tömma tanken?

jiim

SST600 #55
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
2x CBR600RR
Hur gör ni för att snabbt och smidigt tömma tanken på bensin? Eftersom tvättsvamparna gör så att bränslemätaren ej fungerar på min moppe, så ser jag inte hur mycket soppa som finns kvar. Det är ju svårt att sticka ner snoken i locket och titta också, när man inte ser något.

Har du tvättsvampar i tanken? Varför de?
Kommer du inte åt soppaslangen så du kan låta de rinna ner i en dunk?

Han kör rejsing! Då har man tankfoam i tanken enligt reglementet.

Om du tar och skruvar pumpen underifrån och sedan bara ställer den på en hink, brukar funka, har gjort det ett antal gånger.

Ha bara en hink som är hyfsat stabil, annars smälter den :)

/ Jens

Reglerna föreskriver att man skall ha foam likt tvättsvampar.....

Medtag cheyens våg. Väg tanbken tom och väg den sedan med okänd mängd soppa i. 1L bensin väger ungefär 750g.....

Är svamparna för att soppan inte skall rinna ut på banan så fort eller vad har de för funktion?

Finns små handpumpar på tex Biltema som man kan suga ut bensinen med. Kostar 16:90.

productimage.asp

Last edited:
har en t kopling på min med en balofix liknande stopp öppnar kopplingen o har ned slangen i en dunk ock drar sedan igång soppa pumpen:tummenupp

Köp en oljesticka på närmaste tillbehörsbutik eller använd en sticka du har liggande, då får man en uppfattning av mängden i tanken. Använder det för övrigt själv för att kolla om jag har nog med soppa i tanken för körpassen.

Är svamparna för att soppan inte skall rinna ut på banan så fort eller vad har de för funktion?

Jupp.

Benämningen explosionshämmande material ger ju dock upphov till en hel del spännande och exotiska tolkningar av vad dessa svampar förhindrar:hihi

precis vad jag letar efter :) tack!

Väg tanken istället, tar någon halvminut eller så och verkar mycket enklare än att behöva tömma(?) tanken på soppa för att sedan hälla tillbaka...

Last edited:
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...