Trafikförsäkring kontra körning på inhägnat tävlingsområde.

Kurvmakaren skrev:
Jag har regelbunden kontakt med TFF och rapporterar mer så fort jag får veta något.

Lysande!

Kurvmakaren skrev:
Detta är ju för ALLAS bästa (iallafall de som får för sig att avnjuta kurvtagning på bana) och ett förtydligande har vi väntat på länge nog.

Håller med dig. Det har tagit lång tid sett från vårt perspektiv. Juridiska processer brukar inte ta någon hänsyn till de som får leva med ovissheten under en förhållandevis lång tid. De som det är mest synd om. Inte sällan är det ett mindre prioriterat fall som förhalar processen ytterligare. Vi andra som inte är direkt drabbade får nog visa lite tålamod. Tids nog avgörs det.

Glädjande nog är det en mycket kompetent person som hanterar frågan hos Justitiedepartementet vid namn Bertil Bengtsson (f.d Justitierådet) och tidplanen ser ljus ut avseende beslutsgången.

Ankan skrev:
Jodå, det skall nog kunn bli lite info vad det lider. Det är den där f-bannade advokatsekretessen som spökar just nu.
Jag ser fram mot att få saken prövad i domstol det är helt klart.

Hur gick det?

Väcker lite liv i den här tråden igen...

Jag har på nytt haft kontakt med TFF där de säger att det nya lagförslaget / förtydligandet / omskrivningen är på gång ut om ett par dagar. Än så länge är inga uppgifter offentliga men det verkar som om det ljusnar för oss hojåkare. Jag återkommer med mer när TFF har träffat Bertil och fått det slutliga dokumentet.

flugan skrev:
Ngt nytt under solen?

Det går sakta framåt. En dom är nog inte att vänta förrän tidigast till våren någon gång. Får väl dock lätta på förlåten lite och berätta följande.

Målet har två huvudriktningar. Dels ersättning från trafikförsäkringen för personskada, där förutsättningarna regleras av den berömda trafikskadelagen samt lagen om motortävlingsförsäkring, dels ersättning för sakskada på hojen samt räddning, vilket helt regleras av försäkringsvillkoren.

(Viktigt att känna till är att det vid färd på bana antingen skall finnas en giltig trafikförsäkring eller en särskild motortävlingsförsäkring som tecknas av banägaren, tävlingsarröngören eller annan.)

Sakskadan först. Enligt försäkringsvillkoren gäller inte försäkringen inom inhägnat tävlingsområde. Punkt. Enligt Trygg-Hansa utgör Nürburgring ett inhägnat tävlingsområde eftersom det är byggt för tävlingar och det fortfarande körs ett trettiotal tävlingar där varje år. Svårare än så är det inte enligt bolaget. Resonemanget om vad som utgör inhägnat tävlingsområde går tillbaka till trafikskadelagen, lagen om motortävlingsförsäkring, dess förarbeten samt den juridiska doktrinen.

Jag menar med hänsyn till förarbetena till lagen om motortävlingsförsäkring (uttrycket får i villkoren ges samma innebörd som i lagen) att man måste se på uttrycket inhägnat tävlingsområde i ett vidare perspektiv. Lagstiftarens resonemang i förarbetena är helt och hållet kopplad till tävlingsverksamhet samt träning, övningskörning med mera som har ett samband med tävlingsverksamhet. Med hänsyn därtill argumenterar jag i målet för att hänsyn måste tas till förutsättningarna för den verksamhet som de facto bedrivs på RIngen under allmänhetens åkning. En avgörande förutsättning för att införa lagen om motortävlingsförsäkring var att på inhägnade tävlingsområden förmodas inte gälla vanliga trafikregler. På Ringen gäller vanliga trafikregler under allmänåkningen. Detta innebär att den verksamhet som förekommer då inte har några avgörande likheter med de som den svenske lagstiftaren förutsatte skulle bedrivas på banor. Ungefär av de skälen anser jag att motortävlingsförsäkring inte kan krävas för en verksamhet av det slag som bedrivs på ringen och därmed kan Ringen ej anses utgöra ett inhägnat tävlingsområde, varken i trafikskadelagens eller försäkringsvillkorens mening.

Vad sedan gäller trafikförsäkringens giltighet är det hela enklare därför att då räcker det inte med att skadan inträffat vid körning inom inhägnat tävlingsområde. Dessutom krävs enligt min mening (något förenklat) att skadan inträffat under träning eller övningskörning inför tävling. Någon tävling var det ju definitivt inte och min klient kan inte träna inför en tävling, bland annat av det enkla skälet att han saknar licens. Därmed brister det åtminstoene i en av de båda förutsättningar som skall föreligga för att lagen om motortävlingsförsäkring skall vara tillämplig och inte trafikskadelagen.

Bolaget hävdar att min klient ägnat sig åt träning och därför gäller undantagsregeln i trafikskadelagen.

Därutöver har tvisten kommit att handla en del om avtalsrätt och hur en del andra villkor för försäkringen skall tolkas.

Jag bedömer att vi har goda möjligheter att få rätt vad gäller trafikförsäkringens giltighet. I fråga om vagnskadan är det mer öppet hur det går.

Observera nu att ovantående resonemang gäller Ringen. Det är inte riktigt samma förutsättningar vid körning på Knudan, åsen eller A-torp.

Ankan skrev:
Observera nu att ovantående resonemang gäller Ringen. Det är inte riktigt samma förutsättningar vid körning på Knudan, åsen eller A-torp.

Kommer detta fallet att kunna bli prejudicerande på ngt sätt vad gäller trafikskadelagen?

flugan skrev:
Kommer detta fallet att kunna bli prejudicerande på ngt sätt vad gäller trafikskadelagen?

Kanske vad gäller Nûrburgring. Inte lika sannolikt vad gäller körning på svenska banor. Det beror ju dock på om fallet överklagas till högre rätt (tingsrättsdomar anses inte ha värde som prejudikat) samt på hur domstolen utformar sina domskäl.

Diskussionen om ringen togs upp på ducceklubbens egna forum.

En av medlemmarna som ofta är på ringen skrev följande.
Ringen ÄR en enkelriktad väg, som är avgiftsbelagd. (Einbahnstrasse)
Juristen borde kolla med bolaget om dom vet varför polisen åker ut på Ringen och delar ut fortkörningsböter (det är hastighetsreglerat på vissa ställen) och har razzior där dom kollar fall bilarna/hojarna är strikt gatanpassade (Tüv), samt att dom tar böter på plats vid incidenter.

En sak får man inte glömma, om man kvastar av med sin bil t.ex och förstör en sådär 35m armco räcke så åker man på att pröjsa det mé och skulle bilen grina glyckol och olja i samma veva så åker man på saneringsmedlet ochså samt inkomstbortfallet på den tiden det måste vara avstängt när dom bärgar dyrgripen, glöm inte att bärgaren tar ca 170 euro för att bärga en hoj, samt en 10 euro om dan i förvaring/parkering.

Allt detta får man ta med bolaget när man kommer hem.
Inget roligt alls, kan jag tänka mig, men så kan det bli, där nere, tro mig, det händer.

juristen bör fråga också om det är vanligt att när mc-åkare "tränar" på "bana" om det är vanligt och tillåtet att turistbussar åker med i "träningen" och titta lite grann.

Tänkte att det kanske skulle vara intressant att veta.

Last edited:
amullo skrev:
Diskussionen om ringen togs upp på ducceklubbens egna forum.

En av medlemmarna som ofta är på ringen skrev följande.
Ringen ÄR en enkelriktad väg, som är avgiftsbelagd. (Einbahnstrasse)
Juristen borde kolla med bolaget om dom vet varför polisen åker ut på Ringen och delar ut fortkörningsböter (det är hastighetsreglerat på vissa ställen) och har razzior där dom kollar fall bilarna/hojarna är strikt gatanpassade (Tüv), samt att dom tar böter på plats vid incidenter.
En sak får man inte glömma, om man kvastar av med sin bil t.ex och förstör en sådär 35m armco räcke så åker man på att pröjsa det mé och skulle bilen grina glyckol och olja i samma veva så åker man på saneringsmedlet ochså samt inkomstbortfallet på den tiden det måste vara avstängt när dom bärgar dyrgripen, glöm inte att bärgaren tar ca 170 euro för att bärga en hoj, samt en 10 euro om dan i förvaring/parkering.
Allt detta får man ta med bolaget när man kommer hem.
Inget roligt alls, kan jag tänka mig, men så kan det bli, där nere, tro mig, det händer.

Tänkte att det kanske skulle vara intressant att veta.

Just aspekten med polisens "tillsyn" över verksamheten på ringen är en omständighet som tagits upp i målet. Vad vi träter om är huruvida denna typ av omständigheter kan konstituera att Ringen a) inte är ett inhägnat tävlingsområde, och b) inte använts för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.

Ankan skrev:
Just aspekten med polisens "tillsyn" över verksamheten på ringen är en omständighet som tagits upp i målet. Vad vi träter om är huruvida denna typ av omständigheter kan konstituera att Ringen a) inte är ett inhägnat tävlingsområde, och b) inte använts för tävling, träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål.

Intressant..
Det finns ju fler ställen i Europa som är banor och som även används som allmän väg.. Hur blir det om jag krashar i den berömda tunneln i Monaco?

amullo skrev:
Intressant..
Det finns ju fler ställen i Europa som är banor och som även används som allmän väg.. Hur blir det om jag krashar i den berömda tunneln i Monaco?

Där är det ingen diskussion. Trafikförsäkringen gäller därför att tunneln inte är inrättad som en del i ett inhägnat tävlingsområde.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti