***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Den kolven skulle jag personligen ha kasserat i alla typer av motorer med lite effekuttag.
Vilket flax att cylindern klarade sig!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Den kolven skulle jag personligen ha kasserat i alla typer av motorer med lite effekuttag.
Vilket flax att cylindern klarade sig!
Finns inga kolvar att få tag på just nu så jag gasar till det rasar. Dom där cylinderkiten är tillräckligt billiga för att chansa och sen är det smidd kolv så dom tål lite mer.

Ser ut som att du kunde ha använt gashandtag från en fyrtaktare med dubbla vajrar här istället för att bygga eget?
Nej, kopplingshandtaget måste kunna följa med också och gasrullar är tjockare så då måste jag även köpa två paket med handtag osv. Sen är det roligare att bygga själv och man kan få det precis som man vill.


Råkade ha ett kullager som passade perfekt till det där.
242601091_227830255883713_3719598623405844846_n.jpg
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Handväxeln typ klar och verkar funka, får se när den sitter på hojen hur det känns. Har förstärkt stödfästet också då det böjde sig lite när jag reste upp hojen på det för att kunna snurra den på stödet.

IMG_20210924_233731.jpg
IMG_20210925_024333.jpg

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snyggt?

Du har inte monterat någon spärr via kopplingshandtaget så man inte kan växla av misstag? Misstänker att det går nog tungt så att det kanske inte behövs, det skulle väl i sånt fall vara som en säkerhetsåtgärd för att inte kunna växla om nåt går galet och man tvingas försöka hålla fast sig i styret.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Snyggt?

Du har inte monterat någon spärr via kopplingshandtaget så man inte kan växla av misstag? Misstänker att det går nog tungt så att det kanske inte behövs, det skulle väl i sånt fall vara som en säkerhetsåtgärd för att inte kunna växla om nåt går galet och man tvingas försöka hålla fast sig i styret.
Nej, det känns inte alls som att det kommer behövas på den här hojen.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Då har man provkört med nya balanseringen och handväxeln. Jag var lite orolig över balanseringen då den vart bakvänd mot vad dom flesta skulle göra. Satte ju igen dom stora hålen runt bulten med aluminium och gjorde den sidan tyngre och lätta motsatt sida med ihåliga stålpluggar där jag tidigare hade bly. Men det kändes bra/bättre, helt bra kan det ju aldrig bli men jag befarade det värsta såklart när man gjorde tvärt emot alla andra.

Tror jag stannar på det här max varvet ändå för det känns bra där, har bra med kraft ända upp till 145 där den varvar ur och det räcker nog för min typ av körning. Går tillräckligt fort ändå på dom små 70-vägarna :p
Skulle ju vara kul att dreva upp så man kan toppa i alla fall 160 och således ligga på 130-140 på större vägar utan att varva ihjäl den men då behöver jag nog bygga en ny 4a och 5a för annars blir det för stort hopp där emellan för att det ska bli bra.

Handväxeln funkade skitbra, fick så mycket bättre flyt i körningen och missade inte en enda växling. Kan ligga med hakan på tanken och kasta i växlarna på sekunden. När man sitter i bänken och testar känns det tyngre och bökigare men på hojen med handskar på så gick det mycket lättare och tänkte inte ens på motståndet. Någon spärr behövs inte heller, upplevde inga som helst problem utan sånt.

IMG_20210926_165931.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Snyggt och kul att det funkar bra. Har du bakbroms och koppling på samma sida?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, och jag använder nästan aldrig bakbromsen. Men blir det panik är det bara och klämma över alltihop ?

Se bara inte till att du gör som Robert Dunlop fast han hade väl kopplingen och frambroms på vänsterhand så då blev väl resultatet riktigt dåligt, som jag fattat det låste han framhjulet i stället för att frikopplat då motorn skar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Tänker du besikta den å ha regplåt?
Eller är det mer en bushoj för speciella tillfällen?
Ja det är ju anledningen till att jag skaffade den, annars hade jag ju bara fortsatt köra med moppen men kan ju inte hålla på och smita från polisen hela tiden.
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Helt suveränt med handväxeln, snyggt jobbat!

Nu vet jag inte hur just den motorn ser ut inuti, men en tanke som slår mig är att det vore ännu grymmare om man kunde ha vajer direkt in på kulissrullen på andra sidan så man kan skippa axeln helt. Skulle se otroligt proffsigt ut och färre utstickande delar :)
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Är hyfsat nöjd över körbarheten nu. Höjde drevningen från 14/41 till 15/41 som jag hade först och som är originaldrevning. Först hade jag svårt att överlappa 4an till 5an pga vibrationer och smalare effektband. Nu var det inga som helst problem med lägre durationer och längre pipa och den kändes helt okej med körbarhet men den stoppar runt 10,5krpm på 5an i 150kmh. Nu kan jag ligga runt 130 rätt bekvämt utan att varva ihjäl den. Så tror jag nöjer mig med det för tillfället och fokuserar på att få ordning på allt annat och göra klart med lackering till våren och få ut och åka lite.

Framlampan vibrerar sönder efter någon mil så har beställt några "heavy duty" H4 lampor och se om det funkar. Tappade tutan idag också då den vibrerade av i fästet så lär bygga nytt men den hängde kvar i kablarna, ljuddämparen hängde löst då klämman till den hade gått av men det var inte helt oväntat då den redan var tunn med en svetsad spricka så blir att återanvända gummit och göra ett eget band av lite grövre plåt.
IMG_20210929_192719[1].jpg
IMG_20210929_192647[1].jpg

Mina kycklingränder ?
Lite marginal kan man ju ha och så är den så liten och lätt så behöver inte luta så mycket, svänger rätt bra ändå bara man lutar sig över tanken lite.
IMG_20210926_193627[1].jpg
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Ändå riktigt bra topp och marschfart tycker jag. På den tiden jag och vänner körde 125:a skröt ofta folk om toppfarter på 160 vilket var en stor lögn. Min Rd 125 LC toppade 130 efter lite tortyr och den var fullt friskt i maskinen. De med lite bättre budget körde TZR, RG Gamma osv och de gick i ärlighetens namn inte mycket fortare.

Låter som en bra plan att lägga lite på finish osv nu, motorn kommer aldrig bli "klar" ändå ;)

Ta det lugnt med nerläggen, det börjar bli lömskt ute nu!
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Ändå riktigt bra topp och marschfart tycker jag. På den tiden jag och vänner körde 125:a skröt ofta folk om toppfarter på 160 vilket var en stor lögn. Min Rd 125 LC toppade 130 efter lite tortyr och den var fullt friskt i maskinen. De med lite bättre budget körde TZR, RG Gamma osv och de gick i ärlighetens namn inte mycket fortare.

Låter som en bra plan att lägga lite på finish osv nu, motorn kommer aldrig bli "klar" ändå ;)

Ta det lugnt med nerläggen, det börjar bli lömskt ute nu!
Jag minns ju inte riktigt hur min Honda NS125 kändes att köra men den var ostrypt när jag köpte den och borde haft 22-25hk. Vill minnas att den toppade 130-140 med 6vxl. Med körskolans 125a fick man hålla fullgas anda fram till bromslinjen vid övningen inbromsning från 90kmh på deras bana och nådde inte mer än 80kmh. När jag körde med min NS fick jag släppa av på gasen 20m innan varpå körläraren bad att få kolla på regpappren igen, och i dom stod det 9kw, alltså 2kw mindre än deras hoj ?
Han var tyst en stund och såg fundersam ut men sade inget mer om det. Körde 2 lektioner på min egen hoj och sedan uppkörning på den.

Nu är det svårt att minnas hur det kändes för 20 år seden men nog är GP'n piggare. Den drar bra upp till 130 och tar sig upp till 140 i motlut och är inga som helst problem att gå ut på omkörning i 100. Skulle var kul att få köra mot en annan 125a med standard trim och jämföra. Nu har jag bara 58mm(130cc) på den här motorn, har en till motor jag funderar på att sätta på moppen och rega som MC och sen sätta på en 63mm(155cc) cylinder på den motorn. Har försökt och filma men kameran klarar inte vibrationerna och startar om hela tiden då batteriet tappar kontakt när jag har den på styrkronan. Har inget hjälmfäste så får se om jag får till något sen.


Hittade ett lagomt litet plattjärn som jag fräste till så gummit passade.
IMG_20210929_225045[1].jpg
IMG_20210930_012122[1].jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kanske varit uppe tidigare men hur ska du besikta hojen? Ska du regbesikta hojen den med ändringarna du gjort eller räknar du med att klara att bara rulla igenom den med de kosmetiska ändringarna? Eller är den redan i papper och besiktad och klar?

Den borde ju klara en regbesiktning och få ändringarna inskrivna men det krävs väl i sånt fall att man inte har mer än 20% högre effekt ur motorn och att man har bänkat och har papper på det.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Kanske varit uppe tidigare men hur ska du besikta hojen? Ska du regbesikta hojen den med ändringarna du gjort eller räknar du med att klara att bara rulla igenom den med de kosmetiska ändringarna? Eller är den redan i papper och besiktad och klar?

Den borde ju klara en regbesiktning och få ändringarna inskrivna men det krävs väl i sånt fall att man inte har mer än 20% högre effekt ur motorn och att man har bänkat och har papper på det.
Det blir att prova med vanlig först och se om det går.
 

Slowhand

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2021
Hoj
2006 Qingqi 150cc scooter
Jag minns ju inte riktigt hur min Honda NS125 kändes att köra men den var ostrypt när jag köpte den och borde haft 22-25hk. Vill minnas att den toppade 130-140 med 6vxl.
Man minns säkert den tiden rätt optimistiskt :) Jag minns att NS var rätt underskattad, få som hade den i mina kretsar men den var definitivt inte långsammast i den generationen.

Fattar inte vad det är för fel i huvudet på mig och vissa andra säkert. Igår satt jag och tittade på 125:eek:r på blocket. På nåt vis är det roligare att köra nåt som man får pressa hela tiden än nåt som har mer effekt än man egentligen kan hantera. Jag hade även en CB125T på den tiden, den var inte snabbast men ljudet var oslagbart. Och hållbarheten! Jag körde 10 mil i sträck liggande på tanken med den, den maskinen kan troligen gå så i all evighet om man tankar och byter olja ibland. Den är dock skitful.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top