Till er unga arga killar

Bingo skrev:
Det är ju faktiskt just det den är, kostnadsfri - eller nästan i vart fall. Det du betalar för är kurslitteraturen. Däremot är vare sig hyran eller käket kostnadsfria, vare sig här eller i Amerika men de sakerna inkluderas vanligen inte i begreppet utbildning. Vill du ha det helt kostnadsfritt får du åka till Nord-Korea. Där får studenterna en stor säck ris och en något mindre säck torkad fisk varje termin. Får gratis alltså.

Jag tycker det studiesystem vi har i Sverige är bra men utbildningen är inte kostnadsfri enligt mitt sätt att se på saken. Hade jag inte utbildat mig hade jag inte haft tidigare nämnda skulder. Därtill så vidhåller jag att jag på ett mindre ansett universitet/college i USA hade haft en lägre totalskuld efter mina studieår än vad jag idag har. Det pga att jag:

1) Hade bott/ätit på campusområdet något som i vissa fall ingår i terminsavgiften som inte alls behöver vara hela 25 000 per termin.

2) Jag hade fått jobba så mkt extra jag velat utan att behöva känna mig hämmad av någon CSN gräns. Inte osannolikt då också till en högre lön.

3) Lägre levnadsomkostnader.

Exemplet med NordKorea var smaklöst, bättre kan du. :)
Nu måste man nog jobba igen.

Olzki out.

Olzki skrev:
Finns knappt några rika i detta land.
Varenda en av oss är jävligt rik jämfört med 3 miljarder asiater, afrikaner och sydamerikaner till att börja med.

mb skrev:
Bläddra i högskoleverkets bedömningar av olika utbildningsområdens kvalitet inom olika delar av landet och avgör själv.

Det är knappast de som anställer universitetsutbildade senare.

/Olzki

Villee skrev:
Ja det är ju tragiskt att man i USA kan få gå på college och betala tuition på några tiotusentals dollar och få en bra utbildning samt BOENDE under studietiden då de flesta (iaf av de bättre) college vill att eleverna bor på campus.

När man i Sverige måste i princip lägga 1 miljon på bostadsrätt för att kunna bo på den ort man studerar om man nu inte vill bo hos sina föräldrar tills man är 25.

-------------------

Nederländerna har massa EU-instutioner där man kan få bra prösj, de har coffee shops och jävligt många banker man kan tjäna pengar på + de ligger mitt i europa nära och bra till det mesta.

Mycket få av mina studiekamrater har bostadsrätter för 1 miljon, nu när jag tänker efter det är det inte en enda, faktiskt.

Olzki skrev:
Svar:

1) En person som arbetar och blir duktig på sitt jobb borde kunna jobba upp mer än "en skaplig" lön. Anser att många "arbetare" borde ha en väsentligt större chans att "vitt" själva kunna påverka sin situation.

2) Kan bli mkt bättre.

3) Finns knappt några rika i detta land. Men jag antar att du menar nåt i stil med BNP/capita eller?

/Olzki

1. Det kan man tycka, i Sverige är det svårt att arbeta sig rik. Något som är lättare på andra ställen. Dock är det betydligt bättre att vara en av de på botten i Sverige. Det är vad man tycker är bäst helt enkelt. Ett omfattande socialt skyddsnät eller möjlighet att ha dubbelt så mycket Tv-apparater och bilar. Vad man kunde göra för att få det bättre utan att påverka det sociala skyddsnätet är att skjuta alla generella bidrag.

2. Utveckla gärna. Ta gärna upp ett exempel från ett annat land.

3. Nja var tionde svensk är miljonär och var tiotusende är miljardär. Nu är jag ingen hejare på hur statistiken ser ut i övriga världen, men jag tycker att ditt utlåtande verkar vara något tilltaget.

Olzki skrev:
Nej, like lite som vi svälter så är vi rika.

/Olzki
??

Se dig omkring i världen vetja. Vi tillhör en mycket previligerad grupp jämfört med världsbefolkningen i stort. Hur stor andel tror du det är som över huvud taget har möjlighet att äga en sån här databurk som vi två sitter framför just nu?

Olzki skrev:
Det är knappast de som anställer universitetsutbildade senare.

/Olzki
Ok, givetvis har vissa bättre förutsättningar. Har man en stormrik familj är det förstås inga problem med boende i Stockholm, så att man kan plugga på KTH (om man kommer in...) och få bättre anseende ute på arbetsmarknaden. Kom för den skull inte och påstå att Sverige relaterat andra länder inte ger mycket goda möjligheter till bra utbildning oavsett socio-ekonomisk bakgrund.

Villee skrev:
Ja det är ju tragiskt att man i USA kan få gå på college och betala tuition på några tiotusentals dollar och få en bra utbildning samt BOENDE under studietiden då de flesta (iaf av de bättre) college vill att eleverna bor på campus.

Ho ho – du har verkligen ingen koll!

Såhär "generöst" är det på Stanford University. Kostnaderna avser varje läsår från September–Juni.

Tuition $25,917
Room and meals in residence hall 8,305
Books and supplies 1,125
Orientation fee (new students only 275
Health and accident insurance 800

:tummenupp

mb skrev:
??

Se dig omkring i världen vetja. Vi tillhör en mycket previligerad grupp jämfört med världsbefolkningen i stort. Hur stor andel tror du det är som över huvud taget har möjlighet att äga en sån här databurk som vi två sitter framför just nu?

Tack jag har sett mig omkring. Frågan är om du varit utanför Östersund. Att ha en dator är för mig inte att vara rik på ngt sätt. Prata gärna om levnadsstandard men inte om att "vara rik".

/Olzki

Nyteknik skrev:
Ho ho – du har verkligen ingen koll!

Såhär "generöst" är det på Stanford University. Kostnaderna avser varje läsår från September–Juni.

Tuition $25,917
Room and meals in residence hall 8,305
Books and supplies 1,125
Orientation fee (new students only 275
Health and accident insurance 800

:tummenupp

Hehe..du verkar inte heller ha speciellt mkt koll. Stanford är ett av de mest ansedda universiteten i världen och självklart inget som är gratis. Finns många college/universitet i USA som är väldigt mkt billigare.

/Olzki

mb skrev:
1) Ok, givetvis har vissa bättre förutsättningar. Har man en stormrik familj är det förstås inga problem med boende i Stockholm, så att man kan plugga på KTH (om man kommer in...) och få bättre anseende ute på arbetsmarknaden.

2)Kom för den skull inte och påstå att Sverige relaterat andra länder inte ger mycket goda möjligheter till bra utbildning oavsett socio-ekonomisk bakgrund.

1) Det finns inga "stormrika familjer" i den utsträckning som du antyder. Sluta få det att verka som att vi har en massa sådana i Sverige. Det är fel, vi har ett ytterst litet antal stormrika personer. Att hänga upp sig på dessa är bara att lura sig själv och sin omgivning. Det märker du om du rör dig en bit utanför Östersund.

Har för övrigt själv bott i Sthlm och läst på teknis och betalat för mig med LÅNADE pengar. En investering som jag hoppas ska ge avkastning men det är ingalunda säkert.

2) Läs vad jag skriver! Har argumenterat emot att den skulle vara gratis.

/Olzki

Olzki skrev:
Har för övrigt själv bott i Sthlm och läst på teknis och betalat för mig med LÅNADE pengar. En investering som jag hoppas ska ge avkastning men det är ingalunda säkert.

2) Läs vad jag skriver! Har argumenterat emot att den skulle vara gratis.

/Olzki
Du får nog förtydliga den röda tråden lite, för jag hänger inte alls med på din argumentation. Dels vill du att universitetsstudier ska bli avgiftsbelagda, men samtidigt poängterar du att man minsann inte ska tro att alla har lika stora möjligheter till bra utbildning idag heller???

Punkt 1 förstod jag inte alls.

Olzki skrev:
Tack jag har sett mig omkring. Frågan är om du varit utanför Östersund. Att ha en dator är för mig inte att vara rik på ngt sätt. Prata gärna om levnadsstandard men inte om att "vara rik".

/Olzki
Du verkar ha svårt att förhålla dig till ordet "rik". Vad är problemet? Allt är relativt.

Olzki är en hal ål att diskutera med, han häver ur sig en massa vaga påståenden och formuleringar och svarar inte på bemötanden. Om han kunde vara så vänlig att precisera sina inlägg lite och gärna komma med lite egna exempel så hade det varit främjande för diskussionen. :tummenupp

Olzki skrev:
Du förväxlar kostnaden för att utbilda sig med kostnaden för utbildningen. Din utbildning är gratis men det kostar dig en hel del att utbilda dig. Utbildning ÄR gratis i Sverige men det kostar att leva. Sen är det inte en dålig sak att du få låna pengar till din utbildning. Om du tycker det kan du strunta i lånet. Då behöver du heller inte bry dig om CSN:s inkomstgränser.

Klart att det är en lönsam investering. Den förväntade livstidsinkomsten för en civilingenjör är betydligt högre än den för en gymnaieingenjör. Kan du inte få den investeringen lönsam bör du nog ägna dig åt annat. Förutsatt då att hög lön är en drivkraft för dig, vilket det ej är för en del. Däremot är kalkylen för att läsa konsthistoria betydligt svajigare.

Olzki skrev:
Hehe..du verkar inte heller ha speciellt mkt koll. Stanford är ett av de mest ansedda universiteten i världen och självklart inget som är gratis. Finns många college/universitet i USA som är väldigt mkt billigare.

/Olzki

Visst. Här är ett exempel från ett ganska ordinärt amerikanskt universitet:

University of San Francisco
$12,400.00 i avgift per termin
http://www.usfca.edu/bursar/tuition.html

Som hittat!

honkiie skrev:
hur fan kan ni rösta på vänstern då dom ändå helt öppet ÄR kommunister?

och hur kan ni rösta på miljöpartiet?? (nuff said)

och ja jag tycker det daltas för mycket med brottslingar, fångar ska bara sitta i en bur utan solsken och bli avspolad med vatten tre gånger i veckan. Längsta straffet ska vara tio år annars är det bara ta bort dom för då kostar dom för mycket. det enda som ska vara straffbart är stöld och att inte jobba. Nu har jag löst alla våra problem.

ja just ja, höll på att glömma. Alla ska inte ha rösträtt, det bör vara körkort på det. så att inte en massa oinsatta svin (bland annat jag) går och sprider sitt obehag i vallokalerna.

Jag är vänsterpartist och kallar mej själv kommunist, vad är det som är så skrämmande med ordet kommunist? Gör inte den (höger) missen att tro/påstå att alla som kallar sej kommunister vill ha ett land som sovjet/nordkorea/kina. Jag är kommunist eftersom jag tror att ett demokratiskt och kommunistiskt samhälle är det mest hållbara för miljön och en majoritet av befolkningen.
Jag tror att Den Fria Kapitalismen(tm) leder till ett samhälle med stora klass-skillnader och utan miljöhänsyn.
Jag tror inte att hårdare straff är lösningen på brottsligheten, jag tror förebyggande arbete är en bättre metod.
Om du har fler funderingar angående min politiska inriktning, så svarar jag gärna på frågor. Tro inte att detta lilla inlägg förklarar hela min livssyn eller att du får en komplett och rättvisande bild av mej som människa bara för att jag kallar mej kommunist.

mb skrev:
Dumheter. GMO sprids mellan åkrar för det första, så det handlar inte bara om frivillighet. Sen luras bönderna in i ett mer eller mindre kontrakterat beroende av mer gödsel, bekämpningsmedel osv och görs till slavar under de utländska multiföretagen innan de kunnat bygga upp uthålliga inhemska näringar som sker på lokala villkor.

Du får gärna utveckla. Det verkar som du är negativ till GMO överlag. Jag läser molekylärbiologi och är mycket positiv till GMO, och jag tar gärna en debatt om detta.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back