Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Kan du väl få i ditt korpenlag också? Från första början är gängbildande naturligtvis en säkerhetsfråga för individer som blir starkare ihop. Numer är det väl dels det och skrytfaktorn/statushöjandet som lockar. Även om dina orsaker anturligtvis spelar en viss roll också.
Jaja, jag har alltid levt efter mottot Bra karl reder sig själv, så jag tycker hela grejen är skittöntig.
Nu har ju inte jag sett programmet så vet inte alls vad det handlar om, men att man skjuter i benet är ganska vanligt just för att det räknas som grov misshandel om man åker torskar..
Sen är det ju så klart inte i avsikt att döda man skjuter nån i benet...
Men nu kanske det inte var frågan att skjuta i benet?
Du kan hugga av en person ett finger så att han förblöder, kanske tom räcker med att krossa ett ögonbryn om man har dåliga blodvärden. Man kan även bli skjuten i huvudet och åka hem från akuten samma dag. Åklagarna tittar väldigt mycket på uppsåtet när dom åtalar, man behöver ju inte ens träffa för att torska på mordförsök tex. Eller torska på mordförsök med luftpistol, för att man inte förstod att den inte var tillräcklig, men man ville döda.Att skjuta någon måste väl ändå ses som att man brukat dödligt våld tycker jag.
Låt oss säga att man skjuter någon i benet (som du själv skrev) och man träffar aortan så kommer personen att förblöda på väldigt kort tid. Tycker du då att skytten har gjort sig skyldigt till "grov misshandel" och "vållande till annans död" eller är det "mord" eller möjligtvis "dråp"?
Jag tycker inte helt oväntat "mord" eller möjligtvis "dråp" beroende på omständigtheterna. Men inte mindre än det.
Detta eftersom vi måste kunna kräva av folk att dom tar med i beräkningarna att personen kan dö av att bli skjuten. Annars blir det ju som att det är accepterat att man kan gå runt och bära skjutvapen. Vilket jag tycker ska vara förbehållet åt ordningsmakten.
Att skjuta någon måste väl ändå ses som att man brukat dödligt våld tycker jag.
Låt oss säga att man skjuter någon i benet (som du själv skrev) och man träffar aortan så kommer personen att förblöda på väldigt kort tid. Tycker du då att skytten har gjort sig skyldigt till "grov misshandel" och "vållande till annans död" eller är det "mord" eller möjligtvis "dråp"?
Jag tycker inte helt oväntat "mord" eller möjligtvis "dråp" beroende på omständigtheterna. Men inte mindre än det.
Detta eftersom vi måste kunna kräva av folk att dom tar med i beräkningarna att personen kan dö av att bli skjuten. Annars blir det ju som att det är accepterat att man kan gå runt och bära skjutvapen. Vilket jag tycker ska vara förbehållet åt ordningsmakten.
Du kan hugga av en person ett finger så att han förblöder, kanske tom räcker med att krossa ett ögonbryn om man har dåliga blodvärden. Man kan även bli skjuten i huvudet och åka hem från akuten samma dag. Åklagarna tittar väldigt mycket på uppsåtet när dom åtalar, man behöver ju inte ens träffa för att torska på mordförsök tex. Eller torska på mordförsök med luftpistol, för att man inte förstod att den inte var tillräcklig, men man ville döda.
Jag har aldrig påstått att man inte ska ta hänsyn till rådande omständigheter. Men för mig är det ganska tydligt att om man går runt med skjutvapen och skjuter på andra människor så har man antagligen klart för sig att det är ett dödligt vapen man rör sig med, och är man inte klar med det så är det ändå viktigare att rättssystemet sänder ut dom signalerna. Så att folk förstår det. Förhoppningsvis kan det leda till att vi får mindre vapen på Sveriges gator.
Jag har aldrig påstått att man inte ska ta hänsyn till rådande omständigheter. Men för mig är det ganska tydligt att om man går runt med skjutvapen och skjuter på andra människor så har man antagligen klart för sig att det är ett dödligt vapen man rör sig med, och är man inte klar med det så är det ändå viktigare att rättssystemet sänder ut dom signalerna. Så att folk förstår det. Förhoppningsvis kan det leda till att vi får mindre vapen på Sveriges gator.
Kommer ihåg när min kompis frågade ett sådant där MC-smuts varför han behövde en väst för att få kompisar, fy fan vad dålig stämning det blev.![]()
Jag gick i parallellklass med Olle Eriksson och vi har gemensamma vänner och jag har aldrig upplevt honom som någon med trasig bakgrund och han var inte heller någon bråkstake på gymnasiet. En helt vanlig kille som de flesta upplevde som snäll och kanske till och med blyg ibland.
Tillfälligheter som gjorde att han begav sig in i gängvärlden kanske, vem vet.
Det tittas, som säkert bekant, på en mängd andra faktorer, som exempelvis om man är tidigare straffad och gärningsmannens sociala situation med mera när man bestämmer brottsrubriceringen.
sen så ska man ju inte dra alla kriminella över en o samma kant...
lustigt att HAMC låter Olle Eriksson vara kvar som medlem då han vart dömd för brott mot en kvinna vilket inte brukar ses som bedrift.
KAM för i helvete!!!
Jag kan ju klassas som kriminell då jag kör för fort samt importerar sprit utan att tulla för det. Så givetvis ska man skilja på kriminell och kriminell.
Kanske är skillnad när det är bossen som gör det kontra en underhuggare.
Det är skillnad på individerna i de olika gängen. I mitt jobb har jag träffat folk(?) från olika gäng. MC-killarna brukar vara trevliga och artiga, medans killarna från BC och liknande brukar bete sig som apor så fort de är med andra intagna, men en och en brukar de också vara hyfsat artiga. .
ha ha! ja just ja.. jobbade inte du på kriminalvårdens TPT???
mvh.T
Det finns forskning som visar att första gångs-brottslingar i högre grad fortsätter med kriminalitet om dom döms till fängelsestraff, i synnerhet om det rör sig om yngre brottslingar. På fängelset odlas bitterhet, samhällsförakt och man knyter kontakter med andra kriminella, drar lärdom från deras erfarenheter och kan planera nya brott tillsammans. Vissa blir dessutom institutionaliserade och känner sig otrygga ute i samhället, och saknar tryggheten bakom murarna.Tro inte att straff gör folk mindre benägna att låta bli handlingar, ingen begår brott med avsikten att åka fast.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |