Ta isär ett slipon

wolf1143

Ny medlem
Gick med
22 May 2003
Hoj
Gsx-r 750, KTM 250-4T
Jag ska demontera mitt slipon och rensa skiten, min fråga är om de brukar ha en tendens att "bränna" ihop?
Är det bara att borra ut nitarna och sedan dra isär den. Jag provade för ett tag sedan att göra detta men gav upp efter ett x antal svordomar. Kan det hjälpa att värma med varmluftpistol kanske????

När du borrar ur nitarna i bakstycket så är det inte ovanligt att det sitter bitar kvar som du måste knacka ur med en drivdorn så att popnitshålet blir rent. Sedan är det bara att dra loss bakstycket.
Brukar nog inte becka igen men däremot så brukar isoleringen försvinna med tiden och det brukar inte polis och bilprovningen gilla... tyvärr.
Jag brukar få packa om min varje gång jag besiktar hojen och då ligger jag strax under gränsvärdet, annars ligger jag 10-15 db över... :hihi

Hmmmm...

Jag får väl hem och testa, men sist jag provade satt det som berg :huvet Vi var två stycken som försökte. Kan nog kanske vara som du säger att en del av niten var kvar trots allt.............

Uffe Gotland skrev:
När du borrar ur nitarna i bakstycket så är det inte ovanligt att det sitter bitar kvar som du måste knacka ur med en drivdorn så att popnitshålet blir rent. Sedan är det bara att dra loss bakstycket.
Brukar nog inte becka igen men däremot så brukar isoleringen försvinna med tiden och det brukar inte polis och bilprovningen gilla... tyvärr.
Jag brukar få packa om min varje gång jag besiktar hojen och då ligger jag strax under gränsvärdet, annars ligger jag 10-15 db över... :hihi

Nitarna är ibland gjorda av rostfritt stål, dvs inte samma blöta aluminium som popnit normalt sett är gjorda av.
Rf är lättare att rå på om du borrar med måttlig hastighet och smörjer borren med lite olja.
Vid hopmontering kan du använd alunitar om du har för avsikt att riva isär igen inom några år. Ska det sitta ihop längre än så kanske du ska övervägfa rostfria nitar. De är dyrare men korroderar inte lika lätt.
I övrigt är det bara att läsa vad Uffe Gotland skrev. :tummenupp

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...