I höst eller nästa vår är det planerat och ingen anledning att skratta åt !
Har inte 100k att hosta upp just nu när man ska börja plugga och leva på CSN...
Men nu när vi ändå håller på med samhällsförbättrande trådar så tänkte jag fråga en sak som jag tänkte på efter hört lite siffror på tv (och som jag kollat upp hos UNAIDS verkar stämma).
Det finns 25 miljoner HIV drabbade i Afrika söder om Sahara. En hel del människor som dör i onödan i aids. Brommedicin kostar idag 1 dollar/dag per person dvs. Ca. 10kr * 365dagar * 25 miljoner = 91 250 000 000kr som ett pris för att ordna bromsmediciner åt alla drabbade i den kontinent som är värst drabbat.
Detta är alltså 91 miljarder kronor om jag inte är för trött för ha koll på nollorna. Detta är alltså ungefär hälften av vad sveriges sjukvård kostar, ungefär dubbelt så mycket som sveriges försvar kostar. Ok, mycket pengar men det skulle kunna finansieras tom. av Sverige om viljan fanns på bara ett års budgett.
Sen finns ju länder som USA som kunde hjälpa till. USAs krig mot terrorism (som inleddes med 3000 döda amerikaner i WTC, jämfört med 25 miljoner afrikaner alltså) har kostat bra många miljarder hittills. Nyligen ansattes 87 miljarder dollar till återuppbyggnad i Afganistan och Irak och det har redan tryckts in 79 miljarder dollar för att betala för konflikterna i Irak och Afghanistan
Och då skulle det räckt med 10 av dessa 170 miljarder dollar till att i princip bota AIDS i afrika. Varför händer det inget?? Nu orkar jag inte skriva mer men ni fattar.