Bingo skrev:Det är ju faktiskt just det den är, kostnadsfri - eller nästan i vart fall. Det du betalar för är kurslitteraturen. Däremot är vare sig hyran eller käket kostnadsfria, vare sig här eller i Amerika men de sakerna inkluderas vanligen inte i begreppet utbildning. Vill du ha det helt kostnadsfritt får du åka till Nord-Korea. Där får studenterna en stor säck ris och en något mindre säck torkad fisk varje termin. Får gratis alltså.
Jag tycker det studiesystem vi har i Sverige är bra men utbildningen är inte kostnadsfri enligt mitt sätt att se på saken. Hade jag inte utbildat mig hade jag inte haft tidigare nämnda skulder. Därtill så vidhåller jag att jag på ett mindre ansett universitet/college i USA hade haft en lägre totalskuld efter mina studieår än vad jag idag har. Det pga att jag:
1) Hade bott/ätit på campusområdet något som i vissa fall ingår i terminsavgiften som inte alls behöver vara hela 25 000 per termin.
2) Jag hade fått jobba så mkt extra jag velat utan att behöva känna mig hämmad av någon CSN gräns. Inte osannolikt då också till en högre lön.
3) Lägre levnadsomkostnader.
Exemplet med NordKorea var smaklöst, bättre kan du.
Nu måste man nog jobba igen.
Olzki out.