imaster skrev:
2615395 Fast tff gäller ju vid bandagar av vissa arrangörer med vissa förs.bolag. Hur kommer det se ut i fortsättningen..?
TFF gäller endast när det är SMC som är arrangör och att just det arrangemanget är sanktionerat av SMC Riks, annars gäller inga försäkringar, punkt! Detta beror på att att SMC riks har skrivit ett avtal med försäkringsbolagen och påvisat att bandagar arrangerade av SMC verkligen är trafikövningar. Det är därför en SMC-kurs ser ut som den gör och genomför på ett sådant sätt.
Sen att det förekommit att försäkringsbolag (Folksam senast) iallafall beslutat sej för att betala ut ersättning vid en "vanlig" bandag är mer ett olycksfall i arbetet då försäkringsbolaget kan följa nuvarande lag och inte behöver betala ut en spänn. Det som diskuteras i dom olika remisserna är själva formuleringen på lagen, i nuvarande form kan den tolkas lite olika när det gäller vissa detaljer. Efter omskrivning av lagen kommer det förmodligen vara klockrent att försäkringen INTE gäller på bana.
Vi skall nog inte hoppas på att omkrivningen medför att försäkringen börjar gälla plötsligt, det har den faktiskt aldrig gjort hittils... Undantaget kan bli just vad det gäller begreppet "övningskörning" eftersom det inbegriper till exempel halkbana inför uppkörning för körkort.
Men om det blir så att vid "övningskörning" så skall försäkringen gälla, ja då har vi ju genast ett nytt tolkningsförfarande och cirkusen börjar igen...
När jag gick motorskolan i Strängnäs för en herrans massa år sedan hade vi en hel dag med lagtolkning tillsamman med en av snubbarna som skrivit trafiklagstiftningen, och inte ens han kunde säga vad som gällde i vissa lagtexter. Som ett exempel så stod det då ingenstans att man var tvungen att använda blinkers, enligt lagboken kunde man tolka det som en "bör" och inte "skall" fråga... Ibland undrar man ifall dom som skriver lagtexter är samma människor som skriver manualer till stereo- och tv-anläggningar...
wdac skrev:
2615421 det betyder ju då att alla fordon som körs på bana (priv mark) måste vara reggade skattade och besiktade och minst trafikförsäkrade, men de är dem ju inte..
Man måste skilja mellan "bana" och inhägnad privat mark. Bana innebär att det är en saktionerad bana, där får man köra oskattade, oreggade fordon. På den egna marken får man inte skotta upp till exempel en crossbana, det är inte en saktionerad bana. Kör man på sin egen mark med till exempel en crosshoj så faller det under andra lagar, till exempel terrängkörningslagen.
En granne till min ex köpte en 65 kubikscross till sin 11-åriga grabb, grabben kom hem tidigt från skolan en dag och beslöt sej för att köra en vända på gården. Någon ringde farbror blå som åkte dit och plockade grabben, sen ringde dom till hans pappa som genast åkte hem och fabror blå plockade pappas körkort på plats...
HanneZ skrev:
2615403
Jo den gäller, iaf ibland. Alla "fall" jag har hört om så har den gällt. Sen anledning till att man ska skaffa en olycksfallförsäkring är att man inte kan garantera att den gäller.
Nej, den gäller INTE, inte i något fall, inte enligt lagen. Att försäkringsbolagen väljer att betala ut ersättning beror på andra orsaker som jag inte kan svara på, förmodligen samma okunnighet som ger olika premier beroende på vem man pratar med när man skall ställa på hojen på våren...