Ta isär ett slipon

wolf1143

Ny medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Buschen
Hoj
Gsx-r 750, KTM 250-4T
Jag ska demontera mitt slipon och rensa skiten, min fråga är om de brukar ha en tendens att "bränna" ihop?
Är det bara att borra ut nitarna och sedan dra isär den. Jag provade för ett tag sedan att göra detta men gav upp efter ett x antal svordomar. Kan det hjälpa att värma med varmluftpistol kanske????
 
När du borrar ur nitarna i bakstycket så är det inte ovanligt att det sitter bitar kvar som du måste knacka ur med en drivdorn så att popnitshålet blir rent. Sedan är det bara att dra loss bakstycket.
Brukar nog inte becka igen men däremot så brukar isoleringen försvinna med tiden och det brukar inte polis och bilprovningen gilla... tyvärr.
Jag brukar få packa om min varje gång jag besiktar hojen och då ligger jag strax under gränsvärdet, annars ligger jag 10-15 db över... :hihi
 
Hmmmm...

Jag får väl hem och testa, men sist jag provade satt det som berg :huvet Vi var två stycken som försökte. Kan nog kanske vara som du säger att en del av niten var kvar trots allt.............


Uffe Gotland skrev:
När du borrar ur nitarna i bakstycket så är det inte ovanligt att det sitter bitar kvar som du måste knacka ur med en drivdorn så att popnitshålet blir rent. Sedan är det bara att dra loss bakstycket.
Brukar nog inte becka igen men däremot så brukar isoleringen försvinna med tiden och det brukar inte polis och bilprovningen gilla... tyvärr.
Jag brukar få packa om min varje gång jag besiktar hojen och då ligger jag strax under gränsvärdet, annars ligger jag 10-15 db över... :hihi
 
Nitarna är ibland gjorda av rostfritt stål, dvs inte samma blöta aluminium som popnit normalt sett är gjorda av.
Rf är lättare att rå på om du borrar med måttlig hastighet och smörjer borren med lite olja.
Vid hopmontering kan du använd alunitar om du har för avsikt att riva isär igen inom några år. Ska det sitta ihop längre än så kanske du ska övervägfa rostfria nitar. De är dyrare men korroderar inte lika lätt.
I övrigt är det bara att läsa vad Uffe Gotland skrev. :tummenupp
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top