Trollstigen

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Mr Helmut:

Du kommer klara dig hur bra som helst med din räckvidd/tankkapacitet, förra sommaren körde jag Norge med min dåvarande Superenduro som har 14 liters tank, i Norge tempo klarar den ca. 20 mil och det vara aldrig några problem med bränslebrist.

Mackar eller åtminstone en pump finns det i varenda byhåla i Norge, ingen mackdöd existerar där till skillnad från Sverige...
 
Last edited:

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
Nja, det kan allt vara långt mellan mackarna i Norge, fick erfara det själv när jag ville tanka i Lysebotn.
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Självklart får man ju tänka sig lite för vart man ska, och passa på att tanka då tillfälle ges. Så visst kan det vara bra med reservdunk.

Vet man med sig att man har en räckvidd på ca. 20 mil så räcker det ju oftast att tanka morgon och lunch, åtminstone för mig, då jag sällan kör längre än 40 mil per dag i Norge. Det brukar ge lagom långa dagar i sadeln.

Torskar man i Lyebotn ligger närmsta mack österut ca. 7,5 mil därifrån i Rysstad, om man inte tar färjan västerut.
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
"pump finns det i varenda byhåla i Norge, ingen mackdöd existerar där"

"visst kan det vara bra med reservdunk."

Hur ska du ha det egentligen? :va:confused:

7,5 mil är långt när reservlampan lyser och man vill gasa på härliga kurviga fjällvägar. Och färjorna i Lysebotn går inte ofta.

Vi kanske kan enas om att det oftast finns mackar även i riktigt små orter i Norge men att man aldrig kan lita på det, inte ens på relativt stora turistmål som Lysebotn. Och därför bör man åtminstone grovplanera sin körning/tankstopp alternativt ta med dunk.

Personligen anser jag att den dagen jag måste ta med en dunk kommer jag att ta bilen istället och jag skulle aldrig kunna köra så lite som 40 mil eller mindre i Norge på en dag.

80-90 mil om dagen tycker jag är lagom i Norge, brukar bli 3-5 tankstopp, ibland kan jag klämma ur ytterligare 20-30 mil innan jag får babianröv. :yoparty

En annan personlig reflektion är att Norge åker jag bara mc i vid torrt väglag/fint väder. För den som gillar kurviga fjällvägar med vackra vyer är det så totalt meningslöst att åka där i regn och dimma. :huvet
Så nu väntar jag bara på det stabila högtrycket som meterologerna förutspår för sista veckan i juli! :)
Go tur till er som kör i Norge! :tummenupp
 

gunther

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2010
Ort
Sumpan
Hoj
Triumph Tiger 800 ABS '11
Bränsle i Norge

Min sambo och jag är precis hemkomna från en 18 dagars tripp i Norge och Sverige. Vi körde norska västkusten upp till Nordkap och sen tillbaka söderut genom Sverige (dock en liten avstickare in i Norge igen på slutet ;).

Tjejen kör en Aprilia Dorsoduro 750 med 11 liters tankkapacitet (nej, inte 12 liter) och hon kommer 20,34 mil. Sen hostar den en gång och står därefter väldigt stilla. Vi hade förutsett att det kanske skulle bli långa ödeavstånd på sina ställen på resan och hon hade således med sig en femliters dunk på toppen på packningen. Den användes väl totalt 6-7 gånger tror jag. Rutinen blev tillslut att om hon kört mer än halva tanken och man efter det ser en mack så tankar man.

På vägen genom kustriksväg 17 åkte vi på en blåsning av GPSn. Där det enligt den skulle ligga en Statoil fanns inget annat än en vedbod - detta var efter soppatorsken och att dunken tankats i hojjen. När man då kan konstatera att det enligt GPSn är 12 mil kvar till nästa mack börjar man svettas lite. =)

Visade sig tillslut att det trots allt fanns en mack lite närmare längs vägen.

Slutsats: det går att köra genom Norge med 20 mils räckvidd, men planera för det och skit inte i att tanka om du ser en mack efter att du kört slut på halva tanken.

Oh, en annan grej också apropå bränsle och Norge.

Håll ett öga på hur lång tunneln ni ska köra in i är - tänk då gärna på hur länge ni kört på reservtanken (om ni kört så långt). Tunnlar i Norge kan vara rätt så långa.

Vi konstaterade nämligen att Dorsoduron antagligen inte skulle klarat sig genom den 1,5 mil långa tunneln på det som då var kvar i tanken. Således blev det halt och påfyllning av tanken från dunken innan vi körde in.

Kan tänka mig att det inte är så där lagom mysigt att stå i en mörk tunnel med en soppatorskad hoj och gulla.
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
"pump finns det i varenda byhåla i Norge, ingen mackdöd existerar där"

"visst kan det vara bra med reservdunk."

Hur ska du ha det egentligen?


Byhåla eller mindre ort, tja en tolkningsfråga kanske. Jag har åkt MC och bilsemestrat fler ggr. än jag kommer ihåg i Norge och enligt min mening så är det aldrig några problem att kunna tanka i tid. Det handlar bara om planering. Dock har jag mest åkt söder om Trondheim, kanske är det annorlunda med mackbeståndet norr om Trondheim.

Men för den som känner sig osäker eller inte har koll på sin hojs förbrukning eller räckvidd, då är det självklart bra med en reservdunk. Speciellt om man åker ensam och inte har möjligheten att få låna lite ur sin polares tank.

80 mil + i Norge skulle jag inte ge mig på utan att vara tvungen, jag åker till Norge för att se och uppleva naturen samt ha tid att stanna och kolla på intressanta saker och som bonus köra roliga vägar. Då passar 40 mils etapper bra för min del.

Uppemot 120-130 mil dag i Norge, så går det undan rejält och för min del blir det alldeles för långa dagar. Hur många timar i sadeln räknar du med för 120 mil? 16-17 timmar?

Med sådana dagsetapper i ryggen borde du prova att köra nån av IBA Swedens långdistanskörningar, men det är nåt helt annat än aktiv körning i "rolig fart". www.ironbutt.se

Håller med om att MC-körning i regn och kanske speciellt i Norge suger ordentligt, nu i sommar sista dagen då körde vi sista etappen hem, Fagernes-Göteborg 54 mil, i 45 mil spöregn inge kul men vad gör man....
 
Last edited:

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
Hmmm, håller du inte med om att du argumenterar mot dig själv?:va

Först:
"pump finns det i varenda byhåla i Norge, ingen mackdöd existerar där"

Sedan:
"visst kan det vara bra med reservdunk."

Antingen finns det mackar överallt och då behövs ju ingen reservdunk eller så finns det inte mackar överallt och då behövs reservdunk eller planering.

Jag vill tipsa läsare av tråden om att det inte "finns pump i varenda byhåla i Norge" och att mc resenärer till Norge gör klokt att kolla upp mackar i förväg.

Som jag skrev tidigare så är 80-90 mil om dagen en lagom dagsetapp för mig i Norge. 120 mil är alltså inte lagom men heller inget märkvärdigt om jag av någon anledning behöver köra det.
Jag åker tidigt och gör många korta stopp, för mig är resan längs fjordar och över fjäll målet.
Men det förutsätter att stå upp i tid, ligga och dra sig kan man ju göra hemma, finns absolut ingen anledning att göra det när man åker mc i Norge.

Har du tänkt på att du på 80 mil ser och upplever dubbelt så mycket som på 40?

16-17 timmar kör jag gärna under en dag om det inkluderar ett antal stopp på fina platser, torra kurviga vägar och vackra vyer.
Men lagom för mig är 80-90 mil om dagen, 40 mil på morgon/förmiddag och 40 mil på eftermiddag/kväll hinner man lätt utan någon stress. Tar cirka 11-14 timmar beroende på sevärdheterna längs vägen.

Ironbutt är något helt annat än det jag är intresserad av.

Läs gärna VS reseberättelser, där är fördelen med att åka tidigt uppenbar. :)

Mvh
1R
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Nej jag tycker inte jag argumenterar emot mig själv. Jag klarar mig lätt med en räckvidd på 20 mil och jag anser att det finns väldigt mycket tankställen i Norge. Som jag skrev tidigare det handlar ju bara om att planera sina tankstopp, då är det inga problem med att kunna tanka i tid.

Men, den som känner sig osäker på sin planering eller sin hojs räckvidd eller helt enkelt bara kör på "känn" och tar dagen som den kommer, den kan ju såklart ha ett behov av att ta med en reservdunk.

Då vi ändå är i en tråd som egentligen handlar om trollstigen, men har glidit in på räckvidd och bensin så kan vi ta sträckan Otta, Geiranger, trollstigen, Åndalsnes, som ett exempel, och som väldigt många kör, där finns det minst 6 tillfällen att tanka på 25 mil.

Vad gäller långa dagsetapper, så verkar vi resa i Norge på lite olika sätt och jag kan helt klart förstå ditt upplägg med längre etapper och långa dagar i sadeln, men att köra längre behöver inte betyda att man hinner se mer, det finns ju rätt mycket att se om man stannar till också, eller gör avstickare till sånt som verkar intressant.

Uppenbarligen har vi båda åkt en del i det underbara landet i väster och har bara lite olika synsätt på hur man reser och något skillda åsikter om huruvida det finns många ställen att tanka på.

/Nicke
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
80-90 mil på slingriga norska vägar med husvagnar och hastighetskameror?

Jag har kört mycket i Norge, och det är sällan man hinner mer än 60 mil, även om man kör en HEL dag. Jag kommer längre än 60 mil/tank, så jag behöver inte stanna och tanka heller.

Kör man på RIKTIGT bra i Norge kanske man kan snitta 70 km/h.
90 mil = 13 timmars körning. Nonstop. 80-90 mil/dag låter rätt osannolikt i mina öron.

Hur gör du för att köra 90 mil? Stiger du upp 0400 och tokkör nonstop en hel dag?
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag håller med 1R(.....och tack för hänvisningen :) )
En del ligger ju faktiskt och drar sig på morgonen till kl 8-9....huh?!? :) och med all morgonbestyr osv så har ju halva dagen gått redan medan den morgonpigge hunnit mata en dagsetapp redan :)

Är man ledig, så ska man kliva upp tidigt. 80-90 mil i Norge är ju egenligen ingenting. Snittar man 70 knyck så är det ju bara att räkna bakvägen vad man hinner mellan kl 06,00-20,00.

Jo mackar är ju faktiskt lite olustigt. Inte ovanligt att man har en aktionsradie på ca 25 mil på en hoj, så visst kan man bli utan soppa.....även på den södra delen av Norge om man har lite otur.(för man tankar väl inte på varje mack man ser?)
Personligen skulle jag uppleva olust om hojen kom bara 25 mil på en tank....redan vid 15 mil skulle jag bli orolig
 

1R

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Sundbyberg
Hoj
R1 & Kymco 150
Dust Buster och Starstriker:
Ju mer jag kört i Norge ju mer har jag kommit till insikten att det är fjäll och fjordar med tillhörande slingriga vägar som är det unika och sevärda i Norge. Allt annat som jag är intresserad av kan jag se och göra i Sverige minst lika bra och till halva priset.
Jag stannar ofta när jag kör i Norge, men jag gör korta stopp, tar en bensträckare, äter/dricker, fotograferar ett vattenfall, fjord, fjäll eller stavkyrka. Men jag vill hålla mig i rörelse, resan är målet och jag tycker att naturupplevelsen ofta är bättre och starkare när jag kör.
Är 80 mil mycket på en dag?
För mig är det inte det, det är precis lagom om man som jag vill och tycker om att köra på krokiga vägar. Jag kör aktivt/raskt men utan någon tid att passa och hinner utan vidare trevliga 80 mil på en dag utan att stressa. Kan bli 70 mil eller 90 mil men 50 mil är för kort för mig, jag vill köra och se mer!
Att detta fungerar för mig beror på att jag kommer iväg i tid och att jag kört i Norge ett antal gånger och efteråt gått igenom rutten, vad som var bra och vad som var mindre bra.
Fel som jag gjorde i början var att jag körde för långa pass (20-25 mil) utan stopp, blev trött och då gjorde alldeles för långa stopp. Det bästa är att göra flera korta stopp. En eller två minuter kan räcka, Lagar mat gör jag bara på kvällen när jag stannat för natten om ens då. Jag tar med mat och/eller köper på mackarna. Eftersom jag inte är i Norge så länge hinner det inte bli enformigt. Och jag slipper regn för jag åker bara när det är ett högtryck som varar några dagar. Första gången jag körde till Norge övernattade jag i Geilo efter 45-50 mil. Numera när jag kör den rutten stannar jag i Geilo för en halvtimmes kombinerad lunch och tankstopp nr2. Sedan har jag 7-8 timmars körning (30-50 mil) kvar av dagen jämfört med första gången. 7-8 timmars mer körning tack vare att jag står upp i tid och är effektiv vid stoppen! Har provat att äta medans jag kör men det var inte värt besväret ;-)
Jag hävdar att en genomsnittlig motorcyklist kan köra 80 mil om dagen i Norge utan att förta sig. Men det kräver lite grovplanering och att man kommer iväg i tid på morgonen. På vintern brukar jag grovplanera olika rutter och läsa reseberättelser. Jag gör upp olika alternativa rutter på kartan, jag vet vad hojen drar så jag vet ungefär när jag kommer att behöva tanka och så jag kollar jag efter några alternativa mackar i de områden där jag troligen kommer att behöva tanka. Jag vill inte att resan ska vara för detaljplanerad, det måste finnas utrymme för spontana stopp och att upptäcka nytt. Men jag vill ha en grov plan och mål att köra mot om inget annat råkar dyka upp. Jag vill också veta en del om området jag ska köra genom så jag inte missar någon trevlig sevärdhet/fototillfälle.
Man behöver inte stå upp kl.04 men visst är det smart att stå upp så tidigt som möjligt när det ändå är ljust ute och trafiken är som glesast. När börjar en HEL dag för dig Starstriker?
Och vad har husvagnar och hastighetskameror med mc-körning i Norge att göra?
Jag har aldrig haft något problem att köra om någon husvagn. Jag har mörkt visir och ingen skylt fram så hastighetskameror är heller inget bekymmer. För det mesta brukar jag också släppa på gasen precis innan kameran och rulla förbi lagligt och sedan öka igen. Finns ingen anledning att i onödan provocera/upplysa myndigheterna om att vissa mc:ar ibland kör något över hastighetsgränsen. :)
Blir avundsjuk på din räckvidd 60 mil/tank. Hade varit skönt att bara behöva tanka två gånger per dag. :) Jag har nu svårt att klara mig mer än 30 mil på en tank. Tankar oftast efter 25 mil.
The early bird gets the worm!
Ha´t pent! :tummenupp
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Nu är det DAGS! Imorgon avgår resan från sydvästra Skåne mot Norge/Trollstigen som mål. Så klart är det mycket vägar innan dess som ska upplevas och resan kommer ta allt mellan 4-6dagar. Inplanerat (väldigt dåligt) är ca 250-280mil framför oss.

Vi blir 2st Speed Triple som kör med vad som visar sig nu, ganska mycket packning. Vi tänker inte tälta men har vars en sovsäck med oss ändå. Ett billigt stormkök för att värma kaffe/mellanmål har införskaffats. Förutom det så har det såklart packats massa kläder, påsar, bandage, punkaspray mm.

Vi lär väl lära oss på vägen vad som kunde gjorts bättre så vi tar det lite med en klackspark. :D
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Nu är det DAGS! Imorgon avgår resan från sydvästra Skåne mot Norge/Trollstigen som mål.
Efter Trollstigen, sikta på Geiranger(Ørnefjellsveien mot Geiranger är lite som Trollstigen), ta sedan båten från Gerianger till Hellesylt, helt klar maffigt att båta genom fjorden.
 

Silverräven

Varför inte?
Gick med
1 Oct 2008
Ort
Västerut...
Hoj
CBR600
Efter Trollstigen, sikta på Geiranger(Ørnefjellsveien mot Geiranger är lite som Trollstigen), ta sedan båten från Gerianger till Hellesylt, helt klar maffigt att båta genom fjorden.

Vägen till Geiranger kan vara ganska vacker om vädret är bra.... Från förra veckan. Jag kom upp "bakvägen" till trollstigen. Tycker att vägen blir bra mycket bättre när jag åker nerför vägen och har hela den underbara utsikten framför sej istället för att bara möta en bergvägg.
 

Bifogat

  • till geiranger.jpg
    till geiranger.jpg
    70.5 KB · Visningar: 168
Last edited:

EvenFlow

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
-06, Yamaha R6
Efter Trollstigen, sikta på Geiranger(Ørnefjellsveien mot Geiranger är lite som Trollstigen), ta sedan båten från Gerianger till Hellesylt, helt klar maffigt att båta genom fjorden.

Skit i färjan och kör över Strynfjället till Hellesylt istället är mitt tips.. vyn när du kommer ut från den andra tunneln är oslagbar.. Plus att du antagligen får köra sick-sack mellan ett gäng kossor...
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Skit i färjan och kör över Strynfjället till Hellesylt istället är mitt tips.. vyn när du kommer ut från den andra tunneln är oslagbar.. Plus att du antagligen får köra sick-sack mellan ett gäng kossor...

Helt rätt, men....
Man kan ju "parkera" i Geiranger, ta strynfjället och sen färjan från Hellesylt tillbaka till Geiranger.

Dock, tälta i Geiranger camping nära centrum, drick bärs, studera turistlivet och studera tjattrande japaner i centrum.....eller vad som nu råkat komma med dom stora färjorna.
Finns guidade turer med båtar efter fjorden. Inte värst dyrt och det är faktiskt intressant att lyssna på historien runt detta....apelsinodlingar, kvinnan som levde ensam med sina tio barn uppe bland klipporna etc etc.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hemkommen. 6 dagar och 250mil.

Många upplevelser och "en hoj till försäljning". Inte lönt att köra i Sverige efter denna rundan. Foton kommer...

PS. Körde västra sidan upp genom fjället och därmed ner för Trollstigen istället för upp. (Det blev Geirangerfjorden med färjan)

Såhär såg det ut på toppen. Vi byggde vars ett troll såklart. Inte dimma här utan ett moln vi befann oss i.
 

Bifogat

  • IMG_2756.jpg
    IMG_2756.jpg
    237.9 KB · Visningar: 139
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Här är ungefär det jag såg när jag var där i början av Juli. Får återvända någon gång i framtiden när sikten är mer än 10m. :)
 

Bifogat

  • DSC_4898.jpg
    DSC_4898.jpg
    79.7 KB · Visningar: 114
  • DSC_4900.jpg
    DSC_4900.jpg
    125.7 KB · Visningar: 122
Last edited:
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top