Triumph Street Triple-tråden

Jag är lite tvekande till skjutspinnarnas vara eller icke vara om man nu behöver skjutsa någon men nu har man ju tänkt tanken :).

Jag har ni pratat med Evotech och det skall inte vara ett glapp så antingen har jag gjort fel eller så saknades det en detalj (förmodligen det första), skall montera ner grejorna senare för översyn.
Mitt glapp är mellan tidyn och sitsdelen, ej med lampan, vad jag kunde se iaf Har du någon bild på din?

Skjutsar man är de ju bra att behålla. :D Jag har skjutsat 4-5 gånger sedan jag tog kortet för fem år sedan och det var bara första året. Skjutsar aldrig nu så det var glädjande att det bara tog tio minuter att ta bort pinnarna.
 
Skjutsar man är de ju bra att behålla. :D Jag har skjutsat 4-5 gånger sedan jag tog kortet för fem år sedan och det var bara första året. Skjutsar aldrig nu så det var glädjande att det bara tog tio minuter att ta bort pinnarna.

Jag har skjutsat minst fyra gånger, alltså olika dagar, under 2014. Pinnarna blir kvar.
 
sɐəɹpuɐ;5987987 skrev:
För mig tog monteringen avsevärt längre tid men så hade jag hjälp av en pigg sjuåring också.

Om passformen är dålig har förmodligen något blivit fel. På min är passformen snarast bättre än original. Snabbkoll: Du glömde inte gummipackningen mellan tailtidyn och hojen? Gummipackningen har inte hamnat snett? Du bytte brickorna eller om det var hela skruvarna som håller fast tailtidyn från ovansidan?

Det som försenade min montering var, förutom den sjuårige medarbetaren, att jag fäste blinkersarna med fel skruvar vilket gjorde att halvorna bara nästan passade ihop. Med de korrekta och något kortare skruvarna fungerade det bättre.

Fick du med gummipackning från evotech? Tjocklek på den? Har slängt in metalldelen från originalet hehe
 
Fick du med gummipackning från evotech? Tjocklek på den? Har slängt in metalldelen från originalet hehe

Nej, metalldelen, den med skruvhål som man fäster originalhållaren i, ska inte användas. Man skruvar direkt i Evotechen. Däremot återanvänder man gummipackningen som är original. Den ser ut som på den länkade bilden.

http://img.f.ridersdiscount.com/for...stall_13_675/evotech_tail_tidy_install-29.jpg

Hela beskrivningen som jag följde finns här:

http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=87857
 
sɐəɹpuɐ;5988176 skrev:
Nej, metalldelen, den med skruvhål som man fäster originalhållaren i, ska inte användas. Man skruvar direkt i Evotechen. Däremot återanvänder man gummipackningen som är original. Den ser ut som på den länkade bilden.

http://img.f.ridersdiscount.com/for...stall_13_675/evotech_tail_tidy_install-29.jpg

Hela beskrivningen som jag följde finns här:

http://www.triumph675.net/forum/showthread.php?t=87857

En sådan packning såg jag inte röken av, får montera ner och kolla. Jag satte ihop allt även utan metallplattan men då var skruvarna för långa, trots att jag bytt spacers. För det är väl oem skruvarna man skall köra med?
Typiskt att det är ännu kallare idag...
 
En sådan packning såg jag inte röken av, får montera ner och kolla. Jag satte ihop allt även utan metallplattan men då var skruvarna för långa, trots att jag bytt spacers. För det är väl oem skruvarna man skall köra med?

Ja, om man byter spacers är det nog originalskruvarna man ska använda. Jag bytte i somras och minns inte riktigt. Möjligen framgår det av den medskickade manualen eller instruktionen jag länkade till.

Men jag är (nästan) säker på att packningen satt på från början eftersom jag minns att den var lite snett monterad från fabrik.
 
Har du ingen packning borde det fungera bra att göra en egen av några millimeter tjockt gummi. Det framgår ju hur stor den ska vara och var hålen ska sitta. Blir det för tunt är det ju bara att ha flera lager.
 
Plockade ner allting. Hittade packningarna, de satt givetvis på plats som om de var svetsade. Provade att skruva på igen men skruvarna var för långa, gick då igenom min ica-kasse och hittade 4 skruvar med insex som var kortare, körde in dessa och voila - klart.
Arrrrrgh att jag bommade allt detta igår samt tips: förvara inte skruvar i stor plastpåse.
:huvet

IMG_2668.jpg
 
Last edited:
Jag går i seriösa köptankar på en ny ST3 2014. Frågan jag ställer mig är hur bra originalsystemet är och om det är värt att köpa effektljuddämpare (Arrow/LeoVince) direkt? Ni med erfarenhet, vad anser ni?
 
Jag går i seriösa köptankar på en ny ST3 2014. Frågan jag ställer mig är hur bra originalsystemet är och om det är värt att köpa effektljuddämpare (Arrow/LeoVince) direkt? Ni med erfarenhet, vad anser ni?

Originalet är ganska tyst, du hör mycket insugsljud och mindre avgas. Vid ordentligt gaspådrag låter den rätt bra dock. Arrow ger väl 2hk mer med uttagen baffel och med rätt mapp, så det är ju ingen jätteskillnad, däremot låter det ju fränare. Funderar själv på Arrow faktiskt.

Lyssna på tuben, finns massa filmer med olika blås.
 
Originalet är ganska tyst, du hör mycket insugsljud och mindre avgas. Vid ordentligt gaspådrag låter den rätt bra dock. Arrow ger väl 2hk mer med uttagen baffel och med rätt mapp, så det är ju ingen jätteskillnad, däremot låter det ju fränare. Funderar själv på Arrow faktiskt.

Lyssna på tuben, finns massa filmer med olika blås.

Okok. Ska ut o leta efter något bra klipp! Förhoppningsvis har de satt på Arrow hos Johans MC som man kan få prova till helgen.
 
23 mil idag på soliga skånska grymma vägar! Tog mig tid häromdagen och ställde in chassiet lite bättre, framförallt var ju förspänningen bak på tok för mjuk för min vikt. Blev en helt annan hoj med rätt sag bak. Nu är det finjustering av retur och kompression.
 
23 mil idag på soliga skånska grymma vägar! Tog mig tid häromdagen och ställde in chassiet lite bättre, framförallt var ju förspänningen bak på tok för mjuk för min vikt. Blev en helt annan hoj med rätt sag bak. Nu är det finjustering av retur och kompression.

Det här är något som jag ska ägna dagen åt. Vad är din vikt samt hur mycket (antal varv) behövde du justera för att bli nöjd. Hur många mm sag valde du fram resp. bak.
 
Det här är något som jag ska ägna dagen åt. Vad är din vikt samt hur mycket (antal varv) behövde du justera för att bli nöjd. Hur många mm sag valde du fram resp. bak.

Satte saget till cirka 30 mm, det behöver göras mer noga än jag hade tid till. Det blev några varv på bakfjädern, den var minst sagt mjuk för mina 90 kg. Räknade inte exakt då det är individuellt på sag och förspänning från person till hoj till fjäder, även på samma hojmodell.

Kompression och retur satte jag till 9 klick ut fram och 8 klick ut bak. Ska minska ett hack både fram och bak kände jag efter rundan i fredags, cykeln var lite för snärtig.

Men det blev totalt en enorm skillnad mot fabriksinställningarna, särskilt gjorde ju förspänning bak på allt. Nu jobbar framgaffeln mer också istället för att cykeln bara sätter sig på rumpan.

Det kommer att bli mer justerande här under våren så jag får det så bra det går, egentligen tragiskt illa att jag inte gjorde detta som första grej när jag köpt hojen... Jag har ett fullt justerbart chassi och har valt R-modellen för den bättre fjädringen, men låter bara allt vara standard. Skäms! :) :rodnar
 
Hej allihopa!
Jag hade från början siktet inställt på Yamahas nya MT-09, men efter provkörning så tror jag att den är i nervösaste laget för mig. Street triple känns mer välbalanserad, funderar på en standard street triple av 2013 års modell. Har förstått att R-modellen egentligen är "the way to go" men hur stor skillnad är det egentligen? Jag är inte så erfaren av "sporthojar" så jag kommer vara en nybörjare på de kurviga vägarna, väger runt 90 kg med full utrustning, kommer dämpningen bli för mjuk på standardmodellen?
 
Hej allihopa!
Jag hade från början siktet inställt på Yamahas nya MT-09, men efter provkörning så tror jag att den är i nervösaste laget för mig. Street triple känns mer välbalanserad, funderar på en standard street triple av 2013 års modell. Har förstått att R-modellen egentligen är "the way to go" men hur stor skillnad är det egentligen? Jag är inte så erfaren av "sporthojar" så jag kommer vara en nybörjare på de kurviga vägarna, väger runt 90 kg med full utrustning, kommer dämpningen bli för mjuk på standardmodellen?


Kul, något högre sitthöjd på R modellen, lite större bromsar samt justerbara dämpare runt om. Dock, så klarar man sig bra utan R om man inte vill vara snabbast!! ;) Nej, men klart att std ST3 duger mycket fint!!!! Bara ovanstående som är skillnad, ska du piska bana?

//Daniel
 
Kul, något högre sitthöjd på R modellen, lite större bromsar samt justerbara dämpare runt om. Dock, så klarar man sig bra utan R om man inte vill vara snabbast!! ;) Nej, men klart att std ST3 duger mycket fint!!!! Bara ovanstående som är skillnad, ska du piska bana?

//Daniel

Ok! Kollade blocket precis, där finns en 2013 R, gått runt 400 mil för 82000:-, vore kanske nått!? Skulle helt klart vara kul att testa på bana.

Har kompisar jag kör med som har hojar med runt 1000cc, hänger streeten på bra med så pass mycket större hojar? När jag provkörde den så tyckte jag det kändes som den hade bra drag:)
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top