Idéen bakom Blackrace - det lagliga alternativet till streetracing
I Göteborg uttalade politikerna en vilja att lösa problemet med ”streetracing”. Man gav trafikkontoret i uppgift att se om man kunde finna en lösning på det Trafikkontoret inbjöd de organisationer man trodde skulle kunna hjälpa till med att hitta en lösning. Detta arbete startade i januari 2002.
Inbjudna organisationer var polisen, fritidsförvaltningen, stadsbyggnadskontoret och Göteborgs bilsportförbund med Göteborgs motorfestival och dess samarbetspartner Gbg & co. De olika organisationerna träffades första gången den 18 februari. Göteborgs bilsportförbund hade via sitt engagemang i motorfestivalen redan haft kontakt med ”streetracerna” och förde en diskussion med dessa om ett förslag till lösning.
Man framförde sin syn på problemet och redogjorde för sina samtal med ”streetracerna”. De övriga representanterna hade vid detta tillfälle inget förslag till lösning men en stor vilja att lösa problemet.
Det förslag Motorfestivalen hade utarbetat med ”streetracerna” sågs som en lösning av genomförandet, då man tagit bort tävlingsmomentet ur körningarna och bara kör mot sig själv, s.k. tidkortskörning, se bifogat regelverk. Att man startar två och två beror på att man vill bereda så många som möjligt, möjlighet att köra. Polisen fick i uppdrag att se om man kunde ge tillstånd för denna typ av körningar. Trafikkontoret, stadsbyggnadskontoret och Göteborgs bilsportförbund fick i uppdrag att se var någonstans man kunde genomföra körningarna.
Vid de följande mötena fick man klartecken av polisens tillståndsenhet att man såg positivt på detta försök att stävja olagligheterna. Man kom fram till att man hade ett kortsiktigt problem och ett långsiktigt. Man enades om att Nordatlanten var det enda rimliga stället att genomföra den kortsiktiga lösningen på under 2002. Vidare diskuterades man lösningen på lång sikt och kom fram till att denna förhoppningsvis kan läggas på Stora Holm ihop med NTF, med vilka samtal förs.
”Streetracerna” har ingen egen klubb eller organisation utan en otrolig kommunikation via sin hemsida på internet. Detta nya sätt att organisera sig måste man ha med i beräkningarna för framtida lösningar.
När vi första gången gick ut med information om körningarna så hade c:a 5000st läst det efter 24 timmar.
GENOMFÖRANDET VÅREN 2002
Första körningen på Nordatlanten genomfördes i Göteborgs bilsportförbunds regi den 28 april.
Vid detta tillfälle fanns representanter från trafikkontoret och polisen på plats. Vid det efterföljande mötet konstaterade man att detta fungerade på ett mycket bra sätt och beslutade att 4st körningar till skulle genomföras i Göteborgs bilsportförbunds regi. Till allas glädje kan konstateras att den illegala racen på stadens gator i princip har upphört sedan dessa körningar startade. D.v.s. inga rapporter om några sådana har inkommit till polisen.
”Streetracerna” har tagit ett mycket stort ansvar och har själva dragit ihop alla funktionärer vid samtliga tillfällen. De har även bidragit med att dämpa den illegala körningen bland sina egna när man sett att samhället vill hjälpa dem att köra under ordnade former. Framför allt gör tidkorten det ointressant att köra illegalt.
Göteborgs bilsportförbunds medlemmar har personligen stått som ansvariga mot myndigheterna och samtidigt borgat för att det blivit säkra körningar. De har då även verkat som mentorer för ”streetracerna”.
I och med att det inte fanns någon ekonomi för att genomföra körningarna har trafikkontoret tagit sina kostnader för tillstånd och skyltning. Fritidsförvaltningen har betalat de bajamajor som erfordrats. Göteborgs bilsportförbund har inköpt försäkringar till deltagarna, betalt polistillståndet och tagit kostnaden för tidtagningen vid två tillfällen.
FRAMTID
Göteborgs bilsportförbund som är en ideell organisation utan anställd personal, har begränsade resurser för att fortsätta ta ett sådant här stort ansvar. Därför måste man antingen skjuta till medel från samhället eller finna andra ekonomiska lösningar för att trygga en framtid som håller. I och med det goda resultatet av vårens körningar måste vi gå vidare med arbetet att finna en permanent lösning som håller i framtiden. Detta för att inte ramla tillbaka till ruta ett och få tillbaka den illegala verksamheten på gatorna igen. Den lösning vi i gruppen ser som den bästa är om man kan skapa en permanent anläggning ihop med Stora Holms trafikövningsplats. Om det inte tas fram en lösning tämligen snabbt är risken stor att vi tappar ”streetracernas” förtroende vilket skulle innebära att vårens arbete varit förgäves.
Peter Kurtén, Göteborgs Bilsportförbund