Tändstift Yamaha R1 2001

Jag tydliggör att jag är inget proffs, men en fråga: Har du gjort en så enkel sak som att kolla försiktigt på krökarna på motorn vid uppstart om de blir lika varma?

Alternativt med en lasertermometer.
Aldrig använt en själv men tycker det är en finurligt smart sak.

Frågan om ventilspel vs kompressionsprov så skulle jag kortfattat säga: -obetydligt, om du har ventilerna ställda inom spec.

Jag tydliggör att jag är inget proffs, men en fråga: Har du gjort en så enkel sak som att kolla försiktigt på krökarna på motorn vid uppstart om de blir lika varma?

Alternativt med en lasertermometer.
Aldrig använt en själv men tycker det är en finurligt smart sak.

Frågan om ventilspel vs kompressionsprov så skulle jag kortfattat säga: -obetydligt, om du har ventilerna ställda inom spec.
Det har jag faktiskt inte gjort, bra tips!

Jag kollade komp idag med varm motor direkt efter jag varit ute och åkt men då sjönk kompen ? Låter konstigt.. det är en biltema mätare jag använder, kanske missvisar? Skruvade den iallafall så hårt de gick.

Så här fick jag: cylinder 1: 170psi cylinder 2: 160psi cylinder 3: 170psi cylinder 4: 155psi.
Tog bild på tändstiften också kan lägga in dem här. Jag kollade tändhattar och kollade så den fick gnista på alla cylindrar och de fick den men märker som ni sa att den går illa och låter illa på tomgång, men går bra när jag är ute och åker.

Min tomgång ligger runt 1800 varv medans den ska ligga runt 1050-1300 varv, provade justera ner den då var de som att den ville dö. Någon skrev att ta isär förgasarna, funderar på att göra det & blåsa ur alla munstycken och notera storlekarna.

Noterade även att de fortsatte att ryka ur vevhusslangen även när jag mätte kompprov så kom det puffar av rök och luktade typ som avgaser?

Vad hade första steget enligt er vara? Göra rent förgasarna ?

IMG_2356.jpegIMG_2357.jpegIMG_2360.jpegIMG_2364.jpegIMG_2366.jpeg

Jag kan tipsa om att kika på Superbike Surgery på tuben och ta lärdom. Han har släppt åtskilliga videos om äldre sporthojar, vissa med total genomgång och vissa bara som behöver en mindre. Dessutom med provkörningar före och efter.
Ytterst kompetent.

Mycket genomgång av förgasare där och han brukar ofta föredra originaldelar.

Var försiktig med kompmätaren bara. Inget som ska behöva dras åt hårt. Brukas finnas en O-ring som ska täta.

Aluminiumgängorna i toppen tål inga höga moment.

Last edited:
Vidare: gällande kompprovet, om det är korrekt utfört så ska de där siffrorna räcka för att motorn ska "gå"

Möjligen kan jag tycka spontant att de ligger en aningen lågt, men det är ju ändå en gammal hoj. Åtminstone är det så jag föreställer mig. Det är ändå en R1a. Men jag vet inte så lyssna inte på det.

Vad säger boken? Brukar dock vara en ganska stor acceptans från lägsta värde till högsta värde. Det man inte vill ha är flera Bars skillnad mellan cylindrarna.

Vidare: gällande kompprovet, om det är korrekt utfört så ska de där siffrorna räcka för att motorn ska "gå"

Möjligen kan jag tycka spontant att de ligger en aningen lågt, men det är ju ändå en gammal hoj. Åtminstone är det så jag föreställer mig. Det är ändå en R1a. Men jag vet inte så lyssna inte på det.

Vad säger boken? Brukar dock vara en ganska stor acceptans från lägsta värde till högsta värde. Det man inte vill ha är flera Bars skillnad mellan cylindrarna.
Enligt boken ska de vara ca 190psi till 215psi så ligger ju under normalt värde men de bör inte diffa mer än 15psi mellan cylindrarna😊

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...