Triumph Street Triple-tråden

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
hmm...som n00b man är? Hur viktigt är rekommendationerna i service boken? Sorry, inget svar på din fråga men har för mig de står Pirelli eller Michelin?!

Fyra olika är rekommenderade av Triumph, det är väl inte viktigt alls egentligen att följa det. Rätt dimension och typ av däck för din körning och din hoj är utmärkt.

Jag är dock väldigt nöjd med Diablo Rosso Corsa, fint grepp och äts inte upp allt för snabbt verkar det som. Mina har gått 300 mil nu och ser fortfarande fina ut. Tålde bandagen mycket bättre än de Pilot Road 2 jag hade på gamla hojen.
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Är det någon som redan behövt sula om hojen och vad har ni lagt på för däck då?

Jag nötte igenom till korden på mitt bakdäck i oktober. Det gick från ok men med touringplatta till tvärslut på en förmiddag. Eftersom det var helg och jag skulle köra dagen därpå fick jag låna ett Michelin Pilot 3 av en polare. Jag tänker byta båda däcken nu och det blir sannolikt Metzeler M7 RR.
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
sɐəɹpuɐ;5991895 skrev:
Jag nötte igenom till korden på mitt bakdäck i oktober. Det gick från ok men med touringplatta till tvärslut på en förmiddag. Eftersom det var helg och jag skulle köra dagen därpå fick jag låna ett Michelin Pilot 3 av en polare. Jag tänker byta båda däcken nu och det blir sannolikt Metzeler M7 RR.

Hur många mil fick du ut cirka?
 

Pirate-girl

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2013
Ort
Henkan
Hoj
Yamaha -R6 09
sɐəɹpuɐ;5991895 skrev:
Jag nötte igenom till korden på mitt bakdäck i oktober. Det gick från ok men med touringplatta till tvärslut på en förmiddag. Eftersom det var helg och jag skulle köra dagen därpå fick jag låna ett Michelin Pilot 3 av en polare. Jag tänker byta båda däcken nu och det blir sannolikt Metzeler M7 RR.

Hur var Michelin Pilot 3 på strR tyckte du?
 

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Ort
Uppsala
Hoj
Honda VFR1200F
Hur många mil fick du ut cirka?

Nästan 1100 men då var det rätt trist ganska länge mot slutet. Framför allt var det lite obehagligt vid längsgående asfaltslagningar då det blev lite oförutsägbart. Framdäcket är dock fortfarande ok.

Hur var Michelin Pilot 3 på strR tyckte du?

Jag har bara kört det över vintern och grus och kyla inbjuder inte till någon aktiv körning. Dessutom är det halvslitet, men jag tycker att det fungerar. Det är ett jättelyft jämfört med ett utslitet Diablo Rossa Corsa.
 

phnom

Medlem
Gick med
12 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
-96 TRX 850 | -18 1290 Super Adventure R
Är Diablo Supercorsa standard på Street Triplen också?

Jag fick iaf ut ca 800 på mitt framdäck på Daytonan, två lugna bandagar medräknat. Fanns väl några mil kvar på det men bytte bakdäcket och slog till på framdäck samtidigt.
 

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Ort
Falun
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Ville ha bra våtgrepp då jag gärna arbetspendlar på hojen, så jag köpte Metzeler Z8 till den förra året.
Vet inte direkt hur de står sig mot sportigare däck på bana då jag inte direkt har haft nått att jämföra med men på landsväg tycker jag de funkar kanon. Dessutom bästa våtgreppet jag nånsin haft inräknat även de 2 landsvägshojar jag ägt innan denna.
 

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Ort
stockholm
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport
Ville ha bra våtgrepp då jag gärna arbetspendlar på hojen, så jag köpte Metzeler Z8 till den förra året.
Vet inte direkt hur de står sig mot sportigare däck på bana då jag inte direkt har haft nått att jämföra med men på landsväg tycker jag de funkar kanon. Dessutom bästa våtgreppet jag nånsin haft inräknat även de 2 landsvägshojar jag ägt innan denna.

Vad betalade du för det däcket? Har tänkt exakt som du men vill inte betala överpris.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Då har man börjat med injusteringen av stötdämparna.
för att nå ca 30 mm sag bak fick jag vrida in bakdämparen ca 4,5 varv.
Fram ca 5 varv in ifrån standard (men ändå inte där)vilket innebär att jag bara har 2 varv kvar ( in ) att justera på????

Är väl inte helt klar med optimeringen av sag men det känns helt klart som en annan hoj. Framförallt sitter den inte bak som tidigare, samt att fast jag "spänt" fjädrarna så känns hojen klart mjukare i sin fjädring.

Det kan nog förklaras med att nu så jobbar fjädringen i sitt rätta område.
Fortsätter lite i helgen då lite ovetande kompisar kommer över:)
 

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 790 Adventure R
Har du vridit så mycket för att uppnå ca 30mm sag så är du nog för tung för den fjädern. Inte optimalt att trycka ihop fjädern så mycket då den inte kommer att arbeta på rätt sätt. Jag köpte en ny dämpare till min hoj med en mer passande fjäder.
Kolla nu även att returen inte är för snabb när du tryckt ihop fjädern. Den ska inte hoppa upp för snabbt när du studsar hojen där bak och inte för slö heller.
 

Halvdampis

Medlem
Gick med
30 Mar 2013
Ort
Stockholm
Hoj
TV4 Fact. -17
Har du vridit så mycket för att uppnå ca 30mm sag så är du nog för tung för den fjädern. Inte optimalt att trycka ihop fjädern så mycket då den inte kommer att arbeta på rätt sätt. Jag köpte en ny dämpare till min hoj med en mer passande fjäder.
Kolla nu även att returen inte är för snabb när du tryckt ihop fjädern. Den ska inte hoppa upp för snabbt när du studsar hojen där bak och inte för slö heller.

88kg borde väl inte vara något problem?
Kommer som sagt att kolla lite mer i helgen (sag, retur, mm) men är lite oroad att jag fått justera så mycket på framgaffeln.
Någon annan som har koll på hur mycket dom har behövt justera för att uppnå 30 mm sag?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Tog ut min på premiärtur igår. Sjukt kul hoj! :yoparty

Hursomhelst så är den väldigt högljudd och har ett mycket "hård/rapp" klang med Leo Vince titan slipon. Ni som har kolfiberpipor på är ljudet dovare i karaktär?

Gud förbjude att jag börjar bli gammal och det är därför jag tycker att 104db på fem meters avstånd vid knappt 8000 varv är för högt!:gråta
 

rulle_retard

Ny medlem
Gick med
13 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Husqvarna 701 SM
Funderar på en standard 2013 street triple nu, väger runt 90 kg med utrustning och funderar på om stötdämparna kommer funka ok. Någon i samma viktklass som har en standard som kan uttala sig? Har inte hittat någon i stockholmsområdet som har en demo så jag kan testa. När man tittar på den här så ser det ju inte direkt bra ut :(

https://www.youtube.com/watch?v=PZhoRuUoC3k
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Funderar på en standard 2013 street triple nu, väger runt 90 kg med utrustning och funderar på om stötdämparna kommer funka ok. Någon i samma viktklass som har en standard som kan uttala sig? Har inte hittat någon i stockholmsområdet som har en demo så jag kan testa. När man tittar på den här så ser det ju inte direkt bra ut :(

https://www.youtube.com/watch?v=PZhoRuUoC3k

Du kanske ska satsa på en R då? Inte så många kronors skillnad... Jag väger runt 90 just nu och det blev många varv kvar på bakdämparen när jag ställde saget. Känns inte som ett problem förvånande nog.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top