Suzuki sv650s expansionskärl

Foad

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2023
Hoj
Suzuki SV650 s
Hej, startade hojen idag för att åka ut o köra lite tills jag såg att det droppade lite vatten underifrån. Placerar då en en kartong under hojen för att försöka identivera vad det är som läcker. min gissning är kondens då avgasröret har ett litet hål i sig. så tänkte jag inte mer på det... tills jag kollar kylarvätskan. kikar in den där lilla tanken precis innan för ramen på vänster sida av hojen så ser jag att det knappt finns en skvätt kvar, nivån låg under ''low'' men när jag öppnar radiator locket och kikar in så är den nästan helt full. körde aldrig hojen när jag såg att kylartanken nästan va helt tom.
Mina frågor nu.
1. bör jag vara orolig?
2. är det något som gått sönder som gör att de läcker eller brukar den vara tom?
3. fylls tanken på när jag häller i nytt kylarvätska i radiatorn eller fylls den på separat?
tack!

Det du kallar tanken är expansionskärlet, det är anslutet med slang till kylaren och kompenserar för volymändring beroende på kylvätskans temperatur.
Om nivån är under min så fyll på till mellan min och max.
Men låt bli kylaren, sätt tillbaka det locket noga och rör inte det om du inte ska byta kylvätska.

Ja!..nåt läcker kolla var!
grejen är avgasröret har en skada så det är som ett litet hål. när jag startar hojen och går under den för att se vad det är som läcker så droppar det från avgasröret. har rör och känt på varje millimeter under tanken och där kylarslangar går, ser inget blött. får kika igen. inga andra förslag?

Det du kallar tanken är expansionskärlet, det är anslutet med slang till kylaren och kompenserar för volymändring beroende på kylvätskans temperatur.
Om nivån är under min så fyll på till mellan min och max.
Men låt bli kylaren, sätt tillbaka det locket noga och rör inte det om du inte ska byta kylvätska.
Alright! spelar märket på kylarvätskan roll? har blå i RAD, då förstår jag förståss att det ska vara blå i tanken oxå men spelar märket nån roll eller kan jag köra på vilken blå kylarvätska som helst som är för hojar`? så det borde inte vara någon läcka tror du i och med att radiatorn är full?

grejen är avgasröret har en skada så det är som ett litet hål. när jag startar hojen och går under den för att se vad det är som läcker så droppar det från avgasröret. har rör och känt på varje millimeter under tanken och där kylarslangar går, ser inget blött. får kika igen. inga andra förslag?
Fyll på mer kylvätska i kyltanken! O kör, Och se om det det försvinner..

Alright! spelar märket på kylarvätskan roll? har blå i RAD, då förstår jag förståss att det ska vara blå i tanken oxå men spelar märket nån roll eller kan jag köra på vilken blå kylarvätska som helst som är för hojar`? så det borde inte vara någon läcka tror du i och med att radiatorn är full?
Nu är vi nästan inne på en oljetråd.
Färgen på glykol talar inte om vilken typ av glykol du har.
Du måste läsa manualen och hoppas att det är den vätskan du har.
Blandar du fel får du marmelad i systemet.
Men, för att toppa upp lite så kan du ta vanligt vatten, eller helst destillerat vatten, du kan ta från torktumlaren eller luftavfuktaren om du har sådana hemma.

Nu är vi nästan inne på en oljetråd.
Färgen på glykol talar inte om vilken typ av glykol du har.
Du måste läsa manualen och hoppas att det är den vätskan du har.
Blandar du fel får du marmelad i systemet.
Men, för att toppa upp lite så kan du ta vanligt vatten, eller helst destillerat vatten, du kan ta från torktumlaren eller luftavfuktaren om du har sådana hemma.
funderade ett tag på att dränera all kylarvätska och sen gå in med nytt. lika bra om jag ska göra en service liksom. en sista fråga, tack snälla för du och ni andra svarat, sista frågan. det är tydligen vanligt att expansionskärlet är tomt eller iallafall lågt på kylarvätska. skadar det hojen på något sätt? såg en massa amerikanska trådar där de snackade om att så länge det finns i radiatorn så borde det inte vara någora konstigheter bara att man skulle vara uppmärksam så den inte överhettas.

funderade ett tag på att dränera all kylarvätska och sen gå in med nytt. lika bra om jag ska göra en service liksom. en sista fråga, tack snälla för du och ni andra svarat, sista frågan. det är tydligen vanligt att expansionskärlet är tomt eller iallafall lågt på kylarvätska. skadar det hojen på något sätt? såg en massa amerikanska trådar där de snackade om att så länge det finns i radiatorn så borde det inte vara någora konstigheter bara att man skulle vara uppmärksam så den inte överhettas.

Det korrekta rådet är nog att se till att hålla nivån i expansionskärlet vilket jag skulle säga att du ska göra. Om nu kärlet är tomt eller har väldigt låg nivå så behöver man nog inte vara speciellt orolig men problemet är att veta när det är för lite så det kan börja bli farligt, där av rådet att se till att ha nivå i expansionskärl och kylare. Troligtvis, obs att jag säger troligtvis kan du köra med ganska låg nivå även i kylaren utan att skador uppstår men detta beror ju på en mängd faktorer som tex yttertemperatur, motorn i sig och hur hårt du kör. Så du behöver knappast vara orolig men jag skulle inte rekomendera detta till nån som ska fylla på "kylartanken" 😉

Om du ska byta kylarvätska vilket väl är bra att göra nån gång då och då, kolla även upp hur man ska lufta ur systemet innan du börjar så du vet hur man ska göra. Vissa motorer kan väl vara ganska jobbiga att få ut luften ifrån vid byta av kylarvätska.

Jag skulle till att börja med toppa upp systemet och med ta med en rejäl vattenflaska för att fylla på ut i fall att nåt är galet och sen ge mig ut på en tur och se vad som händer, är det kyligare ute är det väl inte otroligt att nivån blir lite låg med kall motor. Vet du exakt var nivån var förr eller är det nu du märkt att den är låg?

Att det droppar vatten ur avgassystemet är väl mer normalt om en hoj stått länge tycker att vid uppstarterna på våren kommer det ganska mycket fukt ur avgassystemet trots att jag har mina i varmgarage.

Försvinner det vatten och det inte läcker utåt så där ju vattnet in i motorn och då kan man väl starkt misstänka en topplockspackningen, de erfarenheter jag har av det är att det ryker vitt och tempen sticker iväg fort. Men måla inte den på väggen nu😉

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...