Triumph verkstad - Tonys MC & Motor i Borlänge

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Fick problem med ett konstigt missljud från bakhjulet när jag skulle smörja kedjan på hojen.
Troligtvis är det något lager som inte mår som den ska.
Motorcykeln i fråga är en Triumph Street Triple 2013.
Nu till saken...
Jag har kört hoj i många år och har varit i kontakt med många verkstäder genom åren.
Motorcykeln köpte jag från en firma i Stockholm som var helt suveräna under hela affären, dvs från beställningen av motorcykeln från min sida till leveransen från deras sida!
Just nu under min semester så befinner jag mig i Dalarna där även min hoj finns. Då det lät väldigt illa från "troligtvis lagret" så mailade jag direkt firman och skrev att jag var i akut behov av en verkstadstid och bifogade även ett videoklipp med missljudet. Säljaren visade deras mekaniker klippet och jag fick då prata med mekanikern i telefon. Han hade svårt att avgöra vart missljudet kom ifrån och det har jag självklart full förståelse för, sånt där ska man egentligen titta på plats. Då frågade jag deras mekaniker om jag kunde komma in med hojen omgående och kanske få låna en lånehoj under tiden så att man inte blir hojlös under dessa vackra soliga dagar, det skulle jag ta med säljaren sa mekanikern och när jag då frågar honom om jag kan komma in med hojen omgående så svarar han med att " jag vill helst veta vad felet är innan vi tar in den" (Citat) Det kan ju vara något simpelt som att en länk på kedjan inte är som den ska. Frågar då om jag kan få prata med säljaren om det finns en möjlighet till en lånehoj tills min blir klar, då svarar mekanikern med att säljaren är upptagen med en kund "mitt samtal började med säljaren som sedan räckte över telefonen till mekanikern" Jag frågade då mekanikern om det finns ett smidigt sätt att lösa detta på?
Han sa då... Obs! Utan att ha pratat med säljaren innan, vi har inga lånehojar och jag tror inte att det går att ordna så att du får låna någon, det bästa du kan göra är att kontakta en Triumph verkstad som ligger närmare dig (skjuta över problemet till en annan:))
Ringer då till Tonys MC och Motor i Borlänge, skickar videoklippet till honom och han säger följande... Kör inte en meter med den hojen och kom in med den på en gång! Det där låter inte alls bra. Frågade om lånehoj eller eventuellt hyra en hoj. Han svarar då med att... Du hade fått låna min Speed Triple om försäkringen hade gällt:yoparty
Han hade fullt upp men tog emot min hoj ändå. Han skulle gå igenom den så fort han kunde och återkomma till mig. Det där mina vänner är en sann MC-broder :klappar
Inget ont eller negativt till firman jag köpte hojen av, men tänk om jag hade fått samma hjälp från firman som jag köpte hojen av som jag fick från Tonys MC & Motor i Borlänge.
 
Själv bruka jag be om en lånehoj var gång jag serva mina hojar på verkstad. Det varierar ofta med vad jag får men de brukar alltid gå in och hämta nycklarna till närmaste Demo hoj :)
 
Själv bruka jag be om en lånehoj var gång jag serva mina hojar på verkstad. Det varierar ofta med vad jag får men de brukar alltid gå in och hämta nycklarna till närmaste Demo hoj :)
Det är grym service med en firma som har lånehojar! Då behöver man inte bli utan hoj när det skiter sig! Och det skiter sig ju alltid när vädret är som bäst:(
Även om man inte har lånehojar så kan man ju alltid ställa på den billigaste och skruttigaste man har inne på firman för att göra kunden nöjd. Nu har jag ju inte köpt en splitterny hoj för att den ska stå på verkstad hela tiden. Innan detta var det ju återkallelse på alla Street Triple -13 dom fyra muttrarna som höll i instrumenteringen/framlyktan kunde gå sönder. Då var det ju också lagomt roligt och vänta på en verkstadstid när det var 25 plusgrader ute. I återkallesebrevet stod det att man inte skulle köra alls med hojen och att det kunde påverka styrningen.
Detta är min första Triumph, Jag ska ha den i 2 år och dokumentera noga allting som är avvikande.
Hittills så är jag INTE imponerad av kvalitén!
 
förstaintrycket är viktigt.

När jag sålde min Z1000 2010 så tänkte jag att jag skulle prova något utanför japan denna gången. kollade rätt mycket på just triumph men blev lite avskräckt av just historier som denna. de fanns desutom klart över genomsnittet av dem.

har kört min Moto Guzzi ni 1300mil på några månader och än sålänge har bara ett batteribyte behövts :)
 
förstaintrycket är viktigt.

När jag sålde min Z1000 2010 så tänkte jag att jag skulle prova något utanför japan denna gången. kollade rätt mycket på just triumph men blev lite avskräckt av just historier som denna. de fanns desutom klart över genomsnittet av dem.

har kört min Moto Guzzi ni 1300mil på några månader och än sålänge har bara ett batteribyte behövts :)
Det är bara att gratulera:tummenupp
Jag dokumenterar faktiskt allt nu med Triumphen:)
Jag hoppas att jag inte behöver skriva så många anteckningar på 1000 mil.
 
Du måste fått ett måndags ex så att säga.
Har haft min Triumph Daytona 675 - 07'a i 3 år nu. Inte haft ett enda problem med den.
Inte hört någon som haft problem med Triumph av senare modell.
Sen att det kom mer återkallelser är ju in get konstigt. Fick själv en på regulatorn som kun de gå åt skogen vid hård bankörning. De bytar på alla Daytonor som levererats. Hur många kör så hårt på bana?
Bytade min under en vanlig service.
Trist att handlaren du köpt hojen av behandlar dig som en påse skit.
Bra att firman i Borlänge var serviceminded.
Hoppas även detta var det sista problemet du hade med hojen.
 
Du måste fått ett måndags ex så att säga.
Har haft min Triumph Daytona 675 - 07'a i 3 år nu. Inte haft ett enda problem med den.
Inte hört någon som haft problem med Triumph av senare modell.
Sen att det kom mer återkallelser är ju in get konstigt. Fick själv en på regulatorn som kun de gå åt skogen vid hård bankörning. De bytar på alla Daytonor som levererats. Hur många kör så hårt på bana?
Bytade min under en vanlig service.
Trist att handlaren du köpt hojen av behandlar dig som en påse skit.
Bra att firman i Borlänge var serviceminded.
Hoppas även detta var det sista problemet du hade med hojen.
Jag tror inte att jag har fått ett måndagsexemplar, modellen är ju helt ny för i år så man vet ju inte så mycket om den än. Jag ska sköta den väl och serva den ofta. Jag kan lugnt säga att det är den roligaste motorcykeln jag har kört :) Men jag är opartisk och ärlig. Jag tror inte att kvalitén på Triumph kan mäta sig med Japsingarna.

Ps. Mc-firman jag köpte hojen av behandlar mig absolut inte som skit, mekanikern kanske var stressad och hade fullt upp just då :) Saken var den att mc-verkstaden i Borlänge var överlägsen i bemötande.
 
Last edited:
Jo Tony är en klippa.
Fast han har fullt upp så försöker han ändå göra det där lilla extra så du som kund ska bli nöjd.
 
Tony är kung! :rock

Hojjare ut i fingerspetsarna! :)
Man åker alltid därifrån med känslan av att man fick mer än man betalade för. :Bugar
 
Fick problem med ett konstigt missljud från bakhjulet när jag skulle smörja kedjan på hojen......
====massa text====
.....men tänk om jag hade fått samma hjälp från firman som jag köpte hojen av som jag fick från Tonys MC & Motor i Borlänge.
Hur gick det?
Kunde Tony lösa ditt problem?
Vad var det för fel?
Och kvarstår ditt goda omdöme om Tony's?
 
Hur gick det?
Kunde Tony lösa ditt problem?
Vad var det för fel?
Och kvarstår ditt goda omdöme om Tony's?
Tjena,
Jag väntar på att Tony ska ringa mig,
Han har rivit av bakhjulet och kollat alla lager. Han har inte hittat några fel ännu, han ska höra av sig idag igen efter att ha kollat på framdrevet också.
 
Har nu fått tillbaka hojen och det har inte kommit något missljud ännu:yoparty
Tony på verkstaden har gått genom alla lager och tittat genom kedjan och han hittade inga fel, dock så märkte han att kedjan felade någon mm mot framdrevet, dvs att kedjan satt nån mm snett. Detta verkar nu vara åtgärdat och jag är återigen en nöjd Triumph ägare:tummenupp
Ett stort tack till Tonys MC och Motor i Borlänge!
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top