Tändstift Yamaha R1 2001

Ja, jag kom på det sen. Inga gångjärn på tanken på de där.

Och även om det var det så kanske det är för trångt?

Men du måste hålla Carbtunen helt rakt.
Går ju att tippa bak tanken men just skruven för cylinder 1 är jäkligt krånglig att se/komma åt. Ja, får tänka på de när jag går ut igen, har inte plockat ihop något utan de bara att sätta dit slangarna till carbtunen och prova igen sen. Men såg att de "bara" skiljer typ 1.5cmhg kanske lite över mellan 1 & 2 och i boken står de att 1cmhg är gränsen de får diffa, så inte super mycket. Bara på de igen, vill ju helst att alla ska stå exakt på samma men kanske overkill för en som inte gjort sånt förr :)

Ja precis tomgångsskruven

La upp en video på hur de såg ut när jag synkade, på slutet.

Last edited:
Går ju att tippa bak tanken men just skruven för cylinder 1 är jäkligt krånglig att se/komma åt. Ja, får tänka på de när jag går ut igen, har inte plockat ihop något utan de bara att sätta dit slangarna till carbtunen och prova igen sen. Men såg att de "bara" skiljer typ 1.5cmhg kanske lite över mellan 1 & 2 och i boken står de att 1cmhg är gränsen de får diffa, så inte super mycket. Bara på de igen, vill ju helst att alla ska stå exakt på samma men kanske overkill för en som inte gjort sånt förr :)

Ja precis tomgångsskruven

La upp en video på hur de såg ut när jag synkade, på slutet.
Ser bra ut. Det är tillräckligt bra.

Nu låter den som en R1a iaf. 1998-2008.

Nu vet jag inte hur känslig den där är, men min Busa blir off-sync relativt fort. Åtminstone lite. Men det märks mest vid helt kall motor och just tomgången.

Last edited:
Ser bra ut. Det är tillräckligt bra.

Nu låter den som en R1a iaf. 1998-2008.

Nu vet jag inte hur känslig den där är, men min Busa blir off-sync relativt fort. Åtminstone lite. Men det märks mest vid helt kall motor och just tomgången.
Ja tyckte de blev stor skillnad, ska bli kul sen när vädret tillåter att dra ut på en tur!

Ingen aning, de märker jag nog men skönt man har verktyg och fått lite mer kunskap så om man får synka dem varje/varannat år så får man ju användning av verktyget iallafall :D

Det är rätt spännande ändå att folk klagar på att man inte får hjälp. Nu är iofs inte TS direkt ny på forumet men egen ton tror jag har rätt mycket med saken att göra :D
Jag kan inte ett skit i sammanhanget om knasare och har inte själv en hoj med knasare, ändå följer jag tråden och är sjukt imponerad av kunskap och vilja att dela med sig här!

(f.ö. är en uppsättning JIS-mejslar värt, blev "tvungen" att skaffa en sådan när jag skulle byta termostaten på min VFR eftersom den ligger mellan cylindrarna och man måste få bort spridarbrygga (eller vad det heter) och då behöver man världens längsta mejsel för insugningsdamaskerna)

Det är rätt spännande ändå att folk klagar på att man inte får hjälp. Nu är iofs inte TS direkt ny på forumet men egen ton tror jag har rätt mycket med saken att göra :D
Jag kan inte ett skit i sammanhanget om knasare och har inte själv en hoj med knasare, ändå följer jag tråden och är sjukt imponerad av kunskap och vilja att dela med sig här!

(f.ö. är en uppsättning JIS-mejslar värt, blev "tvungen" att skaffa en sådan när jag skulle byta termostaten på min VFR eftersom den ligger mellan cylindrarna och man måste få bort spridarbrygga (eller vad det heter) och då behöver man världens längsta mejsel för insugningsdamaskerna)
Jag kan inte annat än att hålla med! Hjälpen man får här är ovärderlig & enorm kunskap och erfarenhet folk besitter här, tacksamt att det delas med 😊

Hade inte innan hört om JIS-mejslar men det är garanterat något som behövs har man lärt sig

Det är utåt om jag förstått de rätt som gör att den går ”rikare” annars har jag fattat de fel,
jag skruvade så nu är det 3 varv ut istället för 2.5...
Sitter skruvarna nära motorn eller nära luftfiltret?
Hur många varv kan du skruva ut dem innan de trillar den?

Sitter skruvarna nära motorn eller nära luftfiltret?
Hur många varv kan du skruva ut dem innan de trillar den?
Hmm svårt att säga men de sitter nog närmare luftfiltret än motorn, har inte räknat hur många varv jag kan skruva ut.
Jag gillar att du lägger upp filmsnuttar.
Den senaste snutten visar väldigt tydligt att du behöver fixa nå'n ställning som håller Carbtune:en vertikalt.
Ja, jag instämmer. Ska låna garage nästa helg om vädret tillåter så då ska jag synka om den i lugn och ro. Min TPS stod fel nu insåg jag, den ska stå på 5,000 varv men min står på 4,000 varv

*/ ?>
Nyheter
Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage