Sverige idag..

Jag bygger min verklighetsuppfatttning på fakta och vetenskaplighet. De som överdriver eller struntar i vetenskap visar bara på sin inkompetens!
Många miljökämpar säger sig följa vetenskapen, men gör det inte. Tex genom att enbart använda en delmängd av informationen i sin argumentation. Noll helhetssyn.

Ja, jordens medeltemperatur ökar men tempen varierar historiskt upp/ned. Är det inte bättre att sluta skita ned jorden?
Fokusera då på det viktiga, tex sluta bränna upp fossila bränslen - Olja, kol, gas! Och sluta skita ned med tungmetaller, plast och andra kemikalier.

Men det är inte intressant för "miljövännerna", bara CO2 tydligen.
Man ska lägga ned kärnkraft och köra vindkraft som kräver att man eldar upp MER olja/gas/kol...
Var är helhetssynen?
Pinsam nivå.

Oumkullrunkelig fakta säger att temperaturen aldrig har ökat så snabbt som den här gången.
Om du nu har fakta så vill jag gärna höra en alternativ förklaring till varför det sker?

Hittade en bild över temp som sträcker sig till 1000talet, huruvida den är sann eller ej kan jag inte garantera men skall undersökas inom en snar framtid.

1767720645960.png

Hittade en bild över temp som sträcker sig till 1000talet, huruvida den är sann eller ej kan jag inte garantera men skall undersökas inom en snar framtid.

View attachment 524453
Jag funderar över om det var hungersnöden i början av 1300-talet följt av digerdöden som spred sig över jorden omkring 1350 med minskad befolkning som följd. Som orsakade mer skog i naturen och färre "grillkvällar" som ledde till sjunkande koldioxid nivå i luften och kallare klimat under "Lilla Istiden" ? Det tog 200 år innan befolkningen var upp i nivå med 1300-talets början.

Last edited:
Det förklarar din inställning. Är det bara fanatiker som tror på antropogent orsakad global uppvärmning?

Själv tror jag på den samlade vetenskapen, och där är konsensus att mänskligheten påverkar klimatet genom massiva utsläpp av växthusgaser.

Själv tycker jag ordet fanatiker är bättre beskrivande av de som förkastar vetenskapen och rationell logik.
Väldigt förenklad bild, med eller utan apostrof.

Skickat från min SM-A556B via Tapatalk

Den där Katja Nyberg (SD) borde nog lämna tillbaka sitt körkort till utgivaren. Upprepade trafikförseelser...
Kan man utvisa henne till Övertorneå på grund av bristande vandel?

Den där Katja Nyberg (SD) borde nog lämna tillbaka sitt körkort till utgivaren. Upprepade trafikförseelser...
Kan man utvisa henne till Övertorneå på grund av bristande vandel?

Man får ändå ge henne att om hon faktiskt rakt av ljuger i sitt förnekande är det lögner belagda med ganska stora bollar :rofl "Vi har dig på kamera här när du mördar en person, ditt DNA påträffades på personen och platsen." "Nope, inte jag, var aldrig där ens." :crash

På tal om brudar med bollar läste jag nånstans att en förälder blivit dömd att betala skadestånd till vackra pannbiffen vilma pga förtal när vederbörande försökte varna andra föräldrar om inkommande katastrof. Bra jobbat där "rätts"väsendet :tummenupp

Hur var det nu med per capita och proportionalitet? :va

Ta några meter rep, spara skattepengar och skydda samhället? :hihi

Oumkullrunkelig fakta säger att temperaturen aldrig har ökat så snabbt som den här gången.
Om du nu har fakta så vill jag gärna höra en alternativ förklaring till varför det sker?

En del av problemet är väl att "vetenskapen" gick sisådär under covid skiten :crash Man har från myndigheter/staten/vetenskapens håll urholkat väldigt mycket förtroende till de instanserna. Vetenskapen finansieras av människor med agendo, detta bör man ha i åtanke och det sipprar tyvärr ut ganska mycket tveksamheter från ovannämnda. Det kallas tex big pharma av en anledning, Mask eller inte mask? Vaccin eller inte vaccin? Aja, du fattar :tummenupp

Den väsentliga frågan är egentligen inte om man ska minska utsläpp eller inte, utan hur man tänker sig göra det. Om man börjar göra det med inskränkningar på frihet och skada på BNP osv, då är man enligt mig ute på hal is. De som beskriver klimat"hotet" som en existentiell kris är absolut inte några jag tänker lyssna på överhuvudtaget. Al Gore borde haft rätt för länge sedan, ropa varg... :fakta

"Hej hallå där hjälp till här! Jag befinner mig i en panikartad existentiell kris och jag har under rådande chocktillstånd listat ut en sjukt bra lösning! Du får inte äta kött eller köra bil!! Stopp med det där!! Avbryt!! Jorden dör!! Alla kommer dö!! Hjälp! Hjälp!!" :dummer

Dags för L att sälla sig till ÖVR… är det där NMR, feministiskt intiativ, Pirat&KalleAnkapartierna håller till?
Men hur i h-e kan MP ligga så högt? Illavarslande…
Bra!! Hoppas C, L och KD åker ut alla tre. De små partierna bara stökar till beslutsprocessen och får allt för stor makt.
Vi tycker tämligen lika i Sverige, fånigt att dela upp oss i en massa partier som tjafsar om skitsaker istället för att se till Sveriges bästa!!

En del av problemet är väl att "vetenskapen" gick sisådär under covid skiten :crash Man har från myndigheter/staten/vetenskapens håll urholkat väldigt mycket förtroende till de instanserna. Vetenskapen finansieras av människor med agendo, detta bör man ha i åtanke och det sipprar tyvärr ut ganska mycket tveksamheter från ovannämnda. Det kallas tex big pharma av en anledning, Mask eller inte mask? Vaccin eller inte vaccin? Aja, du fattar :tummenupp
Ja, är alltid pengarna som styr. Och makten såklart.
Den väsentliga frågan är egentligen inte om man ska minska utsläpp eller inte, utan hur man tänker sig göra det. Om man börjar göra det med inskränkningar på frihet och skada på BNP osv, då är man enligt mig ute på hal is. De som beskriver klimat"hotet" som en existentiell kris är absolut inte några jag tänker lyssna på överhuvudtaget. Al Gore borde haft rätt för länge sedan, ropa varg... :fakta
Ja, det ska stoppas huvudet i sander och ropas på krisåtgrder som bara skjuter vår konkurenskraft i botten och DESSUTOM gör miljön sämre genom att lägga ned billig kärnkraft och då det inte blåser...elda upp kopiösa mängder gas/olja/kol. Bara korkat.

Björn Ferry tar sig inte till jobbet på SVT i helgen.
SJ har ställt in tågen förbi höga kusten på grund av snö.
Björn Ferry är också en "god människa" (TM) så han har köpt elbil trots att han bor i ett "eco-house" i västerbottens inland, så han kan inte heller köra bil till jobbet.
Björn Ferry vill ändå ha lön av SVT, så han ska "jobba hemifrån" (dock från Umeå)

Jag betalar till SVT, jag tycker inte att han ska ha lön om han inte kommer till jobbet, han hade kunnat ta flyget till jobbet, så som så många andra gör när dom tvingas åka till Stockholm och jobba.

Björn Ferry tar sig inte till jobbet på SVT i helgen.
SJ har ställt in tågen förbi höga kusten på grund av snö.
Björn Ferry är också en "god människa" (TM) så han har köpt elbil trots att han bor i ett "eco-house" i västerbottens inland, så han kan inte heller köra bil till jobbet.
Björn Ferry vill ändå ha lön av SVT, så han ska "jobba hemifrån" (dock från Umeå)

Jag betalar till SVT, jag tycker inte att han ska ha lön om han inte kommer till jobbet, han hade kunnat ta flyget till jobbet, så som så många andra gör när dom tvingas åka till Stockholm och jobba.
Tycker precis tvärtom. Det är så här de borde jobba. Varför ska han sitta i en studio i Stockholm? Lika idiotiskt som att flyga upp en massa Stockholmare till Umeå för att göra ett avsnitt av Gokväll! Recensera några böcker kan man göra på länk från Stockholm. Skulle spara en jävla massa pengar och miljön som de säger sig värna om.

Och det var exakt det jag frågade om "Och vad ska vi enl dig göra för att åtgärda det?"
Eller med explicit, vad ska vi enl dig göra för att minska utsläppen?
Nu är det ju inte en enda sak vi behöver göra, utan en hel massa saker. Att gå igenom allt blir en större avhandling och det är jag inte beredd att skriva här, men jag kan ta några saker:
* Storskalig satsning på forskning om energieffektivisering, förnybara bränslen och kärnkraft.
* Kraftigt minskad användning av fossil energi. Det rör sej både om skattehöjningar för fossil energi och subventioner/produktion av förnyelsebar energi.
* Ändrade konsumtionsmönster. Både miljön och hälsan tjänar på att minska köttkonsumtionen och äta mer vegetariskt. För det bör staten satsa på stöd för omställning till vegetabilisk matproduktion inom landet, progressiva skatter på importerat kött och forskning på att ta fram nya köttersättningsprodukter.
* Ändrade byggnadsnormer. Produktion av betong står för nästan en tiondel av koldioxidutsläppen. Det måste gå att bygga med material som ger mindre klimatavtryck.
* Grönt stål är framtiden, oavsett nuvarande snedsteg (hybrit m.fl). Stålet står också för nästan en tiondel av de globala utsläppen av koldioxid, men det är hur enkelt som helst att tillverka utsläppsfritt stål med vätgas.
* Utbyggnad av kärnkraft. Sverige bör satsa på att självständigt kunna ha en stabil elförsörjning dygnet runt, året om. Det kräver redundans och överkapacitet. Utbyggnaden bör också ta höjd för framtida ökande energibehov.

Sverige har en unik position i världen genom att vi inom landet har en enorm forskningskompetens på många relevanta områden, samtidigt som vår brist på egna fossila energireserver gör att vi inte har lika starka marknadskrafter som jobbar emot fossilfrihet. Om vi satsar rätt kommer vi inte behöva göra avkall på vår livskvalitet samtidigt som vi kommer sitta på det kunnande som efterfrågas när resten av världen förr eller senare ska följa efter.

Tycker precis tvärtom. Det är så här de borde jobba. Varför ska han sitta i en studio i Stockholm? Lika idiotiskt som att flyga upp en massa Stockholmare till Umeå för att göra ett avsnitt av Gokväll! Recensera några böcker kan man göra på länk från Stockholm. Skulle spara en jävla massa pengar och miljön som de säger sig värna om.
Nu ser inte jag sporten han kommenterar, men då kan man väl lika gärna lyssna på skidskyttet på radio så kan kommentatorerna ha zoom-möte samtidigt

SVT kan skicka ut green screens till alla anställda så kan vi få nyheterna direkt ifrån köket i en trea i Molkom, vädret från ett radhus i Lycksele och hallåan emellan programmen kan sitta hemma i rinkeby...

Nu ser inte jag sporten han kommenterar, men då kan man väl lika gärna lyssna på skidskyttet på radio så kan kommentatorerna ha zoom-möte samtidigt

SVT kan skicka ut green screens till alla anställda så kan vi få nyheterna direkt ifrån köket i en trea i Molkom, vädret från ett radhus i Lycksele och hallåan emellan programmen kan sitta hemma i rinkeby...
Som sagt, om han sitter i Stockholm eller Umeå och tittar på skidskytte i TV för att kommentera spelar inte mig någon roll. Det enda han inte kan göra är att gå in i studion och ha gemensamt eftersnack vilket jag fullkomligt skiter i. Och resten du skriver, är det relevant för dig var meteorologen som läser vädret befinner sig rent fysiskt? En gång i tiden stod de väl i Norrköping? Trodde inte du var så Stockholmsfixerad.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back