Trollstigen

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ta med dig ordentligt med varma kläder, har du otur så kan det vara bara ett par pluss i höjden i Norge då. I och med att du åker från Borås bör du på tur upp eller ner pröva att få med dig Lysebotn åxå, den är ännu mera spektakulär än Trollstigen, och som en sa, se till att får med dig Geiranger på väg söderut, en av dom finaste uppkörningarna därifrån tycker jag.
Håller med Tudor här!

johlon, nu har jag lagt upp den tredje (eller egentligen första) Norgeresan oxå: http://www.mcforfun.se/sida15.html
Inser när jag läser texten att det var en blöt och kall historia. Men så kan det vara i broderlandet.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Resa med lätt packning?

Jag har ju lite planer på denna sträcka med, samt en mycket längre Kroatien-runda senare i sommar.

Har läst många långresetrådar nu och det gemensamma felet folk brukar göra vad jag läst är att packa med sig för mycket onödigt skit.

Frågan är om jag inte kommer underdriva nu. Jag tänker ta med mig två sånna här tankväskor. Den ena monterad över tanken den andra på pallen som syns här.
Var ju tvungen att testa nu när hojen står i vardagsrummet ju :D

Dessutom en lätt ryggsäck.
Total packvolym blir då ca 14l/packväska plus ca 10-12l i ryggen.

Alltså inte mer än 36l som max. Bör jag försöka hänga på mer eller nöja mig?

(Första långturen)
 

Bifogat

  • IMG_1690.jpg
    IMG_1690.jpg
    232 KB · Visningar: 205

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Frågan är om jag inte kommer underdriva nu. Jag tänker ta med mig två sånna här tankväskor. Den ena monterad över tanken den andra på pallen som syns här. ....Dessutom en lätt ryggsäck. Total packvolym blir då ca 14l/packväska plus ca 10-12l i ryggen. Alltså inte mer än 36l som max. Bör jag försöka hänga på mer eller nöja mig?(Första långturen)
Det hela kompliceras lite av att du kan få alla väder och alla temperaturer. Snö i fjällen och solvarmt i dalarna. Du får fundera lite på vad du behöver. Mc-kläder på dig, förstås. Regnställ om/när det regnar. Något att ha på kvällen - jeans/tröja/varm tröja, tunn jacka (om mc-jackan är våt från dagens tur kan den behöva hänga på tork), underkläder & necessär, långkalsingar/underställ (kan ju vara kallt på höjderna), skor (om det är för varmt för mc-stövlar på kvällen). Testpacka sedan. Har ett par foton på min hoj i det här inlägget http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=5044051&postcount=97. På bild 1 har jag Jofamaväska (52 l) och en packrulle. Den volymen klarar jag mig på några dagar i Norge. Då har jag i regel tagit med liite för många t-shirts, lite verktyg, kedjespray och en flarra whisky... På bild två bara sidoväskor för turer utan regn! :). Och min hoj är ju ingen typisk packåsna direkt.

Edit: bild 1 är från danska västkusten, bild 2 är från norska västkusten.

Vi skulle ta en tur tilsammans vi två någon gång.
Låter som vi borde det! I år blir det dock inte Norge utan Harz i Deutschland i juni. Men hör av dig om du kommer nedåt västkusten, Bohuslän, eller så. Vi gör minst en Bohus-Dalslandstur i vår/sommar och kanske någon lite avstickare in i Norge (har sommarhus i Strömstad, det är bara 3-4 mil till Norge).
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Massa vettigt....Testpacka sedan....

Får testa mig fram lite imorgon. Låter nästan som jag skulle behöva en större packväska att hänga över pallen med. Sån med en väska på var sida.

Whiskey-flarra behöver jag nämligen också få med mig. Och gärna Laptopen då man vill porrsurfa sporthoj.com om nätterna :va
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Får testa mig fram lite imorgon. Låter nästan som jag skulle behöva en större packväska att hänga över pallen med. Sån med en väska på var sida.

Whiskey-flarra behöver jag nämligen också få med mig. Och gärna Laptopen då man vill porrsurfa sporthoj.com om nätterna :va

Får testa mig fram lite imorgon. Låter nästan som jag skulle behöva en större packväska att hänga över pallen med. Sån med en väska på var sida.

Whiskey-flarra behöver jag nämligen också få med mig. Och gärna Laptopen då man vill porrsurfa sporthoj.com om nätterna :va

Lämna ryggan hemma, den är bara i vägen.

En vattentät packrulle funkar också alldeles utmärkt. På en sporthoj kommer den dessutom att hänga lite på sidorna och skymmer inte sikten från backspeglarna.
Lackskydd på först och sen binds fast med gummistroppar.

Den här är lite överdimensionerad på 90 liter och innehöll bl a stort tält, sovsäck, liggunderlag, tranglia med tillbehör, lite klädet etc.

080715-12b2.jpg


60 liter är annars en lagom och stor rulle, finns mindre också.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
När öppnas Trollstigen för säsongen? Jo, det är lite olika.

Det här året hade det varit värmebölja i Norge och jag läser på nätet att dom hade öppnat Trollstigen rekordtidigt, den 14/5. Bråttom bråttom och dagen efter var jag där.....

När jag kommer dit, tvärstopp och igenbommat.....bara att vända :)
060515b3.jpg


060515b4.jpg


Hur det såg ut bakom kullen där kan man ju bara tänka sig.

Så....åk inte för tidigt på året om du samtidigt vill njuta av lite varmare väder, speciellt på fjälltopparna.
 

Tudor_66

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki gsxr 1000 08
Låter som vi borde det! I år blir det dock inte Norge utan Harz i Deutschland i juni. Men hör av dig om du kommer nedåt västkusten, Bohuslän, eller så. Vi gör minst en Bohus-Dalslandstur i vår/sommar och kanske någon lite avstickare in i Norge (har sommarhus i Strömstad, det är bara 3-4 mil till Norge).[/QUOTE]


Har du kört något i delarna Halden, fredrikstad och där ikring, det har jag aldrig, inbillar mig att det finns skatter där med.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Åk först i juni, då är de flesta vägar över fjällen öppnade.. Tråkigt att behöva vända eller inte kunna åka som man tänkt..

Kolla vägläget på: http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon


http://jari.blogg.se/2010/april/norge-tur-fran-ryggsack-perspektiv-2009.html

Riktigt coolt Vøringsfossen där. Synd att jag inte visste om den när jag gjorde mina 300 mil genom norge 2009. Var inne i Bergen och snurrade men gillade inte stan så jag åkte därifrån direkt. Hade jag vetat om denna platsen hade jag genast åkt ditåt.

(den fördelen man har av att inte förbokat någonting utan bara åker dit man har lust med)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Har du kört något i delarna Halden, fredrikstad och där ikring, det har jag aldrig, inbillar mig att det finns skatter där med.
Lite, lite bara. Där borde kunna finnas en del. Har kört 21:an från Halden och norrut en bit, se http://blogg.mcforfun.se/#post15.

21:an rakt öster ut från Halden och till svenska gränsen vid Nössemark, är bra, sista delen mot riksgränsen är väldigt bra.

Likaså är sträckningen öster om Idefjorden fin. Fjordväg, om du förstår, krokigt, smalt, utsikt. Dessvärre en del trafik, det är många som vill "sola sig" på den vägen. Den är ju en del av blå-gröna vägen från Bohuslän och uppåt, förbi Bullaren (körvärt - googla på blågröna vägen). Ganska låg hastighetsbrgränsning oxå - men det är ändå så kurvigt längs fjorden att man inte kan köra fort om man vill komma hem i ett stycke...

Det borde som sagt finnas mer i trakten, känner till en norsk hojåkare i Halden. Skall lyssna med honom inför säsongen 2011.
 
Last edited:

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Håller med Tudor här!

johlon, nu har jag lagt upp den tredje (eller egentligen första) Norgeresan oxå: http://www.mcforfun.se/sida15.html
Inser när jag läser texten att det var en blöt och kall historia. Men så kan det vara i broderlandet.

får hoppas man har bättre tur med vädret;), detta lät inte så skoj. Men det var en bra beskrivning av vilka vägar som man kan ta! Är det nåt jag har fattat är det att kläder o regnställ måste man ha med. Så nu blir det att leta lite väskor, har två packväskor i nuläget..
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Åk bara, jag hade 1 dag regn av 6 dagar, sjuk fina vägar när man kommer uppåt småvägarna, en konstapel såg jag på hela veckan.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
får hoppas man har bättre tur med vädret;), detta lät inte så skoj.
Ordet Norge betyder regn på latin.... *skojar*

Jo, det var en fuktig resa. Och man får räkna med en viss del regn. Kika t ex på nederbördsstatistiken för Bergen... Ett redigt regnställ är rätt tänkt. Och täta handskar/stövlar.

Å andra sidan har vi varit i Norge två gånger efter det, och haft sol 7 dagar av 8. Så man kan ha tur också.
 

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Åndalsnes
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Jag bor i Åndalsnes. Finns egentligen en del saker att se när du ändå är här. Hade jag varit dig hade jag förrutom trollstigen också åkt till atlanterhavsveien. Tuff väg med broar mellan massa öar. Ålesund är också en fin stad som liknar lite på venedig. Geiranger är fint och du bör stanna i valldaln på väg dit och käka norges bästa jordgubbar.När du ändå är i Åndalsnes måste du ta dig en tur upp i vengedalen (isfjorden) och upp på litjefjället. Du får grym utsikt och du behöver bara gå 50 - 100 höjdmeter av kanske 700-1000 möh.

När du kör i norge ta det lungt. 35 km för fort ger 7800 i bot. Över 56 km för fort och det blir fängelse. Jag skulle hämta cykeln hemma och körde från sverige, kom till dovre fjäll... De tog mig i 141 på 80 väg, 18 dagar i buren och utan körkort i 13 månader. Så jag har än så länge inte kört mc på trollstigen :-\ Köpt mig ny cykel nu så i år blir de :)

/Daniel
 

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Jag bor i Åndalsnes. Finns egentligen en del saker att se när du ändå är här. Hade jag varit dig hade jag förrutom trollstigen också åkt till atlanterhavsveien. Tuff väg med broar mellan massa öar. Ålesund är också en fin stad som liknar lite på venedig. Geiranger är fint och du bör stanna i valldaln på väg dit och käka norges bästa jordgubbar.När du ändå är i Åndalsnes måste du ta dig en tur upp i vengedalen (isfjorden) och upp på litjefjället. Du får grym utsikt och du behöver bara gå 50 - 100 höjdmeter av kanske 700-1000 möh.

När du kör i norge ta det lungt. 35 km för fort ger 7800 i bot. Över 56 km för fort och det blir fängelse. Jag skulle hämta cykeln hemma och körde från sverige, kom till dovre fjäll... De tog mig i 141 på 80 väg, 18 dagar i buren och utan körkort i 13 månader. Så jag har än så länge inte kört mc på trollstigen :-\ Köpt mig ny cykel nu så i år blir de :)

/Daniel


Hade tänkt behålla kortet ett tag till så jag ska ta det lugnt! Det verkar finnas mycket att titta på i grannlandet. Kanske får utöka de där 3-4 dagarna som jag tänkte från början:)

Åk bara, jag hade 1 dag regn av 6 dagar, sjuk fina vägar när man kommer uppåt småvägarna, en konstapel såg jag på hela veckan.

En sån resa vill jag ha:)
 
Last edited:

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
- Åk i mitten av juni, den stora strömmen av turister har inte kommit.
- Boka inga stugor i förväg, den tiden på året, juni, finns det alltid lediga.
- Vad du än gör kör inte E6.
- Undvik Oslo i rusningstrafik.
- Ta färjan Strömstad - Sandefjord eller Moss-Horten.
- kör bara lagom för fort.....

3-4 dagar blir nog lite tajt med tid om du skall upp till trollstigen, räkna med att dagsetapper på max 35 mil, det är lagom i norge om man vill hinna med stanna, fota, eller se intressanta platser.

För övrigt så tycker jag att Gieranger, Dalsnibba, Trollstigen är väldigt överskattat. Det finns minst lika bra körning och bättre körning mer söderut i Norge tex. runt Lysebotn.

Färja in till Lysebotn, serpentiner upp på fjället, och en berg och dal bana över fjället......

Google maps är väldigt användbart då man letar fina (krokiga) vägar i Norge, klicka i rutan för bilder också så kan man hitta riktigt fina platser och vägar.

Läs igenom de andra trådarna om Norge här på forumet så kan du inte misslyckas med turen.
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Nån som kört Lofoten och som har bilder att dela med sig av?

Jag och flickvännen körde runt på Lofoten sommaren -09. Vart där i ca 4 dagar. Fixar en länk med bilder så snart jag sitter vid en dator. En timme eller två. //J
 

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Jag och flickvännen körde runt på Lofoten sommaren -09. Vart där i ca 4 dagar. Fixar en länk med bilder så snart jag sitter vid en dator. En timme eller två. //J

Öhhh..... Vart 7 timmar. Glömde.....

http://gallery.me.com/jan_hellman#100145

Lite gott och blandat. Man kan summera Lofoten genom att konstatera att miljön är gudomlig och att det finns mycket vatten. Vi körde ut från Narvik via tunnlarna och stannade i Svolvaer i ett par dagar. Sen letade vi oss neråt Honningsvaer och sen ner till Å där vi bodde över varpå vi tog färjan tillbaka till fastlandet från Moskenes till Bodö. Otroligt oorganiserat färjeläger i Moskenes. Väldigt löst hållet. Det gäller att hålla sig framme och inte låta sig köras över. Dom som jobbade på färjelägret verkade släppa ombord dom som skrek högst. Så jag skickade fram min flickvän. Hon är van vid att säga ifrån. Hon sa ifrån så pass att dom släppte ombord oss två och alla andra hojåkare som stod i kön. Vilket var MÅNGA. Ett par HA-snubbar inkluderat. Vi var först där men om hon inte rutit ifrån hade vi faan inte kommit med färjan trots att vi hade biljetter. Helt otroligt. Trodde att jag hamnat i Brindisi igen 25 år efter att jag var där senast.... Hade ingen aning om att det kunde gå så löst till här i Skandinavien.... Fram med nosen och ryt ifrån. Verkar vara det enda som funkar i Moskenes under högsäsong. Hoppas att dom skärpt sig nu. Knappast troligt då det bara var 1,5 år sedan vi var där.....

//J
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top