Sverige idag..

Jag vill inte heller ha det som i Sverige.
Vilka fån.

Jag saknade de senaste (s)-regeringarnas resultat. Hos Expressen. Att Utbildningsministern fick 0,9 är väl inte helt fel. Hade Utbildningsministern haft 2,0 så kunde han ju knappast se något problem med dagens skola. "Det är bara lägga manken till så går det bra, se på mig ! 2,0"

Jag vill inte heller ha det som i Sverige.
Vilka fån.

1.0 är genomsnitt och de allra flesta gör HP under eller strax efter gymnasiet.

I början av 1990-talet då detta var ganska nytt var vi många i kompiskretsen som gjorde det flera gånger och det kunde skilja sjukt mycket mellan gångerna. En kompis fick 0,6 på första och 1,4 på andra tex. En annan 1,2 på första och 0,8 på andra…

Men sedan är ju frågan hur relevant det är vad politiker hade på högskoleprovet? Även om de är ministrar så har ju tex Pål Jonson en ganska skaplig meritlista trots att politiker ju snarare skall spegla folket, gäller flera andra. Hur ser det ut hos ditt älskade SD Markus?

I början av 1990-talet då detta var ganska nytt var vi många i kompiskretsen som gjorde det flera gånger och det kunde skilja sjukt mycket mellan gångerna. En kompis fick 0,6 på första och 1,4 på andra tex. En annan 1,2 på första och 0,8 på andra…

Men sedan är ju frågan hur relevant det är vad politiker hade på högskoleprovet? Även om de är ministrar så har ju tex Pål Jonson en ganska skaplig meritlista trots att politiker ju snarare skall spegla folket, gäller flera andra. Hur ser det ut hos ditt älskade SD Markus?

Jag förväntar mig att de som styr landet ska vara intelligentare och mer bildade än genomsnittet.

Man väljer ju inte en svetsare till statsminister.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att man kan ha så låga poäng.

Att Sveriges yttersta elit har under 1,0 är oacceptabelt och jag vet inte hur det ser ut i SD, jag tror att alla de som gick på Lunds universitet har över 0,9 i alla fall.

Hur ser det ut hos Birgitta Ohlsson tror du?

Hur många politiker skulle vi få i Sverige om vi hade som krav att man måste skriva minst 1,7 på högskoleprovet?
7, 9 eller kanske tom 12. :)

Mängden folk som när de går ut skolan bestämmer sig för att de nu inte behöver lära sig något mer någonsin är ganska skrämmande.
Jag har som grundtänk att när jag inte lär mig nåt mer är det dags att byta jobb.
Än kan jag inte allt på jobbet även om jag hör till kategorin "Old fart that knows shit".

Hur många politiker skulle vi få i Sverige om vi hade som krav att man måste skriva minst 1,7 på högskoleprovet?
7, 9 eller kanske tom 12. :)

Jag har ibland önskat att det borde krävas en akademisk examen som grundkrav för en plats i riksdagen oavsett politiskt parti. Eller åtminstone ifall de ska ha en riksdagslön. Man kan förvisso inneha hög intelligens och kompetens även utan utbildning men en examen är ju ett slags kvitto på att man faktiskt besitter tillräcklig hög kapacitet för att tex ta till sig information och kunskap för få delta i beslutsfattandet.

Och så kan antalet riksdagsplatser reduceras till 99, och dom kvarvarande kan gott få en högre lön så kanske fler kompetenta lockas till jobbet.

Jag har ibland önskat att det borde krävas en akademisk examen som grundkrav för en plats i riksdagen oavsett politiskt parti. Eller åtminstone ifall de ska ha en riksdagslön. Man kan förvisso inneha hög intelligens och kompetens även utan utbildning men en examen är ju ett slags kvitto på att man faktiskt besitter tillräcklig hög kapacitet för att tex ta till sig information och kunskap för få delta i beslutsfattandet.

Och så kan antalet riksdagsplatser reduceras till 99, och dom kvarvarande kan gott få en högre lön så kanske fler kompetenta lockas till jobbet.
Jag håller med.
Men jag tror dom som skaffar sig en akademisk examen kommer välja andra karriär banor än politik tyvärr.
Därav den krassa siffran på hur många politiker vi kommer få vid krav på resultat på HS-provet.

Reducerade riksdagsplatser tror jag vi varit inne på förut och jag var nog för även då. 👍

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D