Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Skrivet väl här hoppas det inte är fel.

Funderar på att köpa en -13 Thruxton och tråden är ju minst sagt lång att läsa från början så då frågar jag här. Är det nåt som man bör se upp med på dom hojarna? Vad jag vet om hojen så har den rensas bakdel men original skärm, lyse och blinkers följer med, i övrigt är den original tror jag. Hur funkar det om man vill byta tex dämpare?

Hur funkar detta med mappning och sånt? Jag är ju mer en spetsar och gasar människa. Får förhoppningsvis reda på lite mer om den senare ikväll.
Jag tror inte det. Min har knatat på i snart 2700 mil utan några större problem och jag gillar att fiska med trotteln.

Mappningen är inte låst, så man skaffar en kabel (inte från kina) och sedan så laddar man ner TuneECU och chansar på någon map där eller så köper man en från Triumph Twin Power och får lite andra bonusar (högre varvtalsstopp och bättre tändkurva). Man kan även be/betala en handlare för att dra in Triumphs trimmappar, men de duger bara för byte av ljuddämpare och inte andra modifikationer som till exempel insug.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
5300 mil på 10 år, här! Har bytt några ekrar och ett batteri.

Kör Triumphs TOR-dämpare och tillhörande mappning från Triumph.

Har även öppnare insug (en lågprismoddning - kostade 147 kr och ger märkbart bättre gasrespons och varvvillighet. Kanske ett par hästar extra - vem vet?).
 
Last edited:

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Ljudförstärkare.jpg
Visst, jag har fått min thruxton genom besiktningen i 10 år utan "x-pipe". Nöjd med den dumma kommentaren?

Hallå! Åkte inte till besiktningen i förra veckan med dina underbara trattar Twintorsk. Kom dock igenom med mina Toga, packade med stålull enl. BJN:s koncept. Men nu skall ljudförstärkarna på...:tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
View attachment 443825

Hallå! Åkte inte till besiktningen i förra veckan med dina underbara trattar Twintorsk. Kom dock igenom med mina Toga, packade med stålull enl. BJN:s koncept. Men nu skall ljudförstärkarna på...:tummenupp
Jädrar vilka fina trattar! Sveriges snyggaste thruxton ska ju höras! Har ju inte fått höra den diskreta klangen än, men bor ju bara några mil från dig nu för tiden, så det hörs nog ända hem till mig när du startar upp den
 

1014

Medlem
Gick med
9 Sep 2012
Ort
UDDEVALLA
Hoj
2 x THRUXTON-04, TROPHY 1200-96
Jag kanske inte bara skulle ge tummen upp utan även få tummen ur... så att vi kunde ta en tur i sommar Twintorsk:)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska och kolla på hojen i övermorgon, ska vara helt original förutom den rensade bakänden, känns väl lika bra att den är oskruvad som att nån ska ha varit och joxat på med den.
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Hittade lite krokiga vägar i Västerdalarna :-D
b354943ba6bb7b47f53dbf92986d9ef9.jpg


Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Nope. Här är en klassisk sträckning i Svenskarallyt. Tyngsjö - Sågen. Blir nog aldrig asfalterad.
dafb2ddb659c5530efc7d83ba409e17a.jpg


Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Blev en Thruxton för mig, original förutom rensad bakända men alla grejer följde med. Körde hem den igår kväll vilket var en tur på ca 12 mil.

Lite svårt att säga nåt om hojen då det mest var "transport sträcka" med +4 grader då jag kom hem, sista 3 milen var jävligt kallt trots skinnställ med helly hansen kalsonger och dubbla fleece jackor under. Första tanken var, var är ljudet? Det enda jag hört i 12 mil är vinddraget av fartvinden som även kompletterades med motvind.

Är ju en lång tråd och svårt att söka så jag skriver. Tänker väl inte göra nåt mycket i sommar utan köra men det jag kan tänka mig att göra är att fixa ljudet, jag vill definitivt inte att den ska dåna och låta överjävligt för att irritera folk men det är ju kul att i alla fall kunna höra nån liten antydan av motorn i 100 blås. Har googlat lite det verkar ju finnas lite av varje om man nu inte vill spendera massor av pengar så finns ju tex dessa dämpare http://ebutik.nccr.se/mc-butik-1/mc...universal-ljuddampare/dunstall-replica-lang-1 nån som kan säga nåt om dessa. Har den korta modellen på 250:in och dom låter ju ordentligt högt så det vete fasen, men efter ompackning och med en dB-killer utan den lilla biten i röret blev det acceptabelt till lillhojen. Denna längre modell verkar ju inte vara ompackningsbarr vilket ju verkar vara lite så där då man ju inte enkelt kan packa om den.

Gillar ju stuket på original dämparna och har försökt googla om man kan modda dom, tänker att man borde ju kunna ta upp hålet i bakkant men ex en hålsåg om man skulle punkta fast en bricka hålet för att kunna centrera centrum borren. Hittar inget nån som har koll på om moddningar av original dämpare gjorts och i sånt fall hur?

Hade gärna i första läge mest önskat att få lite mer ljud som man i alla fall hör lite av motorn men utan att öppna upp dämparna jätte mycket för jag är ju som lite rädd för detta med att börja mappa och nu vill jag ju köra och sen får man väl meka och fixa i vinter. Nån som har koll på vad firmorna tar för att mappa om för effektljuddämpare?

Nästa sak som jag tänker fixa är mini blinkers fram och kanske även byta till andra miniblinkers bak, biltema har en liten rund modell som verkar vara samma som säljs till det dubbla priset på andra ställen och den har jag på 250:in och vid besiktningen av den hojen kommenterade besiktningsmannen att dom blinkade väldigt kraftigt. Får se var jag fäster dom om det blir i originalfästena eller kanske nåt eget montage runt lyktfästet.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Grattis till köpet bosse-l, och välkommen i Thruxton-träsket! :)

Jag har dålig koll på Dunstall, men vet tror jag någon som kör sådana på sin Bonneville (865) och är jättenöjd.

Själv har jag TOR-dämpare från Triumph. Diskreta vid måttligt gaspådrag, väcker inte grannarna om jag startar försiktigt. Men mullrar gott när man drar på och smattrar fint på höga varv.

Bra kompromiss - i mina ögon - mellan att vara ett störningselement för andra och att höra det go'a avgasljudet...
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Var köper man TOR dämparna billigast, smidigast? Sverige, England eller? Dom låter ju ut som en bra kompromiss.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är Triumphs egna. Triumph Off Road = TOR

Googlade lite och det bör vara dessa:
https://www.mcweb.se/for-din-hoj/triumph/thruxton-efi-0815/effekt/ljuddampare-effekt-9
https://www.triumphmotorcycles.se/accessories/performance/2013/accessory-silencer-kit

Men dubbelchecka med en Triumph-handlare först för säkerhets skull. Köper du i Sverige (från mcweb.se) så ägs den sajten av Johans Mc i Gbg. De har koll på vad som är vad. Sveriges största Triumph-handlare. Tre av min fyra hojar kommer därifrån...

Kika även på Ebay.co.uk. Fast det kräver lite mer jobb. Vissa säljer högerdämpare, andra vänster, någon har inget pris på nätet för frakt till Sverige, etc.

EDIT: Ett par klipp från YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=ognn-jlXgzs


https://www.youtube.com/watch?v=B-ApdFYDp1A

(Lite långa pauser i det andra klippet - spola fram...)
 
Last edited:

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
TOR dämparna är nog det vettigaste alternativet för en bra peng, tycker inte hojar brukar gå nåt vidare med en hopknölad db killer i öppna ljuddämpare.
Själv sålde jag mina då jag tyckte dom var tjocka och fula och lät för lite! rullade ihop egna slimmade(som dom ska se ut) av en gammel diskbänk istället.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ska kolla med Lindroths i Luleå vad dom ska ha för ett par TOR dämpare och mappa om den för dessa ,för det bör väl göras om jag fattat rätt. Verkar ju vara överkomliga priser på dessa dämpare och då slipper man ju ifrån att tillverka egna fästen och sånt för att få dit dämparna. Har kollat på eBay men vete sjutton om det blir billigare och då är det ju oftast beggade grejer, finns ett par TOR på tradera nu men dom är svarta och jag vill ju ha kromade.

Vilket miljötänk att återanvända en diskbänk till ljuddämpare ;):D eller är det ljudförstärkare du byggt?

Om man nu ska börja och mappa om ska man då passa på och rensa luftburken i sånt fall, vad jag fattar så är det en vanlig modd, sen verkar man ju också ta bort nån grunka som går från toppen till luftburen och plugga detta. Vad säger ni detta just nu känns det inte som att jag vill börja skruva och tjorva med annat än dämparna för att få lite mer ljud.

Nästa fundering är om man skulle våga borra i framlyktans fästet? Skulle bli väldigt diskret att montera miniblinkers i det nedre "staget" av lyktfästet. Verkar ju vara av gjutgods men det är ju inget stort hål som ska borras utan ett 6 mm hål för en M6 bult.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ska kolla med Lindroths i Luleå vad dom ska ha för ett par TOR dämpare och mappa om den för dessa ,för det bör väl göras om jag fattat rätt. Verkar ju vara överkomliga priser på dessa dämpare och då slipper man ju ifrån att tillverka egna fästen och sånt för att få dit dämparna. Har kollat på eBay men vete sjutton om det blir billigare och då är det ju oftast beggade grejer, finns ett par TOR på tradera nu men dom är svarta och jag vill ju ha kromade.
Yes, ny mapp är bäst (krävs?). Jag är nöjd med Triumph vanliga mapp för TOR (finns hos din verkstad) och har inte ids pilla med andra varianter även om Alikzus m fl säger att det är ännu bättre (=vet inte hur man gör och det verkar jobbigt att ta tag i... ;) ).

Vilket miljötänk att återanvända en diskbänk till ljuddämpare ;):D eller är det ljudförstärkare du byggt?
50/50. :) Har lyssnat på Twintorskens pipor och med hans egna db-killer så låter de fint! :)

Om man nu ska börja och mappa om ska man då passa på och rensa luftburken i sånt fall, vad jag fattar så är det en vanlig modd, sen verkar man ju också ta bort nån grunka som går från toppen till luftburen och plugga detta. Vad säger ni detta just nu känns det inte som att jag vill börja skruva och tjorva med annat än dämparna för att få lite mer ljud.
Ganska enkel grej, t o m för mig! :) Kolla Ronny Grens inlägg i Facebookgruppen Triumph Owners MotorCycle Club of Sweden, sök på "Ronny Tipsar Enkel trimning".

Ger bättre gasrespons och varvvillighet, samt ett lite mer aggressivt insugningsljud. Ger kanske några hästar extra, åtminstone känns det så. Jag är nöjd med den modden. Fick skruva upp tomgången lite bara. Den blev för låg efter ingreppet (görs på 10 sekunder).

Nästa fundering är om man skulle våga borra i framlyktans fästet? Skulle bli väldigt diskret att montera miniblinkers i det nedre "staget" av lyktfästet. Verkar ju vara av gjutgods men det är ju inget stort hål som ska borras utan ett 6 mm hål för en M6 bult.
Har ingen uppfattning....
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Fattar jag det hela rätt att du kör med TOR dämpare och rensad luftburk med Triumphs TOR mapp?

Har ju inte facebook så har du nån länk till nån annan sida? Bör väl annars gå att hitta om man söker på google?

Hur är det med "air injection removal" hittade nåt youtubeklipp om detta. Nån som gjort det och är det värt besväret?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
En till korkad fråga, är det katalysator på en sån här hoj?
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top