Tailraiser=svankhöjd?

E22

En bitter jävel & ett hjärta av sten
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
*
På sidan http://www.s-racing.com/1/index.htm
säjler dom tailraisers, där har dom en till min gröna vän.
Den höjer hojen 30mm, MEN vart är det den blir 30mm högre?
Är det från marken upp till förarsittsen,eller vart är det dom mäter ifrån???

Bifogat

• svart1.jpg
    svart1.jpg
    9.8 KB · Visningar: 98
Last edited:
Mest logiskt torde vara att den höjer 30mm där man fäster tailrisern.

Eldstorm skrev:
Mest logiskt torde vara att den höjer 30mm där man fäster tailrisern.
så här ser det ut..& hur menar du då ? dom gula "hondbenen" är höjjarna..

Bifogat

• SUZUKIHAYABUSAIDNst.jpg
    SUZUKIHAYABUSAIDNst.jpg
    84.6 KB · Visningar: 122
E22 skrev:
så här ser det ut..& hur menar du då ? dom gula "hondbenen" är höjjarna..
Övre fästet är 30mm högre med hundbenen monterade än innan, mätt vertikalt mot en horisontell linje.

Jag höjde min ZXR på detta sätt (gjorde egna raisers) typ 30 mm, mätt längst bak vid nummerplåten. Det tyckte jag blev lagom, men ska man ha högre behöver man ett längre sidostöd också. Till och med min hoj, som inte är galet mycket höjd lutar lite väl mycket.

EDIT: Det är väldigt lätt att göra egna "hundben" för en bråkdel av priset som S-Racing tar, om man har en borrmaskin och orkar leta upp plattjärn i hyfsat rätt dimension.

Var i kontakt med S-racing nu på telefon..deras tailraisers höjer 30mm mätt från marken till nummerskyllt.. :) Men tack för allas svar...

varför?

Varför inte höja bakramen i stället? då ändras ju inte hojens egenskaper, fast det kanske är det du vill åt??

RSV_Ante skrev:
Varför inte höja bakramen i stället? då ändras ju inte hojens egenskaper, fast det kanske är det du vill åt??
funderade på det innan, nu när jag ändå hade halva hojen nere för polering..
Jag ska prova först med "hundbenen" vissa säger ju att hojen blir roligare ..mer lättsvängd..men visst utseendet är ju huvodsaken. för vem gillar inte en svankande sexig bakdel på saker & ting hehehe!

risken är ju att den blir lite hysterisk, men att testa lite olika lösningar är aldrig fel :)

RSV_Ante skrev:
risken är ju att den blir lite hysterisk, men att testa lite olika lösningar är aldrig fel :)
(Hysteriska, svankande saker.. :rolleyes: )
Enligt s-racing, så var det inte så farligt som sagt av alla..dock sa han att en förhöjd R1:a kunde det märkas på, då den redan var närvös som orginal..
Allt berör ju på hur graderna är orginal på den hoj du höjer. min vinkel på gafeln är ju inte den extremaste orginal..
men testa bör man ju för att skaffa sig en egen uppfattning..

Min polare höjde sin zx9r -99... blev en helt annan hoj till och börja med svinsnygg!!! Sen sägs det att den blir kvickare på kurviga vägar...
Men så mycket snyggare verkligen!!!
KÖP!

På en ZX6R-01 har du ju även möjligheten att höja baken original
på övre stötdämparfästet! Har du inte gjort det redan så gör det först.Polaren gjorde det och det blev en väsentlig skillnad i snabbstyrdhet och utseende bara på det!

RSV_Ante skrev:

Hysteriken kan undvikas genom att istället för att byta doglegs sänka hojen i fram. Tryck upp gaffelbenen i styrkronan 2-3 cm så intar hojen de mer kvinnliga former Du efterfrågar. Nu vet ju inte jag hur lång Du är E22, men detta ingrepp påverkar sitthöjden ca 0,5cm.

Akesson skrev:
På en ZX6R-01 har du ju även möjligheten att höja baken original
på övre stötdämparfästet! Har du inte gjort det redan så gör det först.Polaren gjorde det och det blev en väsentlig skillnad i snabbstyrdhet och utseende bara på det!
Jaaaa nu när du säger det så :) att man inte tänkte på det innan.
tack så in i bombens för det syveräna tippset, det förjänar ett stort tack :yoparty

Maria1980 skrev:
Hysteriken kan undvikas genom att istället för att byta doglegs sänka hojen i fram. Tryck upp gaffelbenen i styrkronan 2-3 cm så intar hojen de mer kvinnliga former Du efterfrågar. Nu vet ju inte jag hur lång Du är E22, men detta ingrepp påverkar sitthöjden ca 0,5cm.
MMm tack för tippset snyggingen. MEN att min stumpa "biter i kudden" hjälper inte riktigt mot mina pervärsa tankar, det är ju gumpan jag vill ha upp i rätt nivå.tack ändå för tippset, ska faktisk ha det i tankarna i kombinerat med de andra justeringrna.. :tummenupp

Maria1980 skrev:

Undvika hysterin? Gaffelvinkeln ändras ju i båda fallen, oavsett om du höjer bak eller sänker fram.

RSV_Ante skrev:
Undvika hysterin? Gaffelvinkeln ändras ju i båda fallen, oavsett om du höjer bak eller sänker fram.

Visst ändras gaffelvinkeln, men det alternativ jag föreslog gör hojen mer trögstyrd. Hellre trögstyrd än hysterisk... :banana

*/ ?>
Nyheter
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!