Triumph Street Triple-tråden

sɐəɹpuɐ;5991895 skrev:
Jag nötte igenom till korden på mitt bakdäck i oktober. Det gick från ok men med touringplatta till tvärslut på en förmiddag. Eftersom det var helg och jag skulle köra dagen därpå fick jag låna ett Michelin Pilot 3 av en polare. Jag tänker byta båda däcken nu och det blir sannolikt Metzeler M7 RR.

Hur var Michelin Pilot 3 på strR tyckte du?
 
Hur många mil fick du ut cirka?

Nästan 1100 men då var det rätt trist ganska länge mot slutet. Framför allt var det lite obehagligt vid längsgående asfaltslagningar då det blev lite oförutsägbart. Framdäcket är dock fortfarande ok.

Hur var Michelin Pilot 3 på strR tyckte du?

Jag har bara kört det över vintern och grus och kyla inbjuder inte till någon aktiv körning. Dessutom är det halvslitet, men jag tycker att det fungerar. Det är ett jättelyft jämfört med ett utslitet Diablo Rossa Corsa.
 
Är Diablo Supercorsa standard på Street Triplen också?

Jag fick iaf ut ca 800 på mitt framdäck på Daytonan, två lugna bandagar medräknat. Fanns väl några mil kvar på det men bytte bakdäcket och slog till på framdäck samtidigt.
 
Ville ha bra våtgrepp då jag gärna arbetspendlar på hojen, så jag köpte Metzeler Z8 till den förra året.
Vet inte direkt hur de står sig mot sportigare däck på bana då jag inte direkt har haft nått att jämföra med men på landsväg tycker jag de funkar kanon. Dessutom bästa våtgreppet jag nånsin haft inräknat även de 2 landsvägshojar jag ägt innan denna.
 
Ville ha bra våtgrepp då jag gärna arbetspendlar på hojen, så jag köpte Metzeler Z8 till den förra året.
Vet inte direkt hur de står sig mot sportigare däck på bana då jag inte direkt har haft nått att jämföra med men på landsväg tycker jag de funkar kanon. Dessutom bästa våtgreppet jag nånsin haft inräknat även de 2 landsvägshojar jag ägt innan denna.

Vad betalade du för det däcket? Har tänkt exakt som du men vill inte betala överpris.
 
Då har man börjat med injusteringen av stötdämparna.
för att nå ca 30 mm sag bak fick jag vrida in bakdämparen ca 4,5 varv.
Fram ca 5 varv in ifrån standard (men ändå inte där)vilket innebär att jag bara har 2 varv kvar ( in ) att justera på????

Är väl inte helt klar med optimeringen av sag men det känns helt klart som en annan hoj. Framförallt sitter den inte bak som tidigare, samt att fast jag "spänt" fjädrarna så känns hojen klart mjukare i sin fjädring.

Det kan nog förklaras med att nu så jobbar fjädringen i sitt rätta område.
Fortsätter lite i helgen då lite ovetande kompisar kommer över:)
 
Har du vridit så mycket för att uppnå ca 30mm sag så är du nog för tung för den fjädern. Inte optimalt att trycka ihop fjädern så mycket då den inte kommer att arbeta på rätt sätt. Jag köpte en ny dämpare till min hoj med en mer passande fjäder.
Kolla nu även att returen inte är för snabb när du tryckt ihop fjädern. Den ska inte hoppa upp för snabbt när du studsar hojen där bak och inte för slö heller.
 
Har du vridit så mycket för att uppnå ca 30mm sag så är du nog för tung för den fjädern. Inte optimalt att trycka ihop fjädern så mycket då den inte kommer att arbeta på rätt sätt. Jag köpte en ny dämpare till min hoj med en mer passande fjäder.
Kolla nu även att returen inte är för snabb när du tryckt ihop fjädern. Den ska inte hoppa upp för snabbt när du studsar hojen där bak och inte för slö heller.

88kg borde väl inte vara något problem?
Kommer som sagt att kolla lite mer i helgen (sag, retur, mm) men är lite oroad att jag fått justera så mycket på framgaffeln.
Någon annan som har koll på hur mycket dom har behövt justera för att uppnå 30 mm sag?
 
Tog ut min på premiärtur igår. Sjukt kul hoj! :yoparty

Hursomhelst så är den väldigt högljudd och har ett mycket "hård/rapp" klang med Leo Vince titan slipon. Ni som har kolfiberpipor på är ljudet dovare i karaktär?

Gud förbjude att jag börjar bli gammal och det är därför jag tycker att 104db på fem meters avstånd vid knappt 8000 varv är för högt!:gråta
 
Funderar på en standard 2013 street triple nu, väger runt 90 kg med utrustning och funderar på om stötdämparna kommer funka ok. Någon i samma viktklass som har en standard som kan uttala sig? Har inte hittat någon i stockholmsområdet som har en demo så jag kan testa. När man tittar på den här så ser det ju inte direkt bra ut :(

https://www.youtube.com/watch?v=PZhoRuUoC3k
 
Funderar på en standard 2013 street triple nu, väger runt 90 kg med utrustning och funderar på om stötdämparna kommer funka ok. Någon i samma viktklass som har en standard som kan uttala sig? Har inte hittat någon i stockholmsområdet som har en demo så jag kan testa. När man tittar på den här så ser det ju inte direkt bra ut :(

https://www.youtube.com/watch?v=PZhoRuUoC3k

Du kanske ska satsa på en R då? Inte så många kronors skillnad... Jag väger runt 90 just nu och det blev många varv kvar på bakdämparen när jag ställde saget. Känns inte som ett problem förvånande nog.
 
Du kanske ska satsa på en R då? Inte så många kronors skillnad... Jag väger runt 90 just nu och det blev många varv kvar på bakdämparen när jag ställde saget. Känns inte som ett problem förvånande nog.

Ja, hade hellre gått på en R men har fått ett bra pris på en standard 2013 så det blir ett jäkla hopp upp till en R tyvärr :/
 
Ja, hade hellre gått på en R men har fått ett bra pris på en standard 2013 så det blir ett jäkla hopp upp till en R tyvärr :/

Aha... Men det finns säkert eftermarknadsfjädrar typ Öhlins att använda som passar din vikt. Kommer ju dock också med en prislapp såklart.
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top