Till er unga arga killar

Wunder skrev:
Jag är vänsterpartist och kallar mej själv kommunist, vad är det som är så skrämmande med ordet kommunist?

Att ordet kommunism är skrämmande för folk beror nog på all världens erfarenheter av kommunismen de senaste 60 åren. Den har, krasst sett, inte fört mycket gott med sig. Kommunistiska stater var och är ofta mycket aggressiva och inga paradis direkt. Mycket iofs beroende på att de flesta var/är totalitära stater.

Chris Ash skrev:
Att ordet kommunism är skrämmande för folk beror nog på all världens erfarenheter av kommunismen de senaste 60 åren.
Samt det faktum att kommunismen är en dum idé. Och ur i grunden dumma idéer kommer inget gott.

Wunder skrev:
Du får gärna utveckla. Det verkar som du är negativ till GMO överlag. Jag läser molekylärbiologi och är mycket positiv till GMO, och jag tar gärna en debatt om detta.
Amerikanska kursböcker är skrämmande (!) dåliga på att ta upp sakliga argument om både för- och nackdelar med GMO. I min genetikbok i bokgyllan (Tamarin - Principles of genetics) undviks diskussionen totalt. I cellbiologiboken (Becker m.fl. - World of the cell) målas en psuedoproblematik upp om att GMO skulle kunna vara farligt att äta, vilket på ett patetiskt sätt blir lätt att argumentera emot. Ekologiska aspekter nämns inte...

Det är mycket kontroversiellt med negativa uttalanden om användingen av GMO från forskare, eftersom pengarna som finansierar deras jobb inte sällan kommer från företag som på ett eller annat sätt har ekonomiska anledningar att hålla gentekniken varmt om hjärtat. Sen har det givetvis mycket med traditioner att göra. Mikrobiologer kan generellt sett precis lika lite om ekologi som ekologer kan om mikrobiologi, så det är kanske inte så konstigt att det inte nämns något vettigt om problematiken i kursböckerna för genetiker.

Jag är ingen mikrobiolog (faktum är att genetikkursen är den tråkigaste jag har läst), men för mig står det helt uppenbart att gentekniken måste tillämpas med yttersta försiktighet eftersom kunskap ännu saknas om effekterna på den hårt ansatta biologiska mångfalden. Vi har ett etiskt ansvar inför kommande generationer att inte skapa oåterkalleliga skador genom att låta onaturliga gensekvenser läcka ut till de naturliga genpolerna. Det är oförsvarbart att omvandla biosfären till ett enda stort genetiskt experiment. En annan svår fråga rör patenten på produkterna; kan man patentera självaste livet?

Jag tror inte att tredje världen i första hand behöver GMO i den omfattning som multiföretagen lobbar för. Produkterna tas ofta fram för att ge maximala skördar, men kräver samtidigt mer gödsel och bekämpningsmedel (vilket naturligtvis samma företag säljer... finurligt va?). Det långsiktiga ekologiskt hållbara jordbruket står knappast i fokus.

mb skrev:
Du får nog förtydliga den röda tråden lite, för jag hänger inte alls med på din argumentation. Dels vill du att universitetsstudier ska bli avgiftsbelagda, men samtidigt poängterar du att man minsann inte ska tro att alla har lika stora möjligheter till bra utbildning idag heller???

Punkt 1 förstod jag inte alls.

Jag vet ärligt talat inte om det är värt mödan att göra det Martin. Du verkar mesta argumentera för debattens egen skull utifrån ett ganska inskränkt politiskt illrött perspektiv. Du har vidare en mindre beundransvärd förmåga att extrapolera din debattmotståndares åsikt till något du tror att det är och sedan argumentera emot detta. Du har gjort det tidigare och nu senast hävdar du att jag skulle talat för att universiteten i Sverige skulle avgiftsbeläggas, det har jag aldrig gjort och är heller inget jag vill. Däremot har jag har argumenterat emot att de skulle betraktas som kostnadsfria (läs ovan igen om det behövs) och jämfört detta med att läsa på ett "billigare alternativ av college i USA.

/Olzki (over and out)

Chris Ash skrev:
Olzki är en hal ål att diskutera med, han häver ur sig en massa vaga påståenden och formuleringar och svarar inte på bemötanden. Om han kunde vara så vänlig att precisera sina inlägg lite och gärna komma med lite egna exempel så hade det varit främjande för diskussionen. :tummenupp

Sorry Chris. Har inte möjlighet att gå i svaromål på alla inlägg. Det där med hal ål vet jag inte, jag undviker helst att häva ur mig något felaktigt och eftersom det tar en massa tid att jaga rätt på referenser som då krävs väljer jag att utrycka mig något mjukare. Beklagar om det är frusterande. Diskuterar med dig nästa gång :)

/Olle

Olzki skrev:
Läs vad jag skriver! Har argumenterat emot att den (kommentar: alltså universitetsutbildningen) skulle vara gratis.
Olzki skrev:
nu senast hävdar du att jag skulle talat för att universiteten i Sverige skulle avgiftsbeläggas, det har jag aldrig gjort och är heller inget jag vill.
:rolleyes:

Red: Om det inte var tydligt nog så är alltså det rödmarkerade min kommentar. Här är inlägget i sin helhet, där du/Olzki framhäver ett ställningstagande emot gratis utbildning. Hittar iofs inte var det är du menar dig ha argumenterat tydligt emot detta. Du har ju som sagt mest framfört att studierna på högskolenivå inte ska betraktas som gratis. Det var därför jag frågade hur du kunde argumentera emot fri utbildning och samtidigt poängtera att den minsann inte var gratis idag heller. Fick dock inget seriöst svar på den frågan.

Möjligtvis skulle en missuppfattning ha kunnat uppstå om det nu är ett slarvfel i meningsbyggnaden hos ovan citerade inlägg?? Det hade jag i så fall aldrig kunnat gissa mig till från början; jag är ingen tankeläsare.

Last edited:
Bingo skrev:
Du förväxlar kostnaden för att utbilda sig med kostnaden för utbildningen. Din utbildning är gratis men det kostar dig en hel del att utbilda dig. Utbildning ÄR gratis i Sverige men det kostar att leva. Sen är det inte en dålig sak att du få låna pengar till din utbildning. Om du tycker det kan du strunta i lånet. Då behöver du heller inte bry dig om CSN:s inkomstgränser.

Klart att det är en lönsam investering. Den förväntade livstidsinkomsten för en civilingenjör är betydligt högre än den för en gymnaieingenjör. Kan du inte få den investeringen lönsam bör du nog ägna dig åt annat. Förutsatt då att hög lön är en drivkraft för dig, vilket det ej är för en del. Däremot är kalkylen för att läsa konsthistoria betydligt svajigare.

Det känns som att det kvittar vad jag betalar för när jag i slutändan sitter på en likvärdigt stor skuld. Det är vad jag menar. CSN:s lån är förmånliga jämnfört med bankers motsvarigheter men det är fortfarande ett lån och i slutändan en kostnad för mig. Möjligheten att jobba ihop pengar under sommaren och extra i terminstider så man klarar sig utan lån året runt är faktiskt väldigt svårt. Har försökt. I alla fall om man ska har råd med litteratur och åtminstone ketchup till makaronerna :tungan

Att det skulle vara en lönsam investering ekonomiskt återstår att se. Det är ju inte precis så att arbetsmarknaden skriker efter nyutexade ingenjörer nu. Men visst konsthistoria har väl om möjligt än lägre odds.

/Olzki

Citat:
Inskickat av Olzki
Läs vad jag skriver! Har argumenterat emot att den (kommentar: alltså universitetsutbildningen) skulle vara gratis.

Citat:
Inskickat av Olzki
nu senast hävdar du att jag skulle talat för att universiteten i Sverige skulle avgiftsbeläggas, det har jag aldrig gjort och är heller inget jag vill.

mb skrev:

Riktigt illa är när du inte ens kan citera mig korrekt. Du har ju friserat mitt inlägg.

/Olzki

Last edited:
Olzki skrev:
Riktigt illa är när du inte ens kan citera mig korrekt. Du har ju friserat mitt inlägg.

/Olzki
Jag lade in en röd kommentar för att man skulle kunna hänga med på vad som syftades på. Det framgår tydligt att det är min kommentar och alla kan gå tillbaka och kika på orginalinlägget om de tror att jag uppfattade din syftning fel.

Olzki skrev:
Du har vidare en mindre beundransvärd förmåga att extrapolera din debattmotståndares åsikt till något du tror att det är och sedan argumentera emot detta.
Läs ovanstående redigering i inlägg 207. Det kan vara så att jag missuppfattade ditt ställningstagande pga att du eventuellt gjorde ett slarvfel i meningsuppbyggnaden. Gå tillbaka till inlägget och kolla; jag har inte alls fulciterat nåt.

Du tycks förresten ha en "mindre beundransvärd" förmåga att tro att andra "extrapolerar" dina åsikter till något felaktigt. Här påstod jag aldrig att du hade hade skrivit något om att utbildningen borde vara avgiftsbelagt. Jag markerade bara att du inte skulle kunna "påstå att Sverige relaterat andra länder inte ger mycket goda möjligheter till bra utbildning oavsett socio-ekonomisk bakgrund", eftersom jag blev avbruten i just det sammanhanget.

Diskutera politik i Sverige (specieltl på nätet) är lika kul...

Äsh Sverige är förlorat, jag vet iaf som sagt vad jag ska göra.

Låta staten betala min utbildning (ja inte boende då) och låna massa pengar från CSN (trycka in de pengar på aktier) och sedan flytta till Californien för njuta av solen, och bli rik (och då inte av svenska mått) :Rockbanan

Villee skrev:

Låta staten betala min utbildning (ja inte boende då) och låna massa pengar från CSN (trycka in de pengar på aktier) och sedan flytta till Californien för njuta av solen, och bli rik (och då inte av svenska mått) :Rockbanan

Tack för det.

All utbildning är inte alls gratis så påstå inte sånt.

Nu vet alla det.

Villee skrev:

En väldigt vanlig högstadie-"vision"... :hihi Lycka till!

Mavve skrev:
All utbildning är inte alls gratis så påstå inte sånt.

Nu vet alla det.

Den utbildning som det var tal om här, universitetsutbildning, är det. Utbilda sig till hamburgerstekare är ännu bätre, det gör man väl på betald arbetstid.

Chris Ash skrev:
En väldigt vanlig högstadie-"vision"... :hihi Lycka till!

Är det så? Har faktiskt inte hört så många svenskar som alls haft den vision då alla är så jäkla hemkära då de bott på samma ort sen födseln.

Jag kommer att fly troligen 2005 om jag inte börjar på handels i höst, då kanske jag avaktar något år.

Inget som binder mig till det här landet, så ser det relativt enkelt att flytta, och de flesta vänner har redan gjort det, om de inte varit australien eller Miami så har det varit någonannanstans i USA, Europa eller Asien.

Själv har jag siktet inställt på LSE eller UCLA.

t-rex skrev:
Den utbildning som det var tal om här, universitetsutbildning, är det. Utbilda sig till hamburgerstekare är ännu bätre, det gör man väl på betald arbetstid.

Finns hamburgerjobb där man får gå utbildning först och börja tjäna först efter detta.

Det som varit tal om här är att utbildning i Sverige är gratis men att utbilda sig i Sverige kostar.

Villee skrev:
Finns hamburgerjobb där man får gå utbildning först och börja tjäna först efter detta.

Det som varit tal om här är att utbildning i Sverige är gratis men att utbilda sig i Sverige kostar.

Utbildning är gratis. Att utbilda sig kostar, självklart, eftersom mat och husrum är trevligt.

Tar man ett hamburgerjobb där man själv får stå för utbildningen skall man nog fan sätta sig ner och fundera lite över sina prioriteringar i livet...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard