Trollstigen

badpitt

Full fart spar tid!
Gick med
22 Dec 2007
Ort
Göteborg
Hoj
2010 KTM 990 Adventure R
Vanliga spännremmar är säkrare. Lägg packrullen på längden bakom dig så fångar den inte onödigt med luft.

Det funkar utmärkt på tvären oxå..
Så här gjorde jag i somras när hojen var nyinköpt och jag hade inte fått mina packväskor ännu, jag fäste med vanliga packremmar.

attachment.php
 

Bifogat

  • Packrullar.jpg
    Packrullar.jpg
    154 KB · Visningar: 1,680

johlon

Ny medlem
Gick med
29 May 2010
Ort
ulricehamn
Hoj
Kawasaki Z750 1983
Jag körde en tredagars trip i Norge i somras, bl.a. trollstigen och skrev en ride report på advrider. Kanske kan ge er lite tips och inspiration.

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=605542

Härliga bilder! Denna resan du gjorde verkar vara precis en sån som jag tänker mig att göra. Hade inte tänkt på att åka båt på geirangerfjorden men den verkar vara riktigt najs.

Du har inte en karta över vilka vägar osv som du tog under din tripp? Då har jag ju rutten färdigplanerad sen:)
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag körde en tredagars trip i Norge i somras, bl.a. trollstigen och skrev en ride report på advrider. Kanske kan ge er lite tips och inspiration.

http://advrider.com/forums/showthread.php?t=605542

Håller med ovanstående talare. Mycket fina bilder. Kan knappt vänta längre på våren.

Varje dag packar jag hojen på olika sätt, varje dag pillar jag lite på GPS'en funderar på vart den ska sitta, kopplar in ström, kopplar ut. Drar om kablar, placerar iPhonen på "bästa" stället, provsitter. Funderar på om det inte blir för jobbigt med takväska på en GSXR, får ju kartan 5cm ifrån hjälmen.

Fan, det var nog ett misstag att bestämma sig för detta...och dessutom placera hojen i vardagsrummet över vintern :huvet
 

FjordHunter

Adventurer
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Sundsvall
Hoj
XTZ750 -97, RMX250 -99, XS750 -77 Caféracer
Härliga bilder! Denna resan du gjorde verkar vara precis en sån som jag tänker mig att göra. Hade inte tänkt på att åka båt på geirangerfjorden men den verkar vara riktigt najs.

Du har inte en karta över vilka vägar osv som du tog under din tripp? Då har jag ju rutten färdigplanerad sen:)

Här kan du se rutten. Från Oppdal till Östersund är det bara ren transportsträcka och inte mycket att se så försök hitta en alternativ rutt där istället.


http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=212848318183140328807.000487d4a2c0c201fc191&ll=62.754726,10.898438&spn=3.371142,9.876709&z=7
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har väl alltid varit misstänksam mot remmar, dvs att dom nöter på lack etc. Använder istället stroppar(eller vad dom nu heter) som är lite kraftigare. Är inte krokarna skyddade av nån slags gummi/mjukplast, så trär jag på en bit bensinslang(plastslang för moppar typ) och värmer fast dom.

North Face duffel finns väl i olika storlekar? XL storleken är väl hela 130-140 liter, men gissar att dom som används på hojar är dom som ligger på ca 80-90 liter?

Den här på bild är 90 liter(som jag länkat på tidigare sida här)...och det funkar alldeles umärkt att ha den på tvären. Faktiskt ganska bra när dom är lite större, dom hänger ner på sidorna lite grann och ger då sikt för backspeglarna(om speglarna är lite lägre på hojen). Fastsatt med sk stroppar
080715-12b2.jpg


Hängt på lite grejor bakom packrullen också:
080715-10b5.jpg
 
Last edited:

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Här kan du se rutten. Från Oppdal till Östersund är det bara ren transportsträcka och inte mycket att se så försök hitta en alternativ rutt där istället.


http://maps.google.se/maps/ms?ie=UTF8&hl=sv&msa=0&msid=212848318183140328807.000487d4a2c0c201fc191&ll=62.754726,10.898438&spn=3.371142,9.876709&z=7

Det finns vägar strax söder om E139:an som är lite roligare att köra. Bl a finns det en liten häftig omväg som heter Aursjövägen. Vägen är grusbelagd, men fullt körbar för vilka hojar som helst. Se bara till att köra försiktigt och kör inte om det regnar(halt)
Vill man inte köra Aursjövägen, så går det alldeles utmärkt att skippa detta.

http://maps.google.com/maps/ms?hl=sv&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&msid=114517051368690652267.00048d620eb0037ca1c43

Slingan är där det står Eikesdalsvatnet och Torbudalen.
Lite bilder o filmer mellan Skei o Geiranger o framför allt från Aursjövägen:
http://www.saarela.se/aktuellt/aktuelltbild10/100722/100722-3.html
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Johlon, Pawel (och ev. andra) som frågar efter bra vägar. Komplettera packningen med någon av de här (eller båda?):

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8202297427 - som har markeringar av vad som anses vara bra hojvägar i Norge. Allt är självklart inte med, det finns - som ofta påtalats - mängder av kul hojvägar "därborta".
Den är uppdelad i småblad, och passar i ett kartfodral. Dock är den väldigt liten i skalan och därmed svårläst. Jag kan inte läsa den utan att stanna och ta på läsglasögen... Men markeringarna ger en bra vägledning om vilka vägar man kan/bör välja.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=8202295130 - är i en helt annan skala. Den finns i flera varianter för olika delar av Norge, Jag har de två som täcker södra Norge.
Alldeles för stor egentligen, kräver nästan ett bord (på en rastplats? på sadeln?). Men skalan gör att man kan detaljplanera sin resa - många småvägar över stock och sten finns med. En riktigt kanonkarta - fastän alldeles för stor, då. Man kan tydligen inte få allt här i världen...

Så någon av dessa (ev bägge?), ett köksbord hemma, en god whisky - sen är det bara att rita upp sin resrutt (i skallen, gps:en eller i en enkel roadbook på papper). Jag har kört roadbook på printat A4, Man kan ju inte hänga en modern gps på en retrohoj, hur skulle det se ut? :)
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
North Face duffel finns väl i olika storlekar? XL storleken är väl hela 130-140 liter, men gissar att dom som används på hojar är dom som ligger på ca 80-90 liter?

Den här på bild är 90 liter(som jag länkat på tidigare sida här)...och det funkar alldeles umärkt att ha den på tvären. Faktiskt ganska bra när dom är lite större, dom hänger ner på sidorna lite grann och ger då sikt för backspeglarna(om speglarna är lite lägre på hojen). Fastsatt med sk stroppar

Min duffel är på 90 liter. Har man ljuddämparen högre upp än du har och en packrulle som hänger ned så kan du lista ut vad som händer. Jag har sett sovsäckar mm brinna upp på det viset vid två tillfällen. På längden sitter dessutom grejjerna fast bättre och de tar ingen vind.
 
Last edited:

meckar Lasse

larza
Gick med
7 Oct 2006
Ort
kungsbacka
Hoj
cbr 1000
Min duffel är på 90 liter. Har man ljuddämparen högre upp än du har och en packrulle som hänger ned så kan du lista ut vad som händer. Jag har sett sovsäckar mm brinna upp på det viset vid två tillfällen. På längden sitter dessutom grejjerna fast bättre och de tar ingen vind.

tjena! man går i garaget fram o tillbaka,kollar o pillar på allt på hojen.det pratas om packning på längden o tvären.så här packar jag på mina norge turer. ha de gött.
 

Bifogat

  • IMG_2784.jpg
    IMG_2784.jpg
    241.6 KB · Visningar: 222
  • IMG_2805.jpg
    IMG_2805.jpg
    188.3 KB · Visningar: 259
  • IMG_2812.jpg
    IMG_2812.jpg
    248.2 KB · Visningar: 223

Naken

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2007
Ort
Majorna
Hoj
NC700X
Boka boende i Lom så har du perfekt utgångsläge för Geiranger samt Trollstigen.
Och även Galdhöpiggen vid sommarskidcentret som måste upplevas när man är där.
Jag har kört där uppe 2 år irad.
Att åka upp till sommarskidcentret slog både trollstigen och Geiranger.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hjälp mig komplettera min lista tack!

Har nu börjat anteckna för mig själv vad jag ska packa med mig. Kommer ändå säkert glömma flera viktiga grejor och få med mig något helt trivialt.

Lista för planerade 4-dagar:
* Regnställ
* Underställ
* Tjocka tröjor (2st. En luvtröja och en med hög krage, blixtlås)
* Långbyxor (2st. Ett par jeans och ett par mjukis)
* Tunn jacka (vind med utdragbar luva)
* Underkläder 4st (kalsonger, strumpor, t-shirt)
* Necessär (Tandborste, tandkräm, schampo, deo, parfym, och 3 kondomer :tuttar)
* Toapapper 1 rulle med utdragen kartong rulle i plastpåse :va
* Skor
* Kedjespray
* Enkla verktyg (2 mejslar, skiftnyckel, kombitång samt kniv)
* Punkfix
* Macbook Pro inkl laddare samt iPhone-kabel
* Plastpåsar 5-6st (stora och små)
* GPS inkl kabel
* Karta
* Mat (Vad och hur mycket?)
* Whiskey (1-flaska)
* Spritkök och en flaska T-röd?
* Termos?
* Wettextrasa (Gul eller blå. Rosa är 2010)
* Ficklampa LED
 
Last edited:

Marzocchi

Ny medlem
Gick med
10 May 2007
Ort
Kronoberg
Hoj
BMW R1200R -11
En wettextrasa är perfekt att ha också. Tar 0 plats och är perfekt att torka av hojen/sadeln efter den obligatoriska regnskuren.
 

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Ort
Karlskoga
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Ska du bo i hytte mao eftersom inget tält är med? Men varför då släpa på kök? Då räcker termos till lunchen. Frukost och kvällsmål lagar du ju i stugan..

-Sängkläder (påslakan+örngott)

"* Necessär (Tandborste, tandkräm, schampo, deo, parfym, 1 rulle toapapper och 3 kondomer :tuttar)"
Ha dasspappret lättillgängligt i packningen.. Ryck ur kartongrullen lägg dasspappret i en plastpåse. Ta papper inifrån så slipper rullen tas upp ur påsen och bli blöt. Snurra påsen vid stängning och tryck ner i mitten av rullen. 3 kådisar - Inget ligga en av dagarna? Skäggväxt?

"* Karta"
Cappelen Norra delen av Sydnorge.

"* Mat (Vad och hur mycket?)"
Volym och viktoptimerat: torkad mat à la fjällvandring. Beror på hur hungrig du är. Havregryn till gröt är min melodi. Gör man den tjock slipper man sakna mackor. Slipper man mackor slipper man stök med pålägg. Skoja till den med russin, nötter etc. Funkar även bra som snask.

Går att torka egen mat i ugnen om man vill spara slantar eller vill ha lite andra maträtter än köpmaten. 4-24 h i 60-90 grader med träslev för att hålla luckan öppen. Rör om emellanåt! Effektivare i varmluftsugn. Komplettera med ris, pasta etc ur separata påsar. När det ska ätas kan man låta det torkade ligga i blöt i en vattentät burk ett tag för lite mer konsistens, typ från frukost -> lunch. Knäckebröd är en vinnare för att få lite bulk till måltiderna.

"* Spritkök och en flaska T-röd?"
Gas är både lättare, tar mindre plats och har reglerbar effekt.
Lätt, alla bra funktioner men aningen dyr. http://www.jetboil.com/products/cookingsystems/helios
Primus har billiga lättviktare. Det finns även gastillsatser till trangiakök (och liknande).

"* Termos?"
Om du har plats - det tar inte så farligt lång tid att brassa på vatten på köket. Vettigt ish om flera ska ha varmvatten.
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
När det gäller mat i vårt dyra grannland, så glöm inte mackarna!

Ja visst, det låter uurtrist jämfört med mat i det fria, eller på hyttans altan med utsikt mot fjäll och fjord... Men faktum är att både frukost och lunch mycket väl kan avätas på Shell eller Statoil.

Norsk vägkrogsmat är ju ofta sämre än svensk. Och dyrare. Dyrt och dåligt är ingen bra kombo. Däremot får man en Statoil-calzone, wrap eller något liknande samt dricka för under en hundring. Billigare och godare än den taffliga "servering" med flottiga pannbiffar och självdöd sallad man kan hitta nere i byn.

Ingen kulinarisk upplevelse på macken, men snabbt och hyfsat. Och, man känner sig inte rånad efteråt.

Vi har även ätit frukost på macken; smörgås, yoghurt, juice, kaffe till ett hyggligt pris. Ingen disk efteråt! Upp på morgonen, packa och åk iväg, och ta en frukost i morgonsolen(?)när du ändå tankar på macken i utkanten av nästa by.
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05

Japps, har haft starka funderingar på att skippa tält, sovsäck, underlag och allt annat vad det innebär till fördel för hytte samt en lätt packning.
Är inte helt säker dock på om detta är helt rätt eller om vi bör campa vid något eller några tillfällen.

Vi blir förmodligen bara 2pers (killar) på vars en hoj. Därav hade man nog velat ha vars ett tält gissar jag. Hytte kan man dock dela på och ändå komma rätt billigt undan eller?

Kanonförslag med toapappret. Självklart ska det användas inverterat. Hade aldrig tänkt på det själv. :tummenupp

Vad gäller skäggväxt så skulle man kunna tro att jag är en Finne. Med andra ord så tar det flera veckor för att jag ska se ut som en loppäten hund, så där är inga problem :brinnerup

Karta: Blir en beställning på Cappelen


Mat&Kök: Kök ville jag nog ha med mig även om det inte blir något tältande mest för att kunna koka vatten (te, kaffe) samt att jag fått intrycket om att en Pizza och läsk kostar lika mycket i Norge som soppan för hela resan.
Tanken var att ta med sig en del uppvärminsbar burkmat såsom: Chilli con Carne, Raviolli, Soldatens soppor mm.
Men torkad föda kanske är ett bra alternativ/komplettering.

Sen var det lite med pris/plats för köket. Jag vill gärna inte investera någon/några tusen i ett gas-kök för att kunna värma vatten/mat. Rusta-skit kostar ju runt 100-lappen för ett spritkök. Dumsnålt?


Beställer Capellen. :tummenupp
Frukost = Statoil eller Schell. Lunch, middag och kvällsmat= Soldatens ärtsoppa :D
 
Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Rusta-kök funkar nog. Kanske tar det lång tid att värma maten/vattnet, men ni har ju semester och hur mycket tid som helst.

Skippa lakan+örngott och ta med ett reselakan istället. Väger knappt något alls och tar väldigt lite plats.

Samma gäller handduk: Köp en resehandduk. Kostar 200.- De fungerar förvånansvärt bra och tar ingen plats.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
...kortar lite...
Mat&Kök: Kök ville jag nog ha med mig även om det inte blir något tältande mest för att kunna koka vatten (te, kaffe) samt att jag fått intrycket om att en Pizza och läsk kostar lika mycket i Norge som soppan för hela resan.
Tanken var att ta med sig en del uppvärminsbar burkmat såsom: Chilli con Carne, Raviolli, Soldatens soppor mm.
Men torkad föda kanske är ett bra alternativ/komplettering.

Sen var det lite med pris/plats för köket. Jag vill gärna inte investera någon/några tusen i ett gas-kök för att kunna värma vatten/mat. Rusta-skit kostar ju runt 100-lappen för ett spritkök. Dumsnålt?

Köp ett rusta/ÖoB/biltema spritkök för någon/några hundralappar.
Skit i spritkoppen o rödspriten och komplettera istället med:
Biltema: gasolkök, hopfällbar 200 kr (finns i katologen men syns ej på hemsidan, "Expedition lättviktskök")
+ gasolflaska 50 kr

= Då har du ett billigt och smidigt gasolkök med bra effekt som duger rätt bra om du inte vill lyxa till det med "fina" märkesgrejer. Du slipper det svarta sotet av rödspriten också.

Pulversoppa o dyl är ok, men burkmat ala chilli con carne tar plats... Fundera lite på ifall det verkligen är värt att släpa på det eller om det kanske är bättre att köpa burkmaten på plats när du ska äta istället.
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top