Tändstift Yamaha R1 2001

Hade du något sync-instrument tillgängligt?

Kikade runt lite efter "R1 carb sync" videos.
Kikade först på en video där man använde Motion Pro's vätskefyllda, men där ägnade användaren 30 min av 40 till att kalibrera verktyget. Hemskt bakgrundsljud var det också.

Carbtune Pro behöver ingen kalibrering.
(Fina grejer från Nordirland)

Den här Britten bor i Japan och har en video där han går rakt på sak.

Last edited:

Kikade först på en video där man använde Motion Pro's vätskefyllda, men där ägnade användaren 30 min av 40 till att kalibrera verktyget. Hemskt bakgrundsljud var det också.

(Fina Irländska grejer)

Ah har sett båda videos, och fick hem min carbtune (samma som britten) förra veckan

(Fina Irländska grejer)

Blev lite fundersam på det med choken så gick ut igår kväll och kollade och upptäckte att vajern var spänd så jag släppte på den så den inte är spänd när choken är av. Tog hojen till jobbet imorse & upplevde att den gick mycket bättre. Ska ta och synka förgasarna när tillfälle ges så kan uppdatera när det är klart :)

Last edited:
Hoppar av frustration varför du inte gasar till/håller något högre varvtal för att höra om ojämnheten lossnar. Tycker det låter 2 och 3 cylindrar.

Kollat tempen på krökarna på tomgång?

Så här ska det snarare låta
Den låter ju nästan som en V4, hur kan det vara dåligt ;):D

(Fina grejer från Nordirland)

Uppdatering: mätte tempen på kröken efter körning och stod på tomgång, mätte först vid böjen längst upp på kröken där den går in i cylindern och sen halvvägs ner, fick då dessa
1: 290 120

2: 330 290

3: 360 280

4: 352 240

"This video is private":confused:
Så nu är den inte privat, tänkte att de var en lite halvdålig video därför jag gjorde privat. Men uppdatering på problemet, ursäkta om de blir hackigt..

Ja hojen går ju inte riktigt på alla cylindrar och idag var de värre än någonsin, står jag på tomgång och gasar till så hänger den inte riktigt med. Håller jag jämnt varv typ 3000 varv så går den ojämnt, gasar jag över det så klarnar den. Om jag åker iväg på ettan från stillastående så behöver jag varva massvis för att ta mig iväg, den blöddrar men så fort jag kommit iväg så klarnar den. Låt säga om jag kommer åkandes på ettan med koppling i men inte riktigt stannar & sen åker iväg då går den bra.

Tog loss tändstiften idag (skriver från datorn ska se om jag kan lägga in bild strax) men alla var torra förutom cylinder 3 den var väldigt blöt. Alla stift får gnista. Dock ettans tändhatt hade grönt jox i sig som jag filade bort. Cylinder 3 kom det bensin upp ur när jag körde på starten för att kolla gnista.

Tagit bort förgasarna igen och har kollat så choken öppnar och stänger. Kollat så gasspjällen öppnar/stänger samtidigt. Tagit loss munstycken nu och blåst ur igen, dock bara 3an och 4an för inte hunnit de andra än. Flottörhöjden är 6mm +- 0.2mm kanske på 3an och 4an, vet ej hur de ska stå för det står inte i boken (jag mäter från förgasarkanten till högsta punkt på flottör. Får fram på google AI sök att de ska vara 10.5mm men de känns väldigt fel..

Vad kan påverka att en cylinder flödar över? Piloten var lite kläggig, så kanske trillat ner något när jag monterade förgasarna förra gången? Har blåst ur alla slangar nu denna gång de glömde jag förra gången.

IMG_2531.jpegIMG_2532.jpegIMG_2535.jpegIMG_2537.jpegIMG_2541.jpegIMG_2542.jpegIMG_2545.jpegIMG_2547.jpegIMG_2548.jpeg

Hur står TPS?
Visste inte ens att det fanns någon. Men det är ju övergångsteknologi på dessa hojar runt 2000.

Och om det nu var klägg i något munstycke som du skrev så ju tidigare översyn inte gjort ordentligt. I så fall så kommer det ju från något.

Det är ju uteslutningsmetoden som gäller på sådana här objekt. Är tank, kran, slangar, filter i toppskick?

Last edited:
Så nu är den inte privat, tänkte att de var en lite halvdålig video därför jag gjorde privat. Men uppdatering på problemet, ursäkta om de blir hackigt..

Ja hojen går ju inte riktigt på alla cylindrar och idag var de värre än någonsin, står jag på tomgång och gasar till så hänger den inte riktigt med. Håller jag jämnt varv typ 3000 varv så går den ojämnt, gasar jag över det så klarnar den. Om jag åker iväg på ettan från stillastående så behöver jag varva massvis för att ta mig iväg, den blöddrar men så fort jag kommit iväg så klarnar den. Låt säga om jag kommer åkandes på ettan med koppling i men inte riktigt stannar & sen åker iväg då går den bra.

Tog loss tändstiften idag (skriver från datorn ska se om jag kan lägga in bild strax) men alla var torra förutom cylinder 3 den var väldigt blöt. Alla stift får gnista. Dock ettans tändhatt hade grönt jox i sig som jag filade bort. Cylinder 3 kom det bensin upp ur när jag körde på starten för att kolla gnista.

Tagit bort förgasarna igen och har kollat så choken öppnar och stänger. Kollat så gasspjällen öppnar/stänger samtidigt. Tagit loss munstycken nu och blåst ur igen, dock bara 3an och 4an för inte hunnit de andra än. Flottörhöjden är 6mm +- 0.2mm kanske på 3an och 4an, vet ej hur de ska stå för det står inte i boken (jag mäter från förgasarkanten till högsta punkt på flottör. Får fram på google AI sök att de ska vara 10.5mm men de känns väldigt fel..

Vad kan påverka att en cylinder flödar över? Piloten var lite kläggig, så kanske trillat ner något när jag monterade förgasarna förra gången? Har blåst ur alla slangar nu denna gång de glömde jag förra gången.

View attachment 526817View attachment 526818View attachment 526819View attachment 526820View attachment 526821View attachment 526822View attachment 526823View attachment 526826View attachment 526827
Jag har väl pillat lite i förgasare. Alltid rensat lågfartsmunstycke med högtalarkabel, aldrig köpt en packning förutom lärt mig att....inte lossa nr 20 utan att ha en ny att montera. Kan vara nån av dom som dränker stiftet(kolla så inte motorn fyllts på med soppa)

Nångång köpt nån hoj som gått dåligt, visat sig att personen blåst iväg o-ringen utan att märka det på Nr 14. Ibland blir dom kvar i förgasarna och inte tänkt på att det sitter en o-ring i botten.

Så....bara en tanke.

Skruvarna brukar sitta hårt i förgasare, på bild ser det ut som att man använt philips skruvmejsel?

Bifogat

• Untitled-2.jpg
    Untitled-2.jpg
    101.2 KB · Visningar: 6
Hur står TPS?
Visste inte ens att det fanns någon. Men det är ju övergångsteknologi på dessa hojar runt 2000.

Och om det nu var klägg i något munstycke som du skrev så ju tidigare översyn inte gjort ordentligt. I så fall så kommer det ju från något.

Det är ju uteslutningsmetoden som gäller på sådana här objekt. Är tank, kran, slangar, filter i toppskick?
Ska kika på de :)

Jag har väl pillat lite i förgasare. Alltid rensat lågfartsmunstycke med högtalarkabel, aldrig köpt en packning förutom lärt mig att....inte lossa nr 20 utan att ha en ny att montera. Kan vara nån av dom som dränker stiftet(kolla så inte motorn fyllts på med soppa)

Nångång köpt nån hoj som gått dåligt, visat sig att personen blåst iväg o-ringen utan att märka det på Nr 14. Ibland blir dom kvar i förgasarna och inte tänkt på att det sitter en o-ring i botten.

Så....bara en tanke.

Skruvarna brukar sitta hårt i förgasare, på bild ser det ut som att man använt philips skruvmejsel?
Ah jag tog tyvärr loss nr 20 så kanske kan vara dem som blivit dåliga.

Nr 14, är de luftskruven eller vad man ska säga? Som man kan justera?

Ja, använde pz 2 tror jag den hette, kändes som den passade bra men blev lite rundad ändå.

Har beställt ett renoveringskit nu så kommer byta alla oringar och munstycken

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage