Triumph Thruxton-tråden.

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Okej, då har jag lite mer koll, har du ork och lust tar jag gärna mer info om detta med rensningen av luftburken. Verkar ju bra om man kan rensa den och ändå köra mef TOR mappen.

Katalysatorerna sitter alltså i de bägge dämparna kan det vara en förklaring till att dom är väldigt tysta? Hur är det med TOR klar man besiktningen med dom? Har ni nån uppfattning om man vågar köra 12 mil med TOR dämpare och standard mapp för att mappa om hojen? Har ju en bit att åka till Luleå.
Det sitter även en förkatalysator (pre-cat) i avgasrören och luftinsprutningen är ju också en del av avgasreningen; den vill man gärna plocka bort om man har problem med ryckig gas eller har ett par öppna ljuddämpare som gör avgassmällarna outhärdliga till exempel BC Predators.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Beställde Haynes manualen nu i den borde det ju finnas elschema, plus lite annat nyttigt att veta. Har nu googlat fram vilket led-relä det bör vara som ska användas men frågan kvarstår vad som händer runt kontrollampan om den ställer till spök så man ändå måste ha motstånd?

Är ju några sidor att leta i men jag får försöka ;)

En korkad fråga och jag har faktiskt försökt läsa i instruktionsboken men visst ska hojen stå upprätt och inte vara på sidostödet då man kollar oljenivån. Jag är van att det ska vara så men hittar inget om det i instruktionsboken.

Tror det blir att beställa TOR dämpar i morgon, kollade idag om att mappa om hojen och Lindroths ville ha mellan 750-1100 kr för att mappa om den för Triumphs dämpare. Så runt 5000 kr får man alltså räkna med totalt om man ska få lite ljud ur motorn.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det sitter även en förkatalysator (pre-cat) i avgasrören och luftinsprutningen är ju också en del av avgasreningen; den vill man gärna plocka bort om man har problem med ryckig gas eller har ett par öppna ljuddämpare som gör avgassmällarna outhärdliga till exempel BC Predators.

Vad gör egentligen den där luftinsprutningen? Är som nyfiken på funktionen. Om man köper Triumphs egna dämpare och mappar om för dessa bör man väl få bra gång på hojen utan avgassmällar eller liknade?
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Vad gör egentligen den där luftinsprutningen? Är som nyfiken på funktionen. Om man köper Triumphs egna dämpare och mappar om för dessa bör man väl få bra gång på hojen utan avgassmällar eller liknade?
Den tillför syre vid tomgång och låga varvtal så att förbränningen blir bättre och därmed avgasvärdena. Men det rör sig mest om en exercis för att uppfylla regulatoriska krav än att faktiskt göra någon nytta för miljön. Så länge som den sitter där så kommer det att smälla hur optimal mappning du än har. Sitter dessutom syrgassensorerna (lambdasonderna) kvar så kommer den alltid att gå magert i början av registret för att uppfylla utsläppskraven vid mätpunkterna (och endast där).
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Den tillför syre vid tomgång och låga varvtal så att förbränningen blir bättre och därmed avgasvärdena. Men det rör sig mest om en exercis för att uppfylla regulatoriska krav än att faktiskt göra någon nytta för miljön. Så länge som den sitter där så kommer det att smälla hur optimal mappning du än har. Sitter dessutom syrgassensorerna (lambdasonderna) kvar så kommer den alltid att gå magert i början av registret för att uppfylla utsläppskraven vid mätpunkterna (och endast där).
Nu skall jag inte bjäbba alltför mycket med dig eftersom du väl är sån där ekolog... ekonom... elektronikingenjör eller vad det heter. :D

Men jag tycker att mina TOR och Triumphs mapp är ganska så vaccinerade mot avgasknallar. Visst, någon puff då och då. Men aldrig de krevader som man kan höra från riktigt felmappade hojar. Och jag inte inte gjort ett smack med luftinsprutningen.

Men du som kört bakom mig ett antal mil kanske har en annan värdering av detta?
Låter det "puff" eller som gevärsskott? :)
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Ingen som är sugen på att sälja sin Thrux? Är ev. på jakt efter en. Är det någon som pendlar med en Thrux med clip-ons? Blir det ansträngande för axlar och armar om det är mycket köer?

Vad bör man betala för en hoj som gått 2000 mil med rätt tillbehör (läs slip-on osv).

/M
Nu snackar vi tidig 900, va? (Eller 1200?)

Min 900:a har visserligen det högre styret (200:cool: men redan där känner man att det inte är den bästa pendlarhojen. Jag har inga problem med komforten egentligen. Men...

Som pendlare vill jag sitta mer upprätt för att få bättre överblick i trafiken.
Ha en smal hoj, och inte ha styrändsspeglar som tar plats när man skall smyga fram mellan filerna.
Ha en hoj med någon form av förvaring av lås/hjälm/handskar (om du inte tänkte hänga på sidoväskor?).
Ha en hoj som kan få bli lite skitig utan att det känns som ett misslyckande (en Thruxton med skitiga avgaspipor ser väldigt.... ...skitig ut :( ).

Det trist svaret på fråga 2 är väl.... kolla Blocket. Det finns ett antal!

Så köp en! Det är en himla trivsam hoj. Och visst går det att pendla. Men det är inte dess bästa gren. IMHO.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Nu skall jag inte bjäbba alltför mycket med dig eftersom du väl är sån där ekolog... ekonom... elektronikingenjör eller vad det heter. :D

Men jag tycker att mina TOR och Triumphs mapp är ganska så vaccinerade mot avgasknallar. Visst, någon puff då och då. Men aldrig de krevader som man kan höra från riktigt felmappade hojar. Och jag inte inte gjort ett smack med luftinsprutningen.

Men du som kört bakom mig ett antal mil kanske har en annan värdering av detta?
Låter det "puff" eller som gevärsskott? :)
Nerå, men TORs är ganska lagom. Kanske någon enstaka smäll från dig men inget som stör när man ligger bakom. Jag hade smällar då och då när allt var original, men inga med mina Predators (eller nu med mina Classic Togas). Eller jo, riktigt hård körning och sedan avslag en varm sommardag kan nog ge en smäll. På RAT-forumet så kunde man förr läsa om folk med Predators som blev tokiga på smällarna för att de blev så högljudda vid så öppna dämpare, men de är å andra sidan bland de mer öppna.

PS. Det är väldigt oklädsamt att kalla en ingenjör för ekonom. ;) DS
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Min erfarenhet av dämpare, mappar o avgasknallar är såsom följer; köpte min thruxton med TOR-dämpare och avpassad mapp. Avgasknallar på avslag, men icke så störande. Senare monterades TEC Bike Parts 2-1 Arrow-lookalike (samma mapp), med mer påtagliga knallar som följd. Efter detta så togs AI-systemet bort och knallar på avslag har i stort sett upphört. Så kort sagt, AI o knallar hör ihop. Sedan kanske problemet kan minska, eller upphöra, med en bättre avstämd o fintunad mapp. Eller problem o problem, en del gillar ju knallarna. Alla har ju olika saker som får ens båt att flyta.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Körställningen är bara jobbig under 140, resten sköter fartvinden! Har inga problem med 50+ mil om dan på min, skulle vara whiplashkänningarna i nacken och den lite vassa ledkulan i handleden som stör ngn nerv, men det är ju bara för att jag är lite kvaddad..
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Alltså fattar jag det hela rätt med "luft grunkan" så låter man i princip en ventil öppna på vissa varvtal och låta motorn dra tjuvluft direkt i förbränningsrummet?

Blev några mil nu på morgon innan det väntade regnet för att köpa mollyplugg på järnaffären. Bland det roligast med denna maskin är ju att tanka hur galet det än låter, jag åker ju ofta 60:a Cadillac då det är finväder och då känns 5.5l soppa på 12 mil som att det nästan är nåt fel ;)

Nu är ett lastoberoende relä som ska passa direkt utan att göra nåt med kablaget i hojen (om jag fattat det hela rätt) beställt så nu är jag på gång med LED-blinkers, så nu är det bara att vänta på fästet och reläet och sen ta en sväng till Luleå och köpa själva blinkersarna. Ska bli spännande och se hur det funkar om man kan klara sig utan motstånd på blinkers eller dioder till kontrollampan, misstänker att det sitter en lysdiod i varvräknaren som kontrollampa till blinkers och då bör det nog funka med att bara byta relä men vi får väl se hur det går. Har försökt söka efter BJN:s inlägg i denna tråd men har inte hittat det än ;)
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Alltså fattar jag det hela rätt med "luft grunkan" så låter man i princip en ventil öppna på vissa varvtal och låta motorn dra tjuvluft direkt i förbränningsrummet?

Blev några mil nu på morgon innan det väntade regnet för att köpa mollyplugg på järnaffären. Bland det roligast med denna maskin är ju att tanka hur galet det än låter, jag åker ju ofta 60:a Cadillac då det är finväder och då känns 5.5l soppa på 12 mil som att det nästan är nåt fel ;)

Nu är ett lastoberoende relä som ska passa direkt utan att göra nåt med kablaget i hojen (om jag fattat det hela rätt) beställt så nu är jag på gång med LED-blinkers, så nu är det bara att vänta på fästet och reläet och sen ta en sväng till Luleå och köpa själva blinkersarna. Ska bli spännande och se hur det funkar om man kan klara sig utan motstånd på blinkers eller dioder till kontrollampan, misstänker att det sitter en lysdiod i varvräknaren som kontrollampa till blinkers och då bör det nog funka med att bara byta relä men vi får väl se hur det går. Har försökt söka efter BJN:s inlägg i denna tråd men har inte hittat det än ;)
Jag kommer inte ihåg förloppet -- var många år sedan jag intresserade mig för det nu -- men det låter rimligt.

Mätarhusen med digital odometer har lysdioder, alltså årsmodell 2009 och framåt eller något i den stilen. De första med EFI är lite av ett mellanting, men de här hojarna verkar vara Triumphs svar på Frankensteins monster. Jag använder en Motogadget m-stop som relä och det är det enda som jag har gjort; labbade lite med auto-off-funktionen i början.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det är en PDF-fil. Jag försöker ladda upp den till forumet men Tapatalk vill inte. Kan jag mejla den?

Skickat från min Z2 Plus via Tapatalk

Låter ut jätte bra jag skickar dig ett PM med min mailadress



Jag kommer inte ihåg förloppet -- var många år sedan jag intresserade mig för det nu -- men det låter rimligt.

Mätarhusen med digital odometer har lysdioder, alltså årsmodell 2009 och framåt eller något i den stilen. De första med EFI är lite av ett mellanting, men de här hojarna verkar vara Triumphs svar på Frankensteins monster. Jag använder en Motogadget m-stop som relä och det är det enda som jag har gjort; labbade lite med auto-off-funktionen i början.

Det är det jag tänker och sitter det nu en lysdiod som kontrollampa för blinkers så kan man ju inte ha den gamla "stenålderskopplingen" med en tråd från var sida av blinkerskretsen fram till kontrollampan. Borde sitta dioder eller nåt annat innan LED:en i varvräknaren som separerar höger och vänster sida av blinkerskretsen och då ska det ju gå att bara byta till ett lastoberoende relä.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Okej, då har jag lite mer koll, har du ork och lust tar jag gärna mer info om detta med rensningen av luftburken. Verkar ju bra om man kan rensa den och ändå köra mef TOR mappen. .........(klippt bort)
Kavla upp ärmarna för här kommer en liten luftburksskola för Thruxton 900. Idéer, vissa bilder, viss text är snodd från andra som kan detta bättre än vad jag kan. Alltså, ingen cred till mig för detta! :)

Resultat: bättre gasrespons, mer varvvillig, några hästar extra (känns det som). Bör enligt kloka människor kompletteras med byte till KN-filter (men det har jag inte gjort ännu).

Dessa två skall bort. Se Haynes-manualen i bakgrunden.
Snabel.gif MellanväggGIF.gif

Och efteråt ser det ut så här.
EfteråtGIF.gif


Men, låt oss ta det från början! (beklagar dålig bildkvalitet, tog skärmdumpar från en video).
Efter du har skruvat loss "gummitutan", se bild 1 samt Haynes-texten, ger du dig på mellanväggen. Ta bort den. Dock måste man inte ta bort hela luftburken som på bilden. Det ska räcka med att ta loss ”sidoväggen” på burken medan den sitter i hojen, säger de som testat.
Skärmklipp.jpg


Nu är det väldigt öppet, och man kan med rätta fundera på hur mycket smuts som kan komma in i luftfiltret... Så då skall vi göra ett specialfix! Köp en sådan här. Det bör vara den här som visas på sprängskissen. Har letat på diverse ställen, och är nästan säker.... Rätta mig gärna om jag har fel. ;) Se själv: http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=showParts&id=236222&c=100067125#partslist
Skärmklipp3.jpg Skärmklipp6.jpg



Skär till den så att den ser ut så här.
Skärmklipp4.jpg Skärmklipp5.jpg


Montera den nya "gummi-mojen" där den gamla tratten satt. Se bild 1, Haynes-manualen. Och slutligen ser det alltså ut så här. Ett betydligt mer öppet insug, men ändå ett skydd mot smuts/sprut från bakdäcket.
EfteråtGIF.gif
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kavla upp ärmarna för här kommer en liten luftburksskola för Thruxton 900. Idéer, vissa bilder, viss text är snodd från andra som kan detta bättre än vad jag kan. Alltså, ingen cred till mig för detta! :)

Resultat: bättre gasrespons, mer varvvillig, några hästar extra (känns det som). Bör enligt kloka människor kompletteras med byte till KN-filter (men det har jag inte gjort ännu).

Dessa två skall bort. Se Haynes-manualen i bakgrunden.
View attachment 443931 View attachment 443934

Och efteråt ser det ut så här.
View attachment 443933


Men, låt oss ta det från början! (beklagar dålig bildkvalitet, tog skärmdumpar från en video).
Efter du har skruvat loss "gummitutan", se bild 1 samt Haynes-texten, ger du dig på mellanväggen. Ta bort den. Dock måste man inte ta bort hela luftburken som på bilden. Det ska räcka med att ta loss ”sidoväggen” på burken medan den sitter i hojen, säger de som testat.
View attachment 443935


Nu är det väldigt öppet, och man kan med rätta fundera på hur mycket smuts som kan komma in i luftfiltret... Så då skall vi göra ett specialfix! Köp en sådan här. Det bör vara den här som visas på sprängskissen. Har letat på diverse ställen, och är nästan säker.... Rätta mig gärna om jag har fel. ;) Se själv: http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=showParts&id=236222&c=100067125#partslist
View attachment 443940 View attachment 443937



Skär till den så att den ser ut så här.
View attachment 443938 View attachment 443939


Montera den nya "gummi-mojen" där den gamla tratten satt. Se bild 1, Haynes-manualen. Och slutligen ser det alltså ut så här. Ett betydligt mer öppet insug, men ändå ett skydd mot smuts/sprut från bakdäcket.
View attachment 443933

Tackar för infon, du har alltså gjort denna mod på din hoj och kör den med Triumphs TOR mapp? Visst är det så att "mellanväggen" bara är instucken i luftburken? I sånt fall är ju denna mod reversibel om man nu skulle vilja återställa hojen till original.

Om man nu börjar mixtra med avgasystem vågar man mappa om själv? Jag är ju mer en spetsar, förgasar människa gillar också grejer som har radiorör i sig för det begriper man ju hur det fungerar men detta med mappar och datorer gör mig osäker. Vad händer om nåt går åt skogen vid ommappningen av ECU:n, kan man bara starta mappningen och dra i mappen igen eller kan man lyckas att krascha ECU:n totalt så man inte får igång hojen igen? Hur vet man vilken kabel man ska köpa, det verkar ju som att man ska passa sig för billiga kablar från Kina? 750-1100 kr för en mappning är väl inte så farligt men det vore ju roligt om man kunde fixa det själv och sen kanske testa olika mappar för att se om hojen går bättre.
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Om man nu börjar mixtra med avgasystem vågar man mappa om själv? Jag är ju mer en spetsar, förgasar människa gillar också grejer som har radiorör i sig för det begriper man ju hur det fungerar men detta med mappar och datorer gör mig osäker. Vad händer om nåt går åt skogen vid ommappningen av ECU:n, kan man bara starta mappningen och dra i mappen igen eller kan man lyckas att krascha ECU:n totalt så man inte får igång hojen igen? Hur vet man vilken kabel man ska köpa, det verkar ju som att man ska passa sig för billiga kablar från Kina? 750-1100 kr för en mappning är väl inte så farligt men det vore ju roligt om man kunde fixa det själv och sen kanske testa olika mappar för att se om hojen går bättre.

Jag skulle nog vilja påstå att insprutning egentligen är simplare än förgasare. Folk tror bara att det är tvärtom för att de är "vana" med förgasare.

Ja. Det är som med allt annat. Förbered dig och följ instruktionerna. Om du använder en bra kabel och har hojen på laddning så skall det i princip inte gå fel. Om det går fel så har jag förstått det som att det bara är att skriva ner mappningen igen (börja med att ta en backup), men det har inte hänt mig än.

Köp från TTP eller så kan jag kolla upp min kabel (den finns bland de rekommenderade på RAT-forumet, Lonetec tror jag).
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tackar för infon, du har alltså gjort denna mod på din hoj och kör den med Triumphs TOR mapp? Visst är det så att "mellanväggen" bara är instucken i luftburken? I sånt fall är ju denna mod reversibel om man nu skulle vilja återställa hojen till original..... (klippt bort)
Ja, jag kör så här. Behövde bara skruva upp tomgången en smula.

Mellanväggen drar man ut.

Reversibel? I princip. Just i mitt fall skar vi av "tratten" i bild 1. För att det behövdes, eller för att det var enklare så? Vet ej. Det var inte jag som gjorde det. Jag tittade bara på... ;)

"Tratten":
Skärmklipp7.jpg


"Resten" som skars bort:
image4GIF.gif
 
Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag skulle nog vilja påstå att insprutning egentligen är simplare än förgasare. Folk tror bara att det är tvärtom för att de är "vana" med förgasare.

Ja. Det är som med allt annat. Förbered dig och följ instruktionerna. Om du använder en bra kabel och har hojen på laddning så skall det i princip inte gå fel. Om det går fel så har jag förstått det som att det bara är att skriva ner mappningen igen (börja med att ta en backup), men det har inte hänt mig än.

Köp från TTP eller så kan jag kolla upp min kabel (den finns bland de rekommenderade på RAT-forumet, Lonetec tror jag).

En insprutning är nog på ett sätt mycket enklare att hålla på med än förgasare, måste ju vara enklare och billigare att mixtra med mappar än att lossa förgasarna, ha isär dom, byta munstycken, ändra nålar mm och sen tillbaka och testa för att riva allt igen bestycka om och testa.

Jag är ju total novis då det gäller detta med insprutning och mappning men kan man labba i mapparna själv? Om man tex tycker att hojen går snålt eller fett i ett visst varvtal kan man då gå och öka eller minska bränslet i mappen?

Kolla gärna upp vilken kabel du har, kan väl vara bra att ha till annat också. Visst funkar dessa kablar till bilar?

Blir ju som sugen på att testa, finns ju säkert info om detta på nätet bara man hittar det. Har försökt googla men inte som hittat nåt bra.



Ja, jag kör så här. Behövde bara skruva upp tomgången en smula.

Mellanväggen drar man ut.

Reversibel? I princip. Just i mitt fall skar vi av "tratten" i bild 1. För att det behövdes, eller för att det var enklare så? Vet ej. Det var inte jag som gjorde det. Jag tittade bara på... ;)

"Tratten":
View attachment 443941


"Resten" som skars bort:
View attachment 443942

Är väl lika enkelt att skära av tratten och sen köpa en ny om man skulle vela återställa den. Har du skurit bägge ändorna så du bara har själva röret kvar eller är tratten kvar? Är det din hoj på bilderna?
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
En insprutning är nog på ett sätt mycket enklare att hålla på med än förgasare, måste ju vara enklare och billigare att mixtra med mappar än att lossa förgasarna, ha isär dom, byta munstycken, ändra nålar mm och sen tillbaka och testa för att riva allt igen bestycka om och testa.

Jag är ju total novis då det gäller detta med insprutning och mappning men kan man labba i mapparna själv? Om man tex tycker att hojen går snålt eller fett i ett visst varvtal kan man då gå och öka eller minska bränslet i mappen?

Kolla gärna upp vilken kabel du har, kan väl vara bra att ha till annat också. Visst funkar dessa kablar till bilar?

Blir ju som sugen på att testa, finns ju säkert info om detta på nätet bara man hittar det. Har försökt googla men inte som hittat nåt bra

http://www.tuneecu.com/Twin_OEM_Tune_list.html
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
(klippt bort....) Är väl lika enkelt att skära av tratten och sen köpa en ny om man skulle vela återställa den. Har du skurit bägge ändorna så du bara har själva röret kvar eller är tratten kvar? Är det din hoj på bilderna?
Tratten och "resten" ("T2208013 Intake casing") är borta. Ligger i ett skåp i garaget. :)

Bilden "Och efteråt ser det ut så här" samt alla bilder med Haynes-manual är mina, och min hoj.

Skärmdumparna från videon har jag lånat.
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top