Klockan började ticka på och framåt halv åtta var det dags att leta upp en camping. Intill sjön mjösa strax innan Gjövik hittade vi en camping nära samhället Kapp som hette Hekshusstranda camping. Den låg en bit från vägen och det var en väldigt fin väg ner till campingen som låg precis utmed sjön. Vi fick en hytte och det var skönt att koppla av lite. Nedan följer några bilder från campingen.

PICT0420.jpg
Här har vi tvåhjulingarna i väntan på en hytte

IMG_0452.jpg
Fick tag i en hytte och kastade in grejerna. Dags för en dusch och ordna lite käk.

IMG_0463.jpgIMG_0461.jpg

Kvällen kom närmare och det var dags för lite sömn efter den första dagen.

IMG_0466.jpg

Dag 1 avklarad och vi gick och la oss. Återkommer med redogörelse för dag två...
 
Last edited:

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Dag 2.
Vi vaknade utvilade och laddade för en ny dags upplevelser. Vi kom sent till campingen dagen innan så vi hann aldrig att köpa någon frukost. Det fanns inte heller något att köpa på campingen så vi bestämde oss för att handla frukost utmed vägen. Vi körde förbi ett och annat ställe som såg helt ok ut innan vi till sist stannade på en statoil mack mest för att vi var så hungriga. Vi körde från Kapp via Gjövik mot Lillehammer. Där blev det alltså till sist en grillad macka till frukost, inget regn ännu så vi var nöjda.

PICT0427.jpg

Vi hade iaf en fin utsikt med motorväg samt byggnader;) Jaja det skulle bli bättre!

Efter frukost och ny energi så körde vi vidare mot Åndalsnes. Vi fortsatte motorvägen mot Trondheim men det var vägbyggen så vi fick ganska snart svänga av för att köra den gamla vägen vilket inte gjorde något:) Vi körde tills vi kom till Ringebu och strax därefter svängde vi av till V27 mot Folldal för att köra runt Rondane nationalpark. En avstickare på ca 7 mil på vår färd mot Dombås. Det var en rejäl stigning från Ringebu och vi fick snabbt en fin utsikt. På toppen blev det kallt och kalt, helt annan växtlighet och väldigt rolig körning på den kurviga och kuperade vägen.

PICT0435.jpg

PICT0434.jpg

Inte jättemycket att se den första biten. Bitvis sedan blev vägen sämre och sämre. Efter en bit till av avstickaren stannade vi till vid Straumbu efter att ha kört ner från berget igen och kommit in i en ganska gles tallskog vad det såg ut som. Här stannade vi vid en rastplats utmed en fors och en avdelning med info om Rondane nationalpark. Det var riktigt vackert och solen sken! Vi gjorde oss lite mat på spritköket och satt och njöt. Testade att dricka vattnet i forsen och det smakade fint! Det var härligt att sitta där i solen och se bergstoppar i bakgrunden med snö på topparna. Fick några riktigt bra bilder där som ni ser några av nedan.

PICT0436.jpg
PICT0439.jpg
PICT0446.jpg
PICT0449.jpg
IMG_0488.jpg
Var tvungen att lägga in en bild på mig själv här också. Här var vi riktigt nöjda och det började bli roligare och roligare utsikt och vägar.

Efter pausen körde vi vidare mot Dombås. Det kändes som vi åkte mitt på tundran, det var inte mycket växtlighet och utmed vägen passerade vi även någon militär träningsplats där de siktade efter plan som flög omkring ovanför oss. Lite speciellt att det var vi, några husbilar och andra turister mitt i ett militärt träningsområde, men men så kan det väl vara.
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Bilden på mig själv som jag inte lyckades få med ovan:
DSC00132.jpg

IMG_0497.jpgIMG_0499.jpg
Rastplats utmed tundran.

Efter att ha åkt från tundran närmade vi oss Dombås. Någon mil strax före Dombås stannade vi för att ringa till en camping i Åndalsnes för att ordna boendet för natten. Första stället var fullt vad gällde hytter med Åndalsnes camping hade ledigt så det fick det bli. Helt ok utsikt från parkeringsplatsen vi stannade på strax innan Dombås.

PICT0459.jpg

Vägen från Dombås kantades av berg berg och åter berg. Det blev häftigare vyer runt om ju längre vi kom. Det var mycket vattenfall utmed vägen och det fanns gott om platser att ta kort på. Började kännas som att man ville stanna lite väl ofta och fota men samtidigt började vi bli lite bortskämda med fina motiv. På vägen in mot Åndalsnes passerade vi trollveggen men stannade inte då utan det tänkte vi ta dagen efter. Det var alldeles fantastisk väg från ca 4 mil innan Åndalsnes. Vi körde utmed vattendrag och branta berg. Precis innan man kom fram kändes det som att bergen kom närmare och närmare och jag började undra om vi skulle komma till någon stad snart. Det gjorde vi och den vägsträckan var väldigt vacker.

Väl framme i Åndalsnes var det dags att göra sig hemmastadd i hytten och sen åka in till staden för att ordna lite mat.

DSC00134.jpg
Bild från Åndalsnes centrum på kvällen när vi var där vid runt 19. Väl tillbaka på campingen efter att ha köpt lite att grilla så strålade solen. Bergen omringade campingen och det var säkert 20 grader varmt.

PICT0465.jpgPICT0466.jpgPICT0467.jpg
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Mellan campingen och vägen som vi kom ifrån tidigare rann ett vatten. Det var det som vi åkt utmed hela vägen in gissar jag. Det var fint i kvällsolen.

IMG_0519.jpg
IMG_0523.jpg
IMG_0520.jpg

Vi grillade och fick i oss lite mat. Grillningen störde grannarna något som tog spontanpromenader då det rök en del:) Resten av kvällen satt vi ute och njöt. Det blev även en promenad mot centrum för att få några bilder av vattnet. Än så länge inga problem med vare sig väder eller hojar eller oss deltagare. Snart borde väl nåt hända tänkte man tyst.

IMG_0528.jpg
Kl 23 och läggdags. Solen sken fortfarande över bergen och det var dags för läggdags. Dagen summerades som en mycket lyckad dag. 37 avklarade mil och bara några något ömma axlar noterades men glömdes strax i solskenet. Det sista vi gjorde var att planera morgondagen. Dag två slut.
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Dag 3.
Vi startade denna dag med frukost i hytten. Det var kyligt ute och kändes som att det skulle bli kallt de första timmarna i sadeln. Detta var den dagen som skulle innehålla mest utifrån det vi planerat tidigare. Höjdpunkten var trollstigen för dagen och dagens resrutt såg ut enligt följande: Åndalsnes - Trollveggen - Trollstigen - Geiranger - Dalsnibba - Lom - Otta - Vinstra och hitta boende i närheten av vinstra.

Frukosten och att packa ner all packning gick smidigt. Inget regn denna dag heller vilket gjorde allt mycket lättare. Vi började med att åka till samhället och tanka för det kändes som att det var bra att vara fulltankad på den vägen vi skulle in på.


PICT0470.jpg

Solen gick upp över Åndalsnes och vi var klara för avfärd ca 08.30.

Vi började med att ta oss till Trollveggen som var ett brant berg. En häftig syn och det blev några bilder här.

PICT0472.jpg
PICT0475.jpg
PICT0476.jpg
 
Last edited:

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Vi lämnade Trollveggen och begav oss mot väg nr 63 och trollstigen. Det låg en tunn dimma när vi åkte av in på vägen. Vi stannade vid parkeringsplatsen precis innan trollstigens stigning började. Det var en kanonvy där man stod och tittade upp. Bilder säger mer än ord här så jag lägger in några...

PICT0479.jpg

PICT0487.jpg

Fin vy, lite synd att det var dimma på toppen fast det var lite speciellt att ha ett tak över berget typ.


PICT0484.jpg

Norrmännen gillar troll :)

Nu lyckades jag inte lägga upp fler bilder. Vet inte vad det beror på men jag kommer fortsätta reseberättelsen inom kort. Vi står nu alltså precis nedanför trollstigen och ska börja färden uppåt. Humöret är på topp efter de fina vägarna och toppenvädret.
 
Last edited:

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
IMG_0544.jpgIMG_0546.jpg

Efter pausen på rastplatsen som hette Klövstein så började vi stigningen. Det var härliga kurvor och man fick snart höjd. Eftersom vi var såpass tidigt ute så var det ingen trafik att tala om. En turistbuss och vi var det som samsades hela vägen upp. Vi stannade vid första rastplatsen som låg strax innan en bro över en klyfta där ett riktigt fint vattenfall passerade.

IMG_0547.jpg
IMG_0550.jpg



IMG_0554.jpg
IMG_0555.jpg

Fin utsikt och än så länge var vi bara halvvägs upp. Vi fortsatte och räcket av beton tog slut och istället tog det vid avsnitt med enbart stenblock som kantskydd. Det kändes lite speciellt att köra så nära kanter där det stupade väldigt brant ner, men riktigt härlig körning var det!

Väl på toppen stannade vi igen och gick först förbi ett komplex de höll på att bygga.
IMG_0567.jpg

Efter att ha klättrat i snö...
PICT0508.jpg
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Kom man ut till en utsiktspunkt som var byggd utanför kanten på branten! Man stod alltså över ett fritt fall på ett alldeles för stort antal meter för att inte vilja ramla ner.

PICT0513.jpgPICT0515.jpg

Det var en underbar utsikt!

PICT0532.jpg
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Trollstigen var helt som på bilder och kanske finare ändå! Vi fick veta senare under dagen att vägen stängts av pga att det hade vart ett ras så man kan lugnt säga att vi hade tur. Det gick mycket snabbare än jag trodde att köra upp, det var bara några minuter kändes som. Uppe på toppen var det fint också och visserligen var det inte molnfritt med det var soligt och dagen började vakna. Det var helt klart en upplevelse man kommer minnas länge. Det kändes lite speciellt att gå och svettas i solgasset samtidigt som man klev över snödrivor för att ta sig ut till utsiktplatserna:)

Efter trollstigen fortsatte vi väg 63 på väg mot Geiranger. Vi kom snabbt in i snötäckta områden där det enda snöfria var asfalten! Härligt slingriga vägar, i Norge verkar hastighetsbegränsningarna ligga mellan 60-80 hela tiden. väldigt sällan än så länge någon väg som tillåtit högre hastigheter. På sina ställen gick det inte se vad det stod på skyltarna pga all snö. På sina ställen varnades det för ras och det rådde stoppförbud, dessa partier var mindre roliga för man såg spår av tidigare ras som tagit med sig vägräcken och annat i sin färd.

IMG_0595.jpgIMG_0596.jpg

Vi fortsatte vägen mot Geiranger och tog fikapaus vid en rastplats där det passerade en fors från bergen. Här kommer berättelsen att fortsätta.
 

iceman32

Tjuvjägare
Gick med
2 Jun 2011
Ort
Hemma :)
Hoj
Suzuki V Strom DL650 -07
Mycket intressant johlon, ser fram emot mer skrift och mer bilder :)
Några bilder syns inte här tyvärr, post #169 #170
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
forts dag 3.

Vi hade alltså lämnat trollstigen och åkt över berget mot Geiranger. Efter mycket snö och inte mycket att se på förutom en och annan varningsskylt för ras så började vi åka neråt igen. Växtligheten tog till och det blev genast varmare. Vid det här laget började vi bli lite hungriga och bestämde oss för att stanna för lite fikapaus. Det blev en rastplats strax utmed en fors som passerade under vägen. Återigen så sken solen och vi satt och njöt i värmen:)

PICT0541.jpg
Härligt blått vatten var det som rann förbi!

PICT0543.jpg
Vi var inte ensamma om att tycka detta verkade vara ett bra ställe att pausa på...

PICT0547.jpgPICT0548.jpg
PICT0550.jpg
Fram med stormkök för att ordna lite kaffe:)

Det blev lite längre paus än beräknat på grund av den fina omgivningen, men mätta och utvilade så körde vi vidare.
Nästa etapp skulle bli till Valldal där vi skulle ta en färja över en fjord. Det var en otroligt vacker väg utmed en flod ner till Valldal. Perfekt mc väg med mycket härliga kurvor:) Det var nu riktigt varmt och det började bli lite svettigt. När vi kom fram till Valldal körde vi ut till bryggan och tog några bilder på den fina omgivningen. Det fanns inte mycket att klaga på. Solen sken, vi var mätta och hojarna fungerade precis som de skulle. Härligt!


PICT0552.jpg
PICT0553.jpg
PICT0554.jpg
 
Last edited:

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Vy från vattnet och där vi kom från. Vi befann oss ca 2 km innan färjeläget.
PICT0559.jpg

Vi körde mot färjan och nu var det fler mc åkare ute också. Vi såg något mer gäng som var ute på tur. När vi väl kom till färjan så hade vi lite flyt, vi var de sista som åkte på och 10 sekunder efter att vi åkt på så stängde de bommen och båten lämnade kaj.

För en gångs skull så var det inte jättedyrt med något i Norge, färjeresan kostade 40 NOK vilket kändes ok. Vi njöt lite av den friska vinden och var snabbt över på fast land igen.

PICT0565.jpg
 
Last edited:

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Utmed vägen passerade vi en sjö som låg fint mellan bergen. Strax efter vi stannat här fick vi stanna igen...det gick nämligen några kor mitt på vägen och det var antagligen helt ok för det fanns inget stängsel vad vi kunde se någonstans i närheten. Får har jag läst skulle kunna gå fritt men inte kor.

PICT0573.jpg
PICT0575.jpg
Mitt ekipage på denna tur!

PICT0577.jpg
Sjön var riktigt spegelblank, lite som en tavla...vilket många kort från Norge var;)


Innan vi kom fram till Geiranger var det en liten stigning. Rätt vad det var så var vi vid en parkeringsplats där man skymtade Geirangerfjorden.

PICT0583.jpg
Återigen en bild av min hoj innan vi närmade oss Geiranger.
Den polska turistbuss som vi träffade på tidigare under dagen vid trollstigen kom här ifatt oss och jag hann precis knäppa av detta kort innan det stod ett 20-tal polacker utmed räcket och fotade:)
I bakgrunden är det alltså Geirangerfjorden som man kan skymta.
 
Last edited:

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Efter parkeringsplatsen så började vägen att gå neråt. Efter ett tag kom vi till en skarp kurva där det också fanns en parkering och en utsiktsplats. Givetvis stannade vi här för att fota igen:) Börjar låta tjatigt nu men det var fantastiskt fint och solen sken och det fanns inget att klaga på. Det hade börjat bli lite mer trafik på vägen nu och vi samsades med bussar, husbilar och en och annan motorcyklist...PICT0584.jpg
Här syns själva kurvan och parkeringen som var mitt i den.

PICT0585.jpg
När man gick ut på utsiktsplatsen och tittade åt höger såg man fjorden rinna in.

PICT0586.jpg
Vände man sig sedan åt vänster såg man Geiranger och den slingriga vägen ner mot byn.

PICT0590.jpg

Vägen ner till Geiranger var riktigt rolig att köra! Det var en ordentlig serpentinväg och man hade hela tiden den fantastiska utsikten ner mot fjorden. I efterhand skulle jag nog säga att denna vägsträcka var finare än trollstigen, just för att det var den vackra utsikten. Trollstigen var lite mer mystisk och kall eller hur man nu ska förklara det.


PICT0598.jpgPICT0602.jpg

Väl nere i byn var det säkert mellan 20-25 grader varmt och vi hade fortfarande inte fått mer än kanske 5 min regn totalt under hela vår färd så långt:) Regnstället låg fortfarande orört..

PICT0606.jpg
Det blev lite matpaus med en hamburgare när vi kommit ner till Geiranger. Här var det gott om turister och rörelse.

PICT0612.jpg

Efter att vi ätit gick vi ner till bryggan och då kom hurtigruten in i fjorden så vi lyckades få en bild på den också:)
 
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top