Triumph Thruxton-tråden

Hej alla Thruxtonvänner. Är nyreggad på forumet men har lästa alla inlägg från början till slut och det verkar finnas mycket kunskap och intresse här hos er. Jag är en återfallsförbrytare och köpte en Thruxton 2008, första årsmodellen med bränsleinsprutning. Dessförinnan hade jag inte ägt en mc sedan 1986 och det här var precis vad jag var ute efter, ingen blysläde med fransar eller plastraket. Redan från 0 km körde jag med Triumphs utbytespipor TORs och lät handlaren mappa om insprutningen med den mappning som var anpassad för denna. Under förra vintern importerade jag BC Predators rostfria slipons från LA, underbar finish och ljud. Luftburken rensades ifrån den interna strypplattan, snorkeln togs bort och jag satte dit ett K&N filter istället för pappersfiltret. Nu till min fråga. Räcker den mappningen jag har och kompenserar den för de ändringar jag gjort? Hojen går bra och jämt men kan man få ut ännu mer? På tex www.triumphrat.net rekommenderar man en mappning till Arrow 2-2 som den bästa fabriksmappningen men enligt handlaren existerar ingen sådan... Även Brittish Custom i La rekommendar denna fabriksmap? Någon annan som gjort liknande förändring med luft o buller? Har också hört att om man låter hojen gå på tomgång i minst 12 min utan att röra gasen skall systemet göra en självkalibrering. Hälsningar ifrån Skåne

Välkommen :tummenupp
 
Tack för alla svar och förslag. Skall börja med att gå på hs01jowe´s linje och börja med en standardmappning. Handlaren i Lödde numera Landskrona får allt att läsa på lite bättre och skaka fram fabriksmappningen till Arrow 2-2. Enligt http://www.tuneecu.com/Twin_OEM_Tune_list.html skall den heta 20268
:)
 
Hej alla Thruxtonvänner. Är nyreggad på forumet men har lästa alla inlägg från början till slut och det verkar finnas mycket kunskap och intresse här hos er. Jag är en återfallsförbrytare och köpte en Thruxton 2008, första årsmodellen med bränsleinsprutning. Dessförinnan hade jag inte ägt en mc sedan 1986 och det här var precis vad jag var ute efter, ingen blysläde med fransar eller plastraket. Redan från 0 km körde jag med Triumphs utbytespipor TORs och lät handlaren mappa om insprutningen med den mappning som var anpassad för denna. Under förra vintern importerade jag BC Predators rostfria slipons från LA, underbar finish och ljud. Luftburken rensades ifrån den interna strypplattan, snorkeln togs bort och jag satte dit ett K&N filter istället för pappersfiltret. Nu till min fråga. Räcker den mappningen jag har och kompenserar den för de ändringar jag gjort? Hojen går bra och jämt men kan man få ut ännu mer? På tex www.triumphrat.net rekommenderar man en mappning till Arrow 2-2 som den bästa fabriksmappningen men enligt handlaren existerar ingen sådan... Även Brittish Custom i La rekommendar denna fabriksmap? Någon annan som gjort liknande förändring med luft o buller? Har också hört att om man låter hojen gå på tomgång i minst 12 min utan att röra gasen skall systemet göra en självkalibrering. Hälsningar ifrån Skåne

Hej du. Såg först Öresundsbron, sedan att du finns i Lomma. Då är vi 2 som kör Thruxton i Lomma !
 
Tack för alla svar och förslag. Skall börja med att gå på hs01jowe´s linje och börja med en standardmappning. Handlaren i Lödde numera Landskrona får allt att läsa på lite bättre och skaka fram fabriksmappningen till Arrow 2-2. Enligt http://www.tuneecu.com/Twin_OEM_Tune_list.html skall den heta 20268
:)

Det stämmer, be handlaren att få titta på skärmen så ser du att verkligen 20268 blir installerad, så han inte blåser dig med någon annan skit ;)
 
Det stämmer, be handlaren att få titta på skärmen så ser du att verkligen 20268 blir installerad, så han inte blåser dig med någon annan skit ;)

Vilka förändringar har du gjort på luftsidan? Jag har plockat bort snorkeln, strypbrickan inuti boxen, K&N och en Velocity stack från Jenk´s Bolt, svindyr men vacker liten sak
 

Bifogat

  • PVS%20Top.jpg
    PVS%20Top.jpg
    42.6 KB · Visningar: 128
Välkommen!

Jag körde TOR piporna med TOR-mappen men när jag bytte till Togas så bad jag lelles att mappa till arrow 2-2 mappen, den går mycket renare och mjukare nu, dessutom känns den friskare vid högre varv.

Rekommenderar det starkt om du inte tänkt köpa box och lämna in den till specialist för en helt individuell mappning.

Man är lagom sugen på att hoja runt i stan så det dånar mellan husväggarna! Drog av täcket idag och den ser ju så fin och blank ut!

Ni stockholmare får höra av er när det blir lite åka, jag är på!

Hittade en bra sida idag, verkar ha lite av allt möjligt för café hojar

http://www.dimecitycycles.com/

Vi hör av oss! :tummenupp (snart...)

Tack för alla svar och förslag. Skall börja med att gå på hs01jowe´s linje och börja med en standardmappning. Handlaren i Lödde numera Landskrona får allt att läsa på lite bättre och skaka fram fabriksmappningen till Arrow 2-2. Enligt http://www.tuneecu.com/Twin_OEM_Tune_list.html skall den heta 20268
:)

Kolla vad du får betala för en Powercommander för då kan du ändra som du vill. Om du vill.
Bänkade min i somras och hade "rätt" mapp för min hoj med luft och buller, men när han körde den i bänken såg det för jävligt ut... fett i botten och tunnt på toppen... alltså INTE bra. Smällde och sköt flammor...
Nu går den "mjukare" på avslag och drar jämnare.
 
Last edited:
Nu är hojen äntligen körklar.
Jag satte dit nya regstylten och tce66-bulten, men centralstödet åkte ändå upp till kedjan så jag valde att ta bort det. Om någon är sugen på att köpa det så är det till salu nu antar jag. Nu ska bara snön som kom inatt bort, sen jävlar :tummenupp
 
Last edited:
Nu är hojen äntligen körklar.
Jag satte dit nya regstylten och tce66-bulten, men centralstödet åkte ändå upp till kedjan så jag valde att ta bort det. Om någon är sugen på att köpa det så är det till salu nu antar jag. Nu ska bara snön som kom inatt bort, sen jävlar :tummenupp

Jag hörde en gång en story om att det finns Triumph-mekaniker som vägrar jobbet att sätta på ett centralstöd på en Thrux! :D Fast det det kan väl inte vara sant?:)

Fast jag har allt sett hur jäkla praktiskt det är när man t.ex. ska smörja kedjan.
 
Hej gubbs.
Jag har ett litet problem, Jag skall justera ventilerna på hojen.
Jag skulle lossa överfallen på avgas kammen. men bultarna satt så jävja hårt att jag drog av mitt bitts (TX30)men bulten klarade sig som tur var. det är väl inte så dumt att dom är vänster gängade.... eller är det bara så att dom har värmts fast:va
 
Jag hörde en gång en story om att det finns Triumph-mekaniker som vägrar jobbet att sätta på ett centralstöd på en Thrux! :D Fast det det kan väl inte vara sant?:)

Fast jag har allt sett hur jäkla praktiskt det är när man t.ex. ska smörja kedjan.

Jag är faktiskt lite grinig för att jag inte lyckades lösa det, för det var grymt smidigt att ha. Jag har även en silvrig framskärm och silvrig bakskärm med lampa och blinkers till salu om någon är intresserad. framblinkers finns också. -Allt är original.
 
Hej gubbs.
Jag har ett litet problem, Jag skall justera ventilerna på hojen.
Jag skulle lossa överfallen på avgas kammen. men bultarna satt så jävja hårt att jag drog av mitt bitts (TX30)men bulten klarade sig som tur var. det är väl inte så dumt att dom är vänster gängade.... eller är det bara så att dom har värmts fast:va
Tjena yngling!

Nä, de är inte vänstergängade. Har i o f s aldrig lossat dem på min men kollade nyss i Haynes och det står inget om det där. Det är så ovanligt med vänstergängat så det skulle ha stått. Däremot står det att det är oerhört viktigt att man lossar dem stegvis i ett "crisscross pattern", ja du vet, så att inte ventilfjädrarna kan kröka kammen.

Visserligen lossar jag alltid allting på det sättet men trodde ju inte att kammen kunde krökas. Men det står så.

Förmodligen Loctite (eller värme som du säger). Du har ingen slagskruvmejsel med liknande bits. Ett slag brukar göra susen. Annars ny bits, håll stumt och knacka på handtaget med en hammare. Bättre än att dra satan tror jag.

Good Luck!
 
Jag är faktiskt lite grinig för att jag inte lyckades lösa det, för det var grymt smidigt att ha. Jag har även en silvrig framskärm och silvrig bakskärm med lampa och blinkers till salu om någon är intresserad. framblinkers finns också. -Allt är original.

Jag förstår att du blir grinig för hade jag vant mig vid att ha ett centralstöd så hade jag också blivit grinig utan. Varje gång jag ska tvätta måste jag plocka med mig mitt Biltemastöd för det är så jäkla tråkigt att tvätta när den står på sidostödet. För att inte tala om att smörja kedjan. Fast det går att lösa. Ditt problem alltså. Jag har ingen lösning men lägg pannan i djupa veck så löser du nog det problemet.

Sen, sälj inte delarna nu. Trots enorma priser på dessa saker som originaldelar så är det knappt värda något som begagnade. Alla byter ju ändå till andra prylar. Annat blir det om x antal år då våra hojar blir klassiker och ska renoveras till originalskick. Då sitter vi på en guldgruva. :D Min pensionsförsäkring!
 
Tjena yngling!

Nä, de är inte vänstergängade. Har i o f s aldrig lossat dem på min men kollade nyss i Haynes och det står inget om det där. Det är så ovanligt med vänstergängat så det skulle ha stått. Däremot står det att det är oerhört viktigt att man lossar dem stegvis i ett "crisscross pattern", ja du vet, så att inte ventilfjädrarna kan kröka kammen.

Visserligen lossar jag alltid allting på det sättet men trodde ju inte att kammen kunde krökas. Men det står så.

Förmodligen Loctite (eller värme som du säger). Du har ingen slagskruvmejsel med liknande bits. Ett slag brukar göra susen. Annars ny bits, håll stumt och knacka på handtaget med en hammare. Bättre än att dra satan tror jag.

Good Luck!

Tackar för snabbt svar..:Bugar
Jag är på väg till hojen nu..En får ju passa på när inte ungarna är hemma..
Jag tänkte det med, så dumma kan dom inte vara att det skulle vara vänster vridna. men man vet ju aldrig med Engelskmen, dom har ju gjort en del kontiga saker genom åren:död
Det får bli lite värme och knack så släpper dom nog

Gammal vet bäst!:D
 
Sen, sälj inte delarna nu. Trots enorma priser på dessa saker som originaldelar så är det knappt värda något som begagnade. Alla byter ju ändå till andra prylar. Annat blir det om x antal år då våra hojar blir klassiker och ska renoveras till originalskick. Då sitter vi på en guldgruva. :D Min pensionsförsäkring!

Först hade jag tänkt spara grejerna på vinden men nu är hela vinden är full med mc-delar, så det blir nog att sälja grejerna, bara jag får okej med pengar för dom.

Ibland blir jag lite sugen på att bygga en caferacer.
http://www.blocket.se/helsingborg/Honda_Cb_500_Four_31742956.htm?ca=15&w=3
Men en "fult fungerande" hoj vill jag inte ha :va
 
Tackar för snabbt svar..:Bugar

Gammal vet bäst!:D

Nä men gammal har hunnit med flest misstag!:)

Först hade jag tänkt spara grejerna på vinden men nu är hela vinden är full med mc-delar, så det blir nog att sälja grejerna, bara jag får okej med pengar för dom.

Ibland blir jag lite sugen på att bygga en caferacer.
http://www.blocket.se/helsingborg/Honda_Cb_500_Four_31742956.htm?ca=15&w=3
Men en "fult fungerande" hoj vill jag inte ha :va

Nä inte jag heller och inte till det priset men annars en jäkligt ball hoj att bygga caféracer på. Fast du har ju en ball caféracer! Eller vad annars kallar du din Thruxton?
 
Last edited:
Precis!
-Men det är alltid roligt att blocketsurfa hojar. Det är billigare än att surfa tillbehör och mc-kläder, för då köper jag grejer hela tiden :)
Bestforbritts har förresten gjort om hemsidan, så kolla inte in där!
 
Precis!
-Men det är alltid roligt att blocketsurfa hojar. Det är billigare än att surfa tillbehör och mc-kläder, för då köper jag grejer hela tiden :)
Bestforbritts har förresten gjort om hemsidan, så kolla inte in där!

Tack yonsson, du är klok! Ska försöka bli det oxå! Fast jag får inte förstöra imagen av "världens barnsligaste pappa". Mina döttrar, 21 och 26, gillar det.:)

EDIT: F'låt, nu spammar vi (jag) nog tråden. Ursäkta!
 
Last edited:
Tjena grabbar

Var längesedan jag skrev något i tråden, dock följer jag er så gott som dagligen. Jag behöver hjälp grabbar! Nu har jag tänkt att jag ska modda hojen länge som fan men jag kommer bara till att jag tittar på grejerna sen skiter jag i det för jag är inte 100. Äsch, jag behöver en spark i röven!

t.ex. Vart köper jag schyssta speglar? typ oberon, eller är CRG ett vettigare alternativ? Jag vill ha små runda, eventuellt bara 1.

Sänka instrumenten har jag velat göra länge, det bästa vore att bygga in det i lamphuset som Svin har gjort, mycket snyggt. Dock är jag skrämd av el sen jag bytte till LED-blinkers... Alternativet är motogadget tiny! verkar vettigt och inte så svårt? idéer, erfarenheter?

Vart köper jag nytt svart lamphus? Som jag även vill sänka en aning! Nya brackets? Är inte främmande att köpa utomlands men då måste leveranstiden vara vettig.

Blunts-blåsen, vet inte om videon gör ljudet rättvisa. Men utséendet är min köpp av te.
http://www.motoperpetuoroma.it/2009/10/triumph-bonneville-custom/
Såg att det finns en trajja med MAS-blåset i tråden. Du anar inte vad jag har letat efter ljudklipp från dem. Vart himla sugen på dem ett tag men vågade inte beställa pga ovissheten, dock är jag in love med bluntsen nu :)

Finns det någon som tagit bort passagerarpinnarna och pluggat igen hålen med någon hemmasnickrad lösning eller måste jag köpa de där pluttarna för dyra riksdaler?


Det kom ju så innihe***e med snö inatt så jag hinner nog modda litegrann innan det blir körtbart iaf.

Ha de gött
 
Det är jag som har ett mas-system :D
Film med ljud finns här;
http://www.youtube.com/watch?v=VuW2dd_wB68

Jag köpte dom från bestforbritts.com
Dom var snabba och smidiga att ha att göra med. Dom säljer även svarta lampor och fästen.

Det du kollade på var riktigt fett det också. Har sett det innan, men trodde att det var hemmagjort. Släng gärna upp lite bilder under moddandets gång. Det brukar uppskattas. Min hoj bodde i Falköping tills i september. :)

Edit: Jag hittade bluntsen;
http://shop.sinclairindustries.com/product/blunts®
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top