Triumph Thruxton-tråden

Absolut att jag presterar en video där jag lyckas med att lossa tändstiften med tanken kvar, men det blir bara roligt om du motpresterar med en video där du misslyckas! :D
Men det kanske är så att tanken sitter lägre på en bonneville? Nån som vet?
Jag trodde iaf det var samma lika..

Jag tror tanken sitter lika men jag tror ändå att det blir svårt (oavsett Bonneville eller Thruxton) utan att lyfta tanken om SAIS är kvar. Säger inte omöjligt för jag har inte provat men det ser så svårt ut att jag hade nog i a f lyft av tanken för att lättare komma åt.
 
Då måste jag vara superskicklig för jag har inte ens reflekterat över att det skulle vara svårt dom gånger jag bytt..?
 
Tutade på en svart thruxton med originalljuddämpare idag nära Järntorget. Var det du? :glömdet
 
Hej Irene, det var så länge sedan din första fråga om stiften kom upp, så jag minns inte ens vad problemet bestod i... Men kan du inte ta ett snack med Johans Mc om det? De borde kunna hjälpa dig.

Hursomhaver, har hon kvar SAIS måste ju den bort omedelbums! Sånt kan man inte köra omkring med..
 
Du kanske skall utveckla detta något. https://www.google.se/search?q=SAIS...ficial&client=firefox-a&channel=rcs&gws_rd=cr

Inte glasklart vad som avses. Jag har nog också SAIS, skulle jag tro. Vad det nu gör för skillnad i praktiken...?

Secondary Air Induction System.
Återvunna avgaser helt enkelt.
En åtgärd för att klara euro3 överenskommelsen, motorn släpper ut mindre co2 men det stjäl lite hk om jag fattat rätt.. eftersom sverige inte har avgaskrav på mc är det helt meningslöst här. Eu byråkrati på hög nivå där :)

Edit: fick läsa på lite.. det är tydligen reedventiler i topparna på våra hojar som använder insugstaktens vacuum för att pumpa friskluft in i avgasrören..
Usch.
 
Last edited:
Du kanske skall utveckla detta något. https://www.google.se/search?q=SAIS...ficial&client=firefox-a&channel=rcs&gws_rd=cr

Inte glasklart vad som avses. Jag har nog också SAIS, skulle jag tro. Vad det nu gör för skillnad i praktiken...?

Det ser allt ut så som att du har SAIS kvar liksom hs01jowe. På min hoj så syns det att det inte sitter något nedstucket i toppen utanför stiften så som det gör på era.

Ursprunget var ju att Hojirene ville lossa stiften för att pytsa i lite olja inför vinterförvaringen och undrade då om man måste lyfta av tanken. Jag vet inte om man måste det men om SAIS sitter kvar där utanför stiften så ser det i mina ögon svårt ut att komma åt annat än uppifrån och där är ju tanken i vägen.
 

Bifogat

  • DSC_0060cut.jpg
    DSC_0060cut.jpg
    143.2 KB · Visningar: 70
  • DSC_0059cut.jpg
    DSC_0059cut.jpg
    235.4 KB · Visningar: 69
Det ser allt ut så som att du har SAIS kvar liksom hs01jowe. På min hoj så syns det att det inte sitter något nedstucket i toppen utanför stiften så som det gör på era.

Ursprunget var ju att Hojirene ville lossa stiften för att pytsa i lite olja inför vinterförvaringen och undrade då om man måste lyfta av tanken. Jag vet inte om man måste det men om SAIS sitter kvar där utanför stiften så ser det i mina ögon svårt ut att komma åt annat än uppifrån och där är ju tanken i vägen.

Jag har SAIS kvar och måste lossa tanken för att komma åt tändstiften, behöver dock inte ta bort den utan bara lyfta den något. Skulle tro att det går att ta bort stiften utan att lossa tanken om man har en smidig tändstiftnyckel.
 
Jag har SAIS kvar och måste lossa tanken för att komma åt tändstiften, behöver dock inte ta bort den utan bara lyfta den något. Skulle tro att det går att ta bort stiften utan att lossa tanken om man har en smidig tändstiftnyckel.

Tack MCThrux! Sånt där är bra kunskap i tråden. Nu vet vi att du kan komma åt stiften med SAIS kvar genom att lyfta tanken i bakkant. Så mycket som bensinslangen medger antar jag? Måste man koppla bort den så är det ju faktiskt lika lätt att lyfta av. Jag antar att du också avser rätt normala verktyg för tändstiftsbyte.

Du är inne på "en smidig tändstiftsnyckel". Kanske läge att ta fram en sådan om det är möjligt.:confused:

Nu raljerar jag inte utan är helt seriös och jag är imponerad av Twintorskens (Trippeltorskens) mekaniska kunnande. Kan inte någon låna ut en Thruxton/Bonneville med SAIS kvar och uppgiften lyder: Fixa verktyg för att ta ur stiften utan att lyfta tanken.

Jag tror att han löser det och är beredd att lägga en slant om någon sätter emot! :yoparty

EDIT: Varför vill så många i den här tråden ta bort SAIS. Att ha den kvar leder ju till att man får blåare avgaskrökar som alla tycker är så snyggt!:confused:
 
Last edited:
Det här..http://www.triumphcenteruppsala.se/index.php?action=viewparts&id=100053247

Edit..inte i topparna Twintorsk, utan i "klumpen" som sitter fäst i ramen!!

Jaha du menar motorn! :)
Så slangarna går direkt från toppen till reedventiler i den därna klumpen? Borde det inte bli kraftigt fall i kompet av allt det där extret..?
Jag är väldigt skeptisk jag..
Är trimgurun överens om att det ska väck åtminstone?
Bjn: HojIrene är välkommen till mig med sin hoj. I värsta fall kanske sais:en försvinner av bara farten :D
 
Last edited:
Jaha du menar motorn! :)
Så slangarna går direkt från toppen till reedventiler i den därna klumpen? Borde det inte bli kraftigt fall i kompet av allt det där extret..?
Jag är väldigt skeptisk jag..
Är trimgurun överens om att det ska väck åtminstone?
Bjn: HojIrene är välkommen till mig med sin hoj. I värsta fall kanske sais:en försvinner av bara farten :D
[/U]

Ja fråga inte mig hur. Jag vet bara att såna som du inte stoppas av sån här skit. Ungefär som att inte Dirty Harry avstår bara för att rånaren är beväpnad.:)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top