Till er unga arga killar

t-rex skrev:
Man kan se ett samhälles utveckling genom att studera deras fängelser vill jag minnas att en klok farbror sade för ett tag sedan...

Mmmm... :hihi det finns de som tittar på rönnbärskvistar när de ska förutsäga vädret också.

Vilken utveckling? Ekonomisk?

/Olzki

Olzki skrev:
Mmmm... :hihi det finns de som tittar på rönnbärskvistar när de ska förutsäga vädret också.

Vilken utveckling? Ekonomisk?

/Olzki

Allt är inte (bra) ekonomi allena. Använder du rönnbärskvistar önskar jag dig lycka till!

CorbenDallas skrev:
Har du några bra tips att ge på länder där ett hårdare kriminalsystem fungerar? Bara en undran...

Tyvärr inte, men jag vet att jag inte vill att vissa personer skall få gå fritt i samhället ! Varför får man inte tycka så utan att man måste ha alla svar på ett fungerande samhälle ??? :confused: Men alla ni som är emot sådana här tankar (som många har) Varför kommer inte ni med lösningar istället för att bara tala om för oss hur dumt vi tänker ????!!!!

mb skrev:
Joooooo. Allt är skit!! :mad: Vi har ju sjunkit två placeringar på listan...

...och ligger bara trea bland alla världen länder nu ;)
Den där sortens listor är ungefär lika intressanta som resultatlistan i Euroschlagerfestivalen. Att en viss låt vann betyder inte att det är den i mitt eller ens en majoritets tycke bästa låten. Den enda slutsatsen man normalt kan dra är att folk inte är kloka i huvudet :D

Kawwa skrev:
Tyvärr inte, men jag vet att jag inte vill att vissa personer skall få gå fritt i samhället ! Varför får man inte tycka så utan att man måste ha alla svar på ett fungerande samhälle ??? :confused: Men alla ni som är emot sådana här tankar (som många har) Varför kommer inte ni med lösningar istället för att bara tala om för oss hur dumt vi tänker ????!!!!
Lyssnade du på Bobbo och Özz precis? Är en intervju just nu på radion med stjärnadvokaten Peter Althin som bl.a. behandlar just detta.

Bingo skrev:
Den där sortens listor är ungefär lika intressanta som resultatlistan i Euroschlagerfestivalen. Att en viss låt vann betyder inte att det är den i mitt eller ens en majoritets tycke bästa låten. Den enda slutsatsen man normalt kan dra är att folk inte är kloka i huvudet :D
Visst... men just den här listan säger mer än BNP-rankingen om ett lands utveckling anser jag.

Bingo skrev:

Nja, lugn och fin nu. Jag tänker inte sitta och försvara FN-rapporter, det klarar de ofta på egna meriter, eller idka mer källkritik än jag behöver men en liten genomläsning skadar nog inte. Det är inte helt puckade saker de tar upp, och vi har betydligt mer på + än på minus.

Kawwa skrev:

Jag säger inte att du tänker dumt. Istället för att komma med en lösning till dig så försöker jag få dig att tänka lite längre än näsan räcker. Du vill ha en lösning, men du har inte en aning om den fungerar. Varför vill du då ha den?

Jag vet att många tänker dom här tankarna som du har, jag har tänkt dem själv (i tonåren). Men jag tror mig ha kommit till insikt med att problemet inte är så enkelt.

Last edited:
t-rex skrev:
Allt är inte (bra) ekonomi allena. Använder du rönnbärskvistar önskar jag dig lycka till!

Kollade lite på den länken du hänvisade till. Nu kan det ju vara så att jag har missat något centralt men jag kunde inte någonstans se att någon känd organisation eller liknande betryggande instans ställer sig bakom organisationen. Således kan dessa då i mina ögon lika gärna vara en samling ideoligiskt likriktade som på tar fram "fakta" som gynnar deras olika teser om livet. Därtill verkar de utge sig för att studera subjektiva faktorer istället för konkreta värden som BNP etc. Något som gör att utrymmet för den som vill baka in egna värderingar i resultatdelen blir väsentligt mer frikostigt.

Vad rönnbärskvistar beträffar så verkar du ju inte förstått vad jag menade. (Man kan ju med omsorg välja vad man vill studera med anledning av vilka slutsatser man vill komma fram till).

/Olzki

Last edited:
Olzki skrev:
Kollade lite på den länken du hänvisade till. Nu kan det ju vara så att jag har missat något centralt men jag kunde inte någonstans se att någon känd organisation ...

FN?

Olzki skrev:
Vad rönnbärskvistar beträffar så verkar du ju inte förstått vad jag menade. (Man kan ju med omsorg välja vill studera med anledning av vilka slutsatser man vill komma fram till).

/Olzki

Förvisso. Opåkallat. Lessen.

t-rex skrev:

Missade detta först och då får jag medge att trovärdigheten måhända stigit något. Dock är det fortfarande vad jag förstod (har tyvärr inte tid att läsa närmare) subjektiva värderingar som ligger till grund för graderingen.

/Olzki

CorbenDallas skrev:
Jag säger inte att du tänker dumt. Istället för att komma med en lösning till dig så försöker jag få dig att tänka lite längre än näsan räcker. Du vill ha en lösning, men du har inte en aning om den fungerar. Varför vill du då ha den?

Jag vet att många tänker dom här tankarna som du har, jag har tänkt dem själv (i tonåren). Men jag tror mig ha kommit till insikt med att problemet inte är så enkelt.

Men jag har ju ingen lösning! Och jag är aldeles för egoistisk för att sätta mig ner och fundera ut en lösning, jag har annat att göra. Hoppas bara att jag slipper bli drabbad i framtiden. Idagsläget så har man ju redan haft påhälsning av tjyvar som tagit saker av mig. Otrevligt och jobbigt, men i samanhanget inte så farligt. Det är de grövre brotten man i första hand vill slippa. Men vi är nog alla rörande överens om en sak, problemet är inte enkelt att lösa. Metoderna kommer att diskuteras i all evighet.

Kawwa skrev:
Men jag har ju ingen lösning! Och jag är aldeles för egoistisk för att sätta mig ner och fundera ut en lösning, jag har annat att göra. Hoppas bara att jag slipper bli drabbad i framtiden. Idagsläget så har man ju redan haft påhälsning av tjyvar som tagit saker av mig. Otrevligt och jobbigt, men i samanhanget inte så farligt. Det är de grövre brotten man i första hand vill slippa. Men vi är nog alla rörande överens om en sak, problemet är inte enkelt att lösa. Metoderna kommer att diskuteras i all evighet.
Vad gör du då i den här tråden? Har inte du annat att göra? :tungan :tungan
Jag förstår dig, det är trist att bli utsatt för stöld eller brott vad det än nu må vara. Det gör en väldigt bitter. Och jag tror också att det finns en del människor som säkert hade varit bättre att ha bakom lås o bom, men inte alla.
Det finns en anledning till allting och den måste man ta reda på.
Tyvärr okmmer vi nog aldrig att få ett brottsfritt samhälle.

Olzki skrev:
Missade detta först och då får jag medge att trovärdigheten måhända stigit något.

Onekligen.
Olzki skrev:
Dock är det fortfarande vad jag förstod (har tyvärr inte tid att läsa närmare) subjektiva värderingar som ligger till grund för graderingen.

/Olzki
Självklart. Det är ju av naturliga skäl inga matematiskt exakta resonemang som används. Däremot har de en rad olika index som de utgår ifrån, så det är ju lite ovanför "jag var i sverige en gång, och där har de så vacker natur..."

Bingo skrev:

Men det kanske ger en fingervisning om att Sverige är starkare än Finland när det kommer till producerandet av populär-/schlagermusik.

På samma sätt kan du nog utläsa att Norge är ganska okej land att leva i, medans Sudan har lite småfix kvar innan de är paritet med Norge.

LameViffer skrev:
Men det kanske ger en fingervisning om att Sverige är starkare än Finland när det kommer till producerandet av populär-/schlagermusik.

På samma sätt kan du nog utläsa att Norge är ganska okej land att leva i, medans Sudan har lite småfix kvar innan de är paritet med Norge.
Snacka inte skit om finsk populärmusik nu :fatta! ...Trots att den är sämst :D

Dock, sån där "genomsnittsranking" får man ta för vad det är. Jag tror att många länder är bättre att bo i än Sverige för den som är frisk, är välutbildad och har ett arbete som motsvarar utbildningen. Italien, Spanien, USA, södra Frankrike, Grekland och Turkiet - för att ta några exempel. För den som är lågutbildad och arbetslös är Sverige säkert bättre än Turkiet i många avseenden. Så i genomsnitt är Sverige säkert tredje bäst att bo i men kanske inte för alla.

Bingo skrev:
Snacka inte skit om finsk populärmusik nu :fatta! ...Trots att den är sämst :D

Dock, sån där "genomsnittsranking" får man ta för vad det är. Jag tror att många länder är bättre att bo i än Sverige för den som är frisk, är välutbildad och har ett arbete som motsvarar utbildningen. Italien, Spanien, USA, södra Frankrike, Grekland och Turkiet - för att ta några exempel. För den som är lågutbildad och arbetslös är Sverige säkert bättre än Turkiet i många avseenden. Så i genomsnitt är Sverige säkert tredje bäst att bo i men kanske inte för alla.

Helt klart är det ett genomsnitt. USA är förmodligen det bästa landet att leva i om du är frisk och har stålar.

Bingo skrev:
Så i genomsnitt är Sverige säkert tredje bäst att bo i men kanske inte för alla.
Precis! Finns många andra länder med stora klassklyftor, och där borgarbrackorna lägger beslag på en större del av kapitalet. Skönt att det inte är riktigt så illa här hemma :D :banana

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back