Triumph Thruxton-tråden.

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
A: Ja, det stämmer. Han som gjorde modden åt mig är f d mc-mekaniker, alltså ingen vanlig käck amatör. :)
B: Det var en videosnutt på Facebook som spelades in. Kan försöka komma ihåg att fotografera de delar som jag "fick över". Fast hinner inte de närmsta dagarna...
C: Det snackas en del om detta. Vissa säger "gör det!". Andra säger det gör ingen större skillnad på en insprutare. Vet ej vad som är sant.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
En till korkad fråga, är det katalysator på en sån här hoj?

Original: Ja
TOR: Vet egentligen inte. Skulle tro det, avgaserna luktar inte särskilt mycket bensin. (Jag jämför då med min Sprint 955 som definitivt luktar 95-oktan baktill...)
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej, då har jag lite mer koll, har du ork och lust tar jag gärna mer info om detta med rensningen av luftburken. Verkar ju bra om man kan rensa den och ändå köra mef TOR mappen.

Katalysatorerna sitter alltså i de bägge dämparna kan det vara en förklaring till att dom är väldigt tysta? Hur är det med TOR klar man besiktningen med dom? Har ni nån uppfattning om man vågar köra 12 mil med TOR dämpare och standard mapp för att mappa om hojen? Har ju en bit att åka till Luleå.
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Hur är det med TOR klar man besiktningen med dom? Har ni nån uppfattning om man vågar köra 12 mil med TOR dämpare och standard mapp för att mappa om hojen? Har ju en bit att åka till Luleå.

Inga problem med TOR o besiktning. Sist brsiktade jag med BC Predators utan problem, om det är ljudet du tänker på.

Ang. mappning så är det väl så att den inte går optimalt, men motorn tar ingen skada av det.

Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Besiktningen brukar inte knorra över mina pipor.

I Triumphlänken skriver de "Requires specific calibration to guarantee optimum performance". Inte att det är livsnödvändigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ringde Lindroths och dom skulle ha lite drygt 3900 kr för ett par TOR, är väl ca 200 kr mer än hos mcweb, frågade om mappning men då bad dom mig kolla med verkstaden men det var upptaget hos dom så jag fick inte tag på dom innan dagen var slut.

Tänker att man kanske kan få lite bättre pris på mappningen om man köper dämparna på samma ställe som ska mappa om hojen. Nån som mappat om hos återförsäljare och vet vad det ungefär kan kosta?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Körde ca 12 mil igår under lite roligare förhållanden, +20 grader och sol.

Får se om jag ska kolla över fjädringen lite testade bromsa hårt från 100-120 km/h för att "lära känna hojen" och då var det som att gaffeln ville till att bottna, här blir det väl en kompromiss då ändå vill ha den mjuk för att klara av de dåliga vägarna här omkring.

Nästa fundering är LED blinkers, gör det lätt för mig och frågar direkt ;) Nån som har koll på hur det funkar har googlat och det verkar som att vissa hävdar att EFI modellerna eller vissa av dom redan har lastoberoende relä? Nån som har koll på hur det ligger till på en -13, vill helst inte ha en massa motstånd utan vill ha led relä och led-blinkers men frågan är ju vad som händer med kontrollampan då?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Körde ca 12 mil igår under lite roligare förhållanden, +20 grader och sol.

Får se om jag ska kolla över fjädringen lite testade bromsa hårt från 100-120 km/h för att "lära känna hojen" och då var det som att gaffeln ville till att bottna, här blir det väl en kompromiss då ändå vill ha den mjuk för att klara av de dåliga vägarna här omkring.

Nästa fundering är LED blinkers, gör det lätt för mig och frågar direkt ;) Nån som har koll på hur det funkar har googlat och det verkar som att vissa hävdar att EFI modellerna eller vissa av dom redan har lastoberoende relä? Nån som har koll på hur det ligger till på en -13, vill helst inte ha en massa motstånd utan vill ha led relä och led-blinkers men frågan är ju vad som händer med kontrollampan då?
Jag ökade förspänningen på originalfjädrarna med 20mm, och tjockare olja. Blev gôrnöjd!
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Jag ökade förspänningen på originalfjädrarna med 20mm, och tjockare olja. Blev gôrnöjd!
Har också tjockare olja, blir lite styvare så. Fråga mig inte vilken viskositet. Min hus-mek fixade enligt någon tabell "en nivå högre" viskositet - eller kanske en halv? Det var ett visst blandande i olika rör för att få till rätt mix.

Gjorde detta i samband med att gaffeloljan ändå var gammal och trött och ena packboxen läckte en smula. 10 år och 5000 mil på vägen sätter sina spår.
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Okej så dom är lite mjuka i gaffeln, för mig blir det lite svårt att veta hur jag ska göra men kommer nog först att testa öka förspänningen lite. Problemet jag har är ju att vägen dit jag bor är helt jävla kass och då blir det en plåga att åka om hojen är för hård i fjädringen, fast kanske tjockare olja bibehållen förspänning skulle ge bättre resultat med mjukare fjädring med större dämpning.

Har börjat projektera för blinkersbytet så jag beställde ett nytt fäste på eBay, för drygt 200 kr med frakt från England så kändes det inte som nån idé att börja snickra ihop nåt fäste själv utan fick bli detta fäste https://www.ebay.com/itm/Bonneville...e=STRK:MEBIDX:IT&_trksid=p2055119.m1438.l2649 Fast lite tråkigt är det ju då man kan köpa det mesta till dessa hojar och inte behöver bygga allt själv ;)

Har hittat nåt halvtaskigt schema på nätet då det gäller blinkers men blir inte som klok på hur det är kopplat men det verkar som att på höger sida går kopplingen direkt från blinkersomkopplaren och till lampan men på vänster sidan så går det från blinkersomkopplaren in i hastighetsmätaren och sen kommer kopplingen till lampan ut från varvräknaren, måste ju ha nåt med kontrollampan att göra då den sitter i varvräknaren? Dock visas ju inga interna kopplingar i instrumenten så då blir det ju svårt.

Blir dock inte klok på hur det hela ska funka för det verkar som att det blir dubbla plusmatningar på vänstersidan, frågan är ju om schemat är rätt eller om jag läser fel på det dåliga schemat? Nån som har ett schema som man vet är rätt och till EFI-modellerna?

Eller kan nån bekräfta hur det blir med kontrollampan, kommer den att ställa till det så att bägge sidor blinkar då man blinkar åt ena hållet men att det funkar åt andra hållet som det kan bli med led på "vanliga" gamla hojar så man måste in med dioder till kontrollampan?
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Kan du "leva med" att använda vanliga glödtrådsblinkers så kan du ju leta efter något sådant här. Bara att koppla in efter att ta tagit bort de gamla.

Färdiga resultatet:

Framblinkers klart.JPG



Jämförelse, nya/gamla:

Framblinker.JPG
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tror jag har svårt att leva med såna blinkers ;);):D

Tänker sätta biltemas minsta led-blinkers för dom lyser ju utav fasen och är ju så skitsmå att dom knappt syns. Dessa får det bli http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Miniblinkers-X-small-2st-2000032579/ verkar gå att köpa dyrare på andra ställen om man nu vill det för att slippa biltema förpackningen ;)

Kan väl också leva med att ha några motstånd under sitsen men för mig blir det som "elektriskt fel" (har också som hobby att bygga gitarrförstärkare) att man först sätter snåla led-lysen och sen sätter dit motstånd för att belasta reläet och bara får värme. Helst vill jag ha led-relä om det bara funkar för kontrollampan men är som sagt lite rädd att rota allt för mycket i elen på en sån här modern hoj.
 

maxb

Medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Stockholm
Hoj
ZX6R 636 -04
Ingen som är sugen på att sälja sin Thrux? Är ev. på jakt efter en. Är det någon som pendlar med en Thrux med clip-ons? Blir det ansträngande för axlar och armar om det är mycket köer?

Vad bör man betala för en hoj som gått 2000 mil med rätt tillbehör (läs slip-on osv).

/M
 

ahoff

Biker
Gick med
25 Feb 2010
Ort
Örskogen, Vansbro
Hoj
H-D Electra -78, Triumph Thruxton -05, BMW R1200GS -17
Helst vill jag ha led-relä om det bara funkar för kontrollampan men är som sagt lite rädd att rota allt för mycket i elen på en sån här modern hoj.

Framlidne BJN har ett inlägg hur man gör på en Trux900 någonstans i den här tråden. Väldigt pedagogiskt beskrivet. Leta .

Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Framlidne BJN har ett inlägg hur man gör på en Trux900 någonstans i den här tråden. Väldigt pedagogiskt beskrivet. Leta .

Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk
Det skiljer sig dock om man har en EFI med VDO-mätarna. Två trådar istället för tre på reläet till exempel; jag vet inte om det är lastoberoende ty jag bytte mitt av en annan anledning.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Ingen som är sugen på att sälja sin Thrux? Är ev. på jakt efter en. Är det någon som pendlar med en Thrux med clip-ons? Blir det ansträngande för axlar och armar om det är mycket köer?

Vad bör man betala för en hoj som gått 2000 mil med rätt tillbehör (läs slip-on osv).

/M
Nja, det beror på hur god fysik du har. Jag har styrketränat lite på senare år av helt andra anledningar men det bidrar till att jag inte blir lika trött i kroppen. I min värld så har Thruxton väldigt dålig ergonomi, men vill man vara fin så får man lida pin. ;)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Tror jag har svårt att leva med såna blinkers ;);):D

Tänker sätta biltemas minsta led-blinkers för dom lyser ju utav fasen och är ju så skitsmå att dom knappt syns. Dessa får det bli http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Belysning/LED-Miniblinkers-X-small-2st-2000032579/ verkar gå att köpa dyrare på andra ställen om man nu vill det för att slippa biltema förpackningen ;)

Kan väl också leva med att ha några motstånd under sitsen men för mig blir det som "elektriskt fel" (har också som hobby att bygga gitarrförstärkare) att man först sätter snåla led-lysen och sen sätter dit motstånd för att belasta reläet och bara får värme. Helst vill jag ha led-relä om det bara funkar för kontrollampan men är som sagt lite rädd att rota allt för mycket i elen på en sån här modern hoj.
Om man bortser från den tämligen gammelmodiga insprutningen så är det ett väldigt traditionellt elsystem; alltså ett sådant som är gjort av bysmeden och inte av en elektronikingenjör, typ.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Körde ca 12 mil igår under lite roligare förhållanden, +20 grader och sol.

Får se om jag ska kolla över fjädringen lite testade bromsa hårt från 100-120 km/h för att "lära känna hojen" och då var det som att gaffeln ville till att bottna, här blir det väl en kompromiss då ändå vill ha den mjuk för att klara av de dåliga vägarna här omkring.

Nästa fundering är LED blinkers, gör det lätt för mig och frågar direkt ;) Nån som har koll på hur det funkar har googlat och det verkar som att vissa hävdar att EFI modellerna eller vissa av dom redan har lastoberoende relä? Nån som har koll på hur det ligger till på en -13, vill helst inte ha en massa motstånd utan vill ha led relä och led-blinkers men frågan är ju vad som händer med kontrollampan då?
Ett par bra bakstötdämpare gör mycket också (för att avlasta framänden). Man behöver ju inte kosta på sig ett par Öhlins om man inte vill, men original är skit och håller sin (dåliga) prestanda i inte ens 1000 mil.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top