Streetrace - argumentation

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Massa info om streetrace tack! Både lagligt och olagligt. Ska skriva en argumentation på 1 A4 (till skolan) om varför streetrace borde vara lagligt, så ös på med argument till mej nu!

//Emmi

Det förekommer ändå, är bättre om det förekommer under mer organiserade former och i samarbete med polisen istället.

Iofs är polisproblemet halva nöjet med streetrace men det behöver vi ju inte säga till nån. :p

Streetrace är väl iofs redan lagliga, om man har polistillstånd. Eller har jag fattat det fel?

Bingo skrev:
Streetrace är väl iofs redan lagliga, om man har polistillstånd. Eller har jag fattat det fel?

Hur lätt är det att få polistillstånd? Inte alls.
Min tes är att man borde införa lagliga streetrace i jönköping, där polisen vägrar samarbeta med streetracearna.

Emmi skrev:
Min tes är att man borde införa lagliga streetrace i jönköping, där polisen vägrar samarbeta med streetracearna.

Det är jobbigt, men det går. I Borås har vi lyckats. Ta kontakt med Kenneth Feldthusen på Blackrace Göteborg så berättar han mer. Du kan kontakta honom via forumet på www.blackrace.nu :tummenupp

McB skrev:
Det är jobbigt, men det går. I Borås har vi lyckats. Ta kontakt med Kenneth Feldthusen på Blackrace Göteborg så berättar han mer. Du kan kontakta honom via forumet på www.blackrace.nu :tummenupp

Jag måste ha argumentationen klar idag, behöver inte sånt, behöver 4-6 bra argument och exempel, lite statistik och auktorietsargument.

Vi blev lovade race i Älmhult om vi skötte oss hela förra sommaren och det gjorde vi, inte ett enda race.

Men inte fan fick vi något tillstånd av varken polis eller politiker.

Så nästa sommar blir det race i på huvudgatan..........

Emmi skrev:
Ok, du behöver argument för att polisen skall ge tillstånd.

Säkerheten blir större om Polisen är med och får bestämma var åskådare får stå och inte.

Det ökar säkerheten i trafiken eftersom dårarna får rejsa av sig regelbundet. (trot på det en som vill)

Främjar kontakterna mellan poliserna och åkarna.

Här är en sammanskriven argumentation om varför man borde ha lagliga streetrace, läs och ge kommentarer. Påpeka om jag har fått något om bakfoten!

(Word-dokument, drygt 1 sida)

Argumentation angående streetrace

Last edited:
eeee... Streatrace ska vara olagligt, det är ju liksom halv grejen.. Skriv om att dom borde sänka straffet istället...
Streatracen körs ju vanligtviss ändå på platser där person skadda är väldigt liten, om man bortser från röd-ljus racen..

Emmi: mycket bra! Säger allt som behöver sägas. :tummenupp

Om det ska bli allvarliga diskussioner om Blackrace i Jönköping, kontakta då mig så får ni telefonnummer till viktiga personer och allmänna tips. Jag har varit engagerad i Blackrace Borås sedan de första tankarna på lagligt rejs tog form. :hej

Emmi, Baby! Byt ut de tre första meningarna mot en beskrivning av "Streetrace". Man vet inte rktigt vad du menar med begreppet.

Dokumentet borde stramas upp lite med avseende på struktur och begrepp.

"Varför anordnar inte polisen lagliga streetrace i Jönköping? "
För att det inte är deras sak att ARRANGERA sånt, de utfärdar tillstånd, övervakar osv men arrangerar inget.

"Folk som håller på med streetrace är inte kriminella personer"
Definitionsmässigt är en person som begår olagligheter kriminell.

"Det är inte streetrace-utövarna som är kriminella, det är polisen som gör dem det genom att inte ge dem ett alternativ"
Öhhh...

"Sedan får olika möjligheter att klara av det ekonomiskt diskuteras. Men är det inte värt att satsa pengar på en säkrare trafik?"
Detta hänger inte ihop med din usprungsfråga. Du glider från at polisen borde ge tillstånd till att "det offentliga" borde finansiera - logiskt oberoende av varandra.

"Ge oss ett alternativ till illegal streetracing så ger vi er en säkrare trafik!"
Cirkelresonemang. Det var väl detta som skulle bevisas.

Edit: glömde "Emmi, Baby!" :D

Last edited:
Tack alla för era konstruktiva kommentarer, här och på PM. :tummenupp

Akora, du kan inte skriva att halva grejen med streetrace är att det är olagligt när du argumenterar för att göra streetrace lagligt.

Nu har jag fixat till texten lite och lagt upp den igen. Fritt att kopiera.

Last edited:
Du kan ju ta med att genom streetrace så slipper man en stor del av buskörningen i stan...

Ska du skicka iväg detta till Jkpg kommun?

Jag argumenterade för streetrace i min skola på nationella provet i svenska. Men arbetet tog tyvär lärarn hand om.

Emmi skrev:
Här är en sammanskriven argumentation om varför man borde ha lagliga streetrace, läs och ge kommentarer. Påpeka om jag har fått något om bakfoten!

(Word-dokument, drygt 1 sida)

Argumentation angående streetrace

Bra sammafattat, kärnfullt. Jag noterar dock att du citerar från andra källor på nätet utan att ange referens. Man brukar uppge källor om man lånar material. Fast i det här sammahanget spelar det ju ingen roll.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back