Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur många politiker skulle vi få i Sverige om vi hade som krav att man måste skriva minst 1,7 på högskoleprovet?
7, 9 eller kanske tom 12. :)
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Mängden folk som när de går ut skolan bestämmer sig för att de nu inte behöver lära sig något mer någonsin är ganska skrämmande.
Jag har som grundtänk att när jag inte lär mig nåt mer är det dags att byta jobb.
Än kan jag inte allt på jobbet även om jag hör till kategorin "Old fart that knows shit".
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många politiker skulle vi få i Sverige om vi hade som krav att man måste skriva minst 1,7 på högskoleprovet?
7, 9 eller kanske tom 12. :)

Jag har ibland önskat att det borde krävas en akademisk examen som grundkrav för en plats i riksdagen oavsett politiskt parti. Eller åtminstone ifall de ska ha en riksdagslön. Man kan förvisso inneha hög intelligens och kompetens även utan utbildning men en examen är ju ett slags kvitto på att man faktiskt besitter tillräcklig hög kapacitet för att tex ta till sig information och kunskap för få delta i beslutsfattandet.

Och så kan antalet riksdagsplatser reduceras till 99, och dom kvarvarande kan gott få en högre lön så kanske fler kompetenta lockas till jobbet.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har ibland önskat att det borde krävas en akademisk examen som grundkrav för en plats i riksdagen oavsett politiskt parti. Eller åtminstone ifall de ska ha en riksdagslön. Man kan förvisso inneha hög intelligens och kompetens även utan utbildning men en examen är ju ett slags kvitto på att man faktiskt besitter tillräcklig hög kapacitet för att tex ta till sig information och kunskap för få delta i beslutsfattandet.

Och så kan antalet riksdagsplatser reduceras till 99, och dom kvarvarande kan gott få en högre lön så kanske fler kompetenta lockas till jobbet.
Jag håller med.
Men jag tror dom som skaffar sig en akademisk examen kommer välja andra karriär banor än politik tyvärr.
Därav den krassa siffran på hur många politiker vi kommer få vid krav på resultat på HS-provet.

Reducerade riksdagsplatser tror jag vi varit inne på förut och jag var nog för även då. 👍
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag håller med.
Men jag tror dom som skaffar sig en akademisk examen kommer välja andra karriär banor än politik tyvärr.
Därav den krassa siffran på hur många politiker vi kommer få vid krav på resultat på HS-provet.

Reducerade riksdagsplatser tror jag vi varit inne på förut och jag var nog för även då. 👍
Jag läste på lite om det där, det är ganska vanligt med en akademisk examen, tex i dans, innuitisk kultur och normkritiskt förhållningssätt påbyggnad.

Så jag tror snarare på att alla måste ha gått grundkurser i samhällskunskap, nationalekonomi, juridik mm.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
En sak som stör mig är denna tävlan i att finna områden där Sverige inte möter NATO standard, detta kommer bli som EU om vi inte passar oss.

Vad i Grekland, Turkiet, Bulgarien och Litauen möter NATOs alla krav?
 

Bifogat

  • 1000048750.jpg
    1000048750.jpg
    618 KB · Visningar: 7

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
En sak som stör mig är denna tävlan i att finna områden där Sverige inte möter NATO standard, detta kommer bli som EU om vi inte passar oss.

Vad i Grekland, Turkiet, Bulgarien och Litauen möter NATOs alla krav?
Visserligen sätter det väl fingret på en del områden där politisk nonchalans/inkompetens eller i en del fall ideologiskt drivet vanstyre (inte sällan av miljöskäl) lett till att förmågor viktiga inte bara för totalförsvaret utan även för en robust infrastruktur i stort har tillåtits erodera.

Men man kan fråga sig varför vi aldrig kan inse saker själva utan alltid tycks agera reaktivt för att någon annan kräver det eller först efter att det inträffat en kris som ingen såg komma.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Pappa sköts ihjäl framför sin son, efter att ha sagt ifrån till ett gäng i Skärholmen när han och sonen var på väg till simhallen.
Fy fan! :mad:

 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Pappa sköts ihjäl framför sin son, efter att ha sagt ifrån till ett gäng i Skärholmen när han och sonen var på väg till simhallen.
Fy fan! :mad:


Samhället börjar ju vara totalt förfallet när en vuxen inte längre ska kunna säga till åt ett ungdomsgäng utan att bli mördad.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Samhället börjar ju vara totalt förfallet när en vuxen inte längre ska kunna säga till åt ett ungdomsgäng utan att bli mördad.
Ja och effekten blir ett samhälle där man håller låg profil och inte vågar göra något som ens kan antydas att på något sätt störa fel person då denne mycket väl kan vara beväpnad.

Det blir ett samhälle där den vuxna generationen inte längre kan upprätthålla samhällets moral och normer utan detta istället dikteras av ungdomsgängen som har det nya våldsmonopolet. Det påverkar inte bara de som hamnar i den direkta konfrontationen utan alla i samhället som kommer formas av den tystnad, uppgivenhet och likgiltighet som uppstår i moralens vakuum.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Det påverkar inte bara de som hamnar i den direkta konfrontationen utan alla i samhället som kommer formas av den tystnad, uppgivenhet och likgiltighet som uppstår i moralens vakuum.
Precis. Är det ett samhälle vi vill ha?

Lösningen är specialstyrkor, inte nödvändigtvis militära, men särskilt tränade med rätt utrustning för ändamålet. Typ Frankrikes *gendarmer*.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Sökte "france gendarmerie vs police"

"Legally, the Gendarmerie nationale ensures homeland defence and protection of the Nation's higher interests. According to the Law and the Code of Defence, Gendarmerie is part of French Armed Forces, just like Army, Navy and Air Force or the joint directorates."

Jag vill bestämt hävda att "nationens högre intresse" är folkets säkerhet.

Sen hittade jag en bild på internet, vet inte om det är just gendarmer, men den motsvarar min vision av specialstyrka som jag tidigare nämnde. Notera hjälmarna. Helt enkelt en avancerad form av kravallpoliser.

police.jpg


Hörde precis av min tjej här i bakgrunden (hon är rasande) att offret, pappan, var en polsk man som arbetade på närakuten på Huddinge, dvs en person som jobbar med att hjälpa andra.

Allmänheten behöver bli arg. Nästa politiker som nämner något om könsbyte eller annat oväsentligt för folkets säkerhet behöver omedelbart läxas upp, och omdirigeras emot agendan för året. 2024 med landets nuvarande tillstånd behöver vi jämföra alternativ från länder där dessa 'akuta problem' tas om hand effektivt.

Och en sak till; jag ser hellre att polisen skjuter en oskyldig människa av misstag, exempelvis i stridens hetta där besluten haglar i 10-delar, än att en snorunge skjuter en oskyldig medborgare med avsikt. Visst, man vill aldrig att oskyldiga stryker med, exemplet avser väldigt noggrann avvägning, typ pest eller kolera.
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sökte "france gendarmerie vs police"

"Legally, the Gendarmerie nationale ensures homeland defence and protection of the Nation's higher interests. According to the Law and the Code of Defence, Gendarmerie is part of French Armed Forces, just like Army, Navy and Air Force or the joint directorates."

Jag vill bestämt hävda att "nationens högre intresse" är folkets säkerhet.

Sen hittade jag en bild på internet, vet inte om det är just gendarmer, men den motsvarar min vision av specialstyrka som jag tidigare nämnde. Notera hjälmarna. Helt enkelt en avancerad form av kravallpoliser.

View attachment 497155
1712829852825.png
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top