Trafikförsäkring kontra körning på inhägnat tävlingsområde.

Kurvmakaren skrev:
Pratade idag med den ansvarige hos TFF där jag fick meddelat att remissen inte kommer förrän om ca 1 månad. Jag flikar in med mer info så fort jag fått detta dokument i min hand.

Nästan idag då?

Tuben skrev:
har precis pratat med TFF:s representant och kan meddela att det börjar ljusna. Ett tag såg det ut som om detta "ärende" skulle bakas ihop med ett antal andra frågor med följd att det skulle dra ut ordentligt på tiden. Nu har man behållt detta ärende och skall behandla detta separat.
Det sägs att f.d justitierådet har lämnat sin remiss till justitiedepartementet för vidare bearbetning.
Under början på 2006 kommer en remiss ut och då hoppas jag att alla ni här på forumet gör er röst hörd då man som svensk medborgare kan lämna in remissvar och påverkar resultatet.

Mer info kommer när jag vet mer.

Jag har egentligen inte förstått detta problem.

I min hjärna är det ganska enkelt (men jag har en ganska enkel hjärna IOFS)

Eftersom försäkringsbolagen hänger upp sig på Tävling samt Träning inför tävling så är det ju enkelt.

Har man licens så är det träning inför tävling.

Har man inte licens så är det inte träning inför tävling, då du (defacto) inte KAN tävla eftersom du saknar licens...

Men naturligtvis så är det inte så enkelt eftersom delar av täckningen för trafikförsäkringen regleras i lagstiftning och att försäkringsbolagen måste följa den. Men för vagnskadedelen så borde ju resonemanget hålla... eller?

amullo skrev:
Jag har egentligen inte förstått detta problem.

I min hjärna är det ganska enkelt (men jag har en ganska enkel hjärna IOFS)

Eftersom försäkringsbolagen hänger upp sig på Tävling samt Träning inför tävling så är det ju enkelt.

Har man licens så är det träning inför tävling.

Har man inte licens så är det inte träning inför tävling, då du (defacto) inte KAN tävla eftersom du saknar licens...

Men naturligtvis så är det inte så enkelt eftersom delar av täckningen för trafikförsäkringen regleras i lagstiftning och att försäkringsbolagen måste följa den. Men för vagnskadedelen så borde ju resonemanget hålla... eller?
Försäkringsbolagen anser inte att man måste vara med i So lr liknande för att tävla. Det räcker med att du "tävlar" internt mot din kompis på en allmän bankörning för att det skall anses som en tävling.

HanneZ skrev:
Försäkringsbolagen anser inte att man måste vara med i So lr liknande för att tävla. Det räcker med att du "tävlar" internt mot din kompis på en allmän bankörning för att det skall anses som en tävling.

Hur ser då "träning inför tävling" ut? Att man står vid ett rödljus och gasar lite extra när det blir grönt?

Gränsdragningen är minst sagt luddig....

flugan skrev:

Nope!

Liknande trådar där man tar upp bankörning/försäkring så är det olika svar från bolagen.Somliga godkänner medan andra till o med förnekar till o med trafik.
Ska bli intressant och höra vad du får fram Kurvmakaren...jaga dem nu med blåslampa :)

RedTop skrev:
2115291 Ja, men det är ändå intressant i diskussionen att se hur TFF (=försäkringsbolagen) ser på saken.

Det är inget nytt att försäkringsbolagens syn är på det viset. Detta har varit uppe i snart 2 år utan några egentliga förändringar mer än "tolkningar". Bolagen sparar mycket pengar på att tolka lagen på detta viset.

RedTop skrev:
2115321 Vet du något nytt om Justitiedepartementets utredning/remissförslag?

Pratade med TFF:s representant förra veckan och man säger att ett förslag är på gång in för remiss. Datum för detta är fortfarande inte klart. Det man med säkerhet kan säga är att man jobbar på att skriva om lagen för att ta bort tolkningsmånen som så hett diskuteras här på forumet.

RedTop skrev:
2115321 Vet du något nytt om Justitiedepartementets utredning/remissförslag?

Nu vet jag äntligen mer om denna fråga...

Gå in och läs Promemorian på regeringens hemsida:
http://www.regeringen.se/sb/d/108/a/64776;jsessionid=agioIcTi7PNe

Försäkringsförbundet har dessutom lämnat ett remissyttrande rörande ovanstående promemoria:

http://www.forsakringsforbundet.com/common/browse.asp?id=5157

Även Lunds universitet har bemödat sig med att ge ett remissvar:

http://www.jur.lu.se/Internet/Forskning/Forskning.nsf/0/3e346017c73cdd9cc125720900421020/$FILE/Ds%202006_012.pdf

Läs och begrunda...Lagändringarna ska enligt förslaget i promemorian träda i kraft den 1 april 2007.

Last edited:
Nu har jag läst på alla tre ställena, och inte vart jag klokare av det.
Min egen högst lekmannamässiga tolkning är att vi måste teckna personliga MTL-försäkringar framöver.

Är det någon som kan ge en populärversion av förslag och remissvar ?

//P

Froven skrev:
2615367 Nu har jag läst på alla tre ställena, och inte vart jag klokare av det.
Min egen högst lekmannamässiga tolkning är att vi måste teckna personliga MTL-försäkringar framöver.

Är det någon som kan ge en populärversion av förslag och remissvar ?

//P

Ungefär samma tolkning kan jag få fram med tillägget att man även rekommenderar att teckna en olycksfallsförsäkring (en personlig sådan)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti