Till er unga arga killar

t-rex skrev:
Utbildning är gratis. Att utbilda sig kostar, självklart, eftersom mat och husrum är trevligt.

Tar man ett hamburgerjobb där man själv får stå för utbildningen skall man nog fan sätta sig ner och fundera lite över sina prioriteringar i livet...

Jo hehe, känner en bekant som jobba med 'telemarketing' 3 dagars utbildning utan lön, och efter det får man burgerlön ändå. Inte mycket man kan göra annat än att vara glad över sin situation.

Det verkar inte som att du följt med hela diskutionen om utbildning, då det var ett jäkla ståhej om det där med utbildning / att utbilda sig. Känns som det börjar bli upprepning när du kommer med "att utbilda sig är gratis".

Villee skrev:
Jo hehe, känner en bekant som jobba med 'telemarketing' 3 dagars utbildning utan lön, och efter det får man burgerlön ändå. Inte mycket man kan göra annat än att vara glad över sin situation.

Det verkar inte som att du följt med hela diskutionen om utbildning, då det var ett jäkla ståhej om det där med utbildning / att utbilda sig. Känns som det börjar bli upprepning när du kommer med "att utbilda sig är gratis".

Följde diskussionen alldeles utmärkt. Och ja, utbildning ÄR gratis, oavsett hur man vänder på det. Det kostar inget att studera. Att leva, ja, men det måste du göra i allfall.

Villee skrev:

Det kostar pengar att jobba också.

t-rex skrev:
Följde diskussionen alldeles utmärkt. Och ja, utbildning ÄR gratis, oavsett hur man vänder på det. Det kostar inget att studera. Att leva, ja, men det måste du göra i allfall.

Ja, men då tjänar du pengar och begränsas inte av CSN regler med mera.

Villee skrev:
Ja, men då tjänar du pengar och begränsas inte av CSN regler med mera.

Behöver man inte om man studerar heller. Det är bara att inte utnyttja det mycket förmånliga studiestödssystemet som finns i Sverige.

Tada! Problem löst, man kan jobba hur mycket man vill.

Villee skrev:
:confused:

Syftar du på skatt eller är det bara allmänt underlig kommentar med någon mystisk baktanke?

Man måste äta, betala hyra med mera. Min poäng är att det inte har att göra i en diskussion om utbildningens kostnad. Vem fattar inte det liksom....

t-rex skrev:
Behöver man inte om man studerar heller. Det är bara att inte utnyttja det mycket förmånliga studiestödssystemet som finns i Sverige.

Tada! Problem löst, man kan jobba hur mycket man vill.

Ja men utbildar man sig i Sverige och arbetar sedan i Sverige får man svenska löner och betalar svensk SKATT och det där med 'mycket förmånliga studiestödssystemet' är bara mina pengar som jag ska ha tillbaka innan jag betalat de. Tar hellre en miljonlön efter examen och lite högre studieskuld än detta svenska system.

Chris Ash skrev:
Man måste äta, betala hyra med mera. Min poäng är att det inte har att göra i en diskussion om utbildningens kostnad. Vem fattar inte det liksom....

Ni tog upp det tidigare om att utbilda sig, jag fattar inte det liksom då jag inte sovit på gud vet hur många timmar skulle gissa på bortåt 20

Villee skrev:
Ja men utbildar man sig i Sverige och arbetar sedan i Sverige får man svenska löner och betalar svensk SKATT och det där med 'mycket förmånliga studiestödssystemet' är bara mina pengar som jag ska ha tillbaka innan jag betalat de. Tar hellre en miljonlön efter examen och lite högre studieskuld än detta svenska system.
De länder som skulle erbjuda dig dessa "miljonlöner" skulle troligtvis ha låtit dig bekosta din utbildning från första början ifall du varit därifrån. I ett sådant land kanske man vore tvungen att komma från en rik familj för att ges samma möjligheter.

Villee skrev:

Var hittar du denna miljonlön? Du menar att du ska plugga i USA och sedan tjäna en miljonlön, lätt som en plätt, och att det blir bättre i slutändan?

Goodstuff skrev:
Var hittar du denna miljonlön? Du menar att du ska plugga i USA och sedan tjäna en miljonlön, lätt som en plätt, och att det blir bättre i slutändan?

Japp, I det förlovade landet tjänar alla flera miljoner om året.

Villee skrev:

Tagit del men ej förstått. Vill du försöka igen?

Vilken del är inte gratis?

Edit; Fan, allal andra verkar ha greppat vad han försökte säga. Nu känner jag mig dum....

Goodstuff skrev:
En vanlig sjuksyrra från Sverige kan faktiskt få en milles årslön i staterna... Nog för att vi har för låga löner på just det yrket i Sverige, men såna gigantiska pengasummor indikerar stora klasskillnader.

mb skrev:
En vanlig sjuksyrra från Sverige kan faktiskt få en milles årslön i staterna... Nog för att vi har för låga löner på just det yrket i Sverige, men såna gigantiska pengasummor indikerar stora klasskillnader.

Det kan inte vara många sjuksystrar i USA som tjänar 120 000 dollar om året eller?

Goodstuff skrev:
Det kan inte vara många sjuksystrar i USA som tjänar 120 000 dollar om året eller?
Nä, att löner på 10 000 dollar i månaden förekommer beror på att svenska utbildningen ges hög status... Sen gäller detta kanske den mer exklusiva sjukvården som inte vem som helst har råd med. Har bara hört om det här från bekanta, så jag har inga tryckta siffror att hänvisa till. Även halva den lönen låter ju väldigt mkt.

Hur som helst så är det tydligt att skillnaden mellan den privilegerade och icke-priviligerade samhällsklassen är mycket stor.

Javisst är USA inte alltid det bästa för genomsnittsbefolkningen men nu är jag så självgod så jag syftar enbart på mig för tillfället och folk med liknande bakgurnd tjänar absurda mängder där jämfört med sverige. Man får ta x10 på tex. läkar, jurist, ekonom löner därborta. Det negativa med landet är väl förslumning med mera, men USA är inte ensamma och det har sina positiva sidor det med.

mb skrev:
De länder som skulle erbjuda dig dessa "miljonlöner" skulle troligtvis ha låtit dig bekosta din utbildning från första början ifall du varit därifrån. I ett sådant land kanske man vore tvungen att komma från en rik familj för att ges samma möjligheter.

Och, ja man skulle behöva beskota detta själv, men man behöver inte komma från rik familj för att ta studielån om man är klyftig nog för att veta att man kommer få bra lön efter detta och lånet kommer förhoppningsvis bli bråkdel av lånet. Aja, hoppas ni greppar vad jag försöker krysta ut. Så finns det helt annat system med stipendier med mera och allt verkar bättre i det förlovade landet åtminstone när man betraktar på avstånd.

Villee skrev:
...man behöver inte komma från rik familj för att ta studielån om man är klyftig nog för att veta att man kommer få bra lön ... Så finns det helt annat system med stipendier med mera...
Jo.. den så välkända myten om "the American dream". Att vem som helst kan lyckas med allt där borta om denna bara sätter manken till. Ni kan kanske gissa vad jag tror om saken :gnissla

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard