***Suzuki GP125 -81, Vintage Racer***

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Provkörde idag efter ändringarna och det vart bättre. Toppade 145kmh och ficka sluta då vibrationerna vart alldeles för starka men den överlappade 4an och 5an rätt så bra och gick riktigt bra att köra jämfört med tidigare. Men det finns mer att varva ur om det inte vore för vibrationerna.
Skumt. Vad mer kan skapa vibrationer? Tändläge? För hög komp? Jag gissar bara.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Skumt. Vad mer kan skapa vibrationer? Tändläge? För hög komp? Jag gissar bara.
Vibrationer finns alltid i en encylindrig 2-taktare, det gäller att balansera så man har jämnvikten på rätt ställe i varvtalsområdet, sen spelar kompressionen en viss roll i det också så byter man topp från låg till hög komp så kan det kanske ändras lite. Men det är inget som direkt skapar vibrationer utan snarare påverka dom redan befintliga vibrationerna.

 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Har inte läst hela tråden. Har du höjt avgaskanalen höjt kompet. Hur stor fugge sitter på. 145km/t på en hundra 25 a är ju bra hastighet hur som helst
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Vibrationer finns alltid i en encylindrig 2-taktare, det gäller att balansera så man har jämnvikten på rätt ställe i varvtalsområdet, sen spelar kompressionen en viss roll i det också så byter man topp från låg till hög komp så kan det kanske ändras lite. Men det är inget som direkt skapar vibrationer utan snarare påverka dom redan befintliga vibrationerna.

Om du ska lyckas med 200+ så lär du behöva ha höga varv. Hoppas det löser sig
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det viktigaste är väl att hojen är rolig att köra? Risken är ju att körglädjen försvinner ifall effektkurvan blir allt för extrem i jakt på maximal toppfart.
Jag kan ju iofs förstå byggarglädjen i att försöka nå en viss toppfart också.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har inte läst hela tråden. Har du höjt avgaskanalen höjt kompet. Hur stor fugge sitter på. 145km/t på en hundra 25 a är ju bra hastighet hur som helst
Det sitter en Vespacylinder på den och mycket är omgjort så titta igenom tråden så ser du. Har inte slipat något i cylindern då jag vill ha intakt nikasil så jag justerar höjden på den istället om jag vill ändra durationerna. 32mm Maikuni förgasare, det var största insugdiametern som gick att få till utan allt för stora ingrepp i kopplingskåpan och slidventilsplattan osv. så nöjde mig med det till att börja med.

Det viktigaste är väl att hojen är rolig att köra? Risken är ju att körglädjen försvinner ifall effektkurvan blir allt för extrem i jakt på maximal toppfart.
Jag kan ju iofs förstå byggarglädjen i att försöka nå en viss toppfart också.
Jo och det är jag medveten om så är lite kluven. Nu var den i alla fall både rolig och rätt bekväm att köra bortsett från vibrationerna på toppen som jag ska ta tag i sen. Visst hade den kanske blivit ännu lugnare att köra med effektbandet ytterligare 1000rpm lägre men lite rejsig ska den ju vara.

Har ju en till motor så kan ju bygga två ?
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag har ägt 2 125 gt. En orginal som jag åkte ner å köpte för 2000kr.
Tror den bara gjorde 115 km/t
Och en roadracer byggt av Bosse Granat som jobba på samma jobb som jag på 70 talet. Den gick fortare.
Nu ser jag att din är en gp med slidmatning. Lycka till?
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Var väl inte bästa kvalitén på dom där, och jag har inte dragit dom hårt heller utan dom var lite småspruckna från början och så har jag kanske stött till dom med foten/benet.
IMG_20210911_172341.jpg


Svarvade till nya fästen av ett rundjärn, och då gängade jag plåten så jag kan skruva fast dom utifrån och slippa jäklas med små muttrar och brickor på insidan som man knappt kommer åt. Gjorde också en spacer till glaset så man kan köra större led-lampor och få ut ljuset på nummerskylten bättre.
IMG_20210911_232058.jpg

Det var lite dålig kontrast mellan broms och bakljus så hittade en diod på ett gammalt kort som jag satte på bakljuset för att dimra det lite så då vart det bättre kontrast så det syns tydligt när man bromsar.
IMG_20210910_231846.jpg

Hade lite strul med att den drog ur batteriet efter någon mils körning, därav led bakljus och instrumentbelysning för att spara lite ström då den inte orkar ge så mycket. Men det hjälpte inte så letade vidare och kom fram till att jag fått ett kopplingsschema med regulatorn som inte verkar stämma.
IMG_20210911_210212.jpg

Först trodde jag att jag hade fått en 6V regulator istället då jag hade 8V ut som mest men eftersom dom inte hade några sådana utan bara fanns 12V så hade jag lite misstankar att schemat inte stämde och något var felkopplat och fick det bekräftat när jag undersökte saken och såg att dom nu hade denna på webbutiken jag köpte den ifrån. Och den gula tåten ska alltså inte vara med.
HPI regulator.jpg

Är lite sugen på fler Vespa delar och har lite funderingar på el-start, tror att det skulle kunna gå att få dit den här och sen bulta en kuggkrans på svänghjulet. Jag har svårt att få upp benet och kicka när jag sitter på så får lov att krångla och kicka för hand.
Vespa PX Startmotor.JPG

Har beställt två kullager och köpt cykelbromsvajrar så tänkte prova bygga handväxel också så jag slippar flaxa med benen när jag kör.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Handväska låter ju spontant ut bättre än pedalsystemet även om det nu funkar. Hur tänker du dig det hela? Man blir ju nyfiken då man i ledde sin tvåhjuliga karriär på en Monarscoot med handväxlad Ilo Piano motor och trampor.

Det bästa vore väl att lyckas bygga nån form av quick shifter kopplat till handreglagen nu har jag inte störrecetfarenhet av quick shifter men den bryter väl tändningen så skulke man ha ett växelreglaget till respektive tumme för kl och nerväxling borde det vara hyfsat enkelt att koppla in brytare som bryter tändningen vid växling.

Då det gäller startmotorn så borde det väl funka om man bara har plats och får hyfsat rätt utväxling så kuggkransen inte blir helt galen i storlek.

Kör på du verkar ju få till det du håller på med.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Handväska låter ju spontant ut bättre än pedalsystemet även om det nu funkar. Hur tänker du dig det hela? Man blir ju nyfiken då man i ledde sin tvåhjuliga karriär på en Monarscoot med handväxlad Ilo Piano motor och trampor.

Det bästa vore väl att lyckas bygga nån form av quick shifter kopplat till handreglagen nu har jag inte störrecetfarenhet av quick shifter men den bryter väl tändningen så skulke man ha ett växelreglaget till respektive tumme för kl och nerväxling borde det vara hyfsat enkelt att koppla in brytare som bryter tändningen vid växling.

Då det gäller startmotorn så borde det väl funka om man bara har plats och får hyfsat rätt utväxling så kuggkransen inte blir helt galen i storlek.

Kör på du verkar ju få till det du håller på med.
Tänkte mig liknande som Vespa fast istället för att ha ett läge för varje växel så klickar man i växlarna och sedan återgår till mittenläget. Tänkte att man kan ha en fjäderbelastad kula för att hitta mittenläget och sedan en låsning kopplat till kopplingshandtaget så man inte kan växla av misstag. Så en konstruktion likt dubbelverkande gasvajer.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Tänkte mig liknande som Vespa fast istället för att ha ett läge för varje växel så klickar man i växlarna och sedan återgår till mittenläget. Tänkte att man kan ha en fjäderbelastad kula för att hitta mittenläget och sedan en låsning kopplat till kopplingshandtaget så man inte kan växla av misstag. Så en konstruktion likt dubbelverkande gasvajer.


Det där är ju bara en modernare variant på Magura handtaget som satt på bla Monarscooten, Monarpeden och packmopparna, på det växelhandtaget låser kopplingsgreppet växelhandtaget så att man inte kan växla utan att hålla inne kopplingen om jag minns rätt. Har en 63:a Monarped i garaget om du är intresserad av hur man löste detta problem på 50, 60-talet.

Borde fungera fint men av mina erfarenheter av handväxel så behöver kopplingsgreppet också följa med handtaget vid växling som det gör på Vespan men det har du säkert redan räknat ut. En kula för mitten läget kan nog vara bra för att ha lite slack i vajersystemet men returen borde ju skötas av fjädrarna som sitter till växelpedalen.

Tänkte att enklaste lösningen kanske vore en "spak" på undersidan av styret på varje sida en för uppväxling och en för nerväxling, har såna spakar på min cykel men då växlar man upp men fingrarna och ner med tummen men det sitter ju en på varje sida för fram respektive bakdreven.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det där är ju bara en modernare variant på Magura handtaget som satt på bla Monarscooten, Monarpeden och packmopparna, på det växelhandtaget låser kopplingsgreppet växelhandtaget så att man inte kan växla utan att hålla inne kopplingen om jag minns rätt. Har en 63:a Monarped i garaget om du är intresserad av hur man löste detta problem på 50, 60-talet.

Borde fungera fint men av mina erfarenheter av handväxel så behöver kopplingsgreppet också följa med handtaget vid växling som det gör på Vespan men det har du säkert redan räknat ut. En kula för mitten läget kan nog vara bra för att ha lite slack i vajersystemet men returen borde ju skötas av fjädrarna som sitter till växelpedalen.

Tänkte att enklaste lösningen kanske vore en "spak" på undersidan av styret på varje sida en för uppväxling och en för nerväxling, har såna spakar på min cykel men då växlar man upp men fingrarna och ner med tummen men det sitter ju en på varje sida för fram respektive bakdreven.
Då jag använder mig av befintlig växelkonstruktion på motorn som kommer det förmodligen bli tyngre än på t.ex. Vespa och dom som kör likadant system där vajern styr växeltrumman istället för befintlig växelspak. Hela kopplingshandtaget ska följa med, det är en förutsättning för att det ska funka med låsning i mittenläget och även få tillräcklig kraft utan att behöva krama åt handtaget så hårt och fjäderbelastad kula är för att man ska känna mittenläget och inte för att hålla något på plats.

En spak för tummen typ cykelväxel tror jag blir lite för tungt om inte rörelsen ska bli för lång och störa övriga manövrar med broms, gas och koppling.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då jag använder mig av befintlig växelkonstruktion på motorn som kommer det förmodligen bli tyngre än på t.ex. Vespa och dom som kör likadant system där vajern styr växeltrumman istället för befintlig växelspak. Hela kopplingshandtaget ska följa med, det är en förutsättning för att det ska funka med låsning i mittenläget och även få tillräcklig kraft utan att behöva krama åt handtaget så hårt och fjäderbelastad kula är för att man ska känna mittenläget och inte för att hålla något på plats.

En spak för tummen typ cykelväxel tror jag blir lite för tungt om inte rörelsen ska bli för lång och störa övriga manövrar med broms, gas och koppling.

Har du annars funderat på elektriskt styrd växel? Nu kanske du har nog så klen generator för att orka med att ladda batteriet med den strömmen som behövs för att ha solenoider som styr växlandet vid inspirerande körning. Annars hade det ju varit väldigt smidig växling med bara knapptryckningar.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Har du annars funderat på elektriskt styrd växel? Nu kanske du har nog så klen generator för att orka med att ladda batteriet med den strömmen som behövs för att ha solenoider som styr växlandet vid inspirerande körning. Annars hade det ju varit väldigt smidig växling med bara knapptryckningar.
Jo jag har funderat på både solenoid, servo och diverse motorer men dom idéerna skrotade jag för länga sedan. Är det el inblandat så kan man ge sig fan på att det kommer krångla. En solenoid drar ju ganska mycket ström så för kontinuerlig förbrukning vill jag nog försöka spara på generatorn, då satsar jag nog hellre på en elstart.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jo jag har funderat på både solenoid, servo och diverse motorer men dom idéerna skrotade jag för länga sedan. Är det el inblandat så kan man ge sig fan på att det kommer krångla. En solenoid drar ju ganska mycket ström så för kontinuerlig förbrukning vill jag nog försöka spara på generatorn, då satsar jag nog hellre på en elstart.

Jag tänker att man inte behöver ha en solenoid som drar konstant utan två solenoider, en för uppväxling upp och en för nerväxling som kopplas till växelspaken.
 
Last edited:

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Som inspiration om du vill titta på elektriskt kan ju vara att kika på Shimano Di2. Elektriska växlar till racercyklar (såna som man trampar sig fram på för egen maskin så att säga). Batteridrivna, och ska fungera många timmar i sträck utan att behöva ladda.
 

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det hände en liten grej och det var kanske inte helt oväntat ?
Korgen till nållagret höll inte och jag märkte ingenting av det och såg det först när jag lyfte toppen och cylindern klarade sig utan några synliga skador, bara toppen och kolven som fick lite hack. Förmodligen tack vara brickorna jag gjorde som håller lagret på plats så endast några små bitar av korgen lyckades ta sig ut i oljespringorna. Hade nålarna åkt ut hade det nog blivit skrot av alltihop. Nållagret är lite underdimensionerat då kolvbulten är 1mm större. Är ganska avancerat projekt att byta till större stake då veven måste tas upp 1mm.

Lyckades pilla loss kolvringen som blivit fastklämd med värme och en kilformad svetstråd, filade upp spåret så ringen passar bra igen så kommer fortsätta använda både kolven och ringen. Är nog lite trögt med kinaleveranserna så får se när tyskarna har fått in något i lager igen. Finns helt cylinderkit i Italien för 250 euro med lite dyrare frakt i värsta fall men det är väl bara köra på om det funkar. Blir det skrot av alltihop kan man ju svetsa och fräsa om motorn igen i vinter för 63mm(156cc) cylinder istället ?

Blir att köra utan nållagerkorg och bara ha nålar istället.

IMG_20210915_182336.jpg
IMG_20210915_184356.jpg
IMG_20210915_201757.jpg
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Nu får vi se om det blir någon bättre balans på veven. Istället för att bara testa balansfaktorer på måfå som dom flesta gör så räknar den här på både kolvens rörelse och centrifugalkraften och hittar en bra balans mellan dom. Så det är bara hoppas att jag inte missat något och att det stämmer så kanske den kan gå lite bättre på högre varv nu.
Ny balansering.JPG

IMG_20210917_193632.jpg

IMG_20210917_193613.jpg IMG_20210917_202703.jpg IMG_20210917_202549.jpg

IMG_20210918_195429.jpg

Nu skippar jag korgen och kör bara nålar istället, en plugg med en bit silikonslang håller dom och brickorna på plats, sen trär jag på kolven och trycker i bulten och pluggen slinker ut och förbi även låsringen i kolven så det var inte alls så svårt att få dit. Sen det omvända för att ta isär.
IMG_20210916_185209.jpg
IMG_20210918_213745.jpg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top