Svensk maffia

Det finns forskning som visar att första gångs-brottslingar i högre grad fortsätter med kriminalitet om dom döms till fängelsestraff, i synnerhet om det rör sig om yngre brottslingar. På fängelset odlas bitterhet, samhällsförakt och man knyter kontakter med andra kriminella, drar lärdom från deras erfarenheter och kan planera nya brott tillsammans. Vissa blir dessutom institutionaliserade och känner sig otrygga ute i samhället, och saknar tryggheten bakom murarna.

Det är nog förvisso sant men enligt den logiken skulle brotten minska om våra fängelser försvann?
Så är det ju inte för man måste även beakta att straffen faktiskt avskräcker några från att hamna inom brottsbranshen.

Sen kan man ju funder över hur en sådan där undersökning görs? Är det kanske så att den gruppen som får fängelse faktiskt redan är djupare inne i skiten än de som får mildare straff?

Det är nog förvisso sant men enligt den logiken skulle brotten minska om våra fängelser försvann?
Så är det ju inte för man måste även beakta att straffen faktiskt avskräcker några från att hamna inom brottsbranshen.

Sen kan man ju funder över hur en sådan där undersökning görs? Är det kanske så att den gruppen som får fängelse faktiskt redan är djupare inne i skiten än de som får mildare straff?

Det är nog snarare så att brott och straff inte hänger ihop alls rent psykologiskt. En person i färd med att begå brott tänker inte på vilka konsekvenser det kan få. Folk stjäl bilar för att ta sig till ett annat ställe. Folk rånar ungar på sin iphone för att få en iphone. Folk slår ihjäl folk för att dom e förbannade eller galna eller nåt. Straffet avskräcker inte oavsett hur hårt det är eftersom man kallt räknar med att inte åka dit.

Kriminalvården har dessutom tänkt till ordentligt såtillvida att särskilda ungdomsavdelningar har inrättats för att de unga förbrytarna inte ska påverkas av äldre kriminella. Det innebär ett tiotal ungdomar som ska tävla om vem som är tuffast på samma avdelning.

Jo, självklart ska ju brott straffas, och vissa ska låsas in för att skydda samhället osv. Men för mindre brott, och i början på karriären så att säga, så kanske andra former av straff är lämpligare, som tex samhällstjänst osv. Obs att jag inte har tagit ställning helt i frågan själv, jag bara påpekar vissa forskningsresultat, och kan tycka att det kanske krävs att man tänker till hur man bäst hindrar folk att bli kriminella :)

De flesta unga,när de väl blir inlåsta,har fått sin beskärda del av chanser.....

Henrik

Jo, självklart ska ju brott straffas, och vissa ska låsas in för att skydda samhället osv. Men för mindre brott, och i början på karriären så att säga, så kanske andra former av straff är lämpligare, som tex samhällstjänst osv. Obs att jag inte har tagit ställning helt i frågan själv, jag bara påpekar vissa forskningsresultat, och kan tycka att det kanske krävs att man tänker till hur man bäst hindrar folk att bli kriminella :)

Jag har en tanke om att man ger den unga kriminella en ordentlig utbildning. Ja det kostar pengar, nej vanligt folk får inte samma chans.
Samhällsekonomiskt är det bättre att sätta in resurserna tidigt. Ett dygn i fängelse kostar samhället cirka 2500 kronor.
Ett problem som infinner sig är att många individer skiter fullständigt i vilka resurser som tilldelas dem. De vill leva sitt liv. Den sortens personer kommer vi aldrig att kunna räta ut, men den gruppen som säger att de aldrig fått en chans kanske ska få sin chans.

Fan jag borde kanske bli politiker? :)

Jag har en tanke om att man ger den unga kriminella en ordentlig utbildning. Ja det kostar pengar, nej vanligt folk får inte samma chans.
Samhällsekonomiskt är det bättre att sätta in resurserna tidigt. Ett dygn i fängelse kostar samhället cirka 2500 kronor.
Ett problem som infinner sig är att många individer skiter fullständigt i vilka resurser som tilldelas dem. De vill leva sitt liv. Den sortens personer kommer vi aldrig att kunna räta ut, men den gruppen som säger att de aldrig fått en chans kanske ska få sin chans.

Som politiker skall du nog förslå hårdare straff om du skall lýckas, det är vad folk vill höra, tyvärr.

Som politiker skall du nog förslå hårdare straff om du skall lýckas, det är vad folk vill höra, tyvärr.

Eller så kan man försöka berätta för folk att hårdare straff inte har en avskräckande funktion. Människor i allmänhet funderar inte på vilka konsekvenser ett handlande i stundens ingivelse kan få.

En person i färd med att begå brott tänker inte på vilka konsekvenser det kan få.

Nu generaliserar du allt för starkt. Det där gäller vissa men inte andra. Skulle inte straff funnits så skulle jag personligen slagit ihjäl mer än en idiot och även gjort bankrån några gånger per år när jag behövde pengar osv.

Nu generaliserar du allt för starkt. Det där gäller vissa men inte andra. Skulle inte straff funnits så skulle jag personligen slagit ihjäl mer än en idiot och även gjort bankrån några gånger per år när jag behövde pengar osv.

Precis. Risken för straff fungerar för gemene man med fast inkomst, lägenhet och ett ordnat socialt liv. Människor som är yrkeskriminella väger dock chansen för att åka dit mot chansen att råna ihop en bra hög med pengar.
Jag trivs t.e.x bättre med att jobba ihop till amorteringar på huset, skatt och försäkring på hojen.
Att ta bort straffen är enligt mig otänkbart, men jag har en tanke om att försöka visa unga förbrytare att det finns ett annat sätt att leva sitt liv.
Tyvärr är det svårt att nå fram till de flesta ungdomar. Jag har jobbat som behandlingsassistent i tio år och under hela den tiden lyckades vi bara få en handfull som var under 30 att ändra sin livsföring. Över 30 var resultaten mycket bättre p.g.a att individen helt enkelt tröttnat. Den som kommer på lösningen på hur man får människor att sluta med kriminalitet kommer att få nobelpriset eller nåt, eftersom det forskas i det men ingen hittar någon lösning på problemet.

Många unga är ju vilsna och förvirrade, en del av puberteten och mognandet, vissa spelar fotboll, hockey eller skådar fåglar, vissa söker gemenskapen och bekräftelsen i den kriminella världen. Jag tror att det i många fall är slumpen som avgör vars man hamnar. Många högerextremister hade antagligen lika gärna kunnat bli vänsterextremister eller miljöextremister om dom hade haft såna personer i sin närhet istället. Så där tror jag helt klart att en insats skulle göra nytta! Men att börja utbilda Clark Olofsson eller Lars-Inge Svartenbrandt ger nog inte så mycket :rolleyes: Som du skriver är det ju svårt att fånga dom som har etablerat sin kriminella livsstil, det är nog förstagångarna man ska ge sig på, och kanske tom fånga dom innan dom hamnar i fel kretsar, ta bort "möjligheterna" så att säga :)

handlar väl mera om att man ska fånga upp "unga på glid" och ge dem en andra chans.

brotten skulle väl inte minska för det.

mvh.T

Kriminalvården har dessutom tänkt till ordentligt såtillvida att särskilda ungdomsavdelningar har inrättats för att de unga förbrytarna inte ska påverkas av äldre kriminella. Det innebär ett tiotal ungdomar som ska tävla om vem som är tuffast på samma avdelning.

precis! det är riktigt stökigt med bråk och slagsmål på ex. Kristianstad Center anstalt för unga.

sitter du på en anstalt med hög säkerhetsklass likt ex. KVA Kumla så brukar det vara lugnare.

mvh.T

Last edited:
Nä jag är häktesplit. Tpt verkar jävligt trist faktiskt.

på vilket häkte?

mvh.T

ha ha! det är väl nu som alla på forumet börjar gapa om att man måste dra ner på "lyxen" i fängelset. , det måste ju vara ett lyxliv då det kostar så pass mycket att ha en hotellcell på "hotell Gripen" :D

mvh.T

nu handlade ju "Showrollers" text om att den kriminelle skiter i om han blir dömd för brottet då han kallt räknar med att komma undan. , inte att som du skriver att "Om inte straff funnits"

mvh.T

Last edited:
på vilket häkte?

mvh.T

ha ha! det är väl nu som alla på forumet börjar gapa om att man måste dra ner på "lyxen" i fängelset. , det måste ju vara ett lyxliv då det kostar så pass mycket att ha en hotellcell på "hotell Gripen" :D

mvh.T

nu handlade ju "Showrollers" text om att den kriminelle skiter i om han blir dömd för brottet då han kallt räknar med att komma undan. , inte att som du skriver att "Om inte straff funnits"

mvh.T

Jag vet inte om jag vill berätta. Du kanske e ute efter mig. :D
Jag jobbar på häktet i Kristianstad.

Lyx skulle jag inte vilja kalla det. På min arbetsplats får de intagna snällt fråga om dom ska gå på muggen t.e.x. Ingen höjdare direkt.

Eller så kan man försöka berätta för folk att hårdare straff inte har en avskräckande funktion. Människor i allmänhet funderar inte på vilka konsekvenser ett handlande i stundens ingivelse kan få.

Folk är i regel rätt korkade, men försöka kan man ju.

Mitt förslag är fler ungdomsgårdar med kunnig personal.

Så där, men jag är helt säker på att han skulle imponera på dig.

jag ser väl ingen anledning till att gå fram och jävlas me en biker me väst??? :va

bara för att nån ser ut på ett speciellt vis så ska man ju inte döma personen..

killen din tuffa kompis gick fram och jävlades me kanske bara var en familjefar som åkte runt me sina kompisar på hoj...:va

mvh.T

Haha, vafan. Insinuerar du att Crash rider är mitt alter ego? :D
Jag visste att det var något skumt med er två! :schizo

mvh.v

jag ser väl ingen anledning till att gå fram och jävlas me en biker me väst??? :va

bara för att nån ser ut på ett speciellt vis så ska man ju inte döma personen..

killen din tuffa kompis gick fram och jävlades me kanske bara var en familjefar som åkte runt me sina kompisar på hoj...:va

mvh.T
Ja, han var garanterat jete snel.

mvh.v

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden