Tändstift Yamaha R1 2001

Nej men de har jag skrivit upp på min ”to-do list”, ska bara köpa verktyg. Kollat på carbtune pro
Kineserna har ett också, men det är inte slående billigt. Fungerar säkert och det borde vara rätt enkelt att testa om det inte gör det.

Tyvärr svårt att göra innan man pungat ut pengarna : )

Men för prisskillnaden mot ett Carbtune Pro från bästa-pris-leverantör så, nja...

Och glöm inte att det är en stor marknad med fejk-NGK-stift där ute.

Trodde inte det var sant första gången jag hörde om det. Vet inte hur drabbade andra tillverkare är.

Så det är något att tänka på. Lite som med laddningsregulatorer, men där är det oftare mer uppenbart.
Bra tips! Jag får hem mina nya stift idag, ngk och samma beteckning. Kanske kan kolla gnistan också och se hur den ser ut om den är likadan på alla 4? :)

Jag har varit med om att ett nytt stift varit defekt. Antar att nåt lite trasigt inne i emaljen. Syntes inte, kanske tappad eller nåt?
Smidigast är väl att byta ut stiftet eller billigast......skifta cylinder och köra och se om den är fortfarande likadan.

KN-filtren levereras ju inoljade och ska väl rengöras eller inoljas först var 5000:e mil. Sen kanske man gör det oftare för att.....

Jag hade ju mina förgasare på gammelrettan i molekyler för att den gick lite risigt. KN-filtret fick vara, nya stift osv osv. Rengjorde munstycken(framför allt lågfartsmunstyckena med högtalarkabel). Ställde in skruvarna på 2 och en kvart och synkade förgasarna.....
Ja får hem mina nya stift idag, kan de vara värt och kolla gnistan på alla 4? Om stiftet är defekt borde väll den inte ha gnista?:)

PS: jag kollade luftskruven på förgasarna igår & alla var 2.5 varv ut, alltså som det står i boken. Kollade förgasargummina de lilla man kunde se med spegel och de såg bra ut, drog åt skruvarna lite också.

Last edited:
Bra tips! Jag får hem mina nya stift idag, ngk och samma beteckning. Kanske kan kolla gnistan också och se hur den ser ut om den är likadan på alla 4? :)
Hur mycket betalade du?

Man ska nog se upp om det kommer erbjudanden om 4 NGK för 200-250kr

Att det bara ger gnista räcker inte.
Hur dessa fejk-stift fungerar efter 100 värmeskiftningar är det ju ingen som vet.

*/ ?>
Nyheter
Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage

Screenshot I kommande nu...

Ducati DesertX 2026

Ducati DesertX 2026 – ännu ...