Trollstigen

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Pulversoppa o dyl är ok, men burkmat ala chilli con carne tar plats... Fundera lite på ifall det verkligen är värt att släpa på det eller om det kanske är bättre att köpa burkmaten på plats när du ska äta istället.

Haha. Orka släpa på allt käk.
Ta med en dunk vin istället och köp mat efterhand :)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Fan då...snart måste jag ju köra kombin istället ju :D

Packar ner en plånbok och ett packe kodisar då, sen får det lösa sig efter hand :näsblod
 

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Ort
kungsbacka
Hoj
cbr 1000
Visst är sista bilden från i närheten av Gaularfjället, strax norr om Sognefjord/Balestrand?

tjena ola! de va grymt va du kör,vilket ljud.det är väl du? fotot är mycket riktigt norr om sogndalsfjorda,närmare bestämt på väg nr 13. norr ut från forde,därefter höger in på väg 13.

he de gött
 
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
tjena! man går i garaget fram o tillbaka,kollar o pillar på allt på hojen.det pratas om packning på längden o tvären.så här packar jag på mina norge turer. ha de gött.

Jag träffade på ett par goa göteborgare under min norgeresa i somras som vars hojar var misstänkt lik KTM:en och AT:n på din bild. En yngre kille på KTM:en och en äldre på AT:n som var på väg mot Jotunheimen, kan det stämma?
 

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Ort
kungsbacka
Hoj
cbr 1000
Jag träffade på ett par goa göteborgare under min norgeresa i somras som vars hojar var misstänkt lik KTM:en och AT:n på din bild. En yngre kille på KTM:en och en äldre på AT:n som var på väg mot Jotunheimen, kan det stämma?

tjena! det kan nog stämma.pratades ni vid? kan de va någon utav dessa?
 

Bifogat

  • IMG_2800.jpg
    IMG_2800.jpg
    229.4 KB · Visningar: 235
Last edited:

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
tjena! det kan nog stämma.pratades ni vid? kan de va någon utav dessa?

Ja nog fasen var det dom. Vi träffades på en rastplats och pratades vid en stund. Jag försökte få liv i mina onda knän och dom skulle laga mat precis som på denna bilden.

Världen är liten ibland.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Fan då...snart måste jag ju köra kombin istället ju :D

Packar ner en plånbok och ett packe kodisar då, sen får det lösa sig efter hand :näsblod

Tar du tältlösningen, och ni lär känna varann bra kan du ju spara in även på dem.. :krama:hihi

Nävars, ska ni bo i hytte är det ingen mening att släpa på tält annat än om ni kör mitt i semestern och alltid är sena att leta boende. Däremot är det mycket slantar sparat om ni väljer tältboende samtidigt som ni kan bo vfsh. Bästa läget - vid vägen eller avsides - allt efter tycke och smak. Slantarna (2-500 NOK/pers/dygn) ni sparar på tält kan ni ju köpa hyggligt med norsk mat för istället om ni vill hålla vikten nere för att ha mer körglädje i en lättare hoj. Men ett tält räcker till båda - stort 2-manna eller litet 3-manna - inga problem ens för den mest intimkänslige.

MEN, glöm inte öronproppar oavsett - snarkningar hörs närapå likabra i hytte som i tält. På campingplats har ni granntält..

Funderar på om inte hojen skulle kunna värma mitt te/kaffevatten. Då kan man skippa köket med!:tummenupp Koka vatten i PET-flaska på glödbädd har man ju gjort en masse och är det inga problem så länge som flaskan är helt vattenfylld. Tänk på att blir en tryckkokare om korken är tät. Då kommer inte vattnet koka synligt förrän flaskan spricker/korken flyger av. Koka på känn alltså.

Campa i det fria - där det passar. Käka köpt, lagad norsk mat när man är hungrig och fika med motorvärmt vatten (PET smälter först vid 220 grader). Lättvikt, lågpris, tidseffektivt samt boende på bästa lägena. Inget leta boende, inget köpa eller släpa på mat och ingen disk - mer tid till åka och sova. Duscha kan man göra på någon camping emellanåt - eller så badar man med lättviktstofflor på fötterna i något fjällvatten utan att frysa.

Min packlista för flexibel snabbtur borde bli något hitåt:

BO (1,85*2,85m-pressening vit, elastiska lasthållare med krok för att fästa pressenning/hålla packning, dubbla liggunderlag (Z-rest+ridgerest) eller therm-a-rest neoair, Rusta-sovsäck -5, öronproppar, ledpannlampa, kraftig plastsäck som sovsäcksregnskydd)

KLÄDER (lite goa bomullskläder, två ullkalsonger, gympadojor, lättviktstofflor, regnkläder ingår i mc-stället, mygghatt)

MAT (pulverkaffe, tepåsar, snax (nötter, torkad frukt, mörk choklad), god konjak i plastflaska, kåsa, pet-flaskor 50 cl till dricksvatten och värmekärl)

HYGIEN (dasspapper - använd toa på mackar/matställen i första hand, deo, tandgrejs, liten flaska duschtvål, resebadlakan)

VERKTYG (däckfix http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-Slang/Reparationssats-dack/ , multitång, fasta nycklar för kedjejustering, kedjespray, liten täljkniv) Mycket på denna post kan man fördela på flera. PLANERA!

Kartor, kamera, evt solbrillor, mobil, munspel, plånbok inkl norska pengar för 80% av resbudget, papper & penna, evt GPS, evt kortlek

LÅGBUDGET har även med: Kök m kastrull och lock/skärbräda, gas, småtändare, sked, 2 l petflaska till vatten de gånger drickbart vatten inte finns tätt inpå (finns i vattendragen utom vid jordbruksmark = djur/spannmål) - förvaras ihoptryckt. Frystorkad (hemgjord) friluftsmat lunch+middag, havregryn, salt, peppar, evt en bib med bra vin. Nu slipper man bry sig om annat än att tanka hojen. Total frihet på bekostnad av mer vikt och packning på hojen. För ca 10 dagar +10kg på resan ut blir till slut 3-5 kg på resan hem. Du äter/dricker upp käket successivt och går förhoppningsvis inte upp i vikt..:)) Njut av att bajsa på norsk mark!:D
 
Last edited:

TLS

Nabbedäck
Gick med
19 Mar 2003
Ort
Röfors
Hoj
390, 570, 660, 1300
När det gäller mat i vårt dyra grannland, så glöm inte mackarna!

Ja visst, det låter uurtrist jämfört med mat i det fria, eller på hyttans altan med utsikt mot fjäll och fjord... Men faktum är att både frukost och lunch mycket väl kan avätas på Shell eller Statoil.

Norsk vägkrogsmat är ju ofta sämre än svensk. Och dyrare. Dyrt och dåligt är ingen bra kombo. Däremot får man en Statoil-calzone, wrap eller något liknande samt dricka för under en hundring. Billigare och godare än den taffliga "servering" med flottiga pannbiffar och självdöd sallad man kan hitta nere i byn.

Ingen kulinarisk upplevelse på macken, men snabbt och hyfsat. Och, man känner sig inte rånad efteråt.

Vi har även ätit frukost på macken; smörgås, yoghurt, juice, kaffe till ett hyggligt pris. Ingen disk efteråt! Upp på morgonen, packa och åk iväg, och ta en frukost i morgonsolen(?)när du ändå tankar på macken i utkanten av nästa by.


Jag vill också slå ett slag för bensinmackarna, bättre standard är mathaken i allmänhet.

Släpa inte på mat, köp på vägen, jag brukade stanna till och köpa en konserv med t.ex. färdig köttfärssås, kostar som i sverige ungefär samt pasta, laga i stugan/på köket, bättre och billigare än utematen.

Mat i affär är inte speciellt dyrt, mat på krogen däremot, det kostar!

Bifogar en bild från en Norgesväng 2008, packningen för 6 dagars resa syns, det är veckan efter midsommar och ja, det är vägen som ser ut så, jag har inte svängt av in i en driva för att ta ett kul kort utan jag gick igenom skaren när jag valde att åka över berget istället för runt.
 

Bifogat

  • norge 2008.JPG
    norge 2008.JPG
    38.3 KB · Visningar: 270
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Bifogar en bild från en Norgesväng 2008, packningen för 6 dagars resa syns, det är veckan efter midsommar.

Helrätt. Less is more. Det blir roligare så.
Kan inte påminna mig om någon ända gång då jag känt att jag åkt iväg med för lite saker. Möjligtvis har jag väl fått köpa en mugg eller en tandborste nånstans. Massor av packning är bara jobbigt.
 

blinken

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Enköping
Hoj
Kawasaki Z750 -81
Intressant tråd! :tummenupp
Även jag funderar nu på att dra en fyradagars till Geiranger och Trollstigen, för att sedan vända och åka någon annan väg hem. Åker från Enköping, strax väster om Stockholm. 82 mil enkel resa, cirka 40 mil om dagen. Borde väl inte vara några problem eller? Tänkte mig denna rutt då, utan att ha någon som helst koll på MC-vägar eller så tidigare.

http://maps.google.se/maps?f=d&sour...0.119619,12.041016&spn=8.013751,15.183105&z=6
 

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Electric City
Hoj
HRC baby.
Intressant tråd! :tummenupp
Även jag funderar nu på att dra en fyradagars till Geiranger och Trollstigen, för att sedan vända och åka någon annan väg hem. Åker från Enköping, strax väster om Stockholm. 82 mil enkel resa, cirka 40 mil om dagen. Borde väl inte vara några problem eller? Tänkte mig denna rutt då, utan att ha någon som helst koll på MC-vägar eller så tidigare.

http://maps.google.se/maps?f=d&sour...0.119619,12.041016&spn=8.013751,15.183105&z=6


Skippa E6 från Hamar och upp, dötrist väg bara 80 och 60 zoner, kamerajävlar och snutar.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Intressant tråd! :tummenupp
cirka 40 mil om dagen. Borde väl inte vara några problem eller?

40 mil om dagen på en bra vägsmiskare är en fröjdfull orgie av avslag/nedlägg/pådrag. Det är nog personligt vad man pallar, erfarenhet, körvana och fysik (hojbekvämlighet). Min egna (mentala) gräns på roliga norska vägar går någonstans mellan 60 och 80 mil med packning och passagerare om väder och allt annat är ok. Ju tidigare man börjar - desto längre kommer man på en dag..

Mitt förslag är analogt MrJaggu: Jag har iofs inte kört runt Elverum, men jag har avråtts rejält för storvägarna därikring och kör norröver istället. De större riksvei är generellt plågsamma i laglig hastighet och smått farliga om de ska bli kul åkning. Raka, breda och bemängda av hinder av olika sorter. Visst kan en sådan väg uppvägas av vackra vyer - men ärligt talat, det kryllar av sådana vägar. Och du ska ju till en av de bästa sträckorna. Ta en titt i Cappelens kart och tveka inte för att pröva t o m de minsta vägarna - de är förvånansvärt ofta belagda och inte sällan i hyggligt skick. Trafikläget är som svensk 70-väg - högst sporadisk.

http://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF&msa=0&msid=211776469516420848920.00049b57dee05100138da

Ändringar i korthet: ny körsträcka knappa 3 mil längre
I Rörbäcksnäs kör rakt fram och väst mot Trysil (rv 25), där rv26 norrut och sedan västerut mot Rena rv 215. Precis innan Rena kan man, om trafikläget är trist, svänga norrut och köra på fel sida älven (FylkesVei606) parallellt med rv3 (som är stor, bred och allt det där..) ända upp till Koppang (om jag inte minns fel börjar gruset på Atnaveien någonstans norr om Koppang mot Atna (fv633). Streetview i google säger detsamma, trots snöig väg. Det finns överfarter på flera ställen på fv606 till rv3 så har jag fel är en bro inte långt bort. En delsträcka fick nytt oljegrus i juni förra året iaf (sladdade omkring på det när det var nylagt..)

I Koppang över älven via rv30 och norrut på rv3 (men kolla gärna först ev status på Atnaveien (fv633) inne i Koppang - fråga någon är snabbt gjort!). Annars Rv3 norrut. Vid Atnakorset på rv3 ta NV på rv219 och sedan väst på fv634 mot Ringebu (byter nr till fv385 vid fylkesgränsen halvvägs) - börjar lite trist med smådålig beläggning men snart är du uppe på din första slingriga fjällöverfart! I Ringebu finns en strategiskt mack där du kommer ner till E6.

Här kommer du tyvärr ut på E6, men den slipper du helt sånär som 81 m då du kör söder på E6 fram till korset mot Vestsida över älven. Vägen (fv319) byter nummer rv256->fv417 och är belagd och fin ända fram till rv257 vid Sjoa fem mil norröver. Du slipper alltså fem mil E6!

I Sjoa västerut rv257 Randsverk ut i vildmarken igen (Behöver något tankas, åk in i Sjoa. Bl a en Shellmack med mat strax norr om E6-korset.) I Randsverk ta rv51 norrut mot Vågå och Lemonsjöen. Vid nästa kors är det västerut på stora rv15 i 10 mil mot Lom. Vacker sträcka dock. Nu är du på din karta igen..

Haha, så vänskaplig vill man ju inte bli :va

Bra lista i.a.f. Ska kolla genom den lite närmare när det är dags att packa. Tror att jag investerar i punkasatsen du länkade till med...

Inte det? :D
tidigare länkad instruktionsvideo för punkalagning på detta sätt:
http://vimeo.com/4879085
 
Last edited:

blinken

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2010
Ort
Enköping
Hoj
Kawasaki Z750 -81
Se där!
Tackar ödmjukast. Jag ska detaljstudera din karta när jag kommer hem från jobbet.

Ang. instruktionsvideon: gör man inget mer med den bruna "kolastången" efter man tryckt in den och kapat ner den, som på videon? Vad händer då när man kör med 3cm kolastång som sticker ut ur däcket? :)
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Se där!
Tackar ödmjukast. Jag ska detaljstudera din karta när jag kommer hem från jobbet.

Ang. instruktionsvideon: gör man inget mer med den bruna "kolastången" efter man tryckt in den och kapat ner den, som på videon? Vad händer då när man kör med 3cm kolastång som sticker ut ur däcket? :)

Nix, man gör inget mer. Samma sätt man fixar punka på på bilar. Vulkaniseringen slits ner jämnt med däcket och det finns sen bara en klump på insidan.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Varför inte? Det går ju så mycket fortare när ni andra sover.. :bladder Samma som sommaråkandet - upp med solen. När värmen och trafiken är som värst; stanna i skuggan, ta en middagslur, fixa med grejerna, sightseeing o d och sedan ett kvällspass när det lugnat sig. (Hade lite svårt att somna om så jag nattläste istället men tog en paus när jag såg detta.)

Börjar få symptom på senvinterns/vårens "åksjuka" - solsken och 8 grader, men i skuggan smälter det lååångsamt..
:gnissla:crash :galen:3freak:näsblod:zpy:sjuk:(:4skrika:mad: :huvet

Tur man är lyckligt gift..:såjaponken:brinnerup
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Vilket regnställ?

Skulle behöva köpa ett regnställ. Rekommendera något "billigt" till mig tack.

Visst, det behöver inte vara en svart sopsäck, men prisvärt är väl det jag är ute efter. Många bäckar små nu nämligen...
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Inte det? :D
tidigare länkad instruktionsvideo för punkalagning på detta sätt:
http://vimeo.com/4879085[/QUOTE]


Jag kommer garanterat också att köpa punkteringssetet från biltema. Det såg inte så svårt ut på denna filmen att laga en punktering. Räcker verkligen de kolsyrepatronerna som de hade med i paketet eller behöver man ha någon extra pump tro?
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Skulle behöva köpa ett regnställ. Rekommendera något "billigt" till mig tack.

Visst, det behöver inte vara en svart sopsäck, men prisvärt är väl det jag är ute efter. Många bäckar små nu nämligen...

Köp nåt på Stadium. Tänk på att det nog inte ska ta så stor plats. Och köp XXL så att du LÄTT får på det utanpå stället.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top