Trilskande rödljus

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Vart ringer man om ett rödljus inte känner av hojen?

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det är kommunalare, gissa om de bryr sig :notme Men prova, under har ju skett förr.

Jag provar det, O kabeltattande gixxerbroder. :hej
Jag kommer inte hem utan att passera det förbannade rödljuset,,, :(

John Holmes skrev:
Jag provar det, O kabeltattande gixxerbroder. :hej
Jag kommer inte hem utan att passera det förbannade rödljuset,,, :(

Så du får göra en buskörning och köra mot rött varje gång!? :skrämd INTE bra om polisen ser det..dom lär ju inte tro på en sån rövar historia :rolleyes: Hoppas dom fixar det där rödljuset! :tummenupp

Det finns ett likadant rödljus i närheten där jag bor. Jag brukar bara sakta in sen kör jag mot rött om det inte kommer någon bil bakom mig som rödljuset kan känna av. Jag tror inte att polisen skulle säga något om de såg det, vad ska man annars göra....?

Vid trilskande rödljus har jag fått för mig att det hjälper att snurra runt startmotorn sista 10-15 metrarna fram till rödljuset...

Thundercat skrev:

Jo - när jag kommer fram mot rödljus som normalt aldrig slår om, ifall jag drar in kopplingen och trycker in start-knappen så startmotorn snurrar, då brukar de slå om ganska så omgående.
Det brukar även hjälpa vid övriga icke-tidsinställda rödljus, som reagerar då fordon kör förbi; det blir grönt mycket snabbare. Vissa rödljus som slår om till gult slår tillbaka till grönt med den tekniken.

Det KAN ju vara en ren tillfällighet, och jag kanske bara fått för mig alltihopa - det kanske inte alls stämmer, men kanske värt att testa?

tks skrev:
Jo - när jag kommer fram mot rödljus som normalt aldrig slår om, ifall jag drar in kopplingen och trycker in start-knappen så startmotorn snurrar, då brukar de slå om ganska så omgående.
Det brukar även hjälpa vid övriga icke-tidsinställda rödljus, som reagerar då fordon kör förbi; det blir grönt mycket snabbare. Vissa rödljus som slår om till gult slår tillbaka till grönt med den tekniken.

Det KAN ju vara en ren tillfällighet, och jag kanske bara fått för mig alltihopa - det kanske inte alls stämmer, men kanske värt att testa?

:D Hur kom du på idén att testa?

Thundercat skrev:
:D Hur kom du på idén att testa?

Det var någon som sade någon gång att detektorerna reagerar på elektromagnetiska fält... och då startmotorn går igång borde väl ett sådant genereras? Det var iaf min gissning - och jag tycker det verkar som det fungerar i de flesta fallen.

tks skrev:
Det var någon som sade någon gång att detektorerna reagerar på elektromagnetiska fält... och då startmotorn går igång borde väl ett sådant genereras? Det var iaf min gissning - och jag tycker det verkar som det fungerar i de flesta fallen.

Låter ju som det är mycket bra för motorn....

///Mats

Hum, nu skall jag vara besserwisser: Det ligger en spole i backen och sedan mäter man induktansen i spolen. En järnkärna i en spole ökar induktansen alltså: högre induktans framför rödljuset det slår om till grönt.
Så visst är handlar det om elektriskafält men dom är inte genererade av bilen/hojen… liksom! :rolleyes:

Finns ett antal rödljus hos mig som aldrig slår om till grönt när man kommer med XR:en. Så fort en bil ansluter bakom så vips så blir det grönt. Hade sällan det problemet med min gamla XT, så jag fick för mig att det beror på att jag har mycket aluminium (ram) och plast (tank) istället för stål.

triple skrev:
Hum, nu skall jag vara besserwisser: Det ligger en spole i backen och sedan mäter man induktansen i spolen. En järnkärna i en spole ökar induktansen alltså: högre induktans framför rödljuset det slår om till grönt.
Så visst är handlar det om elektriskafält men dom är inte genererade av bilen/hojen… liksom! :rolleyes:

Man lär sig något nytt varje dag! :tummenupp

Thundercat skrev:
Man lär sig något nytt varje dag! :tummenupp

Japp och om du vill veta så fungerar "magnetslingorna" som bevakar våra inlopp till landet så ingen ubåt slinker in sjövägen på samma sätt. :D

Thundercat skrev:
jag vet nog vilka som tar hand om ubåtarna...

/Dunderkissen - Ubåtsjägare

Ja, ett fåtal extremt trötta lirare i uniform.

/John Holmes, fd Ubåtsjägare

*/ ?>
Nyheter
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Back