Streetrace - argumentation

Emmi skrev:
Tack alla för era konstruktiva kommentarer, här och på PM. :tummenupp

Akora, du kan inte skriva att halva grejen med streetrace är att det är olagligt när du argumenterar för att göra streetrace lagligt.

Nu har jag fixat till texten lite och lagt upp den igen. Fritt att kopiera.


Mja... jag kan.. Om du hade känt mig hade nog förstått :D
 
andersbrink skrev:
Bra sammafattat, kärnfullt. Jag noterar dock att du citerar från andra källor på nätet utan att ange referens. Man brukar uppge källor om man lånar material. Fast i det här sammahanget spelar det ju ingen roll.

Tack! La till mina källor, hade inte tänkt på det!
 
Sådär, nu blev det mycket bättre :tummenupp
 
Har du tävlinslicens och rejsar i blackrace eller ett sk. illegalt streetrace så förlorar du den om nån kommer på dig. Skriv det.

750RR
 
maverick_750rr skrev:
Har du tävlinslicens och rejsar i blackrace eller ett sk. illegalt streetrace så förlorar du den om nån kommer på dig. Skriv det.

750RR

Nu måste du upplysa mig om var har du fått den informationen ifrån, för det låter fullständigt vansinnigt. Blackrace ÄR lagligt. Blackrace är inget streetrace. Blackrace är ingen tävling.
 
McB skrev:
Nu måste du upplysa mig om var har du fått den informationen ifrån, för det låter fullständigt vansinnigt. Blackrace ÄR lagligt. Blackrace är inget streetrace. Blackrace är ingen tävling.

Finns ju inte lagliga streetrace, fatta det :fakta
 
Idéen bakom Blackrace - det lagliga alternativet till streetracing

I Göteborg uttalade politikerna en vilja att lösa problemet med ”streetracing”. Man gav trafikkontoret i uppgift att se om man kunde finna en lösning på det Trafikkontoret inbjöd de organisationer man trodde skulle kunna hjälpa till med att hitta en lösning. Detta arbete startade i januari 2002.
Inbjudna organisationer var polisen, fritidsförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och Göteborgs bilsportförbund med Göteborgs motorfestival och dess samarbetspartner Gbg & co. De olika organisationerna träffades första gången den 18 februari. Göteborgs bilsportförbund hade via sitt engagemang i motorfestivalen redan haft kontakt med ”streetracerna” och förde en diskussion med dessa om ett förslag till lösning.
Man framförde sin syn på problemet och redogjorde för sina samtal med ”streetracerna”. De övriga representanterna hade vid detta tillfälle inget förslag till lösning men en stor vilja att lösa problemet.
Det förslag Motorfestivalen hade utarbetat med ”streetracerna” sågs som en lösning av genomförandet, då man tagit bort tävlingsmomentet ur körningarna och bara kör mot sig själv, s.k. tidkortskörning, se bifogat regelverk. Att man startar två och två beror på att man vill bereda så många som möjligt, möjlighet att köra. Polisen fick i uppdrag att se om man kunde ge tillstånd för denna typ av körningar. Trafikkontoret, stadsbyggnadskontoret och Göteborgs bilsportförbund fick i uppdrag att se var någonstans man kunde genomföra körningarna.
Vid de följande mötena fick man klartecken av polisens tillståndsenhet att man såg positivt på detta försök att stävja olagligheterna. Man kom fram till att man hade ett kortsiktigt problem och ett långsiktigt. Man enades om att Nordatlanten var det enda rimliga stället att genomföra den kortsiktiga lösningen på under 2002. Vidare diskuterades man lösningen på lång sikt och kom fram till att denna förhoppningsvis kan läggas på Stora Holm ihop med NTF, med vilka samtal förs.
”Streetracerna” har ingen egen klubb eller organisation utan en otrolig kommunikation via sin hemsida på internet. Detta nya sätt att organisera sig måste man ha med i beräkningarna för framtida lösningar.
När vi första gången gick ut med information om körningarna så hade c:a 5000st läst det efter 24 timmar.

GENOMFÖRANDET VÅREN 2002
Första körningen på Nordatlanten genomfördes i Göteborgs bilsportförbunds regi den 28 april.
Vid detta tillfälle fanns representanter från trafikkontoret och polisen på plats. Vid det efterföljande mötet konstaterade man att detta fungerade på ett mycket bra sätt och beslutade att 4st körningar till skulle genomföras i Göteborgs bilsportförbunds regi. Till allas glädje kan konstateras att den illegala racen på stadens gator i princip har upphört sedan dessa körningar startade. D.v.s. inga rapporter om några sådana har inkommit till polisen.
”Streetracerna” har tagit ett mycket stort ansvar och har själva dragit ihop alla funktionärer vid samtliga tillfällen. De har även bidragit med att dämpa den illegala körningen bland sina egna när man sett att samhället vill hjälpa dem att köra under ordnade former. Framför allt gör tidkorten det ointressant att köra illegalt.
Göteborgs bilsportförbunds medlemmar har personligen stått som ansvariga mot myndigheterna och samtidigt borgat för att det blivit säkra körningar. De har då även verkat som mentorer för ”streetracerna”.
I och med att det inte fanns någon ekonomi för att genomföra körningarna har trafikkontoret tagit sina kostnader för tillstånd och skyltning. Fritidsförvaltningen har betalat de bajamajor som erfordrats. Göteborgs bilsportförbund har inköpt försäkringar till deltagarna, betalt polistillståndet och tagit kostnaden för tidtagningen vid två tillfällen.

FRAMTID
Göteborgs bilsportförbund som är en ideell organisation utan anställd personal, har begränsade resurser för att fortsätta ta ett sådant här stort ansvar. Därför måste man antingen skjuta till medel från samhället eller finna andra ekonomiska lösningar för att trygga en framtid som håller. I och med det goda resultatet av vårens körningar måste vi gå vidare med arbetet att finna en permanent lösning som håller i framtiden. Detta för att inte ramla tillbaka till ruta ett och få tillbaka den illegala verksamheten på gatorna igen. Den lösning vi i gruppen ser som den bästa är om man kan skapa en permanent anläggning ihop med Stora Holms trafikövningsplats. Om det inte tas fram en lösning tämligen snabbt är risken stor att vi tappar ”streetracernas” förtroende vilket skulle innebära att vårens arbete varit förgäves.

Peter Kurtén, Göteborgs Bilsportförbund
 
maverick_750rr skrev:
Har du tävlinslicens och rejsar i blackrace eller ett sk. illegalt streetrace så förlorar du den om nån kommer på dig. Skriv det.

750RR

Är man medlem i SVEMO så får man inte åka på allmän väg med tävlingsnummret klistrat på hojen, då kan man bli av med licensen. Dock gäller inte detta dom reggade off-roadarna som får köra till och från träning/tävling på allmän väg.
I viss del har du rätt i ditt påstående, fast under ovanstående premisser.
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top