Triumph Thruxton-tråden

Det är jag som har ett mas-system :D
Film med ljud finns här;
http://www.youtube.com/watch?v=VuW2dd_wB68

Jag köpte dom från bestforbritts.com
Dom var snabba och smidiga att ha att göra med. Dom säljer även svarta lampor och fästen.

Det du kollade på var riktigt fett det också. Har sett det innan, men trodde att det var hemmagjort. Släng gärna upp lite bilder under moddandets gång. Det brukar uppskattas. Min hoj bodde i Falköping tills i september. :)

Edit: Jag hittade bluntsen;
http://shop.sinclairindustries.com/product/blunts®
Ditt system låter riktigt gott! Walks system oxå. Har lätt nog låtit mest på träffarna med mina Toga Får väl finna mig med en plats i kön. :) Ses till sommaren!
 
nu är alla bitar på plats. så idag är det på med alla kåpor,tank och sadel.
Sen kan våren komma på allvar.

Min vinterlista blev:

Nya ljuddämpare.
Nya hjul 5,00x17" bak och 3,5x17"fram.
MAS framskärm.
Lack bort från motorkåporna.
ny olja i fram gaffeln(15w).
Nya dämpare bak ikon4614 men dom monterades sent i höstas.
Sänkt instrumentering.
Flyttat tändningslåset till höger sida.
Ventil justering.
Och nu lite senare så kommer jag även att byta nålar o munstyken i gasarna.
Jag fick ett litet tipps ang.dynojet kittet, det är troligtvis plastnålar och dom håller bara ca. 1000-1500mil sen bör dom bytas...
Jag har inte haft isär ännu. men det ger sig när jag börjar riva i det.
 
God morgon!
Ibland blir t o m jag - som är en "originalare" - inspirerad av alla som fixar och moddar sina hojar. Senast slog jag på stort och tog bort den väl iögonfallande reflexen baktill. Man måste ju ha en reflex (lagkrav - polis, besiktning osv) så jag får hitta någon annan lite snyggare lösning.

Hur har ni andra gjort? (För jag kan inte drömma om att alla här i tråden har kvar den runda reflexen.)

En del sätter ju en liten självhäftande reflex (Biltema, Jula, Clas Ohlsson, 15-30 kr) på nummerskylten, där skattemärket tidigare satt. Den varianten köper troligen SBP men den är formellt sett inte tillåten. Dvs man kan åka på en icke önskvärd "avgift" om man träffar en kinkig trafikpolis. Eventuell gör jag så ändå, men det finns kanske någon av oss andra här som kommit på något ännu bättre?

// TMax
*numera "Moddad Light"- ingen reflex, liten klocka, Ikon 7610 - men fortfarande lååångt från Panzaa :D*
 
nu är alla bitar på plats. så idag är det på med alla kåpor,tank och sadel.
Sen kan våren komma på allvar.

Min vinterlista blev:

..........
Och nu lite senare så kommer jag även att byta nålar o munstyken i gasarna.
Jag fick ett litet tipps ang.dynojet kittet, det är troligtvis plastnålar och dom håller bara ca. 1000-1500mil sen bör dom bytas...
Jag har inte haft isär ännu. men det ger sig när jag börjar riva i det.

Jag blev bestämt avrådd här i tråden att byta till Dynojet kit. De som vet bättre än jag påstår att Thruxtons nålar är bättre.

God morgon!
Ibland blir t o m jag - som är en "originalare" - inspirerad av alla som fixar och moddar sina hojar. Senast slog jag på stort och tog bort den väl iögonfallande reflexen baktill. Man måste ju ha en reflex (lagkrav - polis, besiktning osv) så jag får hitta någon annan lite snyggare lösning.

Hur har ni andra gjort? (För jag kan inte drömma om att alla här i tråden har kvar den runda reflexen.)

En del sätter ju en liten självhäftande reflex (Biltema, Jula, Clas Ohlsson, 15-30 kr) på nummerskylten, där skattemärket tidigare satt. Den varianten köper troligen SBP men den är formellt sett inte tillåten. Dvs man kan åka på en icke önskvärd "avgift" om man träffar en kinkig trafikpolis. Eventuell gör jag så ändå, men det finns kanske någon av oss andra här som kommit på något ännu bättre?

// TMax
*numera "Moddad Light"- ingen reflex, liten klocka, Ikon 7610 - men fortfarande lååångt från Panzaa :D*

Du har givetvis helt rätt. Det är inte tillåtet med reflex på skylten. Fast jag har kört med det sedan 1983. Besiktningen har inte klagat och polisen har inget sagt heller så jag kör vidare på det.
 
Last edited:
Även jag har meckat lite idag. Försöker snygga till el-dragningen till bakblinkers och lampor och är nästan i mål.
Det var det som var tråkmeckat. Sen har jag finmeckat lite också:-)
Georg som knäcker på ISR kom med fina knogjärnet för en sista kontrollmontering. Nu såg det bra ut och det kommer bli så jäklarns fräsigt!
Han plockade även med sig min nuvarande bromsskiva så att han kan fräsa upp en ny 330mm åt mig.
Förutom det så passade jag på att höja mina Öhlinare bak och justera in dom så att hojen sätter sig 25-30 mm när jag sätter mig.
Det roliga är att Georg precis har börjat jobba på Öhlins så han berättade ju allt om mina nya dämpare:-) Han trode även att det gick att rota fram en Öhlins fjäder till framgaffeln. Jag återkommer om så är fallet.
När våren kommer sen så kommer jag verkligen glida runt på en Stockholms Trajja:-) Öhilns och ISR:-)
 

Bifogat

  • photo.jpg
    photo.jpg
    239.1 KB · Visningar: 79
När våren kommer sen så kommer jag verkligen glida runt på en Stockholms Trajja:-) Öhilns och ISR:-)

Det där oket ser mäktigt ut. Du får berätta hur det funkar sen när du har provat. Blir det ISR skiva också nu? Har monterat sådana på Suzukin och de är i a f vackra att se på. Ska tydligen vara bra för bromsverkan dessutom.:)
 
När våren kommer sen så kommer jag verkligen glida runt på en Stockholms Trajja:-) Öhilns och ISR:-)

Satt och funderade häromdagen (på muggen tror jag :rodnar) hur det hade gått med ditt ISR-bromsok. Ballt att det nästan är färdigt. Ska bli intressant att höra vad du tycker sen och kanske se det live i vår/sommar!

En tanke som slog mig är att vi kanske skulle köra en liten vår-träff i Sthlm inom kort för att lufta våra hojar och fira med en kaffe att våren är här. Rosenhill eller kanske Fjällgatan på söder? Lör 2 april? (om vädret tillåter). Ingen lång tur eftersom det fortfarande är för tidigt på säsongen utan mest lite skitsnack och kaffe. Vad säger ni?
 
Det där oket ser mäktigt ut. Du får berätta hur det funkar sen när du har provat. Blir det ISR skiva också nu? Har monterat sådana på Suzukin och de är i a f vackra att se på. Ska tydligen vara bra för bromsverkan dessutom.:)

Jo jag och Acke bollade lite fram och tillbaka om han skulle göra oket så att det passade originalskivan eller om han skulle göra ett kit. Dvs Ok samt en 330mm skiva.

Jag vill ju självklart ha bästa möjliga bromsverkan så JAG vill ju ha det med en 330 ISR skiva.
Ackes erfarenhet var att när folk ändå har bestämt sig för att investera i bromsverkan så vill dom ha det så bra som det går.
Därav kommer dehär oket bara funka på 330mm.

Jag återkommer med full review och bättre bilder när det är klart.

Hur upplever ni era original bromsar? Jag vet inte om det är att min skiva har blivit hård eller liknande, men en varm sommardag har jag svårt att låsa framhjulet och jag tycker det är skitsvårt att få till en bra känsla genom hela inbromsningen.

Satt och funderade häromdagen (på muggen tror jag :rodnar) hur det hade gått med ditt ISR-bromsok. Ballt att det nästan är färdigt. Ska bli intressant att höra vad du tycker sen och kanske se det live i vår/sommar!

En tanke som slog mig är att vi kanske skulle köra en liten vår-träff i Sthlm inom kort för att lufta våra hojar och fira med en kaffe att våren är här. Rosenhill eller kanske Fjällgatan på söder? Lör 2 april? (om vädret tillåter). Ingen lång tur eftersom det fortfarande är för tidigt på säsongen utan mest lite skitsnack och kaffe. Vad säger ni?

Kan funka om prylarna är klara till min hoj:-)
 
Satt och funderade häromdagen (på muggen tror jag :rodnar) hur det hade gått med ditt ISR-bromsok. Ballt att det nästan är färdigt. Ska bli intressant att höra vad du tycker sen och kanske se det live i vår/sommar!

En tanke som slog mig är att vi kanske skulle köra en liten vår-träff i Sthlm inom kort för att lufta våra hojar och fira med en kaffe att våren är här. Rosenhill eller kanske Fjällgatan på söder? Lör 2 april? (om vädret tillåter). Ingen lång tur eftersom det fortfarande är för tidigt på säsongen utan mest lite skitsnack och kaffe. Vad säger ni?

Utmärkt ide´! :tummenupp
 
Nam nam! Lät ju plaskigt och bra dedär!
Snygg blev den också! Bra jobbat!

Tackar:Bugar
Jag är väldigt nöjd själv.



Men det blir nog ett par diskbollar i piporna. för det låter mycket!

Inte skall vi vara sämre här på västsidan, Tycker vi skall göra lika som dom i vår huvudstad..

Är det någon som är på?
 
Last edited:
Hur upplever ni era original bromsar? Jag vet inte om det är att min skiva har blivit hård eller liknande, men en varm sommardag har jag svårt att låsa framhjulet och jag tycker det är skitsvårt att få till en bra känsla genom hela inbromsningen.

Kan funka om prylarna är klara till min hoj:-)

Jag upplever mina bromsar som ngt undermåliga men ändå ok. Har aldrig bromsat så hårt att jag låst frambromsen eller försökt göra det heller. Känslan i bromsningen tycker jag är helt ok men allt är ju relativt.. beror på vad du har för referensramar.

Om inte hojen är klar får du ta trampcykeln! Eller åka bil/kommunalt! hehe
 
Inte skall vi vara sämre här på västsidan, Tycker vi skall göra lika som dom i vår huvudstad.. Är det någon som är på?
Jag är (nästan) alltid på! Bara vädret är någorlunda "på" också. 2 april är ju tidigt - risk för kyla - så vi skall kanske inte dra iväg 25 mil. Men lite posöråka går ju bra! :-)

Vart skall vi då åka?

Tänker på geografin... Speedtwin i Halland, TCE i Borås(?), jag i Gbg. Kanske Yonsson (Gbg) hänger på? BJN i Uddevalla? Fler pigga som vill leka i vårsolen?
EDIT: och xyx i Gbg, förstås, hur kunde jag missa dig? :-)

Fikatur till Jönssons Konditori i Gottskär? Dito till kvarnen i Hyssna (mellan Borås/Frillesås, nästan)? Grindmossens kafé (söder om Lygnern)? Brobacka kaffestuga (nära Alingsås)?

Eller visa upp oss för scooteråkarna i centrala Gbg? :-)
Andra förslag?
 
Last edited:
Jag är (nästan) alltid på! Bara vädret är någorlunda "på" också. 2 april är ju tidigt - risk för kyla - så vi skall kanske inte dra iväg 25 mil. Men lite posöråka går ju bra! :-)

Vart skall vi då åka?

Tänker på geografin... Speedtwin i Halland, TCE i Borås(?), jag i Gbg. Kanske Yonsson (Gbg) hänger på? BJN i Uddevalla? Fler pigga som vill leka i vårsolen?

Fikatur till Jönssons Konditori i Gottskär? Dito till kvarnen i Hyssna (mellan Borås/Frillesås, nästan)? Grindmossens kafé (söder om Lygnern)? Brobacka kaffestuga (nära Alingsås)?

Eller visa upp oss för scooteråkarna i centrala Gbg? :-)
Andra förslag?

6 mil till Gbg, inga problem om det är någorlunda skönt ute.:tummenupp
 
Gött att ni också börjar bli färdiga med hojarna. Nu vill man ju ut så fort som möjligt!

Jag hänger gärna med på en västkustfika (vid minst +5*), men förslagsvis inte i nåt fik i Haga i Göteborg, eftersom jag bor där. Man vill ju behöva varmköra hojen i alla fall :)
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top