Triumph Thruxton-tråden.

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
.

Man kan också göra nån form av sovsäck i gullfiber till alut om man skall löda med zink så man löser värmledningsproblemet.

Dock bör man veta att alu kollapsar och smälter omelebums utan förvarning så man får ha lite fingertopskänsla

Finns även pasta man kan klägga på för att stoppa värmespridningen, fast så små delar som styrkronor behöver inte det tycker jag..
Man behöver även träna ögat en smula, alu ändrar färg och börjar glänsa ungefär när zinket nått flytande fas, sen har man ett litet intervall att löda i innan alut kollapsar.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Finns även pasta man kan klägga på för att stoppa värmespridningen, fast så små delar som styrkronor behöver inte det tycker jag..
Man behöver även träna ögat en smula, alu ändrar färg och börjar glänsa ungefär när zinket nått flytande fas, sen har man ett litet intervall att löda i innan alut kollapsar.

Ja exakt men Alu är läskigt att löda som fan så det behövs lite träning och öga så det är inte som att köpa
lim och limma ihop en träflodhäst på mormors hylla liksom:tummenupp
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Ja exakt men Alu är läskigt att löda som fan så det behövs lite träning och öga så det är inte som att köpa
lim och limma ihop en träflodhäst på mormors hylla liksom:tummenupp

Nä.. helt klart. Tur att man är sån där metallhantverkare! Då kan man ju i princip allt!
Synd att det inte funkar med sånt där metallkladd om man ska pulverlacka heller
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Synd att det inte funkar med sånt där metallkladd om man ska pulverlacka heller

Okej, så om jag tar och våtlackerar istället så kan jag använda metallepoxy?

Jag skall se om det går att hitta RAT-tråden som jag har fått idén från: Där var det en kille som fick tag på en styrkrona från en förgasar-Thruxton, fixade skavanker, fyllde igen där Triumph-märket hade suttit och spraymålade. Riktigt snyggt!
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Okej, så om jag tar och våtlackerar istället så kan jag använda metallepoxy?

Jag skall se om det går att hitta RAT-tråden som jag har fått idén från: Där var det en kille som fick tag på en styrkrona från en förgasar-Thruxton, fixade skavanker, fyllde igen där Triumph-märket hade suttit och spraymålade. Riktigt snyggt!
Lackar du kan du nog använda vad som helst som binder tillräckligt bra mot alu. Har ingen koll på fillers..
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Det börjar att bli dags för nya däck.

TMax, du bytte ju från Dunlop Roadsmart till något annat? Är du nöjd?
Jag har pajat mitt bakdäck med meningslös jobbpendling, skit också. Ska ju lära mig köra hoj på anderstorp på lördag är det tänkt.. får se om man hinner få tag i ett nytt tills dess. Kört med battlax bt45 som skulle klara slitage på mitten bättre men vettefan om jag är aå nöjd med det. Tar också gärna emot bra tips på däck. Gärna ett jag kan kränga på innan lördag!
 

Alikzus

Twin Power Ranger
Gick med
21 Sep 2003
Ort
Hemma i Falkenberg efter 13 år i Stockholm
Hoj
Ryath - 2013 Triumph Thruxton 900 EFI (Brooklands Green)
Jag har pajat mitt bakdäck med meningslös jobbpendling, skit också. Ska ju lära mig köra hoj på anderstorp på lördag är det tänkt.. får se om man hinner få tag i ett nytt tills dess. Kört med battlax bt45 som skulle klara slitage på mitten bättre men vettefan om jag är aå nöjd med det. Tar också gärna emot bra tips på däck. Gärna ett jag kan kränga på innan lördag!
Det är väl vanligt med däck som är hårdare mitt på idag? Det gör säkert skillnad, men långt ifrån tillräckligt. En gång så såg jag en bild på RAT-forumet på ett däck som var slut på sidorna och oslitet i mitten, men han bodde i ett bergsområde.
 

thruxtonerich

Sporthojsnörd
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Vaggeryd
Hoj
Triumph Thruxton 2004 904 cc, SÅLD. Triumph Street Triple 675 - 2010
Jag har pajat mitt bakdäck med meningslös jobbpendling, skit också. Ska ju lära mig köra hoj på anderstorp på lördag är det tänkt.. får se om man hinner få tag i ett nytt tills dess. Kört med battlax bt45 som skulle klara slitage på mitten bättre men vettefan om jag är aå nöjd med det. Tar också gärna emot bra tips på däck. Gärna ett jag kan kränga på innan lördag!

Hoppas du får det trevligt på "min hemmabana"..det blir varmt och gott på lördag! Angående däck är det ju lite smaksak vad man har förtroende för..jag gillade D.Roadsmart och P. Diablo Rosso 2 till min thrux.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Hoppas du får det trevligt på "min hemmabana"..det blir varmt och gott på lördag! Angående däck är det ju lite smaksak vad man har förtroende för..jag gillade D.Roadsmart och P. Diablo Rosso 2 till min thrux.
Jag tar vad som helst om jag kan få tag i det imorrn och kränga på det på kvällen annars får jag göra som burt och skära ur lite mer mönster..
Är nog massa mil kvar på mitt befintliga, kanske 1.5mm mönster på mitten men börjar bli lite platt. Hade ju känts bättre att köra slut på det ordentligt.. tror ju inte en steg 1 bkk kurs sliter mer än min vardagskörning liksom.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det börjar att bli dags för nya däck. TMax, du bytte ju från Dunlop Roadsmart till något annat? Är du nöjd?
Beklagar sent svar! Har varit i Spanien (Andalusien) och kört hoj i 4 dagar i bergen.
Hoppas att det duger som ursäkt? ;)

Jag lade på Michelin Pilot Road 3 senast (PR4 fanns inte i passande dimension). Känns jättebra. Inget att klaga på. Har iofs inte utsatt dem för några större utmaningar, men Pilot Road-däcken brukar ju generellt ha väldigt nöjda användare.

(Stevie har väl kört PR3 ett bra tag, tror jag. Eller?)

Har ingen kläm på slitstyrkan ännu. Har lite grand tappat räkningen på vid vilket miltal jag lade på dem... Räknar dock med de sedvanliga 1000 milen på ett bakdäck. Det borde kunna bli så. Eller mer? Pilot Road 4 höll c:a 1200 mil på min Sprint 955:a!
 
Last edited:

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Hallå pojkar och flickor!

Inför semestrar och annat vill jag bara påminna om årets Vätternrunda. Vilka kör med i år? Det är ingen bindande anmälan, bara bra att veta ungefär hur många vi blir.

21-22 juli:
TMax500
...svara med citat och fyll på med ditt namn här

28-29 juli (reservhelg ifall vädret är kass helgen före):
TMax500
...svara med citat och fyll på med ditt namn här

Läs mer här om detaljerna:https://www.sporthoj.com/forum/show...uxton-tråden&p=6365977&viewfull=1#post6365977

Ja, så var det dags igen! Skriv in datumen i din kalender redan nu! NU alltså. Inte vänta och sedan glömma av det. ;)

Som tidigare år har vi en helg i juli som alternativ 1, och helgen efter som reserv i fall vädret skulle vara sk*t helg 1. I år är det 21-22 juli som gäller, med 28-29 juli som reserv.

Avresa hemifrån lördag morgon. Alla från väster, öster, norr och söder möts på torget i Askersund lördag kl 13 där vi äter lunch på pizzahaket (enligt tradition).

Sedan kör vi småvägar ute på landet öster om Vättern till Jönköping för övernattning. Vi kör alltså inte väg 50, E4 eller sådant trist, utan passerar istället metropoler som Åmmeberg, Zinkgruvan, Mariedamm, Godegård, Tjällmo, Borensberg, Skänninge, Rök, Alvastra, Ödeshög, Gränna, Kaxholmen - med flera.

Övernattning sker i Jönköping på http://www.a6hotell.se/. Alla bokar sin egen övernattning!

Söndag fortsätter vi väster om Vättern på småvägar, bl a genom Hökensås. Habo kyrka, Härja, Vättak, Folkabo, Dimbo, Kungslena med flera. Aldrig varit där förr? :) Då är det dags!

Vid trakten runt Tidaholm/Hjo svänger västkustborna hemåt via Hornborgasjön, Axvall, Skara och vidare. Övriga gänget fullbordar varvet runt sjön - Korsberga, Hjo, Forsvik, Tiveden. Hemma igen söndag kväll eller sen eftermiddag, beroende på var du bor.

Hur långt är vårt varv? Ja, själva rundan runt sjön är nog inte mer än 30-40 mil. Men inräknat körningen till och från sjön blir det en del till. Jag som reser från Göteborg brukar ha runt 80-90 mil på trippmätaren när jag kommer hem. Men, vilka trevliga mil.

Bra-att-veta:
* Vi kör nästan bara småvägar och undviker stora vägar i möjligaste mån. Det är ju kul när det svänger, och tradigt att bara köra rakt fram.

* Dag 1 är lång. Tar hela dagen från morgon till kväll. Men vi pausar förstås då och då. T ex drickapaus i Borensberg. Glass i Gränna.

* Tempot är moderat. Med det menas att vi kanske inte håller skyltad fart (förutom genom byar och städer), men går inte heller över körkortsgränsen. Vi vill ju ha kortet kvar och vill inte se några olycksincidenter.

Alla är vi olika. Vissa vill gasa, andra vill ta det lite lugnare. Det skall vara kul för alla. Den som tycker tempot är för slött och vill dra på väntar in resten av gänget vid nästa korsning. Ingen blir frånåkt, vi väntar in den som ev. är lite långsammare eller mer osäker på sin hoj.

Så, en lite känslig sak. Detta är en tur för oss i tråden och andra som vill hänga på med sin Thruxton, Bonneville, Scrambler, både gamla och nya hojar i Bonnevillefamiljen.

Alltså en träff för oss som är aktiva i tråden, för den som kanske bara läser men inte skriver, eller någon annan som inte finns med här, men som kanske borde vara med.


Det blir inte optimalt om man kommer med sin Africa Twin, Gixxer, sin BMW eller Lambretta. Det blir lite som att komma på dammiddag, fast man är man. Eller som att gå på herrmiddag, fast man är tjej. Så just den här turen är en trajjatur, en "årsträff" om man så vill.

Såååå, häng på! Det här är skoj! Massa sköna småvägar i vacker svensk sommarskrud. Och känslan när en lång rad trajor rullar in i Gränna på desperat jakt efter en mjukglass och kaffe - den är svår att slå!

ANMÄLAN? Det kan vi ta lite senare. Det viktiga nu är att skriva in i kalendern så att man inte råka boka något annat (=mindre viktigt) de aktuella dagarna!

View attachment 441955 View attachment 441954

View attachment 441956
 
Last edited:
Nyheter
Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Top