Buell XB9R 2003

De flesta startmotorn sitter väl helt osäkrade plusjabeln går från batteri till startrelät och sen till startmotorn med grova kablar och helt utan säkingar, här ska man ju ha koll för det kan ju gå galet på riktigt med fel framförallt mellan batteri och startrelät.

På hur många Ampere är säkringen som går? Jag skulle snarare tro på kortslutning i kablage, startknappen, startrelä än själva startmotorn. Är bara börja plocka fram multimetern och börja mäta var du haft kortslutning.
Det är en 15A säkring. Det är väl något som drar solenoiden innan det börjar dra ström, men så långt kommer jag inte.

Steg ett är kopplingsschema och multimeter, med kopplingsschema så kan man ju hyfsat enkelt kolla upp hur det hela är kopplat.

Solenioden (startreläet) brukar ofta vara kopplade direkt till startknappen men det förekommer varianter där man har ett "säkerhetsrelä" som ska dra för att solenoiden ska kunna dra och tex KLR650 har en sån lösning där neutralkontakten, stödkontakten, mm är kopplade.

Det verkar finnas kopplingsschema i denna manual på sidan 576 ser man att solenoiden går till nåt som kallas relay center där det verkar vara ett startrelä vad som sen styr detta relä får man söka vidare i schemat men man kan ju misstänka att det är liknade saker som på KLR:en, orkar inte just nu följa vidare i schemat utan måste nog skriva ut sidorna för att få överblick. Som sagt enklast är att skiva ut schemat och plocka fram multimetern och börja mäta sig fram för nånstans har du kortslutning då säkringen går.

Steg ett är kopplingsschema och multimeter, med kopplingsschema så kan man ju hyfsat enkelt kolla upp hur det hela är kopplat.

Solenioden (startreläet) brukar ofta vara kopplade direkt till startknappen men det förekommer varianter där man har ett "säkerhetsrelä" som ska dra för att solenoiden ska kunna dra och tex KLR650 har en sån lösning där neutralkontakten, stödkontakten, mm är kopplade.

Det verkar finnas kopplingsschema i denna manual på sidan 576 ser man att solenoiden går till nåt som kallas relay center där det verkar vara ett startrelä vad som sen styr detta relä får man söka vidare i schemat men man kan ju misstänka att det är liknade saker som på KLR:en, orkar inte just nu följa vidare i schemat utan måste nog skriva ut sidorna för att få överblick. Som sagt enklast är att skiva ut schemat och plocka fram multimetern och börja mäta sig fram för nånstans har du kortslutning då säkringen går.

Kapitel 5-1 till 5-21 ägnas helt åt startmotorkretsen, felsökning och prov av kretsen. "Bara" att följa från början till slut - mycket tydlig beskrivning

Sidan 576 är sista sidan. Jag skrev ut ett antal sidor med kopplingsscheman häromdagen. Jag har inte tittat på den sortens scheman på några år så jag får vänja ögonen.

Nu vill jag inte komma inridande på någon hög häst men personligen så hade jag börjat med att koppla isär och rengöra alla kontakter i hela systemet. Samt köra kontaktskyddsmedel på dem.

Samtidigt så tar man en titt på alla delar av stammen man kommer åt och rengör så att man kan se om något är skavt/i kläm eller moddat av tidigare brukare.

OM säkringen går med alla kontakter ur och uppenbara skador fixade så är det dags för kopplingsschema eftersom man då har att börja skala kabelstam och inte ens jag skulle riva ner en hel sådan utan god anledning.

Varför allt krångel? Jo för att jag avskyr att stå längs vägen och försöka laga elfel, och erfarenheten säger att om något kortar så är det dags att gå över hela systemet. Antingen på en gång hemma i garaget eller en bit i sänder på semesterresan.

Nu vill jag inte komma inridande på någon hög häst men personligen så hade jag börjat med att koppla isär och rengöra alla kontakter i hela systemet. Samt köra kontaktskyddsmedel på dem.

Samtidigt så tar man en titt på alla delar av stammen man kommer åt och rengör så att man kan se om något är skavt/i kläm eller moddat av tidigare brukare.

OM säkringen går med alla kontakter ur och uppenbara skador fixade så är det dags för kopplingsschema eftersom man då har att börja skala kabelstam och inte ens jag skulle riva ner en hel sådan utan god anledning.

Varför allt krångel? Jo för att jag avskyr att stå längs vägen och försöka laga elfel, och erfarenheten säger att om något kortar så är det dags att gå över hela systemet. Antingen på en gång hemma i garaget eller en bit i sänder på semesterresan.
Alla är vi olika. Jag tänker snudd på tvärtom. Rör man i allt så kommer man ofelbart att försämra någonting. Saker som inte är trasiga ska man inte peta på.
Nu går säkringen enbart när jag trycker på startknappen. De andra funktionerna jag har testat som lysen, bränslepump och så vidare funkar som jag förväntar mig.
Killen jag köpte den av sa att drivremmen hade gått av i samband med att han skulle knuffa igång den så nånting har strulat tidigare.

Rem är guld om du inte kör i skogen eller vill ändra utväxling hela tiden. Tyst, inget kladd, håller länge.

Elfel = börja vid startreläet och mät dig till startknapp och till batteriet. Kolla också tändningslåset…

Då det är en amerikansk produkt är elsystemet ihoprafsat utan kvalitetskontroll så elfel är tyvärr något man får räkna med.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kan förstå detta, men jag som haft som hobby att bygga gitarrförstärkare ser det från andra hållet. Jag ser hellre i ett schema och mäter först så jag får reda på var som det felar och sen söker efter själva felet. För mig så tycker jag att det går fortare att mäta mig fram än att fysiskt efter felen, men som sagt har man inte vana av att mäta sig fram kan jag förstå att man gör på andra sätt.

Huvudsaken är ju att man hittar felen, dock tror jag att många har nån form av mental spärr för scheman och multimetern.

Kan förstå detta, men jag som haft som hobby att bygga gitarrförstärkare ser det från andra hållet. Jag ser hellre i ett schema och mäter först så jag får reda på var som det felar och sen söker efter själva felet. För mig så tycker jag att det går fortare att mäta mig fram än att fysiskt efter felen, men som sagt har man inte vana av att mäta sig fram kan jag förstå att man gör på andra sätt.

Huvudsaken är ju att man hittar felen, dock tror jag att många har nån form av mental spärr för scheman och multimetern.
Det är samma sak med gitarrförstärkare. Först plockar man ur rören som suttit i sen 63 och rengör socklarna. Därefter potentiometrar och strömställare. Sen stoppar man i rör man vet fungerar (eller kör rörtestare på rören). SEN kan man börja mäta sig fram. Det kommer att vara en elektrolytkonding. Är det det så byter man alla.

Krasst så beskriver nämligen kopplingsschemat kretsen UTAN extra resistorer av oxid. Dvs innan man gjort rent så kanske man har en helt annorlunda krets...

Detta då från en man som är utblildad och definitivt kan läsa ett schema och nyttja både multimeter och digitalt minnesosciloskop. :)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman